|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
"Kodiaqen är ju för övrigt ingen speciellt dyr bil, att BMW:s chassin är bättre borde man kunna förvänta sig. En X1 (eller 1-serie) med motsvarande motor och utrustning blir bra mycket dyrare än en Kodiaq, trots att det är småbilar i jämförelse." Jo vill man ha mycket utrustning för pengarna så är definitivt Skoda ett bra alternativ. För mig är körupplevelsen viktigare än utrustning, så jag väljer heller en snikutrustad BMW framför en fullmatad Skoda. |
|
|
Jag håller med dig bmw newbie om att det är en avvägning. Jag brukar tänka att skall jag nu låta hjärta eller hjärna bestämma. BMW ger helt klart ofta mest körglädje, även om ex. vis en 1-serie diesel ovan inte kan anses ha så mkt körglädje men helt klart ett svårt val. På grund av dessa kriterier testade jag också ett antal Volvo de senaste åren och jag måste där säga att det faktiskt även kan vara körglädje i en vanlig Volvo. Fullt i klass iaf med en BMW 3- eller 5-serie. Skodan har väl dock styrkan på många andra håll, vilket gör såna här val rätt så svåra. Ekonomin är ju dock en väldigt viktig del av ett bilköp. Sedan vänjer man sig rätt så snabbt även med andra märken och finner även dessa helt dugliga för de funktioner man önskar. För den som är intresserad så såg jag igår också av en tillfällighet att det finns Facebook grupp för Skoda Kodiaq ägare. Där kan man säkert ta del av en del matnyttig information från brukare. Jag tror dock att jag själv passar på en Kodiaq. Däremot igår slank jag in i VW/Audis showroom på Norrmalmstorg och där stod den nya VW Tiguan och lockade. En vit skapelse med feta fälgar och där kändes det som Audikänsla i material mm. En annan prisklass igen en Kodiaq men för mig kan den mycket väl vara ett bra alternativ. Jag skall kolla upp den lite mera inom kort. Dock är även där skatten väldigt hög på den V6 diesel på 286 hk som jag klämde på. Den var väl cirka 10.500/år de tre första åren. Gäller man får bra rabatt längst ner då! /Anders |
|
|
Tiguan finns inte med V6-diesel på 286 hk? Du menar Touareg? MVH Christofer |
|
|
Kodiaq tror jag många köper, inte bara för att den är ganska prisvärd, utan för att den är stor, rymlig och flexibel. MVH Christofer |
|
|
"jag nu låta hjärta eller hjärna bestämma. BMW ger helt klart ofta mest körglädje, även om ex. vis en 1-serie diesel ovan inte kan anses ha så mkt körglädje men helt klart ett svårt val. På grund av dessa kriterier testade jag också ett antal Volvo de senaste åren och jag måste där säga att det faktiskt även kan vara körglädje i en vanlig Volvo. Fullt i klass iaf med en BMW 3- eller 5-serie." Håller med om att även Volvo kan ge körglädje numera, speciellt SPA-bilarna. Nya V90 CC t.ex. har suverän väghållning och ger en ordentligt dos BMW-känsla. Betydligt roligare att köra än Mercedes E-klass allterrain t.ex.. Dock tycker jag inte bara det är väghållning som saknas på Skodan utan även komfort. BMW:s chassin är suveräna på att bara glida över skarvar och lagningar i vägbanan, medan i Skodan och även vissa andra VAG-produkter så både hörs och kännns de mer. Jag stör mig väldigt mycket på sådant och tröttnade ordentligt på detta när jag hade min Skoda Superb. Dock är ju alla olika känsliga för sådant här. |
|
|
Ja visst menade jag så Crille, ursäkta, Touareg var det ju :-) Svårt med de "konstiga" VW-namnen. DÄR är BMW i alla fall lite enklare :-) /Anders |
|
|
