|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter några år med diverse Mercedesbilar är jag nu intresserad av att ge mig ner i BMW-träsket igen. Jag kör inte mycket, kanske 500-1000 mil per år och vill därför begränsa budgeten till 200-250 kkr. När jag kollar utbudet är det framför allt två modeller som dyker upp, sena E90/E91 335i och F30 328i. Det finns F30 335i på marknaden men de är få och ligger i överkant av min budget. 135i är en kul bil men för liten (jag har en tvååring som måste sitta i bilbarnstol). Kommer naturligtvis att provköra och bilda mig en egen uppfattning om respektive modell men är ändå nyfiken på vilka åsikter och erfarenheter som finns här. Hit me, som ungdomarna säger på nätet. | |
| Jag har haft båda modellerna och F30 är ju på alla sätt en trevligare och modernare bil, därför blir 328 mitt val mellan dessa två. Enda modellen i E90 serien som skulle lockat mig idag är M3 med sin V8. | |
|
Tack för svar! Jo jag har tänkt tanken på M3. Efter att ha ägt en Jaguar XJR och en MB E63 AMG är jag lätt skadad när det gäller prestandabilar Har kört några F30 och tycker att de är trevliga men är osäker om jag kan leva med en R4... |
|
| En f30 28i helt klart, så mycket bättre på alla sätt (förutom motorn då). Vill minnas att e90 kom 2005 så den har ju några år på nacken nu. Dröjer inte allt för länge innan även f30 ersätts. | |
|
Välj gärna till automaten till 328, detta samspel är något helt annat än den gamla steptronicen i E90 vilket förlåter saknaden av två cylindrar. Återigen mina två cents som det heter :-) |
|
| Det säljs mycket få bilar med manuell låda, iaf av de jag sett. Är det BMW kan jag tänka mig att röra i bensinen själv men några år i MB har lärt mig uppskatta komforten med automat. Håller med om att den åttastegade lådan är briljant. 7G-tronic som satt i mina mercor är ljusår efter. | |
|
335i. Jag stod inför ett liknande val inför köpet av aningen 328i eller 335i F3X. Provkörde flera 328:or, känslan var väl "helt okej", men jag kom aldrig överens med motorn. Visst är F3X en klart modernare och trevligare bil, däremot avgör motorn i det här fallet. Det optimala är såklart en F3X 335i. Finns tom en i din prisklass just nu. Länk Jag hade haft span på Blocket efter en lämplig F30 335i. |
|
| Provkör båda! Jag är old school men jag gillar e9x bättre! Skönare styrning och en mer "bråkig" körupplevelse iaf med M sport. Gillar inte F3x med den konstiga motorhuven och njurarna som går in i strålkastarna. Den separata skärmen känns också eftermonterad. Mina högst personliga åsikter! | |
|
Kristoffer_L; Att du skriver att F3X är bättre på alla sätt än E9X berättar ju mer om vad du (inte) ser hos bilar (BMW) än hur de faktiskt är mot varandra. Att ens kunna kläcka ur sig något sånt när det jämförs med 28i-radfyran mot 35i-radsexan visar ju på att du definitivt inte förstår grejen med 35i-sexan. Ja, utvecklingen går framåt, men en knattrig radfyra kommer aldrig att kännas premium, iallafall inte hos de kräsna "kännarna". Jag jämförde 2017 års A4 2.0 tdi, 320D F31 och min C250D när jag skaffade ny bil i våras, även 2.0 TFSI och 330i F31. Alla ovanstående kändes (och är antagligen) piggare och starkare än sambons 325:a, men i ljud (det är ett väldigt sofistikerat ljud oavsett varvtal), känsla (går silkeslent mellan 700rpm-7000rpm) och "mjukhet" slår den alla ovanstående i med hästlängder. Jag njuter av att starta den fortfarande även om den är betydligt tröttare, äldre, mer föråldrad osv. än min Merca, detta p.g.a. den fantastiska motorn. Nu vet jag att väldigt få människor uppskattar bilar och motorer på den nivån jag gör, för de flesta är ett väldigt högt ljud gott, för mig är det skrän. Det ska låta "rätt" och "bra", sofistikerat är ett annat ordval. Nåja, jag yrar kanske i nattmössan. |
|
|
@TP Jag tror att för de flesta är det nog så lite ljud som möjligt som eftersträvas :) |
|
|
Här var det starka åsikter minsann :-) Jodå, jag håller med att gångkulturen är bättre i en R6 men sett till helheten imponerar en F30 långt mer än vad E90 gör, undantaget M3 med V8:an. E90 känns gammal och att idag lägga 250-300kkr känns inte prisvärt alls. TS bad om åsikter - jag har min och du har din. Skönt att vi båda har rätt, eller hur? |
