AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.283

M6 V10 reg. BUD 337, är det ett bra köp?

Sida 5 av 6
H-O-A@
Av samma årsmodell antar jag och när köptes bilarna?
Varför skulle din kompis köpa en exakt samtidigt som du för 200k mer, absurt!

Och nej det går inte att köra en M6a med V10 längre än 70mil på full tank, omöjligt!
Med tanten bakom ratten, låt mig småle:::)))

Jag körde min i 3år på alla möjliga sätt och kom aldrig under 1,2/milen.

Enligt tillverkarens LÅGA beräkning.

Stad 22.8 l/100km
Landsväg 10.7 l/100km
Blandad körning 15.2 l/100km

Troll?

EB
Jag ägde bara min några månader men jag kom aldrig i närheten av den sträckan på en tank. Hälften i bästa fall.

Svenksåld och betalade 2500:- per månad HF IF Stor med 10års maskinskada.

Saknar bilen. Kanske skulle köpa tillbaka den? :)
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
The M6 tank is 70litres, so 70mil sounds a little optimistic....if anyone has done 650km, Currently my average is 1,29l/mil....means around 538km range.

Tank sizes:-
E60 = 70 litres
E61 = 56 litres
E63 = 70 litres

Now I understand why I got rid of my E61...!!
Paula, du kan gå in på min profil så ser du fordonen.
Ja samma årsmodel 2006, min från Italien hans svensk såld, min x6m köptes ny i Italien utav samma ägare, bor du i Stockholm är du välkommen hem till mig så kan du få ta del utav kopiorna på kvittona.

Lyckas du inte få din M6 under 0,99 är det fel på bilen eller föraren, sanslöst korkat inlägg, vet du ens hur stor reserv tanken är?

Gå in och läs på om min bil så känner du säkert igen mig eller bilen från någonstans om du inte lever under en sten

Paula, vet du om det var jag som köpte först eller om det var så att min vän köpte sin först och jag fick mer smak?

Visa användare
202
Schrickm5
I think 85litres would get you 700km....but I thought we were talking about the M6 & not about the XM6? Isn't the XM6 a 4,4l V8 twin turbo?
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Under litern finns inte på kartan. Körde nyligen motorväg extremt snålt och passade på att mäta upp förbrukningen, - drygt 1.3.
Johisco, la upp en bild på förbrukningen när vi körde hem bilen för första gånge, kommer du inte ner under 1.3 måste det vara något radikalt fel med bilen, sliten motor? felaktigt däck tryck?
Länk

Ska försöka leta upp bilder från våran Tyskland tripp, fokus låg dock ej på att åka snålt då utan att åka "roligt" kan hända att jag har någon bild från snål körning med, minns att jag hade en diskussion med någon idiot på garaget som hävdade att dessa motorer rasar efter 5000 mil samt dricker 3L/milen oavsett hur man kör.

Står fortfarande fast vid att dessa bilar går att köra extremt snålt bara man ligger vid rätt varvtal och ej ger smyg gas.

Schrikm5
I'm talking about the m6, our x6m was way more thirsty on the freeway, but in town pretty decent, had a ecu upgrade (tune) and a new exhaust in that as well, big difference in performance and consuming
Man måste dock hålla i minnet att svensksålda är törstigare, men något billigare att försäkra samt enklare att kolla upp historiken för den "late". Anledningen är att de svensksålda fick en special motormappning redan från fabriken, dvs de ställdes in för att dra mer för att "kompensera" för den billigare försäkringen samt att det är lättare att kolla upp historiken, i Sverige. Detta gjordes endast på bilar vilka såldes nya av den svenska generalagenten, övriga länders generalagenter valde bort denna möjlighet, till förmån för lägre förbrukning...

:D :D
Alla bilar har ett "magiskt varvtal" där de går som snålast. Det kan lika gärna vara 1500 varv/min o 90 km/h som 2200 varv/min och 113 km/h. Min E39 har jag kört på 1.05 som bäst, ca 7 mil o fart kring 95, det kan mycket väl tänkas att den är snålare om man kör i 105 km/h... Trial and error. Men jag håller med 1 liter/mil med S85 då pratar vi extrem ecodriving o då vet man oxå vid vilket varvtal motorn går som snålast...
Sl
1.147
Slippy
M3 touring comp 2025

@Dawwe Haha trodde det var seriöst först. (du gillar ju importer :))
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
@H-O-A Ah, du körde i 330! Det förklarar saken, - över 300 kryper den alltid ner under litern. Det är sen gammalt. Problemet här hemma är ju att vi inte har Autobahn så vi får tyvärr nöja oss med 1.3 l/mil.
Visa användare
202
Schrickm5
Ok thanks HOA for clearing that up.

