AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.851

E90 335i vs F30 328i - köpråd

Sida 2 av 2
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag kan absolut förstå vad du menar "TP_", motorgången i en R6 är mer exklusiv/premium/trevlig. Jag har också en tråkig och sävlig R6 _utan_ turbo. Fruktansvärt att tvingas pendla till jobbet med denna styggelse på endast 218hk och nästan 0 nm i vridmoment. Problemet är bara att jag trivs i den hitintills. Min kollega som kör ny C-klass jordbruksfordon och åkte med mig häromveckan anmärkte redan efter några minuter hur "fint" den gick. "Vilken skillnad!" "Vad avkopplande."

Jag kan också hålla med om att E90 börjar kännas daterad (speciellt när du åker nyare bilar back-to-back med E90), MEN det är fortfarande ej en dålig bil. Man får fråga sig vad det är värt att få nytt/bättre med F30. Det var ca 100-130k SEK upp när jag handlade bil sist, från E90 till F30. För mig var det inte värt det då.

Fint med ny panel och interiör i F30 men är det viktigare än att ha hydralisk styrning? Kul med ny multimediaskärm i HD och animationer i menyerna i F30 men är det så viktigt? Stora navin med tillhörande GUI i E90 är ganska Ok och gör sitt jobb utmärkt tycker jag. Kul med synsk 8-stegad automat i F30 men automaten i E90 är ganska OK faktiskt. I E90 får man iaf en rejäl växelspak mot F30:ns "plastaskit" som känns väldigt fejk och gimmickig.

Klart F30 är bättre som helhet men alla uppdateringar är faktiskt varken nödvändiga, funktionella eller prisvärda. Nästa generations 3-serie kommer väl ha touchskärm med alla styrreglage i skärmen (a la Tesla-stil). Häftigt! Något jag behöver? Nej. Den kommer väl ha en skärm framför ratten istället för mekaniska/elektriska hastighetsräknare och varvräknare osv. Häftigt! Något jag behöver? Nej. Man kanske kan byta färg på varvräknaren när man sätter bilen i sportläge. Häftigt! Något jag behöver? Nej. Gillar jag instrumentpanel med nålar och metall. Ja. (gubbvarning?)

Såg på tuben att nya 20i-motorn nu kommer att bli en R3 med stressfläkt. "Utvecklingen går framåt" med nya avgaskrav osv. Säkert lättare och klarar hårdare trimmning med högre effektuttag än dagens R4. Häftigt! Något jag behöver? Nej.

Kommer jag också köpa en F30 en dag? Troligtvis. Men jag behöver inte acceptera att allt nytt är bättre på allt. :)

Bara som en jämförelse. BMWs vindrutor från 90- och tidigt 00-tal var man tvungen att bära minst 2 pers för att montera vid vindrutebyte. Så tunga var de. Idag tar personalen 1 vindruta med varje hand eftersom de är så tunna/lätta. Jättebra att de är lätta, då drar man mindre bränsle. Men varför har vi fått byta vindruta 3 ggr på 3 år på våra E90 men aldrig på E46, E36 osv? x_x

Utveckling på kundens bekostnad. Inte built to last. Built to be consumed.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Utveckling går framåt, kolla bara vilken clean interiör. Och ergonomisk!
Länk

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Utveckling, ja visst. Men inte roligare än att åka tåg.

AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på"
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag tycker att qsacage har flera bra poänger. Ibland har man turen att hitta bilar som man bara gillar, där allt stämmer, och då kvittar det om det är en äldre modell.

Idag när jag tvättade min fem år gamla 125i, den sista BMW:n med rak sexa utan turbo och högtrycksinsprutning, perfekt i storlek, kraft och utstrålning (tycker jag), tänkte jag att den här behåller jag tills...den blir förbjuden. Typ.

/M

Mina bilar: Länk
Har haft E9x 335d -07, köpte en ny f3x 328 m-sport..sålde f3x.
Kan bara svara för mej själv, men tyvärr ni som bara ser positivt på f3x modellen jämfört med e9x, trodde att vi skulle byta upp oss kvalitetsmässigt..så vi bytte ner oss till en e9x 335i -07, har inte för ett ögonblick saknat f3x..trevligare med skärmen inbyggd i instrumentbrädan..känns helt enkelt bara mer gedigen..jakten på vikt går inte obemärkt förbi.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Här är min recension av BMW 328i, som jag gjorde April 2015. Jag tycker den håller än, när jag läser igenom den.
Länk

Det bästa är förstås att bilda dig en egen uppfattning.
Visst är är allt personligt. Gillar de äldre bilarna mer och mer! Tänk att slippa start och stopp när en liten motor hostar igång! Slippa alla körval som ekonomi eller comfort utan att alltid ha max effekt varje gång. Slippa designen med motorhuv som ser ut som en Ahlgrens bil p g a fotgängarskyddet osv! Missförstå mig rätt men brukar tänka att det gäller att njuta av bensin och diesel sexorna innan allt blir förbjudet!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Kul diskussion! Allt är så individuellt. Jag kan hålla med om att det känns som att det var bättre förr. BMW har aldrig varit coolare än när min morbror köpte sin 3,3 LA 1975 eller 76. Och jag kan ibland tänka att jag vill ha en E36, hade en 320i för 20 år sedan som jag saknar då och då. Eller min E30, första bilen. Tungstyrd, inte särskilt snabb men med en mekanisk känsla som överträffar allt som finns idag.

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Vad blev det för bil nu då?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Det var inte bättre förr. Låt oss konstatera detta. Även om jag hade kunnat köpa min gamla E36 M3a idag, (om vi leker med tanken att BMW skulle nytillverka den nu 2017), skulle jag inte byta ut min E90. E36 är hopplöst omodern och 321 hk inte lika häftigt idag som då. Och hade jag ekonomi till att byta upp mig till en F80 hade jag gjort det utan ett ögonblicks tvekan. Snyggare kaross, mer effekt.
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
TP_: ha tålamod. Jag har inte bråttom men kan komma att överraska både mig själv och andra vad det lider. Dock rätt säker på att det blir BMW

Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Tretretti du har PM!
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Tack alla för bra synpunkter i den här tråden. Jag har kollat, provat och bestämt mig för att gå upp en storlek till f10, 535i eller 550i. Trots att jag inte "behöver" en så stor bil, Men det är uppenbart när man letar runt att man får så mycket mer bil för pengarna. Livet med småbarn blir också lättare.

Slås som så ofta förr av att det är roligare att leta bilar än att äga dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.