AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.693

Motorras 120i -05

Sida 2 av 3
Nu har jag skickat in anmälan till ARN. Bara att vänta och se hur det utvecklar sig.

Johan B
Tack för info. VEGE tar 44.500:- för en renoverad motor.
Köper man en begagnad från bildelsbasen måste man ju ändå se över och byta detaljerna i kamkedje transmissionen till den nya varianten så det känns ganska dyrt med 20-27.000:- för en motor man inte vet skicket på.
Statusuppdatering. Bilfirman frånsäger sig allt ansvar. Dom anser:
"att det inträffade är att betrakta som en olycklig händelse, orsakad av .. materialfel i kedjestyrningen ..en allt för låg oljenivå ..oljepumpshaveri eller att bilens motor överbelastats"

I Fredags fick jag dock ut info från BMW verkstaden som reparerat bilen 2 veckor innan jag köpte den (krockskada + service). Den ägdes då av en privatperson. I den servicerapporten står det "kamkedja slapp, bör bytas. Kund avstår reparation".

ARN har fått denna tilläggsinfo så det återstår att se vad som händer nu.

Så nu är frågan om förra ägaren undanhöll denna info och krängde bilen billigt till bilfirman eller om bilfirman fick denna info och undanhöll den för mig.

Om firman sålde den för 50 så köptes den garanterat in för mindre, typ 40, förmodligen betydligt mindre än så om de visste om den slappa kedjan. Oavsett så är felet ursprungligt, sen kan man diskutera vem som gjort fel. Ring föregående ägare o kolla vad han säger sig ha sagt när den såldes?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag skulle inte göra mig besväret att kontakta föregående ägare eftersom det inte tillför något i dagsläget. Genom infon från BMW-verkstadem vet du och ARN att felet fanns vid köp vilket räcker för att du ska vinna detta hos ARN. Sedan är frågan om bilfirman följer deras utfall.

Jag har svårt att se att en muntlig kontakt med föregående ägare ska ge något mer. Och vill inte bilfirman ta sitt ansvar kommer de även att hävda att han inte sagt något, oavsett om han gjort det eller ej. Så det är bortkastad energi.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skadar inte att kontakta förra ägaren, han kanske t om har ett kvitto eller annat dokument där det anges att bilen är defekt vid försäljning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lite ägarinfo.

Nuvarande ägare fr.o.m. 2017-03-16
Ägare och brukare:
Kamkedjehelvete

Föregående ägare fr.o.m. 2017-03-10
Ägare och brukare:
BILNASARE i GÖTEBORG AB

Föregående ägare fr.o.m. 2017-03-09
Ägare och brukare:
HEDIN GÖTEBORG BIL AB BILVARUHUSET

Föregående ägare fr.o.m. 2005-04-11
Ägare och brukare:
Privatperson

I trafik första gången i Sverige. 2005-01-12
Ny ägare registrerad. Fordonet köpt som tjänstebil.

Jag antar att förra ägaren bytte in bilen på Hedin och att Hedin i sin tur dagen efter krängde den till Bilnasaren i Göteborg som jag köpte bilen av 6 dagar senare. Kanske är lätt att glömma berätta att kamkedjan är kass när man vill ha ett bra inbytespris på bilen...

Vart informationen försvann om att kamkedjan var slapp och behövde renoveras blir ju svårt att reda ut. Men huvudsaken borde ju vara att felet konstaterades 2017-03-06 alltså 10 dagar innan jag köpte den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är vanligt att större handlare säljer "billigare" bilar till småhandlare - ofta har de avtal/samarbete upparbetat sedan tidigare.

Fråga Hedin bil om bilen såldes som rep.objekt!

Mvh
Johan B

Pratade med säljaren som köpte in bilen på Hedin bil nu och han fick ingen info från förra ägaren om att kamkedjan var på väg att ge upp. Nu är det ju en bilhandlare vi pratar om så sanningshalten är oklar. Hur som helst så verkar det inte finnas dokumenterat att kamkedjan behövde bytas varken hos Hedin bil eller Bilnasaren i GBG AB.