I guess I need to try out some Eco driving on the way to work....but is it really good for the car to keep lower revs on as high revving engine for prolonged periods?

I think it probab my needs to be the right temperature and pressure outside ie optimum conditions to get 700km ....incidentally my 330xi from 2017 gets about 750km from one tank.
Visa användare
202
Schrickm5
2007 Neiman Marcus special limited edition....has anyone heard of this M6....apparently 50 produced. Nice! The whole package of business class tickets and a 4day tour ....and all for the price of 139000 dollars.
Dawwe@ ha.ha.ha blev också lurad och häpen::))

Schrickm5@

.

EB
Paula, du som är så duktig, kani inte du ta fram uppgifter på vad en c63 årsmodell 2012 drar med cup sulor samt performance paket.

Har en bild liggandes ägnad till dig att lägga upp från sista turen i somras, tanken är 10 liter mindre än i m6an samt att reserv tanken ngn liter mindre än i m6an, ändå har jag lite bilder på räkvid som du säkert också kommer hävda är uppdiktade av nät trollet där jag kommer betydligt längre än angiven sträcka i papperna.

Dawwe, sen får man ej glömma att det finns mindre begåvade människor som ej kan skilja på oktan halt, samt att det finns trevligare soppa i ex Tyskland, eller i Sverige för den delen med, utöver det kan man även mappa bilen och på så sätt få en effektivare gång i snurran, eller kör alla här inne med MT däck / 1 bar för lite i sulorna, ner dragna rutor samt ac på fullt sprut, samt stämplar fullt när driv lina / motor är kall?

Har både kört och ägt en del roliga bilar, alla bilar har sitt tempo / varvtal där,de trivs som bäst, har man svårt att hitta det själv kan man alltid ta hjälp utav en effekt mätning på rullar alt i bänk och följa kurvan.

Vår m6a trivdes att åka i aningen högre hastighet efter mappning / chip vad man nu vill kalla det dom gör i Tyskland, medans c63an går rejält mkt fetare på låga varv nu gentemot innan förändringarna i motor samt avgas.

Överlag tycker jag att det är en otroligt dålig attityd från vissa helt utan anledning, anser ni mig vara en idiot som svamlar kan man kanske avvakta med nät trolls kortet, eller är det så att du har något personligt genimot mig min fru eller mina fordon?

Har varit aktiv här inne sedan start, varit med på de flesta bil träffar, grupp körningar mm, har inte skrivit på mpnga år då jag sökt svar på amerikanska forum då aktiviteten här nere sjunkit radikalt de senaste 5-8 åren, kommer dock varken ihåg lösen ord eller vilken mail jag hade för så många många år sedan som inloggning här på sidan, kan det vara det som skapar ilska?
Mvh Hampus
Visa användare
202
Schrickm5
Hi Hampus

Sorry you feel that way.
Hopefully you will see this as a serious question but do you know what mapping or tune you had in the M6?
schrikm5, always a plesyre to read your post, I have strong felling it's something old infected ( my writhing ) have grave ducelixa and really struggles whit everything around in on forums, this forum was the only forum where I was hung by the neck and made fun of, nomproblem whit that, I have a god JOBB today and it's working fairly okej whit the letters and spelling, works perfect whit numbers instead and thats a bless.
I work as a project leader/ team base/ take care of the budget, deleriverance and orders, man power, safty regulations swedeish laws and so o besides my real duty.

Our first tune was from Harte, after that did I order som new exhaust parts in 2 steps so I felt the need for som adjustment, the car fells more slow on the bottom but a lot faster in really high rews.

I did know that the consumption got a little better whit a tune, but our main priority was to have a car whiteout any compromises ( speed limit or the posebility to use 95, 99 octane or super plus was the fuel my tech used as a "base" because it's the only fuel we use.

Teknikens värld wrote an interesting article about the diferance in fuel the compared some slow family car, som half fun 18 years old first vicariously and a base Carreras s, if I don't remember wrong, Porsche had the biggest difference in consum/acceleration between 95/98/99 ( or was it 102?)

If it's something you are wondering about don't hesitate to ask, you can get my mail and phone number thru garaget.org or in a private post.

I don't think I contribute something for the people here, just make them iritated so I will leave you alone.

PUla, Bilder jag hade till dig är 701km på ful tank super octan vilket jag ser som sjukt bra tanke på ca 12 liter mindre tank än m6 + en sämre utväxling, samt mindre växlar att välja mellan.

Mvh Trollet hampus

Visa användare
202
Schrickm5
Thanks for the offer Hampus. I'll be in touch.
Absolut inget personlig H-O-A, men om någon påstår som du att man kört en M6 V10 under litern och ingen annan lyckats komma i närheten, i laglig fart + lite till, så undrar man ju.

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.