|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Sedan jag köpte min 2,8 liters Z3 Roadster i november 2011 har jag tittat på prisutveckling. Har genom min knaggliga tyska också studerat ett ökat intresse och prisnivå i Tyskland med följd att det knappast är lönt att importera. Tyska motortidningar menar på att det finns idag två grupper som köper Z3. De äldre som har råd och nostalgi samt de yngre som vill ha en cool bil. Gemensamt är att Z3 är som en tidning skrev, kanske den sista äkta roadstern, fri från bling bling. Ingen stor skärm i mitten, endast äkta analoga instrument samt robust mekaniskt okomplicerad. De skriver även att Z3 kan inte mäta sig med Z4 i väghållning och komfort. Jag har idag tittat på annonser på Blocket samt i Tyskland på Z3 med begränsad sökning enligt följande, från 1997 till 2001, 10.000 - 16.000 mil, minst 160 hk = 6 cylindriga. I Sverige hittade jag 9 bilar, snittpris 93.000 kronor. Jag hittade 6 stycken M serie (321hk), snittpris 359.000 kronor. I Tyskland hittar jag 9 bilar, snittpris 16.500EUR = 157.000 kronor. I Tyskland hittar jag 2 st M serie (321hk), snittpris 40.000EUR = 380.000 kronor. Summering, idag kostar en motsvarande Z3 mer i Tyskland än i Sverige. Det blir intressant att följa utvecklingen. Under de år jag ägt min bil har jag uppfattningen att prisnivån har hållit sig stilla. Är det tyskar som köper tillbaks M-varianten? 359.000 kronor i snittpris är mycket för en nästan 20 år gammal bil. | |
|
Jag har själv sett att priserna på Z3M är hiskeliga! Undrar om dom verkligen får så mycket för dom? Har själv en, men jag har inte tänkt sälja!! Klabbarparn |
|
|
Det är det begränsade antalet producerade bilar i M serien som driver upp priset. Ca 5200st 321hk och ca 1100st 325hk producerades totalt. Som du ser på Blocket står det SÅLD på en M.serie för 379.000 kr. |
|
|
Korrigering av vad jag skrev. Antalet tillverkade i M-serien gäller endast Coupe'. Totala antalet producerade Roadster's är 15.322 st. Fortfarande ett relativt begränsat antal |
|
|
Har också noterat prislyft på Z3M (annonspriser iaf). Helt bananas med 380 ksek för en Z3M !! 0_0 |
|
|
Det kan vara värre! Jag träffade en trevlig dansk på Ring Knutstorp nu på försommaren, på en BMW träff där vi kunde "rasta" våra Z3:or. Han hade en M-serie köpt i Tyskland för ca 300.000 kronor. Till det fick han betala dansk accis på ytterligare ca 300.000 kronor. Nu snackar vi pengar. Kanske han läser detta forum? |
|
|
Om antalet tillverkade är orsaken borde Z4M Coupe vara ännu dyrare men det är den inte.. inte än iaf, kurvorna går väl upp vad det verkar. |
|
|
Priset drivs ju upp när exempelvis stora tidningar som STERN Magazine skriver långa artiklar om "nöjesmaskinen". Se Länk För er med problem med tyskan, klipp ut texten och klistra in den i Google tranlate. Flera andra tyska tidningar har på senare tid infört liknande artiklar, som bygger på en sorts nostalgi till det enkla, men råstarka. |
|
| Ja utan tveka intressant och följa prisutvecklingen på Z3. Köpte själv en 2.8 förra sommaren. Mest i syfte som en ren investering jag kan ha roligt med. Har ju passerat 50, så nu måste man få passa på och köpa lite "onödiga" saker ;-):-) | |
|
