AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
14.647

Vad tycker ni om Skoda Kodiaq?

Sida 1 av 3
Danne Umeå
Hallå

Har blivit sugen på att köpa en suv och efter att ha tittat lite på Kodiaq så blir man ju intresserad, inte minst pga prislappen.

Känns som väldigt mycket bil för pengarna

Någon här som äger en eller provkört som kan bidra med lite åsikter?

Funderar också lite över motorerna, man har ju såklart hört om VAGs motorproblem från mitten av 00 och framåt

Hur är motorerna nuförtiden? Något man bör se upp med?

Har främst funderat på 180hk bensinmotorn.

Diesel hade varit bättre men nu när man hör att diesel förbud diskuteras flitigt så funderar man ju vad ett sådant förbud skulle göra med andrahandsvärdet.

Alla åsikter uppskattas!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Var på väg att köpa en 2.0tdi 190dsg 4M men 7 månader leveranstid fick mig att tappa sugen. Både Kodiaq och systermodellen Tiguan är utmärkta bilar som vinner nästan varenda test de ställer upp i.

-------
//Lövet
Danne Umeå
Tack för svaret, det låter ju lovande!

Jag har en fundering till, om det nu skulle bli så att jag skulle bli för snål och istället vänta lite och köpa en begad istället går det då att förlänga garantin i efterhand.?

Såg i utrustningslistan att man kunde lägga till garanti för 5år eller 15k mil.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det är en toppenbil som precis som sagt har vunnit alla testdueller jag har läst.
Personligen tycker jag Kodiaq är snyggare än Tiguan och utrymmet är mycket generöst.
En kollega väntar på sin Kodiaq som beställdes i början av mars, senaste budet är att den skall levereras i oktober.
Dieselförbud är inget jag tror speciellt på, om det blir något sådant gäller det ändå äldre bilar, och en stor suv med bensinmotor är inget som jag tycker känns speciellt attraktivt.
Mitt val hade blivit en 2.0 TDI 190 DSG Style med businesspaket, dragpaket och navigation, väljer man till panorama och elstolar förlängs leveranstiden ytterligare var den information jag fick i våras.
Jag är själv väldigt sugen, får hoppas leveranstiden kommer ner till mer rimliga nivåer nästa år när det är dags att för mig att byta tjänstebil

BMW CS #5139
Lång leveranstid. Provkörde en Kodiaq 190 TDI med DCC samtidigt som en maxad nya XC60 D5 med luftfjädring. Komforten överlägsen i Kodiaqen, liksom infotainment. Familjebilsaspekten är ju också knockout i första ronden med 7 sittplatser.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Bump på denna. Fler som har erfarenheter nu när det gått ett tag?
Jag har varit sugen att beställa en. Jag har en del offerter liggande men har inte kommit till skott. Nu delvis för att jag är osäker på om jag vill betalat nästan 8 tkr om året i skatt på den, alternativt att jag istället köper en annan begagnad bil som är uttagen före 1/7 när jag skall byta nästa gång. Annars passar mig 6-7 mån lev. tid utmärkt. Jag har offert på en Sportline med i princip allt för under 380 tkr. Det känns rätt oslagbart. Helt okay bil att köra även om det inte finns speciellt mkt körglädje. Men kändes väldigt välbyggd, mkt bra utrustning, väldigt bra utrymmen, tyst.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kortare leveranstid nu men tyvärr är den inte riktigt lika körcykeloptimerad som Tiguan vilket gör skatten ganska trist numera.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det finns riktigt bra erbjudande på Kodiaq Sportline nu som sagt, och nu när dessa har kommit känns den vanliga modellen lite tråkig.
Jag skall snart beställa ny tjänstebil och har också fått lite offerter nyligen och är man ute efter en SUV är det omöjligt att få mer för pengarna.
Sportline är dessutom snygg både in och utvändigt och utrustningsnivån är hög och tillvalen mycket prisvärda.
Enda nackdelen är att 190 hk motorn är något trött i den stora bilen och skatten är hög efter Bonus malus. En RS modell med 240 hk diesel är på ingång men då är väl skatten ännu högre men det är ju inte bilens fel.
Vissa handlare säger att lev tiden är nere på 4 månader vid en beställning nu, medan andra menar att runt 6 månader i verkligheten är mer realistiskt.