Har svårt att tro att den förra ägaren fick ner på papper att bilen byttes in som rep.objekt.

Om ARN dömer till min fördel och Bilnasaren vägrar följa beslutet så är jag väl ganska körd, eller kan jag stämma Bilnasaren?

Bilnasaren visste ju inte om kamkedjeproblemet och jag kan väl knappast stämma förr-förra ägaren (privatpersonen) inför domstol? KKL framstår som ganska tandlös måste jag i så fall säga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, om bilhandlaren väljer att inte följa ARN-beslutet, blir det svårt att få ersättning.

Däremot hamnar handlaren då på "svarta listan".
Kolla om handlaren i fråga redan finns på den listan, om så är fallet lär denne strunta i ett "fällande" utfall...

Att stämma handlaren är en möjlighet men troligen lär det vara svårt att få rätt vid en stämning och framförallt finns risken att du åker på en mängd juridiska kostnader.

Kan vara värt att kolla med försäkringsbolaget om vad som gäller för "juridisk hjälp" - brukar finnas en sådan klausul/försäkringsskydd i helförsäkringar åtminstone.

Mvh
Johan B

Jag är väldigt dåligt insatt i juridik. Men om KKL är en juridisk lag och inte bara en rekommendation så lär det inte vara så svårt för mig att bevisa att felet är ursprungligt. Det finns ju svart på vitt att felet fanns vid försäljningstillfället.

Frågan är om jag kan stämma bilfirman på låt oss säga 50'. Om jag får rätt, vad är incitamentet för bilfirman att betala? Slippa kronofogden?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När det gäller juridik gäller som alltid: Det är en sak att ha rätt, en annan att få rätt!

Du kan alltid stämma firman, men risken är att domstolen inte går på din linje (beroende på vad firmans jurist presenterar för material) och då kan du åka på både dina egna och firmans juridiska kostnader...
Vinner du din stämning och tilldöms t ex. 50.000 kr i skadestånd, kan du använda kronofogden för att driva in dem om firman inte betalar.
Är firman på obestånd och sätts i KK, är risken att du ändå inte får ut en enda krona.

Konsumentköplagen är en lag, men det gäller att få en domstol att gå på din linje.

Arn-beslut är bara rekommendationer utan juridiskt tvingande påföljder.

Mvh
Johan B

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
KKL är en "juridisk lag" och inte bara en rekommendation.

Arn är däremot en kommunal (har jag för mig) instans som skall verka för att lösa dispyter mellan företag och konsumenter för att parterna skall slippa blanda in domstol. Deras utslag är dock bara en rekommendation för hur ärendet skall lösas.

Som tidigare nämnt följer alla seriösa företag Arns utslag.

Om "bilnasaren" inte följer Arns utslag så kan du välja att stämma honom i domstol, med de risker och kostnader som detta medför. Arns utslag kommer dock i en sådan förhandling att vara ett ganska kraftigt argument för konsumenten (Om Arn alltså beslutat till din fördel). Arns utslag innebär ju att en oberoende instans redan granskat ärendet och kommit fram till att konsumenten har rätt.

Jag vet dock inte hur tingsrätten faktiskt dömt i ett sådant fall där det redan finns ett Arn-utslag men domstolar lyssnar ju gärna på vad andra oberoende instanser redan yttrat i ett ärende.

Att stämma bilhandlare på 50 lax tror jag nog är en idiot-stämning som du får svårt att vinna gehör för. Du kan ju liksom inte få betalt för hela bilens värde när du köpte den bara för att motorn går sönder. Det du skall stämma handlaren på är ju i så fall kostnader för att laga bilen, eller kräva att handlaren återtar bilen.

