AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.012

Rost bakskärm e91, 2011

Sida 1 av 2
De
5
Denkan_d2
320d xdrive e91 2011
Tjenare,

Har hittat rostbubblor i skärmkamten på vänster bakskärm på min e91 2011.
Köpte bilen för ett år sedan och har sedan dess varit mycket noga med tvättning, vaxning m.m.

Var precis hos BMW, och de hävdar att det är mycket svårt att få detta lagat på garantin med tanke på yttre påverkan. Finns dock inte ett stenskott som gått igenom lacken och jag har varit noga med att spola rent från smutsansamlingar som annars samlas i skärmkanten.

Någon som vet om detta är ett känt problem på e90/e91? Tänkte även bifoga bilder, men verkar inte gå att bifoga här.

Mvh
Dennis
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Posta gärna en bild!
Tog dom kort o skicka till BMW centralt? Eller babbla dom bara?
De
5
Denkan_d2
320d xdrive e91 2011
Det verkar inte gå att ladda upp bilder direkt på forumet, så här kommer en länk:

Länk

De tog kort på bubblorna som han jag pratade med skulle skicka in, men verkar inte som jag skall ha några större förväntningar på att få igenom det.
Surt då det är ett riktigt tråkigt ställe att få rost på.

Mvh
Dennis
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det var ju en del bubblor! O dom ser klart ut att komma underifrån utan yttre påverkan. Så jag tycker du ska va på dom som en igel:-). Om du icke får igenom det. Ring till BMW,s kundservice och tjata till dig att du ska få prata med kundrelationer. Tjata,tjata det e samhället idag.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Bubblor är livsfarligt , då har galven släpt under skärmen ..samma sak på varenda jävla BMW ...blir så arg...det kan även komma salt och grus mellan skärmkant och plastinnerskärm så är rostätande i full gång ...jag måste byta framskärm nu på min E46 2002 ...en relativt gammal BMW egentligen ..men jag hade hål i skärmen...
det började med bubblor och man tror inte att det är så farligt ..men bubblor är tecken på rost underifrån ..kan vara hål under bubblorna...byta skärm eller svetsa..bättre att byta skärm för det kommer säkert tillbaka...

Det är galvsläpp underifrån för att BMW fuskar....kräv i alla fall att bjuda dig på en skärm om garantin inte gäller längre....dom ska få betala sitt fusk på något sätt
skriv ett mail till BMW i Tyskland eller vad som helst..var jobbig ..du har inget att förlora...jag hade blivit vansinning om jag hade en 2011 som redan börjar rosta ...det är förmodligen rost underifrån ...det funkar inte med att slipa ned ovanifrån ...jag ska inte säga 100 % att det kommer underifrån ...men alla vet ju hur ytrost ser ut ...så blir det INTE bubblor ..
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Yttre påverkan ska inte BMW säga ....
Det är deras innerskärmar och galv som gör att detta fel uppstår
Spelar ingen roll hur många gånger du tvättar din bil eller polerar...

Det är inre påverkan skulle jag svara...det är deras dåligt målade bilar och doppande i galvbadet som måste vara det sämsta på alla tyska bilar..

Det börjar lukta Opel på 80 talet snart...funderar på om jag någonsin mera kommer köpa någon BMW mera pga att deras bilar är så känsliga för rost och bubblor..

Eftersom dom som i ditt fall så säger dom att det är yttre påverkan så hittar dom ju bara på saker...för det är ju tvärtom ..inre påverkan !
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Så där såg min e91 -11 ut också runt båda bakskärmarna bagagelucka och längst ner på framskärmarna så jävla tråkigt även fast man varit noga med tvättningen.

Börjar med bubblor innan lacken ramlar bort sen går det fort med fullt utvecklad rost : (
De
5
Denkan_d2
320d xdrive e91 2011
Ja, jag tror inte det kan handla om bristande omvårdnad av bilen i alla fall - det är ett som är säkert. Jag vaxade och polerade bilen senast i juni och då fanns det inga bubblor i skärmen vad jag kunde se. Dessa måste ha kommit under sommaren vilket jag finner mycket märkligt då bilen inte har utsatts för salt på ett bra tag. Blev uppriktigt sagt förvånad då jag upptäckte dessa vid senaste tvätten. Trodde problemen var lösta nu.

