AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.151

Bil stulen EHF840

Sida 4 av 6
MU
940
MUC
M340i - 2025
Hmm, är ni säkra på att vanliga nyckeln sänder ut signaler när bilen är låst?
Jag trodde att det var först när bilen var upplåst som nyckel och bilen "pratar" med varandra.
Comfort-acces nyckel och bilen snackar däremot hela tiden.
Nej, jag är inte säker men jag fick det berättat i samband med leveransen av Porschen att den känner av signaler från andra nycklar/system. Om bilen är svåröppnad med fjärren så måste man stå alldeles intill bilen för att öppna den - detta är tydligen ett säkerhetssystem (fast förmodligen lättfixat för ett proffs...)

Och det brukar ibland vara svårt att öppna den på avstånd i allmänna parkeringshus och på uppfarten hemma i området.
Med den teknik som tjuvarna använder spelar det ingen roll om du behöver stå nära bilen eller inte. De använder sig utav extra sändare/mottagare. Genom att placera en intill nyckeln och den andra intill bilen blir det samma sak som att ha nyckeln precis intill bilen. Om tjuvens utrustning skulle kommunicera över internet spelar det ingen roll om så bil och nyckel befinner sig på respektive sida utav denna planet. De kommer fortfarande kunna låsa upp bilen och starta motorn. Alla bilar med Comfort Access, oavsett bilmärke, är drabbade. Det finns enbart ett sätt att hindra tjuven och det är att inte välja till detta. Då kan tjuven inte låsa upp bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vänta här nu, är det så enkelt som en wifi-repeater, dvs att man ställer sig utanför huset (där ägaren antagligen har nyckeln) fångar upp signalen, och sedan repeterar signalen till bilen? I så fall är ju keyless tekniken rätt osäker, för att uttrycka det milt...

Sen när man väl åkt iväg behövs ju ny nyckel iofs men det kanske är en smal sak i sammanhanget.
Verdi
Ja, det är så det fungerar Lövet. Därför ska man inte ha nyckeln vid ytterdörren och helst även ha den i nåt avskärmande.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Ju svårare bilarna blir att stjäla, ökar ju risken med bilkapningar! tyvärr!

Jag tror att tjänstebilar som står på företag har en mindre risk att bli sökbara, då som ägare står oftast huvudkontoret och inte privatadress.

GPS tracker, Rattkrycka, immobilizer eller senapsgas.

Undrar om Larmtjänst har några andra bra tips.

Såg en youtube film om maffian i Georgien, där de flesta körde M5 AMG Bentleys, RR osv. Vet inte om det finns något samband;-)

/// Mårten
Allt som behövs för att förlänga nyckelns signal är två enheter som skapar en länk. Den ena placeras vid nyckeln och den andra placeras vid bilen. Då skapas en kanal igenom vilken bilen och nyckeln kan kommunicera på exakt samma sätt som om nyckeln befann sig precis intill bilen. Det räcker då för tjuven att enbart beröra handtaget för att låsa upp bilen. När bilen är upplåst på ett korrekt sätt tillåts motorstart.

Ovanstående är inte möjligt på en bil som har nyckellöst system men saknar Comfort Access (möjligheten att låsa upp bilen utan att behöva trycka på fjärrkontrollens knappar) eftersom att tjuven måste ha fysisk åtkomst till fjärrkontrollen för att kunna initiera en upplåsning. Utan en korrekt upplåsning är det inte möjligt att starta motorn med samma metod som ovan eftersom att startspärren förhindrar bilen från att kommunicera med nyckeln.

Comfort Access är helt värdelöst. Att välja till det är som att bjuda in tjuvarna. Personligen skulle jag aldrig vilja ha en bil med det. Ni som har Comfort Access bör verkligen se till att skydda era nycklar. Det är nog bara en tidsfråga innan försäkringsbolag börjar räkna stölder genom denna metod som ovarsam hantering utav nyckeln, i ett försök att minska sina utgifter.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bara att dra uu säkringen till Comfort access, helt värdelös funktion.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Chris87 - du har en värdefull poäng i detta.