För min del lutar det dock trots allt för tillfället mest åt en Superb L&K TDI 190 4x4 för jag tror jag trivs bättre med den biltypen och jag får en fullutrustad bil till riktigt bra pris. Desdutom vill jag byta innan årsskiftet och med Superb bör man slippa alltför lång leveranstid

BMW CS #5139
Vilka priser har du fått offerter på J.L?

/Anders
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kodiaq 2.0 TDI 190 DSG7 4x4
Moon white metallic
Svart Alcantara med silversöm
Sportline
Businesspaket
Dragpaket som är utan kostnad nu
Infotainment Columbus 9,2”
DAB radio
Komforttelefoni med WLAN för Infotainment Columbus

Jag har fått offert på 340.000 kr

En Superb TDI 190 DSG7 4x4 L&K har dock betydligt mycket mer utrustning och den offert jag har fått där ligger mer än 20.000 kr under Kodiaqen.
Dessutom är Superb inte lika dyr i skatt

BMW CS #5139
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad skiljer i utrustning?

-------
//Lövet
Min offert ligger på 378 tkr efter rabatt,

Sportline
Metallic
Panorama
Eluppvärmt baksäte
Solskyddsgardiner bak
Elinställbart fram och passagerarsäte
20"
Virtuell pedal
Businesspaket
Dragpaket

Det skiljer väldigt mkt mot ditt pris J.L I min offert är knappt 91 tkr extra utrustning.

/Anders
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Vad gammal jag känner mig, var tvungen att googla virtuell pedal men var alltså inte så avancerat som jag tänkte mig ;).

Hur påverkar den högre skatten din tjänstebil J.L?

Mvh Thomas M
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Din har ju en del grejer till Med Känsla

Panorama 10k?
20" 5k?
Virtuell pedal 5k?
Elstolar 5k?

Det drar iväg fort

-------
//Lövet
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Elstol med minne på förarsidan är standard på Sportline, på passagerarsidan vet jag inte?
Min offert saknar 20” ca 4-5000 tror jag
Panorama ca 10.000
Virtual pedal 3-4000 kanske
Gardiner för bakrutor och elvärmt baksäte vet jag inte kostnaden men inga stora pengar gissar jag.
Det skiljer en del i utrustning, men jag tror ändå offerten jag fått är riktigt bra för jag fick även offert från andra ÅF på motsvarande bil som var betydligt högre.

Vad gäller Superb är det nu kampanj på L&K Business adventure edition och dessa är i princip helt fullutrustade, bland annat Columbus navigation, Cantonljud, läder med sätesventillation, elstolar med minne på båda sidor fram, adaptivt chassie mm.
I princip är det bara panorama och några småsaker till som är relevanta tillval att göra över huvudtaget och även med detta hamnar priset under Kodiaqen.

Jag vet faktiskt inte exakt hur skatten påverkar kalkylen, men oavsett har jag svårt att tänka att det är möjligt att få mer bil för pengarna.

BMW CS #5139
Har provkört Kodiaqen, och den imponerar på vissa plan. Den går tyst till exempel. Skoda och VW har lyckats bra med att isolera bort vägljudet i sina nyare modeller. Däremot tycker jag den lider av samma sjuka som min förra Skoda Superb. Den går stötigt över ojämnheter som skarvar och tvärgående sprickor. Det smäller ganska rejält när man kör över sådant. Är man sugen på en Kodiaq så se till att provköra på lite sämre vägar först. Jag skulle påstå att valfri modell ur BMW:s utbud klarar potthål, skarvar och sprickor bättre än Kodiaqen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Hur funkar den med DCC? Det är ju ingen orimligt merkostnad.

I övrigt nöjer man sig väl med 19" och låter bli att välja 20" om man vill att den skall bli något mjukare,

MVH Christofer
Upplever inte att DCC hjälper mot hur den hanterar skarvar, potthål och dylikt. Dessa är ju saker som i huvudsak tas upp av hjulupphängningen (läs länkarmarna) och inte av fjädern och dämparen.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
OK, så är det ju i viss mån.

Har inte provkört Kodiaq med DCC, men upplever att det är en del skillnad på "stötighet" mellan lägena i adaptiva chassin i allmänhet.

Kodiaqen är ju för övrigt ingen speciellt dyr bil, att BMW:s chassin är bättre borde man kunna förvänta sig. En X1 (eller 1-serie) med motsvarande motor och utrustning blir bra mycket dyrare än en Kodiaq, trots att det är småbilar i jämförelse.

MVH Christofer
Ja Kodiaqen är ett bra alternativ. Synd bara på den höga skatten, därför är priset på bilen så viktigt att få ner max.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.