Bytte till denna e91 förra året från att ha haft en e46 -04 som precis fått rost i en framskärm. Hade för övrigt fått alla fyra dörrar utbytta på e46an under rostskyddsgarantin innan - så jag var trött på alla rostproblem.
Rostproblemen verkar dock fortsätta med denna bil också... Suck - jag blir så trött.

Tror det blir en Peugeot eller nåt nästa gång - då behöver man inte bry sig. :D

Hur som helst, jag avvaktar vad BMW säger, men misstänker som sagt att det inte går igenom. Killen som tog bilderna sa det mer eller mindre rakt ut, men han sa att han skulle skicka in bilderna i alla fall för att se vad BMW centralt säger.
Så vi får se.

Mvh

Dennis

De
5
Denkan_d2
320d xdrive e91 2011
Om detta inte går på garantin, är det någon som har koll på vad det kan kosta att göra en seriös lagning?
Jag vägrar åka runt i en rostig bil!

Alternativet är att sälja bilen för att köpa något annat...tråkigt dock då jag i övrigt älskar bilen. Dessutom så fick jag precis kamkedjorna bytta på maskinskadeförsäkringen, så det problemet är ju ur världen och man slipper tänka på det under en tid framöver om jag har kvar bilen.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
svårt att se på din bild vad som hänt under bubblorna .
Det kan vara i tidigt stadium och då räcker det med att du slipar bort bubblor och kollar bakom skärmkanten ...om inte rosten redan börjat kan du slipa själv och måla med grundfärg och sedan riktig färg ..och sedan body ...du behöver alltså inte lämna bort det...du kan ju måla med pensel ..allt hänger på hur långt det kommit ..
du behöver ta bort ev plastinnerskärm ..har inte koll på hur den sitter bak på en e90

det viktigaste är i nuläget är att du kollar på insidan bakom bubblorna..ta bort däcket och kika in bakom ....eller så får du tjata på BMW att dom hjälper dig på något sätt
dom borde ge dig rabatt på någon av deras lack firma...för dom lackar ju inte bilen själva om dom får in en krockad bil ...du får kräva rabatt ..

Jag var lite snabb förut för jag hade inte hunnit titta på bilden ...men nu har jag gjort det...

du kan ha tur och att det är lätt att få bort....eftersom det är på kanten så behöver du ju inte en lackspruta
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Har fixat rost baklucka,insida av dörr på min. Min var ju inte servad hos BMW så dom ville knappt ens ta kort :-). BMW vet tyvärr inte riktigt vad rostskydd är. Brorsans -11 har rost baklucka,huv,framskärm. Inte fullservad hos BMW heller.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
spelar väl ingen roll om den är servad i mina ögon om BMW servat bilen eller inte
Dom kollar inte på sina bilar om det finns rost på servicen ....

Dom varmkör ju inte ens bilen när dom ska byta olja ...egentligen borde jag sluta köra BMW ...BMW är till för dom som bytar bil lika ofta som jag byter kallsonger ;)

BMW är till för dom som har över 500 000 i årsinkomst...

Vi vanliga döda får nog fortsätta gnälla om rost och bubblor...kamkedjor som går av ...common rail system som inte funkar.. ...eller byta till Audi ..usch nu svor jag ..förlåt alla här på forumet ;)
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Skulle verkligen vara intressant om dom här på forumet som har verkligen gjort sin service på BMW ..och fått rost..hur går det med era garantier ..tvivlar på att det funkar...dom skyller på allt...BMW tar inte ansvar för något som är dyrt att laga

jag bytade ett kylarlock på min gamla e36...på garantin ??
jo varför...jo det var ju så enkelt att byta för BMW....dom frågade mig om jag kunde byta det själv där på BMW när jag stod med sketna jobbarkläder...haha...skulle svarat nej på skämt...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Härligt med någon som rör om lite i grytan :-). Inte svär du i kyrkan Audi är kungligt!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
I bromsvätskebytets service ingår att se över karossen och markera ev skador och stenskott. Så viss betydelse har servicen för då kan de se om kommande rostskador är på de ställen som de har noterat skador på vid tidigare service.