Nu är jag väldigt nära att köpa en kärra, m roadster s50 Jag har varit och provkört och snokat upp så mycket jag kan och allt verkar bra, inget släpp svetspunkter, originalvanos som låter lite men det är fint och jämnt tryck i motorn. Överlag bra skick, men några mindre skönhetsskavanker. I stort sett inget rost under bilen. Växellådan känns tajt och bra. En sak oroar mig lite: bilen har gått väldigt lite (i förhållande till ålder) och den har också väldigt få stämplar i serviceboken, enbart tre st. Jag har pratat med några förra ägare och de har servat bilen själva, så det förklarar saken de senare åren. men längre tillbaks när bilen bara var några år gammal, inte då heller fylldes serviceboken i. I carfax rapporten så stämmer milen som syns vid besiktningstillfällena med Milen vid servicarna. Så milen stämmer troligtvis. Vad har ni för tankar om detta? Bör jag överväga att inte köpa den eller är det inget att bry mig om utan bara gå på intrycket jag fick av bilen? Det som oroar mig är egentligen inte avsaknaden av serviceinformation i boken utan mer om oljebyte och så inte har skötts och isåfall vilket skick motorn är idag.. Dorfus |
|
|
Ring BMW o be att få (betala för?) ett utdrag ur deras "reparations databas". Bilen har med största sannolikhet varit inne hos de för någon (garanti/goodwill/whatever) åtgärd de 4-5 första åren? Då kan du iaf (förhoppningsvis) matcha milen mot de (få) angivelser som finns i boken? Gjorde likadant på mina, ena (M3 tillverkad januari -98) påstods ha fått en ny motor runt 2002 på "Goodwill/garanti" vid ungefär 4 års ålder o ca 4000 mil. dock så fanns/finns det ingen dokumentation. Jag kollade upp gjutningsdatum så gott det gick på diverse olika delar av motorn, flertalet var/är gjutna ca 1 år efter bilens tillverkningsdatum. När jag sedan fick veta (via rapporten) att bilen varit inne hos BMW för ett "stort jobb" på många-många timmar just 2002 så frågade jag min kontakt vad detta jobb kunde vara. Det framgick inte av rapporten men jag frågade om det skulle kunna vara ett motorbyte o svaret blev att det var mycket troligt med tanke på hur "tids/kostnads dokumentationen" såg ut i deras bas. Jag kunde även matcha milen mot de angivna i serviceboken så jag är så säker man kan vara att bilen inte gått fler mil än det som står i mätaren (bortsett från att motorn gått ca 4000 mil mindre). En tydlig avvikelse mellan servicebok o de uppgifter du får från BMW när bilen var "ung" är en indikation på att nåt inte är 100 med mätarställningen. Så mitt råd är att ringa BMW, det är dock inte alls säkert att de vill hjälpa dig då du inte äger bilen (än?), men jag har för mig att det finns (fanns!) personer som jobbar/jobbade på BMW här på forumet, det är just av en sådan jag fick hjälp sista gångerna jag gjorde dessa kontroller, då de har blivit strängare med vem de lämnar ut denna information till... |
|
|
Jag tycker att det avgörande är hur långt bilen gått de 6-7 första åren samt hur servicen ser ut, det är (ofta) de första ägarna som behandlar bilen "sämst", den är ny har nån form av garanti (eller försäkring som täcker "allt") o man kan resonera som så att "eventuella framtida problem pga mitt slarv kommer inte drabba mig då jag sålt bilen för länge sedan"? MEN, om nu motorn låter som den skall, o går som den skall så borde allt vara...som det skall. Att bilen har fått visa vad den går för några gånger kan man räkna med kallt. Min åsikt är att det är inte så farligt om man säg inte bytt olja/filter på 4 år men att bilen inte gått mer än säg absolut max 1000 mil under denna tid, det klarar bilen även om det inte är optimalt. Jag har själv "lyckats" med nåt liknande, då mina bilar står mest så blev det nästan 4 år (och knappa 300 mil) mellan två oljebyten på ena. Absolut inte optimalt men inget den tog skada av enligt mig (skall tillägga att bilen står varmt så det bildas ej nämnvärt med kondensvatten som droppar ner i tråget...), men jag har som mål att byta olja senast efter 2 år oavsett hur lite bilarna gått men ibland har det helt enkelt inte funnits nån motivation då bilen stått helt orörd utan att ens startas, o tiden behagar ju inte stanna för det...Det enda jag var liiiite orolig för (med all rätt!) är att oljefiltret skulle kunna ha varit "upplöst" pga den långa tiden, men att filtret inte ens var i närheten av detta tillstånd kunde jag bekräfta vid oljebytet :): |
