AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.790

Kylarvätska F11

Sida 1 av 2
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej

Såg idag att nivån på kylarvätska var under minimum på kall motor.
Någon som vet vilken kylarvätska man ska använda.
Bilen är en F11, 2012.

Mvh
Magnus
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Ska du bara fylla upp lite så går det bra med vatten. Ett system på ca 10 liter tål lite vatten innan man behöver oroa sig för fryspunkt..
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Håller med att det går att toppa med rent vatten. Men om man vill fylla med glykol, vilken sort använder sig BMW av?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Inte svar på direkta frågan, men har du inte alltför långt till BMW så kan du köpa där, för originalflaskor med glykol är billig.
Köper du storpack är det kanske annorlunda.
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej!

Absolut, vatten skulle ju funka men känner ändå att jag vill toppa med originalglykol.
Jag åker ut till BMW helt enkelt, tack för svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du bör nog hålla ett öga på nivån framöver - det ska vara ett slutet system och normalt sett ska nivån inte förändras.

I värsta fall har du ett läckage någonstans...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Jepp, ska hålla ett öga på nivån!
Finns det några kända ställen som det brukar läcka?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
BMW använder sig av OAT-baserad kylarvätska som alla andra tillverkade numera.

Inom denna grupp har BMW har valt att köra med Hybrid OAT, mer läsning finns här
Länk

Svaren du fått är helt rätt. Vid osäkerhet, toppa upp med vanligt vatten. Rekommenderar också att köpa från BMW därefter om man behöver fylla på eller toppa upp större mängder.

Självklart exploderar inte motorn om man inte använder BMW's glykol och det går utmärkt att använda andra sorter på moderna motorer. Men då måste man veta vad man gör och ha full koll på vad man håller på med för på moderna motorer och speciellt när det inte längre finns några bytesintervaller är det mycket lättare att orsaka långtidsskador i kylsystemet jämfört med förr (samt att förr fanns bara typ två grundsorter och det var inte så noga och nu finns det typ fem grundsorter och det växer stadigt).
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tack ska läsas!
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Uppdatering:
Köpte BMW kylvätska och fick fylla på ca 3 dl för att nivån skulle komma upp mellan min och max.
Får hålla ett öga på nivån och hoppas det inte läcker nånstans utan att det bara ångat bort.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Under vissa förhållanden kan det försvinna små mängder vätska via övertrycksventilen (brukar sitta i locket till exp.kärlet) och tidigare hade BMW problem med något/några parti med kylarlock där ventilen var defekt.
Tror dock inte att de har haft stora problem med locken på din bilmodell - men där är i alla fall en möjlig teknisk felkälla.

3dl är ju iofs ganska lite procentuellt i typ 10-12 liter kylarvätska.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Följdfråga: byts kylarvätskan vid nån service på f10/f11?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det finns inte något rekommenderat bytesintervall (och således byts aldrig kylarvätskan vid någon av ordinarie service).

Det var vid typ 2004 som man övergav ett rekommenderat bytesintervall (dvs när man gick över till HOAT glykol som har en mycket längre livslängd än vanlig icke-organisk glykol).
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Fick en varning igår på min F11 , fyllde ca 1 liter , nu ligger nivån lite över max. kommer att övervaka det närmaste dagarna, låter lite oroväckande men eftersom bilen är nyinskaffad (ca 2 veckor sedan) så kan det vara så att nivån har legat strax över min nivån ett tag (man får hoppas)...
Jag informerade säljaren (KVD) om det som har hänt ifall nivån sjunker igen. Inga visuella läckage eller glykol lukt.
Mvh
George
G1
15
G1EK
530dA Xdrive Touring 2011
@ mberget, George
Hur har det gått med nivån av kylarvätskan? Jag har samma problem med min 530XD F11 som började för ett år sedan med försvinnande av kylarvätska utan att läckage syns någonstans.
Det finn en anna tråd om detta och det verkar som BMW har haft stora problem med EGR-kylare som läcker. En hel del bilar (mest 2.0D) är återkallade för just byte av EGR-kylare inkl. EGR-ventil, men typiskt för BMW att dem som har en bil utanför garantin repareras inte som Goodwill fast det är en fabrikationsfel på kylaren.
BMW vill ha drygt 10000:- för reparationen :-(

sn
3
sniper1000
Bmw 530dA X-drive Touring -16
George & G1EK
Har ni fortsatt att övervaka nivån på kylvätska ?

Jag själv äger en 530dA XD 2016 (nyinköpt) och upptäckte att nivån på kylarvätska är lägre än minimum (dock ingen lampa som har börjat att varna än) . Fyllde på med 50/50 vatten och blå glykol med 0,5 l för att komma upp i maxnivån med motorn kall . Kommer att hålla reda på nivån f.o.m nu .
Har även ringt en BMW firma som kolla upp mit reg. nr. och meddelade att min bil inte innefattade kampanjen med EGR ventilen. Men han frågade även om jag vet om min bil har läckande kylvätska . Vilket jag inte visste då om den hade eftersom jag kollade kylvätskan först efter att ha pratat med BMW .
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Min bil läckte i somras så jag fick en varning. Den hade då gått strax över 4000 mil. Bmw kollade och bytte Egr kylaren på goodwill. Har nog version tre av kylaren och den ska hålla enligt bmw.

Läcker det i den kylaren så syns inget utåt.

G1
15
G1EK
I Juni månad lämnade jag bilen till BMW för att byta EGR kylare eftersom den läckte fortfarande. Dem tog den på Goodwill eftersom jag hade reklammerat den för drygt 1 år sedan och dokumenterat antal liter glykol, datum och antal km varje gång jag hade fyllt på glykol.
Idag, efter 600-700 körda mil står kylarvätskenivån igen på Min vid kall motor och jag har inte haft varken tid eller ork att lämna bilen tillbaka till BMW. Frågan är vad är det som läcker nu.
36
Näversjön
F11 520d -13
Min 520d -13 20.000 fick ny egrkylare, egrventil och insugningsrör för en månad sedan, på good will, 22 005 :- kostade kalaset.

Men till G1EK så har flera i F11 gruppen på fejjan fått byta egrkylaren en gång till.

il
29
illefe
320d m-sport -17
X5 3,0da x drive -14
Samma på min x5 3,0d

Fick allt utbytt enligt föregående, fyllde på kylarvätska igår 2,2 liter efter 500 mil sedan bytet.

Får ringa BMW i veckan...
G1
15
G1EK
Ringde BMW igen och bokade en tid i slutet av Oktober för felsökning. Dem tyckte att det var konstigt att den nya EGR kylaren ska läcka igen.
Tack Näversjön för informationen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.