Även om det med största sannolikhet inte är så med TS bubblor.
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Mats ..ja Markera rostskador och bla bla

men tror du alla BMW verkstäder är lika duktiga och seriösa...
Alltså ..kunden tittar inte så noga ...många som lämnar in sin bil dom ser inte ens dessa små början till rost....tror du BMW talar om det för kunden ??

Alltså jag lever i verkligheten ...teori och verkligheten är väldigt långt ifrån varandra med BMWs rost policy ....det gäller som kund att vara jobbig ...var inte snäll och gå därifrån och tänk ...ja nu har jag i alla fall frågat om det..DOM Ska fixa det om det finns garanti på rosten ...det är inget att diskutera om ..

jag har ingen nyare BMW ..men jag gillar röra om i grytan ..ska käka kallops nu ;)
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
ska man köra 2500 mil mellan olje servicen som BMW tycker man ska göra så hinner rosten käka mycket. ..det kan gå fort om ingen sett något...duger inte som argument !!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
BMW gör det inte enbart för att informera kunden utan för att ha dokumentation på skador på bilen som kan påverka beslutet vid kommande rostproblem. Och har kunden inte visat upp bilen på kontroll finns ingen dokumentation som de vill kunna ta fram. Kontrollen görs i samband med byte av bromsvätska var 24 månad oavsett körsträcka.

Jag försvarar inte BMWs svaga rostskydd utan anledningen till att de kan ha krav på att servicar är gjorda, även vid sådana här fall. Dock vet jag flera som fått rostskador åtgärdade utan att visat upp serviceboken.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är det nåt "nytt"?
Bromsvätskebyte och "bil på lyft" har ju varit separata serviceåtgärder.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
@Mats som Sverige skriver är det något nytt att dom gör fordonskontroll vid bromsservice?

sedan fordonskontrollen är ett skämt Mats! Hur många kunder tror du dom har informerat om att ,oj här har det börjat rosta inifrån utan yttre påverkan. Det måste vi åtgärda. Du kan nog räkna dom kunderna på en hand. Jag fick åtgärda mina rostskador själv! Trots att dessa ej var yttrepåverkan. Min lackverkstad trodde det va ett skämt av BMW o inte bekosta problemen.

För 10-15år sedan skötte BMW det kanon med goodwill. Behövde inte ens visa serviceboken.
De
5
Denkan_d2
320d xdrive e91 2011
Jag hade bilen inne för fordonskontroll, (bil på lyft) samt oljeservice i april, och då nämnde de inte något om dessa bubblor i alla fall. De fanns nog inte då heller för övrigt då jag polerade och vaxade upp bilen i juni och fann dem inte då heller, de har dykt upp under sommaren.

För övrigt är bilen fullservad på BMW enligt servicebok.
Trodde att rostproblemen var väck på e9x - hade en e46 innan som jag fick samtliga dörrar och bagagelucka utbytta på garantin. Då var det inget snack - känns som BMW har blivit betydligt med restriktiva med sin rostkyddsgaranti...

Känns som man har maximalt oflyt med denna bilen - köpte den i augusti för nästan exakt ett år sedan, och det första som händer är att jag får byta kamkedjorna, Fick igenom det på maskinskadeförsökringen, så det löste sig OK trots att BMW inte ville ta den kostnaden. 35k skulle det gått loss på, helt sjukt efter 10000 mil att kedjorna har sträckt sig...

Har dessutom i vintras fått bagageluckan omlackad på garanti då jag fann bubblor mellan "shoppingluckan" och bakrutan. Även då fick jag tjata ordentligt.
Men som sagt, jag är inte lika hoppfull denna gången - får känslan av att när det gäller en skärm så kommer de hävda yttre påverkarn oavsett eftersom den ständigt är utsatt för stensprut m.m.

Jag återkommer när jag får svar från BMW...
Trevlig helg på er!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.