AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.806

Ljusomkopplare göra original E46 320 2001

Sida 1 av 2
På min bil lyser halvljusen hur jag än ställer ljusomkopplaren. Är det någon som vet hur man kopplar bort så ex. enbart varsel/parkering lyser på mitten?
Bilen är import 2005 så jag misstänker att man gjorde nån modifiering då.
Har googlat som en idiot på detta...
Är det mjukvaran man ändrar i?
Hej,
Jag tror att din bil har den "traditionella" ljus(kontroll)modulen, LCM eller LKM (och inte den senare versionen, den s k fotutrymmesmodulen, FRM).

Denna kan ganska enkelt kodas med hjälp av BMW Scanner, antagligen också med det inte lika intuitiva programmet INPA. Du måste under alla omständigheter koda i bilens programvara.

MEN, din beskrivning ger på mig intrycket av att det är ett inkopplingsfel, d v s något som inte kan programmeras bort. Det verkar ju helt tokigt, och det kan knappast finnas någon konstruktörs tanke bakom, att halvljuset skall kunna lysa även i positionsljusläget.

Kanske kan ovannämnda program, som bl a finns att köpa av en forumsmedlem på Blocket, hjälpa till i felsökningen. Om du tänker behålla bilen, är de under alla förhållanden en klok investering. En felsökning som du slipper få gjord på verkstad och du är hemma gott och väl.

/Lennart
jo, bilen är är precis köpt och tänkt att brukas enbart på sommaren (cab) och behöver inte ha halvljuset på hela tiden. Körs knappt när det är mörkt utan enbart när solen är framme.
Halvljuset lyser vid alla lägen. Parkljus lyser om jag stället på mitten när tändningen är av.
Hej igen,

Jag hittade en tysk sida, där påslagningen av halvljuset diskuteras. Det verkar faktiskt vara så, att det med en viss programmeringsmodell blir "konstant halvljus" så snart tändningen är på. Så har det nog varit från bilens födelse, kan man då anta.

Men det går att programmera om till "normal" funktion, dvs Av, Position, Strålkastare.

/Lennart
Ok, tack! Då ska det antagligen gå att fixa till! :)

vad kostar en Bmw scanner?
Det är olaO som säljer dessa. Han brukar vara med i sådana här trådar, så han är kanske på semester.

Mejla honom och lägg fram ditt ärende, så vet han med säkerhet vilken utrustning som passar bäst för denna åtgärd, även båda bör stå på önskelistan till din verktygslåda. :)
(Jag har själv aldrig kodat ljuset, så jag är inte hundra på just hur det görs.)

BMW Scanner:
Länk

Inpa
Länk

/Lennart
Studerat fallet lite närmare nu. Mer avancerat än jag först trodde.

BMW Scanner klarar nog inte av denna operation. Nog, alltså. Men det verkar som att du behöver INPA-släktingen NCS Expert (som ingår i INPA-kittet) för att åstadkomma önskat resultat.

NCS Expert är ett avancerat kodningsprogram, där man inte bör göra misstag. Men det går att ta backup på originalfiler, så risken är åtminstone begränsad.

Jag hittade den här, i mitt tycke utmärkta, instruktionen hur man kodar DRL (Daytime Running Light) med hjälp av NCS Expert. (Bilen är dock en 2004 med fullt funktionell OBDII-kontakt inne i kupén. Jag är inte säker, men jag gissar att du har ett tjugo-poligt uttag under motorhuven. Det är i så fall det som gäller och då behöver du den där extra kabeln, som Ola anvisar i annonsen.)

OlaO kan också fylla i luckor, han brukar själv. jobba med programmet

/Lennart
Nu hittade jag en sida som visar att BMW Scanner 1.4.0 trots allt klarar av att koda ljuset och på ett betydligt enklare sätt än med NCS Expert (som förstås är ett snäpp vassare, om man vill gå på djupet).

