|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| På vilket sätt har service med stölder och utrustning att göra? Det finns ingen koppling därimellan alls. Om man ska stjäla ratten spelar det väl för fasen ingen roll när bilen servades. | |
|
Ska förklara för dig som inte förstår det. Flera bilar servas tidigare än de besiktigas, i mitt fall skede så enbart pga bilen var lagerbil så två år hade gått när bilen gått 1100 mil, sen blev det 3år från tillverkningen och bromsoljebyte, och ingen besiktning. Bilen tillverkades 18mån innan den kom ut på vägen. Då får de koll på miltalet tidigt. Är man tjuv kan det ju vara bättre att sno en ratt från en bil med 3000mil på än en som gått 10000, eller om man rentav snor hela bilen vill man klart ha en med så låga mil som möjligt. Detsamma gäller sannolikt långmilare, som kanske servas vart år Sen ogillar jag skarpt siten som sådan för den används av kriminella, men det enda jag kan komma åt är servicedatan och då ska den väck från min bil. |
|
|
Tror inte för en sekund kriminella ligor sitter och jämför miltal innan de drar ut. I söder tar de iaf ett område (läs mindre förort) där jag tvivlar på att de har möjligheten att välja. Har du inga belägg så är det oavsett ren spekulation från båda sidor och värt ung så mycket. |
|
|
Som jag förstår det sker denna typen av stölder i specifika områden (iaf de som skett där jag bor). Där buset troligen tidigare på kvällen identifierat lämpliga objekt för att sedan återkomma på natten. De som pysslar med sånt här vet vad de håller på med, och det tar inte många minuter att komma över ratt/navi. Jag tror personligen att buset struntar i om bilen gått 3000 eller 10000, de ska inte använda prylarna själv, de skeppas till andra sidan Östersjön. Om man nu tror att infon på car.info gör skillnad så kanske man kan kompromissa om att bara visa infon på bilar som är till salu. |
|
|
Det är svårt att ha belägg för detta om man inte själv är inblandad i stölderna, men när de gjorde en räd och klippte ett gäng bilar i mitt område tog de inte en bil som gått 21000 mil på tre år, kan vara slump eller planering. Har naturligtvis inte koll på milen på alla bilar de tog delar av men är nog få bilar som gått längre än den de skippade på 3år och den stod ute den natten. Bara för att många inte tror att det med miltal spelar roll, betyder det inte att ni heller har fakta att det är irrelevant, jag har min åsikt och tycker det är logiskt, hade tagit det med i bedömningen om jag skulle stjäla delar eller rentav hela bilar. Hela bilar kan de skruva men bara till en viss gräns. Slitage syns så här är det relevant med koll av miltal. |
|
|
Hänger inte med riktigt här. Jag tror (är super-partisk), genom att vara transparent med bil data som: * Miltalshistorik * Importland * Annonser Så avslöjar man: * Skruvningar * Bilar som är importerade från (öst-länder) och reparerade med "original"-reservdelar. Att gå in på car.info och noggrant göra undersökningar av en bil innan man stjäl den är kanske inte det smartaste man kan göra.. |
|
|
Har mycket svårt att tänka mig att buset sitter och detaljgranskar olika objekt på nätet innan de åker ut och stjäl. Men om nu så är fallet så förstår jag inte skillnaden ur ett stöldriskperspektiv om du kan eller inte kan se servicehistoriken, för man kan du ju lika lätt få fram mätarställningen via transportstyrelsens hemsida genom besiktningshistoriken! Dessa ligor verkar rekognosera olika lämpliga bostadsområden och sedan "sveper" de över området under en natt och tar det de finner där och då... Däremot hatar skumma bilhandlare att det lätt går att få fram servicehistorik på nätet - då faller deras förfalskade serviceböcker (bok eller i bilens dator) på mätarskruvade objekt, som ett korthus. Servicehistoriken på min BMW är inte heller längre synlig på car.info (var det tidigare), men det kanske är en "premiumfunktion" numer!? Personligen tycker jag att det är jättebra att man lätt kan se så mycket som möjligt i historiken på en bil, via t ex. car.info! Har använt den hemsidan vid båda senaste bilköpen och det har gallrat bort en hel del tilltänkta objekt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Idén att transparent historik skulle öka stölder av delar är bara ett hjärnspöke. Helt orimligt att ligor från Baltikum och liknande skulle sitta på car.info och leta "fina" exemplar först. Det händer inte. De tömmer ett område i taget och tar allt de hittar. Sen åker de österut igen. Jag är extremt positiv till car.info och skulle gärna se att det innehöll serviceinfo på så många märken som möjligt. Det som fortfarande är lite lurigt med car.info är dock att det fattas en hel del saker fortfarande vilket ibland kan ge intrycket av att en bil inte servats, besiktats eller bytt ägare men det enda som saknas är de facto uppgiften på car.info. Samma problem har Carfax. |
