AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.154

Bil stulen EHF840

Sida 5 av 6
Alla är vi olika. Jag tycker det är skönt att ha nyckeln i tändningslåset så att den inte skramlar runt och att den laddas induktivt så jag slipper byta batteri. Att den blir mycket mindre än keyless gör inte saken sämre när man har den i fickan...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Håller med Verdi. Antingen ska nyckeln ligga kvar i fickan, annars kan man lika gärna stoppa den i tändningslåset också. Har själv motsvarande Comfort Access och är väl 50/50 om jag skulle betala för det. Bekvämt tillsammans med eldriven baklucka är det onekligen. Nu ingick det i nåt paket och stöldrisken bedömer jag som liten eftersom modellen inte är ball i Östblocket.

(Det är inte BMWn som har det)
-------
//Lövet
Gillar att kunna känna på dörren att bilen är låst, så detta och stöldrisken gör att jag väljer bort det. Sen tycker jag också att det var bättre när man hade ett fack att stoppa nyckeln i. Vet inte varför Bmw tog bort det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Även utan Comfort access på de nyaste BMW, räcker det att nyckeln ligger kvar i fickan för att kunna starta - finns som sagt inget "hål" att stoppa nyckeln i.

Jag skulle nog inte betala extra för Comfort access, den enda egentliga nyttan jag ser med den är i kombination med automatisk bagagelucka-öppning (där man för in foten under bakre stötfångaren för att öppna) om/när man har famnen full av saker som ska läggas i den låsta bilen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det korkade (?) är väl att "CA" inte bara låser upp bilen utan även gör det möjligt att starta bilen? Lösningen borde vara typ ett "extra chip i nyckeln", tänk NFC, dvs en räckvidd på absolut max 1.5 m. Man skulle då behålla alla "fördelar" med CA men minska stöldrisken markant? Kom ihåg var ni läste detta först :D.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Johan B - precis! Fördelen för CA är betydligt begränsat numera, men BMW behåller ett rätt saftigt påslag... går det så går det. Kommer sakna viftfunktionen för bakluckan, men annars? Kan leva utan det, faktiskt, om det får mig att sova tryggare om nätterna.

Dawwe - antecknat! Kom ihåg, Internet never forgets!

----
BMW CS/SC #6212
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Dawwe - det är väl så det fungerar redan idag? Om du står utanför bilen och lägger handen på handtaget så bilen låser upp så måste nyckeln ändå in i kupen runt förarstolen för att man skall kunna starta bilen. Det räcker inte att nyckeln är utanför kupen.

Jag uppskattar att kunna låta nyckeln ligga i byxfickan hela tiden från jag låser upp bilen tills jag låser den igen, jag har bilvit bortskämd med detta. Sedan gillar jag även att kunna sparka under kofferten för att öppna bakluckan.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
kolla detta klipp

Där NICB testat flertalet modeller, 35 testade kunde man öppna o köra iväg med 19.
prylarna finns att köpa på Ebay. Scary Scary

/// Mårten
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Detta är ju inga direkta nyheter. Produkterna har funnits länge.
Den som är kunnig inom elektronikkonstruktion tillverkar enkelt egen utrustning.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Kan så vara, men att det var så simpelt. sjukt!
Vissa märken är svårare, så vad gör fabrikanterna åt detta?
Vad gör BMW? Man ska för f-n inte behöva en rattkrycka eller?
Snart får man slå in hela bilen i aluminiumfolie ;-)
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Länk
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Ja, sent ska syndaren vakna... ni kan tro jag läst på i detta ämne *effter* jag blev av med bilen. Grrrr...

Otäckt också hur fort det går.

----
BMW CS/SC #6212
Problemet i allmänhet är att biltillverkare totalt skiter i allt vad datorsäkerhet innebär. Att ta fram säkrare lösningar är för kostsamt och inget som biltillverkare satsar på såvida inte myndigheter kräver det.

En annan intressant aspekt är att i stortsett alla moderna bilar är uppkopplade mot internet vilket utgör ytterligare ett säkerhetshot. Det är bara en tidsfråga tills tjuvarna kapar bilen via internet.

Jag inser att jag låter som en riktig pessimist men då jag har mångårig arbetslivserfarenhet inom fordonsindustrin samt aktivt arbetar inom den sektorn och ser, hör och läser hur allt vad datorsäkerhet heter negligeras blir jag personligen irriterad. Det pratas mycket om aktiva säkherhetssystem och hur det gör bilen säkrare, vilket är positivt. Sen ansluter biltillverkarna bilarna till internet och skiter fullständigt i att satsa pengar på säkerhet som brandväggar osv. Vadå säkerhetstänk? Snart kan vem som helst sitta i sitt hem framför datorn och fjärrstyra bilar (bromsa, gasa, etc.) utan att föraren av fordonet kan göra något alls. Det är nog bara en tidsfråga tills indierna som låser folks datorer och tar betalt för att låsa upp dem ger sig på bilar istället.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Jahapp, så har man fått reda på vad LF Skåne anser min bil ha för marknadsvärde vid inlösen. Och svaret kom som en riktig kalldusch, även för en person som jag som tycker sig ha hyfsat koll på prisnivån.

Eftersom vi nu går inte i skiljedomsförfarande med en oberoende part (Sydsvenska Handelskammaren) så lägger jag inte ut priset här, men ni som som vill kan självfallet kontakta mig för mer info.

Ett ännu tråkigare avslut på en riktig tråkig händelse.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Samma känsla när en ÅF värderar ens bil med andra ord... Länk
Hoppas verkligen att det ordnar upp sig, någon idiot pangade bakrutan på min F11 i ett p-hus så har varit av med bilen nu i 4 veckor, jag får tillbaka den nästa vecka, men det känns som om du har en ännu längre resa framför dig. :(
Vissa människor som gör sådana här saker vill man bara vrida huvudet av...

/P-O
Otroligt tragiskt Lars! Det är ju problemet med en bil som din att det finns inga andra försäljningar som de kan beräkna värdet på utan det blir någon konstig schematisk värdering. Kan du inte få en värdering från en BMW åf?

/Anders
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Med tanke på att personer på generalagenten ville polisanmäla mig för att ha direktimportat en fabriksny bil... Nej, någon hjälp därifrån kommer ej. Man har vänt ryggen till, helt enkelt.

----
BMW CS/SC #6212
Polisanmäla??? Varför då? Berätta...

/Anders
Verdi
Wow. Polisanmäla? Känns som att jag köpt min sista BMW av BMW Sverige isf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.