AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.302

Pisutveckling Z3

Sida 2 av 3
Transportstyrelsen har en (skannad?) kopia på briefet, sen hur länge de lagrar detta vet jag ej.
Do
42
Dorfus
530D XDrive touring - 2015
120i 2007
M Roadster -97
Det är korrekt Dawwe med servicarna, 1a vid 200 mil i Tyskland och resterande 2 i Sverige, ingen av de är inspektion 2. De garantiåtgärder som är öppna hos bmw är värmepaket samt Vanos. innebär det att bmw byter Vanos då?, görs något mer i samband med den garantiåtgärden?

Hittar inte info om vem som tog in den eller som sålde den ny...
Vet inte vad "Vanos åtgärden" kan vara, men jag är tveksam till att de byter Vanos oavsett vad. Förmodligen ett test som körs, failar testet så finns det en åtgärdsplan, sen vad den planen är kan BMW svara på. Jämför gärna med "kamkedjeproblematiken" där man tog in bilar för kontroll men långt ifrån alla fick ny kedja mm...

Ring/mejla transportstyrelsen o be att få en kopia på briefet (briefet skall skickas in till Transportstyrelsen vid import, originalet). I briefet lär du hitta minst en tysk ägare, det är en bra start :)
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Ber om ursäkt att jag kapade din tråd Valiant, som för övrigt är intressant.

Nu står bilen hemma hos mig, känns riktigt bra :)
Gutt! Rätt beslut sannolikt. Inspektion 2 nästa glöm inte ventilspelskontrollen!
Trevligt, trevligt!!!!! Du ser fram mot en NY vår.Helt ok att kapa tråden. Jag tror det blir bra. Har bilen överlevt lite vanvård (brist på oljebyte) så tror inte jag att det är hela världen, så länge skador ej uppstått.
Även om du hade lyckats få tag på en tysktalande ägare som ägde bilen för många år sedan så hade han nog inte berättat så mycket.
Men som sagt, efter 20 år är det vettigt att byta all olja, vatten och bromsolja rakt igenom. Det borde alla göra. Vill du sedan fixa halvljusautomatik m.m., kom igen!
Även om jag är en sådan som själv servar, överlåter jag vissa saker till proffs, exempelvis i dit fall att kolla ventilspel. Kan vara lämpligt, för av egen erfarenhet kan jag garantera att din ventilkåpspackning är snustorr.
Dorfus, ifall du behärskar tyska kan du läsa denna artikel från Stern, så förstår du vad som väntar och varför tyskarna betalar högt. Den går under namnet Spassmachine, nöjesmaskinen.
Länk
Om det nu verkligen inte bytts olja på ca 3500 mil så har det ju naturligtvis inte gjort motorn (lagerytorna) gott så att säg. Men att säga att de tagit skada kan man inte heller göra. Det enda man kan säga med säkerhet är att det inte är optimalt för lagerytornas livslängd, men en motor är sååå mycket mer än bara lagerytor. Långt-långt värre är en övervarvning, o mig veterligen så loggas inte detta i motorstyrdonet på gamla bilar med S50, nyare modeller har däremot denna funktion. En övervarvning i säg behöver inte leda till något alls just när det händer, men det kan uppstå "skador" vilka kan leda till "ras" längre fram, eller man kan i vart fall inte utesluta att övervarvningen inte haft påverkan.

Får man tag i en ägare som ägt bilen för läääänge sedan har denne, ofta, absolut ingen anledning att ljuga om det som hänt/varit i dennes ägo. Jag har till o med varit med om att jag ringt upp föregående ägare till säljaren, då framkom det att det var ytligt bekanta samt att han var väldigt besviken då bilen såldes under förespegling att den nye ägaren skulle behålla den länge, o inte bara tjäna en rejäl slant (den såldes för ett rejält underpris). Föregående ägare var så bestört att han till o med avslöjade hur billigt han sålt bilen, samt att bilen hade fungerat klockrent under de 10 år han ägt den. Nu blev det inget köp då säljaren blev "förbannad" att jag ringt föregående ägare (han hade tydligen blivit utskälld), o beslutade sig för att inte sälja just då iaf. Typ 6 månader senare var bilen...skrotad :(.