|
|
Bra med diskussion i tråden, det var det jag ville ha! Det här med bilar och motorer är högst subjektivt, TP_ verkar mycket nöjd med sin C250d. Det är ju en fantastisk bil (jag var nära att köpta en W205 för ett par år sedan) men gångkulturen i dieseln är mer jordbruksmaskin än lyxbil i mitt tycke. Som sagt, allt ligger i betraktarens ögon. Provkörde 335i E90 när modellen precis kommit och minns att jag var imponerad av motorn. Detta är dock många år sedan och risken är att modellen känns väldigt daterad i dag. Trivs med de F30 jag kört, men dessa har varit tråkdieslar och det är inte ett alternativ för mig. En möjlighet som någon skrev är att blunda, gräva djupare i bankkontot och hitta en fin 335i F30. Kom gärna med fler synpunkter! |
|
| Jag håller med både Kristoffer och TP. Allt med F3x är bättre än E9x! Allt utom motorer och styrning. Elservostyrningen är hemsk för mig som hoppar mellan E- och F-bil dagligen, den känns mer Audi/Volvo än BMW när man har E-bilens styrning i färskt minne. | |
|
En F30 335i är kanske det bästa valet för TS - och även den bil jag själv skulle köpt om jag i dagsläget skulle köpa mig en F30 privat. Men vad jag förstod så var denna utanför budgeten. Annars måste du nog se till att prova en 330i/328i och bilda dig en egen uppfattning. När väl diskussioner om R4 vs R6 sätter igång blir det ofta väldigt spretigt. Det finns fortfarande de som anser en riktig BMW R6 skall vara en sugmotor utan direktinsprutning... |
|
|
Jo jag ska provköra. Och när det gäller BMW är jag konservativ, min senaste (och i särklass bästa) var en 330 Ci -00 som jag köpte när den var ett par månader gammal och hade i nästan fyra år. Visst handlar det om att provköra. När tillfälle ges - förhoppningsvis inom ett par veckor - ska jag testa en 328/330. Kanske blir slutsatsen att ha is i magen och leta upp rätt F30 335i - det kryllar inte av dem och i synnerhet inte sådana som ryms i min budget. Jag har även kollat den tyska marknaden men där verkar priserna snarare ligga något högre (om man ska köpa på BMW NL). Med tanke på sämre värdeutveckling än för en svensksåld bil känns det inte som ett alternativ även om utbudet naturligtvis är bredare där. |
|
|
Glöm inte 340 :), dock är de nog lite dyrare. Faktum kvarstår att E90 börjar kännas till åren. Kristoffer_L; Visst är det så! 991.2 GTS:en sjunger för övrigt gudomligt inne i kupén :) |
|
|
Ja, om TS tycker F30 335 ligger över budgeten så ligger det nog i farans riktning att han också tycker F30 340 är för dyr... Däremot håller jag med om att E90 börjar kännas till åren. De är fortfarande snygga men börjar kännas gamla. Dessutom är de sämre på i stort sett allt. Connecteddrive på de nyare bilarna är helt oslagbart. Dessutom, som andra skriver, så är ju den åttastegade automatväxellådan i de nyare i stort sett oslagbar. I min 228i så saknar jag inte cylinder 5 o 6 särskilt mycket. Tror inte jag skulle sakna den i en 328 heller. |
|
|
Diskussionen fortsätter. Samtidigt inser jag att man med god vilja kan klämma in en barnstol i en 911. Och det finns rimliga 996:or som ryms i min budget ;-) Som vanligt roligare att leta bilar än att äga dem. |
|
|
Ser att du även funderat på en 135 men tvekar pga barnstol. Jag hade en bakåtvänd stol i min 118i och det funkade faktiskt riktigt fint, så du kanske inte skall räkna ut den ännu. Har du stor barnvagn kan 1:an vara i minsta laget... 911 är farligt - undvik - finns en risk att du fastnar i det träsket om du gillar att köra bil... TP_ varje gång jag startar GTSen mår jag bra inombords! Hur de lyckats få en turbomotor att gladeligen yla upp till 7500rpm är imponerande! Ljudet är ännu bättre med taket nere! |
|
| Tack alla för bra inlägg. Har bestämt mig för att jag inte har bråttom och kan fortsätta leta. Det går att hitta f30 335:or som inte ligger orimligt högt över budget, så jag fortsätter i den riktningen. | |
|
Jag köpte nu i sommar en 335i 2009 E93 (cab) med N54-motorn. Helt fantastisk bil på alla sätt och vis, något som jag verkligen kan rekommendera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.