Men som sagt; att stämma honom i domstol medför ju risker och kostnader. Det är dessutom klokt att invänta Arns utslag.
Om en beg motor kostar 20-27' och bytet runt 20 + alla andra kostnader jag haft så framstår väl inte 50' som orimligt? Hur som helst så var det principen och inte beloppet i sig som var intressant. Tack för feedback!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Lycka till, och uppdatera oss gärna med vad som händer.
Att stämma på 50 är bara korkat. Invänta ARN. Dömer de till din fördel så satsa på en förlikning, säg att 15-20' i ersättning? Det vore faaaan om man inte kan hitta en fungerande motor för 10-13', nej inte hos nån "skrot" utan typ på blocket eller nån annan privatperson-aktigt som säljer bilen i delar? VET du för övrigt om ventilerna krökts? Om de klarat sig så är det ju "bara" ett kamkedjebyte som behövs, o de klarar man för 10-12' om man gör bytet hos en mindre kunnig verkstad?
Dawwe:
Jag har svårt att följa ditt resonemang. Bara för att du tycker att det BORDE gå att hitta en fungerande motor för 10-13´så är det tyvärr inte så i dagsläget. Visa mig gärna vart den finns om du vet.

Om jag får till en förlikning och får 20´ i ersättning så räcker det inte ens till att köpa en ny (beg) motor. Sen skall någon göra jobbet också och det har jag varken tid, ork eller lust att göra själv.

Om 50' är korkat får du gärna ge mig en offert på motor och installation på en summa du inte uppfattar som korkad så kanske jag kan lämna in bilen till dig?

För övrigt så VET jag inte om ventilerna är krökta och tyvärr tar ingen reda på det åt mig gratis heller (om inte du är intresserad?) men 3 oberoende verkstäder säger att mest troligt är det tyvärr så. Att låta någon lyfta toppen för att mäta upp ventilerna kostar troligtvis en rejäl summa pengar vilka är helt bortkastade om man konstaterar att dom är böjda och motorn ändå måste bytas. Skulle ventilerna mot all förmodan inte vara böjda måste ändå toppen monteras ihop och sen skall skiten in i bilen med ny kamkedjesats. Finns inte på kartan att 20' skulle räcka här heller.
På ebay.de så hittar du motorer för ca 14000 inkl frakt till Sverige. En kunnig verkstad byter motorn för mellan 6-10000. Frågor på det?

Nu när du sitter i skiten så är det du som får anstränga dig.Nej det är inte du som gjort fel, men det är du som är drabbad. 50k är utanför kartan, då är det billigare att köpa en en annan 120i o sedan säljer de din i delar, säg en nettoförlust på 25000? Går de med på 20k så är det fantastiskt, men av det jag läst tidigare så verkar 0k mer troligt:(

Leta efter en mindre kunnig verkstad, be o få en flexibel offert där de först lyfter toppen o kollar hur det står till o tar nästa steg baserat på resultatet. Tro mig även om ventilerna är krökta så kommer det löna sig att fixa iordning motorn för de, men inte om du ska betala. 12-15000 för ett sånt jobb (kontroll där det konstateras krökta ventiler, motorn byts) är ingen omöjlighet då det enda sim egentligen skiljer från ett motorbyte är att toppen måste lyftas, insug, grenrör mm måste bort oavsett... Men visst skall du envisas med att lämna till BMW så får du räkna med dubbelt så hög arbetskostnad...
Det är inte tvunget att demontera ventilerna för att kolla om de tätar...Det är halvfusk men det räcker med att snurra på kammen tills ventilerna är stängda för 1-2 cylindrar o sedan fyller man upp förbränningsrummen i toppen med flyktig "sprit". Minskar inte nivån märkbart under ca 15-20 min så är ventilerna OK. Men visst det bästa är att demontera, men då renoverar man oavsett resultat därför springer notan iväg...
Uppdatering:
ARNs beslut har nu kommit och dom går helt och hållet på min linje. Bilnasaren rekommenderas att byta motor alternativt reparera den fackmässigt inom skälig tid.

Blir spännande att se hur bilnasaren hanterar detta. Antingen följer dom ARNs rekommendation eller så kommer Bilnasarens riktiga företagsnamn presenteras här på forumet.

Tog ganska exakt 6 månader för ARN att fatta ett beslut räknat från den dag anmälan skickades in.
Et
421
Ethel
Volvo V70-D5 -07
Låter ju strålande för din del iallfall!
Har du eller dom varit i kontakt med dig på hur dom föredrar lösa det?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.