AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.168

Bil stulen EHF840

Sida 6 av 6
Inbytesvärdet är väl i bästa fall 250'-275'? Du får se deras bud som ett utgångsbud för kommande förhandling kring bilens värde. Finns några till salu i Europa.

BMW GA i Sverige lämnar mycket att önska. Märkligt att BMW centralt (eller någon annan biltillverkare) inte tar feedback från sina slutkonsumenter.
Detta och dessutom strulet med 540i gör att man inte direkt kommer att kasta sig på att köpa BMW.

/Anders
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Har ingen särskilt bra erfarenhet av detta, tyvärr.

Kort resumé.
I mitt fall 2014 gällde det en kalasfin gammal m5 3.8, där jag och försäkringsbolaget Trygghansa hamnade väldigt långt ifrån varandra om värdet på bilen.

Det kan tilläggas att jag efter stölden förde bok över samtliga annonser på 3.8or på blocket, mobile.de, autoscout, pistonheads, carandclassic, subito, etc. Vilket jag tillsammans med kommentar bifogade till Trygghansa. Jag fick sedan bekräftat av bolaget att min bil var i citat "extremt fint skick" och blev sedan erbjuden...ja en ersättning ca 10 000 kronor under den billigaste citronen i Europa, tjoho...

Motiveringen från TH var att annonspriserna var "glädjepriser". Jag försökte lite naivt med vad bra då, då kan ju TH köpa in en likvärdig bil åt mig för den erbjudna ersättningssumman – ja så blir jag jättenöjd. Det svarade bolaget aldrig på.

Det kallades sedan efter mycket mejlande in en s.k. "ooberoende värderingsman" från handelskammaren - det låter ju bra. Jag lät Trygghansa ta fram en sådan, vilken fint. Så drog det ut på tiden lite till...
Denna "oberoende värderingsman" hamnade surpise + någon 1000 lapp över f-bolagets "värderingen"?! Jag satt ju med annonsfacit och undrade hur i h#vete detta värde kommit till.

Det tog i övrigt över ett halvår innan jag fick ett första förslag på inlösen- beroende på som det sas stormar och skogsbrand...öh?!.

När jag senare fick tillfälle att syna referenserna som denna s.k. "ooberoendevärderingsman" hade, så visade det sig röra sig om två. Han hade ringt två telefonsamtal, ett samtal till en klassisk "vimpelhandlare" (strax senare i konkurs) samt till en företagsbilförsäljare. Den sistnämnde försäljaren kände jag till och denna har då aldrig sålt några m5or - av någon modell, vad jag vet. Den förstnämnde handlade just med "vimpelbilar" i de lägre prisklasserna.

Man kunde m.a.o. lika gärna med f-bolagets värdering i handen ha frågat några random utvalda personer på besök på Biltema (inget ont om biltema) om värdet på min hobbybil – en bil jag fick ha ifred i nära ett och ett halvt decennium.

Som sagt kan avslutningsvis nämna att jag fortfarande 2017 är ägare till bilen i fråga...livet går vidare. Och jag har nu en ny hobbybil utan att ha fått en krona från Trygghansa.

Jaja, hoppas du har bättre "tur".
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Är inte förvånad!
Blev påkörd av en mindre paketbil då jag ägde en 535.
Paketbilen hade samma FB som jag med påföljd av att allt skulle lagas med beg delar och absolut inte bättre än det var innan.
Massor med problem och jag lessnade efter 5-6 månader.
Sålde bilen...

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
För en gångs skull har jag lite goda nyheter - den oberoende besiktningsmannen har kommit fram till ett marknadspris som överenstämmer precis med det jag hävdade i min diskussion med försäkringsbolaget. LF Skåne kommer nu att betala ut det belopp som besiktningsmannen angivit.

Ett litet "hurra" i en annars så genomtrist historia.

----
BMW CS/SC #6212
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
Skönt att höra att det löste sig! Ser ut som att det blir en fin kommande bil också.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Gratulerar!! Skönt avslut och bra avstamp in i nästa äventyr!
Grattis Lars, vad trevligt i allt elände! Bara hoppas att engelsmännen nu inte höjer räntan och att pundet sakta dalar ner igen.

/Anders
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Bra! Det måste kännas lite OK i bedrövelsen!

/// Mårten
Verdi
Skönt att höra Lars! Då måste det kännas lite lättare att se framåt också.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack allihopa - det värmer verkligen!

Ja, det är dags att se framåt och börja fokusera på en 6GT....

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Grattis... Något säger med att LF är bra har göra med ändå. även om de kanske har svårt med udda bilar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.