Samtidigt en VW för nästan 800 tkr... Man får lätt en mkt välutrustad Q7 för 750 tkr på företag... Även VW lär sig tydligen att ta bra betalt. Snart kommer ju även nya X5 Länk /Anders |
|
|
Lite ytterligare OT men tog på skoj in en offert till länkad Touareg och den landar då på företag för 729 istället för 795 tkr. Inte mkt rabatt och väldigt mkt pengar för en VW tycker jag. I princip två Kodiaq för samma peng. /Anders |
|
|
I realiteten kommer nog få betala över 600-650´ för en Touareg i framtiden. MVH Christofer |
|
|
". Inte mkt rabatt och väldigt mkt pengar för en VW tycker jag." Den delar ju chassi och plattform med Porsche Cayenne, Lamborghini Urus och Bentley Bentayga. Tänker man så så är ju 729 tkr ganska billigt :-) Men håller ändå med om att det är mycket pengar. Nya X5:an ligger ungefär på samma nivå prismässigt. Har kört nya Touaregen och visst var den bekväm, men inte speciellt rolig att köra egentligen. Trots luftfjädring och aktiva krängningshämmare. Tyckte ärligt talat inte den gav så mycket mervärde mot en Audi Q5, bortsett från lite större utrymmen. Ärligt talat så är Q5 en av de absolut bekvämaste bilar man kan köpa idag och den ligger lite närmare Kodiaqen i pris också. |
|
| Ska testa Q5 under hösten. Hur ser skatten ut där? | |
|
Skatten är lägre på Q5 än Kodiaq men det kommer nog ändå inte tippa kalkylen i nämnvärd omfattning till Audis fördel rent ekonomiskt. Värdeminskningen är större där helt enkelt. Men Q5 har runt 130g och Kodiaq 150g om jag minns rätt. Räknat här Länk så ger det 5200kr/år för Q5 och 7398kr för Kodiaq. ------- //Lövet |
|
Transocean |
Q5 ser bra ut och Kodiaqen är bara fruktansvärd ful. Det var mina tankar om Skodan. |
|
Vilket säkert kommer få presumptiva spekulanter att omedelbart lägga 100.000kr extra på motsvarande Q5 ;-) |
|
| Jag har kört en kodiak 2.0 190hk diesel på landsväg och motorväg vid ett tillfälle. Jag tycker att motorn är riktigt trist (det kanske gäller de flesta 2 liters dieslar, men ändå). Det känns som att den är optimerad för bränslesnålhet vilket gör att den hela tiden ligger på en för hög växel. Motorn låter riktigt ansträngd där vid så låga varv och så fort man behöver gasa lite så orkar den inte utan måste växla ned. Så ligger den där hela tiden och växlar upp och ner trots att man bara stött på en lite mindre uppförsbacke eller ville köra 5km/h snabbare. Jag skulle aldrig stå ut med en sån motorkarakteristik. På samma vägar ligger min A6:a på 1400rpm på sjuan och låter aldrig ansträngd eller får för sig att växla ner i onödan. | |
|
Vad tror ni om andrahandsvärdet på Kodiaq med hänsyn till nya skatten? /Anders |
|
|
Menar du bonus-malus? Den gäller ju "bara" i tre år från första registreringen i Sverige, sedan går skatten tillbaka till "normal nivå". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Som om Anders skulle behålla en bil i 3 år. ;-) |
|
Ja som Verdi skriver lär jag inte behålla i tre år utan tänkte mig mera hur bilmodellen står sig i värde. Det är ju onekligen väldigt mkt bil för pengarna. Jag har en offert nu på 360 tkr på en bil som i princip saknar panoramatak men har nästan allt det övriga. Man ser ju rätt många Kodiaq i trafik nu trots att man legat på 6-7 mån lev tid. /Anders |
|
|
Antagligen kommer andrahandsvärdet på fd. malusbilar vid 36 mån bli högre än vad motsvarande bil kostar idag eftersom nyanskaffningspriset höjs med skatten. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.