AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.999

BMW F11 2015 Stänga av radion?

Sida 1 av 2
Hej,
Någon som vet om man kan välja så att radion stängs av när man stänger av bilen?
Jag hittar inte den inställningen och det är jävligt irriterande när radio fortfarande är igång (på hög volym) efter att man har stängt av bilen.
Jag tror en auktoriserad verkstad kan ändra så att radion stängs av när förardörren öppnas. Annars får du trycka två gånger på start/stopp-knappen (en extra gång efter att du stängt av motorn och tagit bort foten från bromsen).
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Du får väl trycka en gång till på stop-knappen? Så måste jag göra min min 420.
ok, ska testa om det funkar.
Väldigt irriterande att man inte man välja det i inställningarna.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På min bil stannar (bara?) motorn då man trycker på start/stop första gången. Nästan alla andra elektriska prylar är fortfarande inkopplade (radio, bluetooth, torkarna (lite osäker), alla menyval är valbara). Kupéfläkten och halvljuset kopplas dock bort. Tryck nummer två stänger av resten.

Jag har inte undersökt exakt vad som stoppar och vad som förtfarande är igång efter första stopp-trycket.

Jag tycker det är en trevlig lösning.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Riktigt irriterande det, På min e60 som hade CA kunde ställa in via Carley höll man start/stop knappen inne dog allt så man slapp trycka två gånger..

Ännu en jobbig grej när man pratar i telefon och stänger av bilen samma där man pratar via bilen man kommer inte ifrån bilen först samtalet är avslutad. Enda sättet är bryta kontakten med Blåtanden.. Har en Passat som tjänstebil där bryts allt så fort man öppnar dörren.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
catch_me, kan du inte flytta samtalet på telefonen från BT till luren så att säga?

Jag kan det på min sjua och med min ajFån 6S+... samma "meny" på luren som där du väljer mikrofon av/på. Är ju som du säger ibland störande att bli sittandes i bilen under ett långt samtal. Men så hittade jag ovan "fix" och då kan man hoppa ur bilen innan samtalet är slut :-)

Niklas

Fransosen
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tuffa i-lands problem ;-)
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Haha ja det är många som tycker det här med stereon och telefonen är en bra finess, för det är faktiskt en finess. Samtalet i telefonen och ljudet i stereon fortsätter så länge tändningen är igång. Stänger du av tändningen åker samtalet över till telefonen. Helt 100 på att detta står i handboken...
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag fick inte telefonsamtalet att gå tillbaka till telefonen trots att jag tryckte flera gånger på start/stop-knappen. Det var först efter en kort stund efter att jag låste bilen som samtalet kopplades tillbaka till telefonen.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Micleg svar nej du kan inte stänga av sterion om du håller på pratar i telefon, Waterlily det du säger har jag inte testat så det stämmer säkert men palla stå utanför bilen och vänta på att den ska hoppa över till telefonen.

Fransosen det kan man säkert göra men ska man behöva göra det fippla med luren varje gång?

I-lands problem ala grande
Att det tar tid för samtalet att överföras från bilens blåtand till telefonen när bilen stängs av beror på telefonen, inte bilen. Resultatet varierar mellan olika telefoner. Såfort bilens infotainmentsystem stängts av kopplar bilen ner blåtandsanslutningen och då handlar det mer om hur snabbt telefonen uppmärksammar det och kopplar om.

Ni som har problem, vad har ni för telefonfabrikat och modell. Minns känsla är att ni använder en iPhone för den är väldigt slö med att koppla om.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Tar ju inte sååå lång tid att trycka några tryck på luren och på det sättet slippa bli frustrerad över att ajFånen är trött som tydligen ligger dom i fatet enligt Chris87 här ovan 😀

Det kanske blir jobbigt i längden om man kör mycket och pratar mycket men själv tycker jag det funkar fint de ytterst få gånger det hänt mig.

Inte ens 2017 är tekniken fulländad 😉

Niklas

Fransosen
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag kör med Samsung S8 , Som sagt min tjänstebil passat där räcker det med att jag stänger av motorn öppnar jag dörren dör sterion och telefonen tar över istället för blåtand så tekniken finns. :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
skulle vilja ha det så på min bil med kanske går att koda men hur ?
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
det är ju perfekt att handsfree Bluetooth är på om man stängt av bilen under pågående samtal.

sen kan man ju bara ta telefonen och trycka på Bluetooth av, och ta telefonen till örat och gå iväg från bilen.

är ju dumt om handsfree Bluetooth stängs av när man stänger av motorn, är ju inte säkert man har telefonen i örat just då,,kan ju ligga i innerfickan eller någon annan stans,,blir och leta efter telefonen under pågående samtal.
Jag förstår inte varför ni tycker det är ett problem. Att trycka en andra gång på start-/stoppknappen ger samma resultat som att öppna dörren hos vissa andra bilmärken. Andra gången som start-/stoppknappen trycks in kopplas blåtanden ner och telefonen tar över. Observera att bromspedalen inte får vara nedtryck då ni trycker på start-/stoppknappen andra gången. Är bromspedalen nedtryckt startas motorn igen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Då jag upplevde problemet kände jag ej till att jag i telefonen kunde koppla om samtalet. Prylar nuförtiden säljs utan brux. Detta gör att man drar sig att läsa dem på nätet.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Chris87 har du det så på din bil? Så funkar det int ealls på min bil F10
Ja så funkar det i min F20 LCI. Fungerar likadant i en väns 520d F11 från 2011.

Efter du stängt av motorn, släpp bromsen och vänta någon sekund. Tryck sen på start-/stoppknappen, stereon stängs av tillsammans med all annan elektronik i bilen, varpå blåtanden stängs av och telefonen tar över.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jaha tror att vi missförtår varandra det stämmer bra MEN det du beskriver sker inte om du pratar i telefon samtidigt det är mitt i land problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.