En inspektion 2 är vad bilen "behöver". Extra noga med ventilspelet då man måste utgå från att det är hög tid att kontrollera detta. Övriga punkter klarar vilken vanlig verkstad som helst av, om man inte föredrar att göra det själv. Valet av motorolja är inte det lättaste. Min egenhändigt importerade S50 kördes på Castrol Edge 0W40 (faktiskt en av flera viskositeter som rekommenderas enligt instruktionsboken har jag för mig) av sista tyska ägaren (han hade den i ca 4 år och hela 1500 mil), drog ingen olja o lät, o låter, helfrisk. Jag hällde i 10W60 iaf, mest pga att det är en sommarbil som alltid står "varmt" o inte får vara med om att startas under +10 grader. Det finns mängder (nåja) med 10W60 oljor, två rimliga alternativ är Castrol SuperCar och Shell Helix Ultra.

Även jag servar det mesta själv, men det beror mest på att jag gillar att dona. Utöver detta är det rätt svårt att hitta en verkstad som verkligen tar hand om bilen som den vore deras egna. Nu har jag haft turen att hitta en sådan verkstad, de vet hur petig jag är, ägaren föreslog till o med att vi skulle syna av bilen efter skador innan service (fälgar, lack mm) så vi är överens om statusen så att säg. Det kändes förtroendeingivande, men då det är numera den enda verkstad jag lämnar till så vet jag att min bil hanteras extra varsamt då de vet hur kinkig jag kan vara :). Blir bilen korrekt omhändertagen så har jag inga problem att betala nån slant extra, dessutom så är det alltid viktigare för mig att jobbet blir 100% korrekt o noggrant utfört än att man håller eventuella utlovade "deadlines". Senast en bil var hos verkstaden i fråga så ockuperade den en plats inne i deras verkstad/lyft i drygt 3 veckor Länk

Det finns några duktiga M verkstäder i Skåne, NFS är en. Autoteknik i Kristianstads trakten en annan. Men som sagt allt utom just ventiljusteringen klarar vilken verkstad som helst av. Ventiljusteringen i säg är inte svår, men man behöver ha viss känsla för det hela, och ett "specialverktyg", ett verktyg som långt ifrån alla verkstäder har. Frågan är till o med vilka BMW auktoriserade verkstäder som har kvar detta verktyg, när ventilspelskontrollen gjordes på min S38 senast (hos auktoriserad BMW verkstad) så var de tvungna att kolla att de hade kvar (hittade?) verktyget innan de kunde boka in mig...
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Jag har ringt och pratat med alla ägare som haft bilen innan, och de har alla tagit väldigt väl hand om bilen och bytt olja varje år.
Den första ägaren i Sverige var en nu 74 årig dam som bara hade kört lite med bilen på somrarna. Men den var inlämnad på service varje år.
Varför boken inte var stämplad visste hon dock inte.

Jag har bokat tid på bmw för garantiåtgärderna ( värmepaket och Vanos) och efter det ska den på en inspektion 2 på NFS, med ventiljustering. Sedan ska den få stå inställd och vänta på bättre väder.

Jag körde 30 mil hem igår och bilen går riktigt bra. Det är svårt att tro att bilen är 20 år gammal, Motor och växellåda känns riktigt bra. Stolarna är nästan som nya, så jag tror verkligen att milen stämmer. Det som var påtagligt var att det inte är en långfärdsbil, när man legat i 140 km/H i någon timme så var öronen rätt bedövade...
Men det är ju också charmen :)
Dawwe, det du skriver om vad och när du servar och varför du servar själv kunde varit skrivet av mig. Vissa jobb kräver kunskap och då skall man anlita verkstad. Tack för tipset om Autoteknik, eftersom jag bor i Kristianstad och har ca 8 km till denna verkstad, kommer jag troligtvis att anlita dem vid behov.
Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
Hej Dorfus! Det enda som betyder något är ju att bilen går som den ska och att inget fel finns på diffupphängningen och vad du har betalt för din M roadster.Hade skälv problem med punktsvetsarna på min M roadster och lagade dom med hjälp av mindre bultar.det hållde men tyvärr så sprack örat som håller diffen så då sålde jag min älskade roadster och gick vidare med ett annat projekt
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Mannen53,

Det finns inget släpp vid punktsvetsar vad jag kunnat se. Jag har kollat i bagage och hissat upp bilen och kollat underifrån.

