AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.695

Motorras 120i -05

Sida 1 av 3
Hej alla, ny på forumet och hittade hit när jag Googlade om kamkedjeproblem på 120i.

Jag köpte en 120i -05 som rullat ca 14500 mil i Mars i år på en mindre bilnasare i Göteborg för 50 000:-. Den har rullat på fint sen dess (ca. 400 mil) fram till för två veckor sen då motorlampan/MIL började lysa. Dagen efter lampan tänts startade inte bilen trots att batteri och bränsle fanns. Efter transport till BMW handlare/verkstad konstaterades felkod P0366 samt att avgaskammen står ett kvarts varv fel.

Verkstaden tror att detta beror på sprucken/trasig styrskena och dom hade om kedjan kuggat bara en eller två tänder rekommenderat byte av kedja, spännare och styrskenor till en kostnad av 15-20 000:-.

MEN - nu när avgaskammen står så mycket fel är risken stor att ventilerna tagit i kolvarna och att det bara är cylinderhuvud reparation eller motorbyte som återstår för att få igång bilen. Dessa operationer skulle kosta någonstans 40-50 000:- så det är ju inte aktuellt.

Jag har varit i kontakt med bilfirman som sålde bilen och givetvis avsäger dom sig allt ansvar och bara beklagar det som hänt.

Bilens helförsäkring täcker bara motorskada upp till 8år/12.000 mil så där finns inte heller någon hjälp.

Frågor:
* Eftersom bilen är köpt på bilfirma funderar jag på om man skulle orka driva ärendet mot ARN. Konsumentköpslagen säger att bilfirman/säljaren inom 6 månader efter försäljningen är skyldig att påvisa att felet inte fanns där när bilen såldes. Ett utlåtande från ARN tar ca. 6 månader att få. Vad tror ni om oddsen att få ett positivt utlåtande från ARN?

* Tips på någon annnan lösning på detta problem?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag repade en sådan före semester, avgaskammen stog ett halvt varv fel men troligtvis hade BMW dragit runt den för hand så den kuggat över mer an vad det var från början jag gissar det
Har repat 4-5 stycken som kuggat över ett par kuggar utan några som helst problem med krökta ventiler.
Den 120 (22000 mil) som jag repade före semester så skulle BMW ha 40 papp för att laga, den bogserades till oss och de kom även med all plast som de skruvat bort. kostade ca 15 att laga och funkade utmärkt.
Trodde inte den skulle funka, men efter att ha bytt kedja och skenor drog jag runt den för hand med kompressionsmätaren och det fanns komp i cylindrarna , dock tog det en stund att få upp kompet ordentligt med startmotorn senare för att lyftarna hade tömt sig på olja.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Trist

Ett första steg är att se om säljaren finns med på ARNs svarta lista. Då får du en indikation på hur ärendet kommer att gå. Det kostar heller inget att förhandla med säljaren och hänvisa till att du vill att ärendet prövas av ARN. Allvarliga motorproblem på en bil som gått 15000 mil bör man inte räkna med. Jag tycker du skall testa säljaren lite. Förmodligen lägger han sig inte på en gång, men det skall inte du heller göra tycker jag.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Surt läge. Det kostar ju inget att driva ärendet i Arn, mest bara lite tid och några brev. Arn kräver ju inga jurister eller liknande heller, och du drar ju heller inte på dig några kostnader med att pröva ärendet i Arn heller. Men som Matthias skriver så så är det ju inte säkert att säljaren följer Arns utslag.

Att testa säljaren kan ju också vara en intressant idé - när du visar att du inte tänker lägga dig på en gång kanske säljaren inser att det kanske är bäst att vara med och bidra till en lösning, och slippa problem längre fram och åtminstone lämna en halvnöjd kund efter sig.

En någorlunda kunnig verkstad kan nog få igång den där bilen för ungefär samma belopp som Hasso nämnde. Var det förresten den bilen du lade ut på FB Hasso? Jag minns att du skrev något om att BMW kom förbi med alla plastdetaljer.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Orkar du ska du definitivt dra det med ARN, om inte för din skull så för andras. Caset är egentligen solklart under Konsumentköplagen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett tillägg kring ARN. Om bilfirman är medlem i MRF är de tvungna att följa utslaget från ARN (annars är det bara en rekommendation som ungefär 75% följer).

