AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
23.157

Bil stulen EHF840

Sida 2 av 6
Apropå¨hyrbilar.. Ibland undrar man ju hur folk tänker..Nån sätter upp en "Brevlåda" och kommer över 7 bilnycklar..
Länk
Hehe, man ska väl egentligen inte skratta åt det. Fast det var ju innovativt...
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tänkte inte på vad en ny G31 kan ligga i utan de andra två F11 :) Kolla gärna även vad de ligger i för priser i Tyskland där det borde finnas ett större utbud, och gör sedan ett "väl valt" påslag på de priserna.
Usch vad trist!! Hoppas det blir en någorlunda vettig lösning på eländet till slut - följer inte 5-serieforumet men har du beställt en ny bil som är på G?
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Tråkigt lider verkligen med dig!
Man måste snart låsa in bilarna eller en jäkligt tjock rattkrycka.
Tankarna far även till säkerhetsläckan på transportstyrelsen där sökning på bil och adresser möjligt ger upphov till mer direkta stölder.
Man får ta bort modellbeteckningar osv
Men det hjälper tveksamt, kanske mot bilkapningar under hot, som tyvärr blir vanligare.

/// Mårten
Mycket mycket tråkigt att höra om stölden.

En av 159st byggda 550iAT HR91 + 63st Alpina B5 HR91, en av 13st (11st om inte Alpina B5 räknas med) en av 7st med LZET-inredningen. I Sverige finns 3st 550iAT MU91 (innan facelift) och 2st 550iAT HR91, det finns en 2017 som är sv-såld!

Jag skulle säga att den antingen ska slaktas eller skeppas utanför EU. Det finns en tysk-såld systerbil och en Japansåld, alltså Spacegrau/LZET med M-Paket.

En tanke som slog mig är stölden av 550in och M5 30 Jahre (en av 2st sv-sålda 30 Jahre) pga det läckta fordonsregistret till Serbien och Tjeckien?!

För i så fall kommer fler speciella bilar försvinna. Kom i håg ALLT är LÄCKT!!! Maria Ågren bör i mitt tycke dömas för spioneri. Antingen skrämmande naiv eller ännu värre...

Mvh Stephan
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tack för statistikuppdateringen Stephan, som du vet gillar jag sånt!

Ja, din tanke om kopplingen till det läckta registret är mycket intressant. Tror tyvärr fler personer är nu i farozonen. Mycket obehagligt, det här. Mycket obehagligt.

----
BMW CS/SC #6212
Tyvärr är det ju sorgligt hur det fungerar på Transportstyrelsen och EU-reglerna kring detta. Min förra XC90 blev ju "exporterad" i deras register utan att ens bilen fysiskt var stulen eller lämnat landet. Det var "endast" en identitetsstöld den gången.

/Anders
MU
940
MUC
M340i - 2025
Det är väl egentligen hela Transportstyrelsen databas som har läck- helt horribelt.

Dock finns det sedan många år möjlighet att abonnera på fordonsregistret. Det är rätt många företag som köper detta för att kunna göra riktad reklam/utskick till bilägarna. Tänk bara på alla erbjudanden man får när det är dags att besiktiga bilen. Som grädde på moset så får man som fordonsägare dessutom betala en registerhållningsavgift till Transportstyrelsen.

Det finns även en hel del system som vilket företag som helst kan abonnera på för att få tillgång till uppgifter om specifika fordon, bilregister, adressuppgifter etc.
Detta kombinerat med att det inte verkar finnas något stöldskydd som verkligen funkar gör det till ett smörgåsbord för alla bovar.

En sak är säker – försäkringspremierna lär inte bli billigare framöver.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej "ALLT" är inte läckt överhuvudtaget. Om man inte förstår skillnaden på outsourcing och dataläckage kanske man ska hålla låg profil i frågan. Det är administratörer anställda hos IBM i som haft möjlighet att titta i register utan att de kontrollerats på förhand. Inget talar för att de inte skulle godkänts. Det är en rejäl skillnad mot att försöka få det till att varenda serbisk småligist fått tillgång till adressuppgifter för alla svenska bilar. Länk

-------
//Lövet
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Lövet>> Hur kan Du hävda att allt inte är läckt? Jag ser inga problem med att göra ett datauttag och sedan sopa igen mina spår om jag har lämplig behörighet. Däremot kan jag lika lite säga att allt har läckt som du kan säga att inget har läckt. Dessutom vet jag skillnaden mellan dataläckage och outsourcing.