Tycker ni att man ska sätta bultar som rent förebyggande åtgärd? Eller dumt att pilla på något som inte är sönder?
Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
Nej jag skulle inte röra något som funkar bra.byt olja o filter o trampa på gasen och njut av sången från motorn.
Har du kollat enligt de instruktioner som finns på webben o inte hittar några synliga tecken så skulle jag utgå från att allt är OK, och således låta det vara. När den dagen kommer att det blir dax att byta någon/några bussningar i bakvagnen så skulle jag passa på att byta alla (bussningar/leder/whatever), och samtidigt plocka ner hela bakvagnsbryggan o göra en 100% -ig kontroll. Hittar man inget då så är allt frid & fröjd. Hittar man tecken på att det är trots allt "något som är på G" så skulle jag förstärka, däremot är jag osäker på att "bult-förstärkning" är rätt väg att gå. Vad jag kan minnas så skall man första blottlägga skadan, byta/laga ev skadad plåt o därefter svetsa (svetsa!) fast förstärkningsplåtar. O som sagt gör man denna kontroll när bakvagnen ändå är nere så blir den eventuella merkostnaden inte sååå blodig. Skall man plocka ner hela bakvagnen enkom för kontroll av sprickor utan att byta bussningar/whatever så är det lite utav bortkastade pengar, man får räkna med att det kostar iaf 6-8' att göra denna kontroll hos en kunnig verkstad med rimlig tim debitering(kontroll utan åtgärd då man inte finner några tecken på skador), o då har man inte gjort nåt mer än "for peace of mind". Görs denna kontroll samtidigt som bakvagnen är nere för byte av diverse bussningar/whatever så blir kostnaden i praktiken 0 kr för kontrollen, det är få verkstäder som skulle räkna upp för en noggrann visuell kontroll, o skulle de vilja ha 1000-1500 kr extra så är det ändå helt OK!

Jag gjorde precis som jag skrivit, dvs kollade efter sprickor på min ena när bakvagnen ändå var nere. Inga tecken alls som tur var, men nu skiljer sig bakvagnen på E36 M3 från Z3, men E36 M3 är inte helt förskonad den heller.
Jag har gjort en hitintills framgångsrik lagning med bultförband i trasig bakvagnupphängning på min 2.8 liters som ersättning för trasiga punktsvetsar. Jag skulle dock ej byta punktsvets mot bult i förebyggande syfte. Håll ögonen på de, så att lagning sker innan deformation har skett! Enligt information jag hittat på amerikanska forum, att arbetare vid fabriken intygat att kvaliteten vid punktsvetsarbetet på Z3 bandet var dålig, fel ström och lutande svetsar. De utfördes manuellt, ej av robot. Det innebär att en del blev bättre, andra tillverkade en dålig dag av fel person. Titta, och ni kommer att se varierande utseende på punktsvetsar!

Jag fick rådet att använda M8 bult, rostfri samt nylock mutter, med brickor om den skall bli jämnstark med punktsvetsen. På ovansidan använde jag fyrkantsbrickor på ca 20 x 20 mm, för att fördela kraften över en stor yta. Jag ersatte 6 skadade svetsar, och hitintills efter 4-5 år har inga nya skador uppstått. Att svetsa (ersätta punktsvets) i befintlig plåt, innebär med stor sannolikhet att skadan bara flyttas, p.g.a. att plåten nu har blivit glödgad. Hade jag gjort om jobbet, hade jag förmodligen även lagt tvåkomponentslim mellan bricka och plåt, för att fördela krafterna maximalt.

En tanke (gissning) jag har när jag sett mina skador på punktsvetsarna, är att det ser ut som utmattning p.g.a. vibrationer. Högfrekventa vibrationer som kommer från differentialen. Initialt är de ej sönderslitna, det uppstår en rost-ring med rost-damm som sprids. Håll koll på smal rost-ring i punktsvetsarnas periferi!
Ja det verkar som att jänkarna är sämre (mindre noggranna) på att svetsa än deras tyska arbetskamrater? Det är ju inte för inte som amerikanska bilar håller rätt dålig kvalitet, och har mindre lyckade materialval, å andra sidan är priset markant lägre än motsvarande BMW, Mercedes eller Audi?
Do
42
Dorfus
120i 2007
M Roadster -97
Hej,

Hur säkra är ni att det ska göras ventiljustering på S50?

Jag har pratat med en mekaniker som menar att det är hydrauliskt. Sen har jag också fått specificerad offert på inspektion 2 av Bmw, och där står heller inget om ventiler..
Byt mekaniker! 100% säker. Ventilspelskontroll bör (skall!) vara med vid inspektion 2, det vet en kunnig M-mekaniker, att det kostar extra är en annan femma. På S38 skall ventilspelet kontrolleras vid varje inspektion (1 och 2) dvs typ var 2000e mil. Har för mig att det är mer sällan på S50 till o med S54, vilken var den senaste S motorn med mekaniska lyftare...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Del 11 i länken, finns i ett antal olika tjocklekar Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.