|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Grattis, trevligt. | |
|
Har du koll på om företaget ens svarat ARN i utredningen eller om de redan finns på "svarta listan"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Fick besked nu att dom kommer att följa ARNs rekommendation och reparera bilen! Låter ju lovande men nu dyker ju frågan upp om hur dom tänkt genomföra denna reparationen "fackmässigt"som ARN skriver. Jag antar att den definitionen är en tolkningsfråga som skiljer sig ganska rejält mellan auktoriserad BMW-verkstad och Bilnasarens verkstad. Har för mig att jag sett BMWs interna dokument (arbetsinstruktion) för byte av kedja och kedjespännare någonstans här på forumet men kan inte hitta den nu. Någon som kan länka? I princip skulle Bilnasaren kunna montera ett cylinderhuvud och kedja samt spännare från ett gamalt ras till bil från skroten och hoppas att motorn snurrar ett par veckor så att problemet är ur världen för deras del. Undrar vad jag har rätt till för garantier på denna reparation... Skall såklart begära fullständig dokumentation på åtgärderna som görs samt vilka reservdelar som bytts. |
|
|
@Johan B: Ja som anmälare så ser man all kommunikation mellan parterna. Bilnasaren bestred att felet på bilen varit ursprungligt eftersom bilen brukats i fyra månader och körts mer än 100 mil utan problem. Det som inträffat är snarare att betrakta som en olycklig händelse orsakad av t.ex. materialfel i kedjestyrningen, alltför låg nivå på motorolja, oljepumpshaveri eller att motorn överbelastats. Detta hävdar dom alltså trots att jag har utdrag från BMW serviceverkstad som dömer ut kedjan och spännare ett fåtal dagar innan jag köpte bilen. Följande går att läsa I serviceutdraget: "kamkedja slapp, bör bytas. Kund avstår reparation". Bilnasaren AB finns inte med på någon svart lista vad jag sett. ******************* Angående svarta listan så är det inte ARN som publicerar den. Det är fristående tidningar, bl.a. Råd & Rön som sammanställer offentlig data från ARN och skapar dessa svarta listor. |
|
|
I princip så skulle bilnasaren kunna montera delar från ett gammalt ras ja MEN då kvarstår ju ändå kravet att det skall göras fackmässigt och i begreppet fackmässighet ligger ju knappast att plocka delar ifrån en annan bil som havererat pga kamkedjebrott. Du har ju inte någon som helst rätt att få monterat NYA delar utan lär få nöja dig med begagnade men funktionsdugliga delar i gott skick. Vi får väl hoppas att bilnasaren är så seriös så han inte reparerar din bil med bristfälliga delar bara för att det skall hålla två månader till. |
|
|
Delar som kedja och spännare bör ju inte vara annat än nya delar till . /Peder |
|
|
Bilnasaren hörde av sig i tisdags och meddelade att dom skulle hämta upp och reparera bilen. Sen dess har det varit tyst från honom och bilen står kvar hos BMW som felsökte den för ett halvår(!) sedan. Jag meddelade Bilnasaren att: - Jag förutsätter fullständig dokumentation på de åtgärder som görs för att reparera motorn, såsom reparationsåtgärd, vilka reservdelar som byts etc. - Jag ville även att han ber verkstaden ringa mig när dom lyft cylinderhuvudet så att vi gemensamt kan inspektera skadorna på kolvar och ventiler. Känns inte som orimliga krav, eller vad tycker ni? Kampen är inte över än på långa vägar. Det blir intressant att se hur detta slutar. Bilnasaren kanske ändå har som mål att komma in på Råd och Röns lista nästa gång(senaste utgåvan släpptes för övrigt igår). |
|
|
Ta det nu lugnt och invänts besked. Att du ska få dokumentation tycker jag är rimligt, hade jag varit i dina kläder hade jag kontaktat verkstaden när det är dags. Hetsa inte nu, indikationen du fått är att de följer beslutet, gör dig inte mer ovän med motparten än nödvändigt. Skulle det sluta med att de inte följer ARNs beslut hade jag bla kontaktat BMW firman som de gör affärer med för att upplysa de hur oseriöst företaget är. Alltid bra att nämna ”i tidningen” i dessa sammanhang. |
|
| Om det blir så att bilfirman bestämmer sig för att inte följa ARNs beslut skulle jag stämma dem på ett halvt basbelopp d.v.s. 22500 kr (FT= förenklat tvistemål) så riskerar du bara att få betala motpartens rättegångskostnader motsvarande en timmes juridisk rådgivning, ev. kostnad för vittnen och ansökningsavgiften om du förlorar. Ansökningsavgiften i FT-mål är 900 kr istället för 2800 kr. | |
|
Uppdatering: Efter 2 veckors tjat så hörde bilnasaren av sig och avslöjade vilken verksad min bil befinner sig på. Det är en oberoende "allservice verkstad" i ett skjul i ett Industriområde. Jag åkte dit för att prata med meken och fick reda på att de bytt kamkedjesats (denna: Länk men inte lyft cylinderhuvudet för att inspektera om det finns inre skador. Oklart hur dom lyckats ställa kammarna rätt utan specialverktyg. Dokumentationen av denna reparation består av de utbytta delarna nerslängda i en låda i ett hörn och mekens ord på att kompressionen är ok. Oklart om det innebär att den hög och jämn mellan cylindrarna... Motorn startade och gick rent, men det gick inte att provköra den eftersom den var inparkerad i ett hörn i lokalen med flera andra bilar runtomkring. Dessutom så blinkade varenda lampa i instrumentklustret och varvräknaren dippade ner till 0rpm då och då. Nu är bilnasarens plan att byta ut instrumentklustret mot ett från en annan bil. Vilket innebär att jag får fel mätarställning. Dessutom har dom lyckats slarva bort reservnyckels som låg i handskfacket. To be continued.... |
|
| varför skall instrumentklustret bytas? | |
|
Instrumentklustret skall bytas efter som verkstaden "har en utrustning mycket bättre än BMWs egna". Och med denna fantastiskt unika utrustning har dom konstaterat att Instrumentklustret är trasigt. Mycket sannolikt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.