AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.101

M6 V10 reg. BUD 337, är det ett bra köp?

Sida 2 av 6
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
...samt större köparkrets i andra hand eftersom det, oavsett om man vill eller inte, tilltalar fler köpare.

-------
//Lövet
Vilken historik? Möjligen att man kan (kunde?) följa hur milen tickar på via Bilprovningen typ. Du kan kolla en tysk-såld lika noga, men det är inte lika lätt för en svensk som för en...tysk. Skall man ha möjlighet att kolla historiken till fullo o vara helt säker på att allt är 100% som det påstås vara så måste man ha ägt bilen sen den var ny, iaf när vi pratar om 10 år gamla bilar, med fler än en ägare. Jag brukar jämföra noteringar i serviceboken med noteringar hos BMW (ja de allra flesta bilar har noteringar hos BMW, dvs annat än bara service), gick alldeles utmärkt att kolla detta, tex på min egenhändigt importerade -98, innan jag åkte ner o hämtade den. Ser man att noteringarna hos BMW matchar milen i serviceboken så har man en rimlig indikation på att den kan vara "schysst". Min åsikt är det spelar ingen roll var bilen sålts som ny, utan det är skick kontra pris som avgör. O som sagt, köper man en S85 så börjar man med att byta vevlager, oavsett om den gått 5000 mil eller mycket-mycket mer, svensksåld eller inte, det är en billig "försäkring" för att slippa en utgift på över 100', en utgift som i praktiken förstör bilens historik till 100% enligt min åsikt, om man nu inte hivar i en ny S85, men då snackar vi snarare 200' +.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Dawwe: jo, jag håller med om att historik är "lätt" att följa, speciellt på en BMW där de faktiskt lagrar alla nyckelavläsningar centralt. Men hur många vet det utanför vår trånga krets. I regel är det också enklare att ringa 5 tidigare ägare i Sverige än 5 i Tyskland och bilda sig en uppfattning, eller vad tycker du?
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Jag köpte en E61 M5 från Paulssons I Ängelholm, (5700mil), ett år senare sålde jag den (11000mil... :-) ).

Hade jag behållit den, en vevlager byt... would have been on the cards.

Men, jag körde 2001an imorse och allt är bra, jag är nöjd.....for now.

Förresten, F10 M5 är otroligt dyrt att försäkra. Blir det samma nivå på försäkringskostnader efter 2-3år?
Visst är det skillnad på svensksålda bilar och importerade när det gäller möjligheten att kolla historik och ägarhistoria. Sen är det förstås inte sagt att en svensksåld är bättre. Jag ville bara tidigare påtala att de här bilarna kan kosta väldigt mycket om man har otur och hoppar på "fel" exemplar. Här kommer historiken verkligen ha en stor betydelse. Jag tycker att det ofta kan vara stor skillnad på att importera en "nästan ny" bil jämfört med en såpass gammal som i detta exempel.

/Anders
Dawwe@ Du är ju helt fel ute, cyklar lite faktiskt;)

Att bara byta vevlager är ju inte det som gör att man sover gott om natten när man äger en s85. Dessutom finns det bilar som gått 20k mil och mer utan att man bytt dom.
Sen har du vanos och högtryckspumpen, TA, koppling med svänghjul, oljepumps kedjan, hydrauliken till SMG lådan, mm Listan kan göras hur lång som helst.

Hitta ett välvårdat svensksålt ex med få ägare.slut Sedan kan saker gå sönder absolut.

Största hotet för s85 är killar med kepsen åt fel håll som äger bilen i 6mån och som hela tiden gillar att ligga på 3ans växel i 6000-8250 rpm med för lite 10/60 i motorn;)

Jag ägde min M6 i 3 år utan att nått hände.

EB
Fast metallspån från vevlagrena vill man ju inte dra runt i motorn eller hur? Att Vanosens högtryckspump ger sig kan mycket väl vara ett följdfel...pga slitna vevlager.
Du får ge dig nu, det är inte inte inte inte svensksålt som är det primära. Ett välvårdat exemplar med förslagsvis nya vevlager är det man vill ha. O man byter vevlager innan man får problem, byter man först när det börjat låta, om än minimalt, så har det redan gått alldeles för långt, du har dragit runt en massa "spån" i motorn, var beredd på roliga följdfel, med tiden.
What ever.... Bara en rekommendation av en som ägt en M6 i 3 år av 2007 årsmodell och inte haft ett endaste bekymmer med den. Kan hända att jag inte varit lika lycklig med en importerad xx ägarbil.

ps. Vilken är den första frågan man får när man ska sälja eller byta in? ds.