|
|
Ok, på sju år hade denna gått 3000 mil, enligt carfax och besiktningsprotokoll. 1a service (enligt svervicebok) gjordes vid 200 mil (i Tyskland) och andra service (enligt servicebok) gjordes i Sverige vid 4 000 mil 11 år senare , då bilen varit i Sverige i 8 år. Bilen importerades alltså till Sverige efter 3 år och med 2 000 mil på mätaren (enligt carfax) Är det inte konstigt att man inte dokumenterat service någon gång där emellan? Dorfus |
|
|
Ok. Den borde ha fått en service vid import-tillfället senast då serviceintervallen ligger runt 1500 mil på dessa gamla bilar har jag för mig (själv struntar jag i service indikatorn, det är 1000 mil eller 2 år jag har som grundregel). Så det är nog värt att kolla upp detta mer, om möjligt. Att det inte finns någon service (dokumenterad) alls mellan inkörningsservicen på 200 mil o den första dokumenterade vid 4000 mil är lite konstigt, dessutom liiite väl långt mellan sevice:arna. Inte för att jag tror att så är fallet, men just att "hoppa över service" (trots att bilen är servad 100% korrekt hela vägen), kan ibland vara ett sätt att få milen att se helt ärliga ut. Exempel, köper bilen ny, gör första servicen vid 200 mil (inkörning), kör sedan måååånga mil (ska vi säg 4000 mil/år) men servar inte hos BMW utan annan mycket kompetent verkstad, dvs 100% korrekt utförda service-ar. Sedan när det rimligen är dags för den första servicen (dvs inom 2 år) så kör ägaren in till BMW o gör en korrekt "första service", men man har då innan "skruvat tillbaka mätaren till säg rimliga 2000 mil"? Nu håller jag inte detta för troligt med den bil du funderar på men jag skulle definitivt kontakta BMW för att få ett utdrag ur den där service-databasen, den kan ge dig viktigt information i bästa fall. |
|
| Har du kollat när serviceboken är tryckt/tillverkad? Är den tryckt/tillverkad efter bilens första registreringsdatum så är det knappast originalboken...Tryck/tillverkningsdatum står i boken typ på nån av de första, eller sista sidorna. | |
|
Jag tycker att folk stirrar sig blinda på serviceboken. Detta är bilhandlarnas knep att tjäna stora pengar på kort tid ( ca 40 -45 minuter). Många som äger en Z3 älskar bilar och vill sköta bilen, sådan är jag. Service är inget märkvärdigt i sig och med erfarenhet kan vem som helst med bildkunskap utföra detta. Jag har inte haft någon av mina bilar på officiell service. Min Volvo S80 har inte en stämpel på de sista 10 åren, men den har fått förstklassig omvårdnad med oljebyte m.m. varje år. Att byta olja/filter, kontrollera lampor, bromsbelägg, kylvätska, byta bromsolja och kolla läckage är inte märkvärdigt. Många, i likhet med mig för en egen pärm, som kan visas upp. Många i likhet med mig kan visa kvitto på olje-, filter-, tändstift-, inköp m.m. År efter år. Går bilen bra, låter fint m.m. ser jag ingen större risk på dessa låga mil. Teoretiskt kan en dålig olja ta några extra mil i slitage, men bilen med 3000 mil på mätaren har många mil kvar. Det ända jag skulle vilja se och kolla är att mätarställningen är äkta. Finns det besiktningsprotokoll eller Carfax som visar konstant ökande miltal varje år sedan den kom till Sverige? Vad visar bilregistret? Bara så att bilen inte skumma hopp i bilhistorian. |
