AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.312

Öppet filter på M40?

Sida 2 av 3
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
När jag tänker efter så kanske set inte är någon bra ide...

Då blir det ju att bilen istället suger varmluft från motor utrymmet eller?

----------------------------------------------------------------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
gör det inte det om man har öppet då ? Jag tog bort hela botten på min burk en dag.. Satte fast filtret med buntband och vred det bort från motorn. funkade bra men känns HELT för oseriöst. SKa de va, ska de vara ordentligt !!

Länk

Geee mig hardtop !!
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Bröölade det då?

Min E30:
Länk
Ev
8
Evil
Stylad Bmw328 -96:a
Hehe vem bryr sig om luft ljudet och dessutom så förstör du motorn inte direkt men efter ett tag och du förlora effect efter ett tag en kille jag känner har det där problemet med sin m3a och det låter skummt från hans bil han har öppet filter om jag var du så skulle jag köpa en ferrita eller supersprint sportavgassystem där får du bättre ljud :))
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Evil: Sålänge man sköter sitt öppna filter väl förstör man inte motorn. Om man däremot slarvar med rengörning/insmörjning kan det leda till att filtret gör mer skada än nytta, precis som du säger. För övrigt så skiljer det i kvalité från filter till filter...

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
86
Rickard T
M3-94 coupé
har ett BMC open air filter och som tidigare sagt
får du ett göttt sug ljudvid fullt gas pådrag även vid puff gas på tomgång suger det gött ,har även haft ett jr filter i burken med ca 15st 8mm borrade hål på rätt sida DVS sidan där luften ska passera innan filtret,
jludet blev väl någolunda,men skaffa ett öppet så förtår du vad jag menar.glöm ej att nollställa luftmasse givaren=bryt minuspolen ca 5 min -starta på tomgång utan gas -låt sedan bilen gå på tomgång ca 5 min-ta sedan en lugn runda så att givaren får de rätta värdena...sedan har du en piggare kärra med ljud
Finns att investera hos BTRACING i Borås (finns på nätet...)Har även universal race kattar(100 cells) billigt.
MVH R

Ev
8
Evil
Stylad Bmw328 -96:a
e det bra kattar??? hur mycket i så fall?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Någon som har testat på m40 motorn än då?

Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag testade att plocla bort luftburken och det ända skillnanden var ju att det chippade till när man gasade....

Min E30:
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ja du ska nog inte förvänta dig något jättehäftigt ljud med öppet filter på den lilla 4'an...

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det chippade ju rätt gött ändå jag har ju inte testat att belasta motorn det kan ju hända att det bröölar då....

Vilken filter rekomenderar ni till m40 och vilken dimension är det?

-----------------------
Min E30:
Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
ja ja... Nu har jag beställt en Green Cotton... Får se hur det blir...

-----------------------
Min E30:
Länk
ant
det låter gött på min bil iaf..

dock så har jag plockat mitt öppna filter och satt tillbaka orginal burken nu över vintern, det är ju lite skitigare ute nu...

=============================
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
ant:
Vad spelar det för roll?

//Ticco

www.ticco.com
ant
dels så blir filtret inte lika skitigt. det ser nytt ut längre. det var en av orsakerna till att jag köpte det, att det ska se bra ut om man lyfter på huven.
sen känns det som att ju mer skit som finns i luften, desto mer skit följer med in i motorn. som jag har förstått så renar inte ett öppet filter lika bra som ett orginal insatsfilter.

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Har aldrig haft några problem med mina filter sommar som vinter, men jag brukar göra service på mina bilar varje 500mil å 3-400mil på vintern.

//Ticco

www.ticco.com
ant
jo jag byter olja och stift varje 400-500 mil på min bil.
dock så ville jag hålla filtret rent och snyggt. därför så skruvade jag bort det. jag skulle kunna köra med det nu också men det känns som det hålls renare om jag tar bort det över vintern. och sen när det inte renar fullt så bra som ett orginal insats filter så kan det ju inte bli sämre om jag monterar bort det då det är mycket skitigare i luften över vintern. det är ju så mycket salt och skit på de större vägarna.

förresten Ticco, ett inlägg till och du är med i 1000 klubben.. =)

Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Ja då får väl jag skriva ett inlägg till då :)

//Ticco

www.ticco.com
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Så nu har jag fått det och installerat det.... ahhh... Det bröölar så inihelvete... Åkte nere på stan och vevade ner rutan och gasade till... Det låter nästan lite för mycket :)
Men vid normal körning så låter dert inte alls....

Jag är hel nöjd.... Men monterings staget och så passade ju inte så bra så jag ska göra ett nytt för nu sitter luftmassemängdsmätaren (långt ord) lite snett=inte så snyggt... Filtret är väll inoljat när man köper det eller?

-----------------------
Min E30:
Länk
ska man göra som Rickard T säger även på m40 motorn??

/It must be BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.