Lider dock med dig. Har själv samma motor och jag är mycket mer orolig för kamedja på denna motor än på min gamla M30B35. Enda jag kan göra är att försöka vara observant mot onormala ljud eller felkoder/motorlampa angående kamaxeltiming och liknande.

Men förhoppningsvis borde man kunna göra en sådan reparation som hasso nämner. Är oavsett intresserad hur det utvecklar sig.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Är det samma kamkedjekontruktion även på 170-hästars varianten?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag noterade att från 2008 så är skenorna kraftigare, vår leverantör råkade skicka fel vid ett tillfälle.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, det är samma konstruktion/design strikt visuellt sett på "långt håll" så att säga även på N43-motorn (uppföljaren till N46-motorn där en stor skillnad var att N43 fick GDI Gasoline Direct Injection).

Delarna är dock inte identiska (förutom kamkedjespännaren) så de är inte direkt utbytbara mellan dessa motorer om man säger så.

Men även om man inte ser någon skillnad visuellt så kan ändringar ha gjorts i motorn för att minska risken för detta (jag vet inte vad som kan göra detta men man kanske gör minimala ändringar i materialval, bättre balansaxlar, bättre svänghjul, kanske någon minimal ändring kring någon vinkel eller ibland räcker det ju att lägga till en mindre förstärkning på ett ställe).

EDIT : Ja, precis som hasso skrev - genom att exempelvis gör skenorna en aningens kraftigare.
hasso och alla andra:
Tack för feedback!

Matthias:
Firman finns inte med på ARNs svarta lista.

AlexanderK:
Säljaren är inte intresserad av att försöka avhjälpa felet utan tycker att jag skall gå vidare till ARN.
Dom har "som ambition att alltid följa ARNs utlåtande" vilket kan tolkas lite hur som helst.

bmw-slangen:
Tyvärr är handlaren inte ansluten till MRF vilket gör att dom troligtvis skiter helt i ARNs utslag om det går emot dom.

Lus:
Tyvärr är fallet inte så solklart. Jämför dessa utlåtande från ARN. Jag har svårt att se att ARN är konsekventa i sina utlåtanden:
Sexmånadersregeln - avslag
Länk
Sexmånadersregeln - bifall
Länk

Hur som helst så rekommenderar BMW motorbyte men det är uteslutet från min sida med tanke på kostnaden.

Återstår då 2 alternativ:
*Låta BMW byta kedja, skenor och spännare för 15 000:- och parallellt driva ärendet hos ARN. Vad tror ni om oddsen att den kommer att fungera?
*Sälja den som den står. Kan man få 35-40´för den tro?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
"Ambition att alltid följa ARNS utslag" haha. Förutom i de fall då ARNS utslag går dem emot eller? Haha! :)

Det är klart du skall driva ärendet i ARN i alla fall. Vinner du i ARN så kan du ju hota de med att de publiceras i Råd och Röns Svarta lista om de inte följer utlåtandet.

Iofs så tycker jag att skillnaden i ARNs slutsats i de olika fallen är rätt tydlig eftersom regeln säger "Ett fel som visar sig inom sex månader skall anses ha funnits vid köpet även om det visar sig senare, om inte annat visas ELLER DET ÄR OFÖRENLIGT MED VARANS ELLER FELETS ART". Det är ju som ARN säger, en trasig bensinpump gör ju sannolikt att bilen inte går att köra.

Risken finns ju att de säger samma sak i ditt fall: En trasig kamkedja gör ju bilen okörbar och det var den ju inte när du köpte den så därför anser de att felet uppstod först under din ägotid.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Om bolaget inte är med på svarta listan och "har som ambition att följa ARN" så har det ju ngt att förlora iaf. Värre är med bolag som skiter i allt och alla och löser problem med att gå i konkurs.

Jag tycker du skall skicka in till ARN, det kostar bara lite tid och du har inget att förlora. När du gjort detta meddelar du bolaget och se om ngt händer. *Under tiden kan du fundera vidare över vad det kostar att laga själv och andra alternativ.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Återstår då 2 alternativ:
*Låta BMW byta kedja, skenor
och spännare för 15 000:- och
parallellt driva ärendet hos ARN.
Vad tror ni om oddsen att den
kommer att fungera?
*Sälja den som den står. Kan
man få 35-40´för den tro?"