|
|
Sen när du väl köpt denna 20 år gamla bil skall du byta olja "rakt igenom." Motor, växellåda och bakaxel. Kylvatten och bromsvätska. Det är dags! Själv, dock helt i onödan i mitt fall, bytte jag vattenpump. Tyvärr finns det ett antal med skovelhjul i plast, som kan gå sönder p.g.a. ålder, jag antar att detta även gäller ett antal S50. I förebyggande syfte, med tanke på risk för motorhaveri, är det bra åtgärd. |
|
|
Fast S50 delar inte vattenpump med M50/M52 så de har inte alls samma "vattenpumpsproblematik". Det är dock skillnad på att det saknas "en massa stämplar från att bilen var ny fram tills den var 11 år gammal" kontra en bil som har "fullstämplad bok de 6-7 första åren och att den därefter servats på annat sätt utan stämplar i boken". Sen skall man oxå komma ihåg att S50 har mekaniska ventiltryckare, dessa skall kontrolleras (o justeras vid behov), minns inte om det är varje inspektion eller bara varje inspektion 2, vilket kan kvitta för det blir ändå typ var 4000:e mil som sämst. På S38 skall ventilspelet kontrolleras vid varje inspektion (oavsett om det är 1 eller 2) , dvs typ var 2000:e mil. Jag tror inte att den bilen Dorfus funderar på är "skum", men det skadar ju inte att kolla upp ev tveksamheter innan köp. Bilens skick är bra vad jag kan bedöma av bilderna, men det har kanske viss betydelse för köparen att veta hur den servats under de tidiga åren, samt om de låga milen är korrekta (vilket de sannolikt är med tanke på hur inredningen ser ut, men det kan vara "svårt" att se skillnad på en mycket-mycket välskött 12000 milare kontra en välskött som gått hälften så mycket...). Om inte annat kan den tidiga historiken ha viss betydelse vid en eventuell framtida försäljning, men överlag vill jag nog påstå att en typ 20 år gammal M är en "god investering", o med det menar jag inte att värdet nödvändigtvis kommer öka men förmodligen inte sjunka heller, man lär få tillbaka sin pengar o kanske lite till om man säljer om typ 3-4 år? |
|
|
Nu har jag varit på Bmw och de hade ingenting. Bara någon garantiåtgärd som bilen aldrig var inlämnad för men som fortfarande var öppen. Vet inte hur jag ska tolka det, det innebär att bilen aldrig varit inlämnad på Bmw, och det borde väl innebära att det aldrig varit någon större skada på bilen...? |
|
|
Aldrig någon större skada/åtgärd där bilen lämnats till BMW, men den kan ju ha lämnats till annan kunnig verkstad, tex för att servas mellan 200 och 4000 mil... Så tre dokumenterade servicar på 6500 mil, första vid 200 mil, andra vid typ 4000 mil o tredje typ vid 6000 mil, korrekt? Senaste servicen måste vara en inspektion 2 inkl ventilspelskontroll, om det bara vara en vanlig motoroljeservice så får man göra om och göra rätt. Vid en inspektion 2 så byts enkelt uttryckt samtliga oljor/vätskor, tändstift, filter. Remmar kontrolleras o byts vid behov, ventilspelet kontrolleras och justeras vid behov. Brukar kosta mellan 8-10000 hos en kunnig verkstad, förmodligen betydligt mer än så hos BMW... Vem var det som tog in bilen i Sverige? Vem sålde bilen ny i Tyskland? Begära ut kopia på tyska briefet o kontakta de tyska ägare vilka finns namngivna där? |
|
| Begära ut kopia på tyska briefet, det kan man troligtvis glömma. Tyskland har mycket högre skydd för medborgares integritet än Sverige. För allmänheten går ej att hitta historiska tyska ägare och ägarregister på bilar. Det enda som jag hittade var ett namn på ett BMW Service card i bilens dokumnetation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.