----
BMW CS/SC #6212
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Det tråkiga är att även utan Comfort access, så tar det inte lång tid att genom OBD uttaget programmera om en ny nyckel så bilen accepterar den nya direkt och då även immobilizern.
Detta tar under 5 min.
Kan man bara låsa upp bilen med traditionella bilinbrottsverktyg ( typ hake/krok) för att få tillgång till OBD.

eller ha en universell nyckel se länk

/// Mårten
Det är fullt möjligt att ändra i bilens styrenheter så att den inte tillåter att nya nycklar programmeras in om inte bilen låsts upp på ett korrekt. Det är även möjligt att lösenordsskydda funktionen som ändrar vilka nycklar som ska accepteras.

Det finns biltillverkare som har ett unikt lösenord för varje styrenhet i bilen och nycklarna hanteras utav ett skyddat datorsystem. Det gör det väldigt svårt, om inte omöjligt, för tjuvar att programmera in nya nycklar. Detta är något som alla biltillverkare borde anamma. Det förhindrar även att obehöriga personer ändrar parametersättning för de olika styrenheterna.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Chris87: Vilka bilar har kombon nyckellöst för start men kräver knapptryckning för dörrupplåsning? Alla bilar med keyless jag haft (ung. 5 olika) har antingen haft båda eller inget.

-------
//Lövet
Svärfars Audi A6 har det och även den nya E klass han beställt
"Chris87: Vilka bilar har kombon nyckellöst för start men kräver knapptryckning för dörrupplåsning? Alla bilar med keyless jag haft (ung. 5 olika) har antingen haft båda eller inget."

Alla nyare BMW är så om man inte väljer till Comfort Access. Min X3:a kräver tryck på fjärrkontrollen för upplåsning, men man behöver inte stoppa in nyckeln i något "hål" för att kunna starta bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Intressant kombo. Inte haft den själv.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Precis. Förr i tiden var skillnaden större när man utan denna finess faktiskt var tvungen att sticka in en nyckel i ett lås (kommer ni ihåg - det var tider det!) för att kunna starta bilen; då var Comfort Access en stor förbättring. Nu är det "bara" upplåsningen samt (extra tillägg) fotviftningen för bakluckan som skiljer. Och BMW tar bra betalt för CA. Som i sin tur ökar möjligheten för stöld. Najs.

----
BMW CS/SC #6212
Verdi
Nej Narvselius, den stora vinsten är att man inte behöver gräva fram nyckeln. Har man tagit fram den för att låsa upp så är det ju lika bra att ha den i tändningslåset för då finns den lätt åtkomlig när det är dags att låsa igen. Som en slags nyckelhållare. Att behöva den för att låsa upp men inte för att köra är precis noll vinst. :)
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Precis så känner jag med har keyless idag men måste ändå låsa upp själv vad är vinsten .. Hade CS på förre bilen skönt att slippa allt med nycklar osv men så värdelöst system när det strular som det gjorde för mig...
Verdi: Noll vinst? Jag hoppas du skämtar. Det är hundra procent vinst att vara tvungen att trycka på fjärrkontrollen för att låsa upp bilen. Det är den fysiska beröringen utav nyckeln som hindrar tjuvar från att enkelt låsa upp bilen och köra iväg med den. Den som tror att Comfort Access är säkert är tyvärr naiv.

Det är noll vinst ur ett stöldperspektiv för ägaren att ha Comfort Access. Nackdelarna med detta system överväger med råge de enstaka fördelar som finns.
Verdi
Chris87,
Jag menar att det är värdelöst att inte behöva stoppa nyckeln i tändningslåset om man ändå varit tvungen att gräva fram den för att låsa upp. Har man nyckeln framme kan man lika gärna stoppa den i tändningslåset...

Och ja, jag tycker comfort access är jätteskönt. Kan inte tänka mig att vara utan det. Risker finns det med allt. Orkar inte bry mig om allt. Kalla det naiv eller vad du vill. Jag kallar det en acceptabel risk som jag är beredd att ta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.