AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.819

Vad gör man åt en batterilampa som inte slocknar!? Bmw 330xi -02

Sida 2 av 2
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Tack för visat intresse bmw-slangen!

Jag har faktiskt lagt ner detta med batterilampan, åtminstone temporärt.
Lampan lyser fortsatt, men allt tycks fungera tillfredsställande med den generator jag monterade - jag använder bilen praktiskt taget varje dag.

Bilen skall in på besiktning nu och möjligen - men inte säkert vad jag förstår - kommer jag få en anmärkning på detta. I så fall blir det sannolikt att lämna in bilen till Bmw...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag förstår dig till 100%, en 15 år gammal daily driver - någonstans får man dra gränsen.

Nej, inga problem vid en besiktning om batterilampan lyser. Den ingår inte bland de kontrollampor som ska kontrolleras.

Jag tycker dock att verkstäder ska lösa problem åt kunder, inte få betalt för att gissa. Det kan jag göra lika bra själv.
Men om det finns många därute som vill ge mig massor med pengar för att lyssna på mina gissningar så kan jag definitivt tänka mig att arrangera det! :-)
Men du har provat att rycka säkringarna till oljenivågivaren? det kan du ju göra när det står på gatan.
Prova även att byta säkringen mot en annan.
Det kan vara så att ditt fel ligger i säkringsboxen.
Blixt service har funnits länge, jag skulle prova dom innan jag lämnar till Bmw.
Länk
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Tack för tipset delorian! Skall testa att rycka säkringen till oljenivågivaren.
Det enda jag vet gällande detta är att verkstad har kollat ifall någon av säkringarna hade gått. Men alla var intakta.
Men jag skall testa...
Men prova även som tidigare talare säger att rycka kontakten till oljennivågivaren, när det är kortis där så är det vanligt att batterilampan lyser då den går på samma säkring.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jaha, jag trodde man hade gjort någon typ av felsökning kring detta! :-)

Dessa saker påpekades ju av mig i inlägget från 2017-08-12 och från hasso i inlägget från 2017-08-13 :-)

Varför är alla (inklusive verkstäder) så negativt inställda mot felsökning?
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Till alla som engagerade i mitt problem med batterilampan - "bmw-slangen" inte minst - vill jag bara göra en uppdatering om hur det hela slutade.

Efter två st. bytta generatorer(begagnat införskaffade) fick jag aldrig batterilampan att slockna. Men jag använde bilen iaf. eftersom inga övriga problem visade sig, generatorn tycktes ladda batteriet osv.

Men under våren 2018, på väg hem till Stockholm från en resa från södra västkusten, så havererade det. Straxt efter Jönköping, utmed Vättern började plötsligt varenda lampa på panelen i bilen att lysa. Några mil senare åkte jag in på en mack för att stänga av motorn och kolla batteriet. Där blev jag sedan stående. Startmotorn "tickade" vid försök till uppstart. Bärgare kom och via startkablar etc. gick bilen igång men dog snabbt när kablarna kopplades ur.
Bilen bärgades till en verkstad i Norrköping. Där trodde man att det var generatorn som lagt av. Jag förklarade hela problematiken med att jag bytt generator 2 gånger under det senaste ½-året och att batterilampan ändå varit lysande. De blev då osäkra på om det var generatorn som var problemet.

Tog mig hem med en hyrbil, och införskaffade istället en helt ny generator med bytesrätt om det skulle visa sig inte vara felet.
Tog med mig generatorn ner till Norrköping, verkstaden monterade in den och vips så var problemen fixade och till och med den ständigt lysande batterilampan var släckt.

Det var alltså generatorn som under hela tiden hade orsakat problemet med den ständigt lysande batterilampan. Trots min dubbla noggrannhet att införskaffa en begagnad generator som skulle passa min bil, så var det alltså ändå generatorn som var problemet. Generatorerna skulle vara fungerande, de var båda två "A"-listade, på återförsäljarens kvalitetsbedömning, men fungerade alltså ändå inte fullständigt.
Tack för avslutningen! Vem hade kunnat tro något sådant?

Fast det var ju det där med fel artikelnummer, förstås. (Men just nu har jag inte repeterat hela tråden, så jag är osäker på övriga detaljer.)

/Lennart
fr
46
fredrik22
330xi touring-02
Vad jag minns Lennart, var att den första införskaffade generatorn visade sig ha ett artikelnummer som inte exakt stämde överens med originalet som satt i bilen. Jag trodde då att det var det som var problemet som gjorde att batterilampan fortfarande lyste. Därför reklamerade jag det köpet, sände tillbaka generatorn trots att försäljaren sa att generatorns artikelnummer var kompatibel med originaldelen och trots att delen tycktes ladda batteriet som det skulle.
Jag införskaffade då en annan begagnad generator som hade det exakta artikelnumret som originaldelen. Men exakt samma problem vidhöll sig. Dvs. generatorn tycktes ladda batteriet men batterilampan lös fortsatt.

Så körde jag runt i drygt ½-år innan det havererade som jag beskrev ovan varpå jag istället, halvt som halvt på chans, införskaffade en helt ny generator. Den generatorn hade dessutom inte samma artikelnummer som originalet, men var kompatibel med originalet sa man.
Med denna nya generator inmonterad så slocknade alltså batterilampan.
Som sagt, en helt osannolik serie omständigheter.

Vilket på nytt får mig att undra, hur skrotarna i somliga lägen ö h t kan klassa sina grejer. Hur många bilar fungerar såpass väl, att det går att säga att detaljen xyz är ok? Att man gör sitt bästa, får jag väl utgå från, men nog tar man chanser ibland.

Vilket ditt case ju ger kvitto på.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är tyvärr ett lotteri att köpa begagnade delar och när det gäller t ex. generatorer, skulle jag själv välja att köpa en fabriksrenoverad sådan före en begagnad om jag inte hade svart på vitt att den senare har gått kort sträcka och även har ett fullödigt testprotokoll som visar att den fungerar.

Tyvärr är ju generatorer lite av slitdelar som slits ut med tiden - dock kan mycket av dem återanvändas i en renovering där slitdelarna i form av lager och laddregulatorer med kolen byts ut och sedan funktionstestas grundligt.
Har köpt fabriksrenoverade generatorer två gånger och de har varit i "nyskick" - en från Bosch och en Bosch-generator som renoverats av Lucas.

Mch
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ser inget i dina svar att ni kollat säkring 30 eller lossat kontakten till oljenivågivaren?
Hej,
jag läser denna tråd och har samma problem - batterilampan och oljegivarens lampa.
Ska testa detta med att lossa kontakten till givaren och och se om batterilampan slocknar.
Generator har testats och fungerar bra.

Har precis lagt ut ett nytt tråd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.