AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.852

Har jag satt "rätt" pris på bilen? 330 -03

Sida 1 av 2
hej!

Ville bara höra med er som har koll på läget om ni tycker jag satt ett rimligt pris på min bil?
Var så länge sen jag sålde en bil och har ingen större koll på hur priserna ser ut på e46 längre.
Har kollat igenom blocket för att få en skaplig uppfattning men är jag helt ute och cyklar med min prissättning?

Länk

Mvh Kim
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Lite högt, tror inte den kommer att springa iväg.

Intressekoll???
Ja det med intressekoll känns ju rätt onödigt att ha med men började med att lägga ut den här på ap i fredags och var inte hundra på att jag ville sälja så ville först se om det fanns nåt intresse. Nu är det dock bestämt att den ska säljas så kan ju ändra det.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jämför med andra motsvarande bilar (ålder, mil, utrusning)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tycker det känns högt i förhållande till andra bilar på blocket - finns många 330 i liknade prisklass eller billigare som legat ute väldigt länge utan att säljas. Att de är annonserade för liknande pris är alltså ingen bra referenspunkt :) Du lär även märka på intresset om du ligger "rätt" eller inte, brukar generellt (men inte alltid) kännas på inflödet av samtal och mail ganska fort, även i fall där det tar ett tag att sälja ändå. Automat är ingen värdehöjare heller på en 330i.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå in på bilpriser.se och knappa in din bils reg.nr. och uppgifter - den brukar vara en bra vägledning på priset.

Även jag tycker nog att du ligger högt i pris...äldre bilar har rasat rätt mycket i pris senaste åren!

OM det är något "unikt" som gör att bilen är extra attraktiv (t ex. helt rostfri, lågmilare eller annat liknande) bör ju iofs prisbilden vara högre än för "normala" exemplar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hmm ja på den sidan står det 15-25000:- känns ju sådär. Trodde dessa bilar stod sig rätt bra fortfarande och var attraktiva. Men nu för tiden har väl varenda liten 18-åring råd att låna 200k till en flashig bil. Annat var det när en annan var i den åldern ;)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag har alltid undrat varför man skriver intressekoll?

1. Vad händer om någon vill köpa den för 59k, nej det går inte det är en intressekoll?
2. Vill man sälja den eller inte, eller hoppas man på att man skall få ett bud på 79k?

(Försöker inte vara dryg men förstår inte)
Haha jag har redan förklarat varför jag skrev så längre upp men förstår att det är ett luddigt begrepp. Ska ta bort det när jag uppdaterar annonsen.
Vad tror ni är ett rimligt pris om man vill få den såld hyfsat snabbt?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, jag betalade 29.000 för min nu sålda E39:a för tre år sedan och då hade den rullat ca 19000 mil.

Inte samma bil men min 525i var välutrustad med "lyx-skinn", el-komfortstolar, dragkrok, pdc, automatlåda, 17" M-fälgar mm.

Såldes (billigt för smidighetens skull vid byte hos handlare) för 10.000 - då hade den rullat nästan 28.000 mil. Såg väl rätt fräsch ut efter tvätt och polering men jag misstänker/vet att efter nästa vintersäsong kommer den att se rätt sunkig ut pga. rosten som börjat komma lite varstans.

Så jag tror nog bilpriser.se ligger relativt rätt i pris - om du ska sälja hyfsat snabbt gissar jag på kanske i bästa fall 30.000 kr, men då har du nog ändå lite tur...bilen är trots allt nästan 15 år gammal och dagens köpare är generellt mer kräsna än vad de var för bara några år sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Skulle få 25 av en bilhandlare vid inbyte. Han sa själv att det var riktigt dåligt med tanke på bilens skick, utrustning och historik och rekomenderade att sälja privat istället.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag höll på relativt länge innan jag fick min E90 325i, med ok utrustningsnivå, såld för 54 tkr. Den var i toppskick, dock 27.000 mil och endast 325i. Men en mycket modernare bil och inte en rostfläck. Första som kom och tittade köpte den, men det tog några veckor.

De som absolut vill ha en E46 tror jag söker vidare till en rostfri bil och därför tror jag att det det är svårt att få mycket mer än KVD:s maxvärdering.
Skall du ha över 50 så vill det till att den är i "toppskick". Automat höjer inte värdet enligt min åsikt. Att det kommit rost "lite varstans" får inte fler intresserade av att betala bra. Vill du ha ut de begärda 59' så börjar du med att fixa all synlig rost, fixa sedan även den där tröga rutan. Som den är nu så får jag intrycket av bilen är usräkta uttrycket "halvsunkig". Sen undrar jag verkligen om den fått ny (NY!) växellåda vid 14000 mil, en annan växellåda från en annan bil är inte ny... Om jag vore dig så skulle jag ta 25' från handlaren men behålla 18" o kränga för typ 5-6'...
Ja uppenbart är det att priset är för högt men att bilen skulle vara "halvsunkig" håller jag inte med om. Är det intrycket man får av annonsen är det inte bra.
Visst att det kommit rost på ett par ställen vilket är tråkigt men samtidigt är det svårt med en bil som gått i Sverige 14 år nästan varje vinter.

Ang. Vxllådan så är det ju så att den inte var sprillans när den byttes. Dock begagnad från en bil som gått 7000 mil. Genomgången och bytt av BMW för ca 40 000:- känns inte som att man behöver skriva allt detta i annonsen utan ta det via mail/telefon.

Hoppas ingen får intrycket att jag tar illa upp om ni kommer med kritik. Det var vad jag ville ha och är glad över responsen.
Mitt intryck var som sagt inte att det är en "59000 kronors" bil. Det finns E46 utan synlig rost, jag skriver synlig för rosten kryper någonstans (osynligt) i de allra flesta fall. Att växellådan är bytt till en annan för 40000 låter galet dyrt, om det inte gick via försäkring och det var BMW ÅF som roffade åt sig en bra förtjänst?

Som sagt siktar du på 59' så fixa all synlig rost samt den där tröga rutan. En ev spekulant kommer ändå hitta en hel del att anmärka på. Så lägger du kring 10-15' på bilen så är det kanske möjligt att få runt 50 av rätt köpare om du har tur, hade den varit manuell så tror jag att det hade varit lättare. Återigen 25' från handlaren är inte ett superdåligt bud.
Har inte tid och ork att fixa felen så får bli en prissänkning istället.

Växellådan rasade ca 4 månader efter jag köpt bilen och hade som tur var fått med en försäkring från firman jag köpte bilen av som täckte kostnaderna. Betalade bara 500:- i självrisk :)
38k var vad BMW sa till mig att allt gick på.
Tycker du ligger helt rätt prismässigt då du har m-paket.
Avsaknad av manuell låda ser jag inte någon nackdel med.
Tvärtom inte många idag som vill ha stick idag, så bara plus att den är auto.

Det som drar ner priset under femtio är troligt avsaknaden av m-sport fälgar sommar.
Var lite tålmodig bara så dyker det snart upp en bmw fantast, som inte tittar på priset i första fall.
Transocean
Länk

Biltemas hönsnät skulle jag lackera mattsvart. Samt sko bilen med BMW-original M-sportfälgar
Förstår inte länken och förstår inte vad du menar med "biltemas hönsnät"
Ang. Original m-sportfälgarna så sitter vinterdäcken på dem. Vill nästa ägare ha dem som sommarfälgar är det bara att sko om till nya däck.
Tänkte dock på 18 tum m-sport fälg gör sig bättre på e46.
Fast det är lite irrelevant i sammanhanget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.