Svar: Är den svensksåld? ::))

EB
Jag annonserade min ena E36, de frågade om den var tysksåld...från början. Japp, detta var i...Tyskland. Så släpp det där med svensksålt, det är något som anses vara "positivt" i just Sverige. Det är väl bilen o dess skick som är det intressanta, inte i vilket jävla land den sålts som ny?

Att jag (peppar-peppar) aldrig haft några som helst problem med någon av mina bilar är absolut ingen garanti för att andra har "lika mycket tur". Jag är 4:e (fjärde!) ägaren på båda mina E39, tyska ägarna (1!) inräknade, detta på ca 17 år gamla bilar, inte många "svensksålda" som har så få ägare? Dock så kan en bil ha haft många ägare utan att för den sakens skull behöver vara en sämre bil, återigen det är bilens skick som är det primära, inte var den sålts ny, inte hur många som ägt den eller så, även om just antalet ägare säger en del om hur den kanske kan ha varit skött/använd. Jag har även jag ägt svensksålda M, en bil där jag var 3:e ägaren, o inte fan var den i bättre skick än den som hade haft en tysk ägare följt av en svensk o sedan jag, o då var båda bilarna jämngamla o av samma modell...
Lasse Karlsson
Tänker snart ta hem nya M6:an från Tyskland, o har tänkt mig en Premium Selection! Skulle vilja säga så här: En import från Tyskland, torde i de flesta fallen vara ett bättre köp i Sverige, av en "andrahandsköpare" alla kategorier!

Bilarna sköts bättre i Tyskland generellt, mer/oftare service, o så allt salt de bilar som nyttjas vintertid i Sverige, slipper de i Tyskland! Dock kanske man ska akta sig lite för utländska bilar förmedlade av "vimpelhandlare"! Men bilar med "bra" bakgrund är inga problem!

Det enda negativa är den något högre premien FB vill ha pga just import! Men de pengarna tjänar man ju snabbt igen på det billigare köpepriset på en import! Sen är det ju så att mängder med Svenskar är livrädda för importer då man tror att de är "kroniskt" skruvade, men vad avser den biten är det ju en "skitsak", ser man inte på en bil om den gått 5 eller 25 tusen mil vad avser skick, förslitning osv, ja då ska man inte ha bil alls! + att det också "skruvas" en hel del i Sverige!

Jag har köpt ett antal importer, vid det här laget + också importerat själv, och det har funkat "klockrent" alltid!

modolasse
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
För några år sedan gjorde jag genomlysning av alla importerade BMW på blocket. Minns inte vad jag kom fram till men merparten av dem var backade.
Naturligtvis händer det även i Sverige, men när bilar importeras är det enbart av två olika anledningar. Den ena är att rätt bil inte finns i Sverige, den andra är för att tjäna pengar. Go figure. De flesta som hänger på märkesforum är naturligtvis initierade bilägare och kan (troligen) kolla upp bilen oavsett nyförsäljningsland, men merparten av svenskarna är inte riktigt där.

Det är tur att BMW i regel håller käft om vad de ser på era bilars nyckelavläsningar när ni lämnar in dem...
Men för mig är det väldigt stor skillnad att importera en Premium Selection och en bil som vi talar om i tråden här. Jag håller helt med Lasse om att du kan göra en bra affär och framförallt hitta den bil du vill ha. Du kan även köpa till garanti.

Lus, jag har svårt att tro att "merparten" av alla importerade BMW var backade. Det finns ju väldigt många svensksålda som också är backade.

Det jag vill säga är att ju äldre bilen är, så är det svårt för gemene man att kolla historiken, ännu svårare när det gått i utlandet i många år. Självklart skall man undvika bilar med många ägare som ägt bilen i kort tid (bilhandlare undantaget) men även kolla vilka bilhandlare som sålt bilen. Redan där kan man nog selektera bort en hel del objekt.