Länk

/Lennart
Jag har OBDII kontakt i kupén på min bil.
Får försöka läsa mej in lite i detta! Tack!
Det varierar mellan modellserierna, men under en period runt år 2000 finns det både det gamla 20-poliga uttaget under motorhuven och ett OBDII-uttag i kupén.

Har bilen ett uttag i motorrummet, är det detta som gäller om du vill komma åt samtliga bilens moduler; OBDII-uttaget i kupén är då bara till för att läsa ut miljörelaterade data.

Bara om du inte har något uttag under huven, är uttaget i kupén "fullvärdigt".

Lycka till! :)

/Lennart
Läser iaf ut felkoder samt släcker felkoder i obdII inne i kupén med min ELM327 och vad jag vet finns det inga fler uttag på bilen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du det runda diagnosuttaget under huven (bilen har troligen inte det men ligger ändå rätt nära brytgränsen för när det togs bort - så kolla, du kan inte missa det då det är stort och sitter väl synligt vid högra fjäderbenstornet) är det bara där du får tillgång till alla moduler. I det fallet är OBD2-uttaget inte fullkopplat utan man får bara ut "miljö-relaterad" information.

Har du enbart OBD2-uttaget under ratten, är det fullkopplat med tillgång till alla moduler.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Är iväg några dagar nu men är ganska säker på att jag boirde sett det uttaget när jag bytt alla filter och oljor på bilen.
Hade jag kunnat läsa ut och släcka felkoder i kupén om det enbart var "miljöuttag" ?
Hade bl.a. en P0369 som jag bytte givare för.
Kanske har jag (lite) fel, men jag påstår att alla P0xxx-koder är s k generiska OBDII-koder. De är gemensamma för alla bilar (med OBDII) och samtliga är att ses som miljörelaterade. Ibland, kan man tycka, är miljökopplingen lite hårddragen, men den anses finnas där och fastslås av OBDII-standarden.
En felaktig kamaxelgivare, som i ditt exempel, ligger ju inte så långt ifrån att direkt kunna påverka motorns utsläpp, så den hör till de mer odiskutabla faktorerna.

Men poängen här är att ditt exempel inte klart visar på att du kan läsa ut * alla * moduler. Idag tycks du (eller den som läste och släckte) dessutom ha använt en felkodsläsare strikt avsedd för just OBDII-koder.

Så ännu vet du/vi inte vad som gäller. :)

/Lennart
Ok! Kan kolla igen när jag är hemma hur det ser ut under huven för säkerhets skull men rätt säker på att det inte finns några uttag under huven. Kollar!

Det är jag själv som läst och släckt koder. Läsaren jag har läser alla motorvärden samt läsa/släcka koder. Inte gjord för att ändra parametrar eller inställningar.
Det finns inga uttag under huven på bilen så det enda diagnosuttaget är det inne i kupén.
Bra, då sparar du den extra hundringen+. :)

/Lennart
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Enligt BMWs elschema monterades den 20-poliga kontakten fram till september 2001. ALLA e46 av årsmodell 2001 och tidigare bör således ha den 20-poliga.
I rubriken skriver du 2001, avser det modellår eller fordonsår?

ELM327 skulle inte kunna kommunicera med någon enhet som inte är ansluten till OBDII-kontakten även om de var asnlutna eftersom ELM327 inte har stöd för de protokoll som andra enheter använder. DDE/DME är ansluten till båda kontakterna i de fall då båda kontakterna existerar.

(DDE - digital diesel electronics)
(DME - digital motor electronics)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
TheBear89, 2001 har generellt inte 20-poliga. Jag har aldrig sett nån.
Samma gäller e39. De 00 jag stött på har alltid runda samtidigt som 2001 aldrig haft det.

För övrigt så är det jättelätt att koda LCM med BMW scanner. Bara att bocka i hur man vill ha det.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Edit: Tänkte fel ;-)
Min är tillverkad oktober 2000 men det finns inget uttag under huven. Är en tidig cab i E46 serien så de kanske ändrade före i produktionen av cabbarna!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.