Extremt tveksamt att du skulle få så mkt för den. Hälften kanske...?

Ett annat alternativ är väl att nån annan (än BMW) byter kedja...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag instämmer nog med Sverige. Att tro att du skulle få 35-40 för bilen som den står (ej körbar) för att du gav 50 för bilen och den kostar 15 att reparera är nog väl optimistiskt.

Hade jag själv varit spekulant på bilen i fråga och du sagt till mig att du vill ha 50 för bilen, men eftersom den kommer kosta 10-15 tkr att reparera så får du den billigt för 35, så hade jag bara svarat att "Ok, reparera bilen så den funkar, så köper jag den för 50 då så hörs vi om en månad. Eller så köper jag den nu för 20". En eventuell köpare kommer ju att misstänka att reparationen kostar betydligt mer än 15 att göra.
AlexanderK:
Ja risken är ju att ARN kommer till slutsatsen att felet uppkom i min ägo.
Jag tycker dock fallet med oljeläckaget (som bifölls) är märkligt. Detta felet fanns ju inte heller vid köpet utan uppkom i en månad efter köpet men i det fallet så var det enligt ARN ett ursprungligt fel...

I mitt fall så var ju kedjan uttänjd och spännaren nära sitt maxläge redan vid köpet, men med tanke på den info som finns här så borde jag ju kanske insett att denna motorvarianten har ett konstruktionsfel --> jag får skylla mig själv.

Angående värdet på bilen som den står idag så var det en undran om man kunde få det priset. 25-30' borde man ju iaf få.
Jag kanske skulle säkra dom pengarna och sälja skiten istället för att plöja ner 15-20' i en reparation som jag inte vet löser problemet.

Matthias:
Problemet är att det är en bil som normalt sett används dagligen så jag har inte riktigt tid att vänta ett halvår på ARNs utlåtande.

Sverige:
Har du något tips på en pålitlig mekaniker som kan göra jobbet inom en 10mils radie runt Göteborg?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nej, har ingen koll på Göteborg.

En bil med ett allvarligt motorfel har inte så högt värde...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
För info har jag fått två av två vevlagerras under Konsumentköplagen, bägge 3-4 månader efter köp. Vevlager- och kamkedjeras är rätt lika i dessa fall. Jag tycker det känns klockrent.
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
När min 318Ti (N42) fick problem med kamkedjan sålde jag den till en mekaniker på Wölkes. Fick visserligen bara fickpengar, men det var ett smidigt sätt att bli av med den..
(Hade ägt bilen länge så någon reklamation var inte aktuell.)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Göteborgs bästa Bmw mek är Göteborgs bilservice i Partille, mittemot bilprovningen.
Jocke o Peter vet hur Bmw ska fixas.
Bavaria i Önnered, tror han heter Olof Lager är en liiten firma som förmodligen har lägre timpris. Han skruvar i villagaraget.
Schmiedmann i Kungsbacka har oxå bra koll om ska tro flödet på nätet.
3 pålitliga o vettiga förslag. Jag har testat dom alla.
Finns mycket skrivet om dessa här på forumet.
Lus:
Har du mer info alternativt länk till ARNs utlåtande i ditt/dina fall? Om inte skulle jag uppskatta enormt om du kunde maila mig dom.

Mats Landh:
Tack för info.
* Göteborgs bilservice är helt omöjliga att få tag på via tel. Har försökt i 2 dagar nu.
* Bavaria i Önnered säger också att ventilerna troligtvis tagit i kolvarna och då blir det ett för stort jobb för honom (lyfta och renovera toppen).
* Schmiedmann säger samma sak - byt motor. Arbetskostnad runt 20' och en renoverad utbytesmotor från Nordic Motor går på 40388:-

Det lutar åt att jag köper en ny bil och hämtar hem skrothögen från BMW och ställer den i garaget i väntan på utlåtande från ARN.
I värsta fall är det bara att gilla läget och skicka iväg den för 20'.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kika vad en komplett begagnad motor kostar hos t ex. Bildelsbasen:
Länk

Iofs inte renoverade, men funktionstestade enligt anmärkningarna hos respektive motor.

Kan vara läge att kolla pris hos t ex.
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.