|
|
BMW vill tyvärr inte att vi visar dessa uppgifter men du bör kunna vända dig till BMW för att få ut bilens servicehistorik. Vi för en dialog med BMW om det hela för att försöka lösa det. |
|
|
Fast det är en totalt osmidigt och hemsk lösning att behöva springa till en otrevlig ÅF som aldrig har öppet. Att få det via en tjänst tillgänglig online är sisådär en miljon gånger smidigare. Men jag är helt övertygad att ni tycker likadant :) Möjligheten att köpa bmw servicedata via Autorecords verkar ha försvunnit också |
|
| Tyvärr ger BMW bara ut service historik till ägaren av bilen, har försökt få historik på bilar som varit till salu utan framgång... | |
|
Intressant att se att så många är insatta i hur kriminella tänker, har själv inte förstahandsinfo från kriminella, men tror definitivt inte att det är de som snor bilar eller som stjäl hela bilar som sitter överst i hierarkin och styr detta. Där sitter sannolikt smart folk som har underhuggare som kartlägger och ger småbuset listor. För några år sedan haffade man just en inbrottstjuv, och denna hade en karta över området som beskrev varje hus, om de hade larm, hund och andra detaljer. Detta stod det om i Helsingborgs dagblad, antar att källan till artikeln har fått fakta från polisen. Att man kan få info från transportstyrelsen som någon skriver stämmer, men om bilen inte är 3år så har den inte besiktigats, så då finns ingen info om det tillgängligt plus att man inte kan få det lika smidigt och man måste ge ett telnummer. Nu finns kontantkort, men ärminte lika enkelt att använda det som dessa siter. Bara för att somliga inte tror att så är fallet är det ingen sanning, vet ju en bil som inte blev utsatt, kanske pga slump eller för den var långmilare. Kan ju vara kul om carinfo kan visa att all trafik bara går från Sverige till deras site |
|
| Då har dom ingen koll på GDPR om de vägrar ge ut servicehistorik på BMW, bara kräva igen. | |
|
Man behöver inget telefonnummer för att få ut information om "andras fordon" på transportstyrelsens hemsida. Den informationen kommer upp direkt på datorskärmen! Men vill man ha ut ägarhistoriken med namn och adress, behövs telefonnummer. Det borde vara ett mycket större problem ur stöldriskperspektivet - då kan man ju se exakt var ägaren till ett specifikt fordon har sin folkbokföringsadress... Utan att ha bevis för det har jag som sagt svårt att tänka mig att de organiserade bildelstjuvligorna sitter och handplockar olika bilar från nätet - de "trålar" säkerligen i ett lämpligt område via någon form av rekognosering och tar "allt de kommer över där och då" - de jobbar snabbt och då är det osannolikt att de ska lägga onödig tid på att åka runt till diverse adresser för att plocka en specifik del ur ett specifikt fordon. BMW likväl som andra företag har ingen skyldighet att tillhandahålla servicehistorik-informationen då det är "deras data". Men nu för tiden är allt så ängsligt och ingen vågar sätta ner foten någonstans någon gång...och det gynnar skumraskhandlare som säljer "sminkade lik". ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Du behöver inte ens telefon för att få ut ägare, gå in på biluppgifter.se sen klicka på Visa kompletta ägaruppgifter på Merinfo.se. Då får man upp person och adress, om detta är lagligt vet jag inte, antar de kommer runt det för de länkar två sidor och datakällor. | |
|
Som jag skrev innan är det spekulation från båda sidor, varken du eller jag tycks ha någon egentlig information hur det faktiskt förhåller sig. Att då ändra en tjänst för att du tror (baserat på ett fall, kanske hade bilen fel utrustning?) att de använder car.info är ju tämligen långsökt. Återigen, har man inte mer på fötterna sår det ganska svagt case att driva (och trots det uttalar du dig med stor säkerhet tidigare i tråden). Det vi kan konstatera är att det finns en rad fördelar med nämnd information, som nämnts tidigare. |
|
|
Kombinationen mer info, carinfo m fl är rena jackpotten för kriminella. Intressant att så många oreserverat stödjer dem, de som är mest positiva kan ju be dem länka ihop sig med merinfo, eller än bättre direkt lägga ut adresser till folk och göra sökfunktioner som gör att man får adresslistor till bilder med digital instrumentering, msport rattar och navigator. Dessa siter får, tyvärr existera pga att de anses som utgivare likt tidningar och har rätt att publicera all offentlig info, men tror att BMW insåg att de låg risigt till när de lämnade ut icke publik info som service |
|
| Kan du repetera en gång till hur du tänker dig att en Moldavisk rattjuv väljer objekt baserat på vilken service bilen gjort? | |
| Löwet, tyvärr inte, vet inte hur jag ska förklara det så även du förstår | |
| Vilket beror på att det är ett hjärnspöke. Det är helt sinnessjukt långsökt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.