/Anders
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Varifrån kommer myten om att de inte saltar vägarna i Tyskland?
De är tvärtemot formidabelt effektiva med att vräka ut salt. Varje natt begjuter de Autobahn i saltlake om tempen går neråt +5 och lägre. De gör inte som i SE där de rycker ut mitt i morgontrafiken med torrsalt som sprätter omkring.
Vi som kör till alperna om vintrarna kan med bilar helt täckta av vit saltmarinad vittna om detta.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@yeddheng: Ja det är obegripligt att folk i Sverige fortfarande tror att det inte saltas i Tyskland: Länk

@Med Känsla: Läste en undersökning för en tid sedan som hade kollat på samtliga VIN-nummer i Sverige som man hittat avvikelser i mätarställningen på. Det var svenska Carfax som låg bakom så det finns nog ett mörkertal eftersom deras data i EU inte är fullständig. Hur som helst kom de fram till att det rullar ungefär LIKA MÅNGA backade bilar i Sverige import vs svensksåld. Problemet är bara att det finns 10ggr fler sv.sålda bilar på vägarna. Du kan göra matten hur mycket större risken är med andra ord ;-)

Att själv köpa en Premium Selection är dock precis som du säger något helt annat än att köpa en importerad bil i Sverige av mindre handlare.

-------
//Lövet
Exakt Lövet, vi är helt överens! Som ovan så måste historiken alltid kollas och jag anser att det för åtminstone gemene man är lättare att kolla svensksålda bilar än importerade när det framförallt är äldre bilar vi talar om som här.

/Anders
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Med känsla: ett tag la jag upp dem på en blog och det var definitivt merparten av de importerade som under den tiden på blocket var backade. Går säkert i vågor men det var förvånansvärt många som var fifflade. Roliga dödshot fick jag på köpet för den bloggen :)
Skall inte skriva för mkt men blir alltid fascinerad att många tror att premien alltid är högre för importer. Jag har två importer med samma premie som svensksålda. Detta efter att ha ringt försäkringsbolaget och förklarat hur bilen är köpt och skickat in köpekontrakt och garantier m m. Då blir premien samma!

Jag brukar tänka på uttrycket "If it seems too good to be true it is too good to be true"

Att köpa Premium selection bilar med garanti är enligt mig så nära nybil man kan komma.

Angående vägsalt är det stor skillnad mellan olika delar i Tyskland. I den södra delen är det inte många kalla dagar! Mina bilar såg helt nya ut undertill vilket försvann efter en vinter hemma...
Det är bara larvigheter med det gamla tjatet om sv-såld, handlar mer om ängsliga köpare som inte vet hur man kollar historiken genom rätt instanser i det landet bilen kommer från, verkligen sämsta landet köpa en bil från är väl just sv-sålda eftersom de är fattigt utrustade "oftast" och saltkörda "oftast" och ägare som "oftast" inte har råd ha en sån bil utan säljer nästa gång dem ska tanka eller byta däck.

Denna fråga har varit uppe niotusen ggr tror jag, är det inte lite tjatigt ni som är ängsliga hela tiden? Köper man en M-bil så vet man vad man ger sig in på, är man ängslig och inte kan mecka själv så bör man kanske skaffa en vanlig bil och inte ängsla sig så mycket hela tiden vad som kan gå fel.
Det som är "patetiskt" är att vissa vill göra gällande att svensksålt skulle per automatik vara någon form av "garanti" för att bilen är okrockad, oskruvad, korrekt servad och i utomordentligt gott skick. Så är det naturligtvis INTE, eller hur Pula? Den enda egentliga fördelen är att det är lättare att kontakta tidigare ägare, hur ärliga de är är en annan fråga, men samma sak gäller tidigare ägare oavsett viket land bilen kommer ifrån.

Att man INTE kan få reda på av försäkringsbolag (eller har man gjort helt om i denna fråga?) om bilen haft någon krockskada är en annan historia. I Tyskland är det lag på att informera om eventuell (åtgärdad) krockskada. Med stigande ålder ökar risken för att man köper en oärlig/krock-lagad bil, men risken är mindre om man inte köper den billigaste "Bastler bilen", utan handlar en få-ägar bil med rimlig verifierbar historik. Man skall oxå komma ihåg att en välskött M (oavsett ålder) är många gånger dyrare i Tyskland än här hemma i Svedala, utbudet brukar dock vara något större, därmed lättare att hitta en bil som har det mesta man önskar sig?

Dawwe@ Jag har väl aldrig snackat om några garantier?

Det jag menar är att JAG, skulle aldrig, aldrig, aldrig köpa eller rekommendera någon att köpa en importerad M6a när motsvarande finns som svensksåld. Ingen annan M-bil heller förresten!

Du kan köpa och rekommendera andra att köpa hur många importerade bilar som helst, men jag gör inte det.

Som jag skrev i börja på tråden: Om du tänker köpa en 10 år gammal M6a så köp en svensksåld bil med full historik så låga mil som möjligt och så få ägare som möjligt.
Om du inte har råd med ovanstående kravbild, avstå.

Det känns som ganska rimliga krav tycker jag.

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.