AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.524

Z4 M Coupé

Sida 1 av 2
Då utbudet är noll, vad kan man tänkas få för bilen?

All info om bilen: www.garaget.org/philly

Kort info:

2007
Svensksåld
3997 mil
Safirsvart
Svart Nappa läder
Navi
18" style 224 med Michelin PSS
19" CSL style med Michelin PSS
H&R fjädrar (original finns)
Supersprint Race (original finns)
Ceramic Pro lackskydd
Nyservad

I Tyskland får man bra betalt verkar det som.

Vad säger panelen?

Med vänlig hälsning

Filip Johansson
Philly.
Är det dax redan? Trodde att det var din keeper😜

EB
Alltid kul att få reda på vad pärlan kan vara värd :)
Jag tippar på 300-350"!
Tack för svaret, svårbedömd kärra.
Jag kommer annonsera i det övre skiktet av 300'
Nu ligger den ute iaf :)

Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Som du anger i annonsen så blev den inte servad/bytt olja förens den var nästan fem år. Därefter verkar det heller inte vart gjort service som det skall. För det borde väl infalla mer än en Inspektion 1 och någon Inspektion 2 inom loppet av 10 år?

Är det "Entusiastägd och pedantskött över det vanliga."?

MVH Christofer
Crille82: Du är observant, härligt :)

2012 så servades den i samband med att förra ägaren köpte den. Den köptes som Premium Selection av BMW Holmgrens. Så den är servad precis enligt bilens plan.

Nästa service är oljeservice sedan inspektion 2. Så nej, en inspektion 2 har INTE kommit ännu då den gått så lite.

Bilen räknar ut service baserat på mängd förbrukad bensin.

Inkörning
Olja
Inspektion 1
Olja
Inspektion 2
Olja
Sen börjar det om

Mvh Filip
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Fast jag bara kör min 1M max 100 mil /säsong, så blir det service 1ggr per år ändå :) de kallar jag Entusiastägd bil .

Din zäta är dock inte en entusiast och pedantskött bil .

Du kommer säkert bli sur nu, men det är kalla fakta.
Skorpionen: Tack för din input. Jämför man med hur du sköter dig bil skulle nog INGEN annan ägare kunna kalla sig pedant/entusiast.

Jag sköter bilen som mitt egna barn och servar den även jag 1 gång/år (2ggr nu).

Skicket är INTE långt från nytt på bilen kan jag lova, säkerligen inte som din men att säga att den inte är pedantskött är att ta i.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Har dålig insikt i BMW:s serviceintervaller, men har svårt att tro att det inte finns någon max tidsintervall på Inspektionerna. Kan inte tänka att Inspektion 2 infaller först efter 11-12 år, även om bilen rullar lite...

Missförstå mig inte, kritiserar inte bilens skick eller dig, men reflekterar över att den verkar väldigt dåligt servad enligt din uppgift. Låter konstigt att tidigare märkesverkstäder inte skulle rekommendera att annat än oljebyte skulle göras.

Min gissning är att tidigare ägare tyckt att oljebyte räckte då bilen "rullat så lite".

MVH Christofer
Bmws intervall ser tyvärr ut så. Baseras på mängd förbrukad bensin.
Bilen är ju minutiöst kontrollerad så klart, annars hade jag aldrig köpt :)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja men att första oljebytet skulle ske vid närmare fem års ålder kan inte stämma. Sen skulle ju Inspektion 2 infalla vid 4:e tillfället enligt vad du skrev ovan.

Kan inte stämma att det inte finns någon övre tidsgräns på intervallerna, framför allt inte vad det gäller oljebyte, det låter helt orimligt...

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
2 år eller 2500 liter har det väl alltid varit? Stått så i instruktionsboken på alla mina BMW i samma ålder iaf.

5 år innan första oljebytet är helt åt skogen om det stämmer. Framförallt på den här typen av bil.

-------
//Lövet
Chrille82: Precis som Andreas skriver så är det 2500 liter bensin mellan servarna sen rekommenderar BMW att byta efter 2 år om 2500 liter bensin inte infaller enligt bilens dator.

Sedan kan man diskutera huruvida den borde fått olja innan men då motorn och bilen är i mint condition så fanns det inget att tveka på.

2012 nollställdes inte serviceindikatorn då BILEN inte sa att det var dags att servas. Den fick ny olja från firman vid ägarbytet.

Så jo, den ÄR servad enligt bok/bil/färddator, så kan vi släppa det nu?

@Andreas: Den får ny olja vid inkörningskontrollen.

Trevlig kväll.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min poäng är att du framhäver att bilen är en pedantskött entusiastbil och refererar till prisläget i Tyskland. Jag menar att en entusiast/samlare högst sannolikt vill att bilen skall vara servad enligt rekommendation, särskilt en Tysk.

Inspektion 1 borde gjorts senast 2011 och Inspektion 2 senast 2015 enligt vad du säger. Jag ställer mig tvekande och misstänker att Inspektionerna på årsbasis rimligtvis borde infallit mycket tidigare än så.

Hur vet du förresten vad bilen indikerat för tidigare, vad som gjorts upp med verkstäderna och om man återställde indikator utan att göra det bilen indikerade för? Du har ju bara ägt bilen i knappt ett och ett halvt år och det har vart 5 tidigare brukare.

Trevlig kväll.

MVH Christofer
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Oj, blev det så länge som 1,5 år ?

Kom igen nu Filip... du e varken entusiast eller pedant, det ända som gäller är stålarna som du kan tjäna på ett år eller två.

Är det tredje eller fjärde ggr nu , du gör likadant?

Inget fel i att tjäna pengar på det viset ! Gissar att du försöker göra minst 100 lakan på det året du haft den ?
Den här tråden spårar mer och mer men jag ska svara en sista gång.

Hade jag velat försöka tjäna några pengar på bilen så hade jag väl inte lagt ner en massa pengar på den?

Jag har inte tjänat några pengar på mina tidigare bilar om du tvunget måste veta det.

Jag och min sambo planerar inför framtiden och då passar det bättre med en kombi i garaget än en sportbil.

Mvh Filip
Bilen ser ju fin ut. Fast svensksåld kvittar nog iaf för en tysk? Servicen är väl inte så mycket att orda om, även om den inte är pedantiskt servad med tanke på eventuella tidsgränser.
Lite smålustigt att trots att bilen är "Aldrig vinterkörd" så har den...vinterpaket. Jag är lite inne på Crilles linje när det gäller begagnade bilar generellt. Man kan aldrig veta helt säkert vad de varit med om eller hur de verkligen servats osv, samma sak med vinterkörning. Men så länge allt ser mer än rimligt ut så kan det faktiskt kvitta. Men så klart, sticker man ut hakan får man ju stå ut med att bli synad, rejält verkar det som :D
Uttagen 20071113, det kallar jag inte höst iaf. Högst sannolikt så har bilen använts sporadiskt första vintern, om man nu inte ställt av den med en gång o kan se detta hos TS? Men som sagt det kvittar när skicket är gott. Inte vinterkörd i Phoenix ägo det tror jag på till 100%, men försts ägaren mja...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.