Narveselius>> Mycket tråkigt med bilen, då jag med nyfikenhet följt dina biläventyr både här och på den italienska fronten via dessa eminenta forum.

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att någon ens antyder att bara för att en utländsk anställd haft tillgång till en databas så har har han automatiskt läckt den till serbiska gangsters är häpnadsväckande. Alla "utlänningar" är inte kriminella även om ni verkar tro det. Sannolikt har han läckt exakt lika mycket som han läcker i normala fall dvs 0. Lika mycket som en svensk administratör med behörighet kan antas läcka. Varken mer eller mindre.

Inte någonstans i något rapporterat material finns några konstaterade läckor. Bara bristande rutiner och att det _kan_ ge möjlighet för en person att läcka. Inte att det hänt.

Sambandet med Narvselius stulna bil och M5an ovan är 0 med Transportstyerelsens IT-outsourcing. Det räcker med ett telefonsamtal så får man ut den info ändå. Anonymt.

-------
//Lövet
Visa användare
55
G31 LUKAS
BMW 530D Xdrive G31 Bluestone Metallic,inovatioon edition, Driving Assistance Plus, Med mer lull lull - 18

Bmw 116i m- sport 2015

VW polo 1.2 Leasing
Verkar vara någon liga i hela Skåne län nygligen stals en i8 på en garageuppfart värde av 3 miljoner kronor! Och så har det själts en x5 4,0d i Skåne län och din bil narvselius unders hela juli månad

För i8 kolla nordöstra Skåne läns polissida på Facebook. X5 finns på larmtjänst.se

/ Lukas
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Det du skriver är nonsens, andreas lofgren? Källa på det!
expressen, aftonbladet????

Ulf
Nu skulle kanske inte tråden spåra ur men det stämmer att det räcker med att ringa Transportstyrelsen så kan man få samtlig info på reggade bilar av en viss typ - helt anonymt. Detta är sen gammalt...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Lugn och fint nu forumkollegor! Låt oss inte dra alltför hastiga slutsatser av det som skett.

Det som tyvärr kan bevisas är det stora antal BMW som den senaste tiden blivit utsatta för stöld utan att åverkan gjort på fordonet i fråga. (Och det finns det siffror på). Här måste blickarna riktas mot München istället för österut. Det är lätt att vara efterklok men jag skulle inte ha nämnt staterna dit utsourcingen gjordes, eftersom det inte var själva poängen.

Som sagt, nu var det en stackare i Lomma som samma vecka fick sin i8 stulen på samma sätt som min. Och som sagt, M5:an (30 års jubileumsmodell) gick också samma öde samtidigt som min. Kan man därför med bestämdhet säga att de togs av samma "liga"? Nix, men misstänka är möjligt. Låt oss därför inte detta spåra ut i ett slags allmän bestraffning till alla som kommer från Syd- och Östeuropa.

----
BMW CS/SC #6212
Nej "ALLT" är inte läckt överhuvudtaget. Om man inte förstår skillnaden på outsourcing och dataläckage kanske man ska hålla låg profil i frågan. Det är administratörer anställda hos IBM i som haft möjlighet att titta i register utan att de kontrollerats på förhand. Inget talar för att de inte skulle godkänts. Det är en rejäl skillnad mot att försöka få det till att varenda serbisk småligist fått tillgång till adressuppgifter för alla svenska bilar. [LÄNK]

Andreas Löfgren: Du säger bara emot eftersom du inte gillar mig och du hade sagt emot på vad som helst. Gå tillbaka till din blockettjänst (Andreas jobbar på blocket) och ägna dig åt sånt som du har någon aning om...

Minns fortfarande hur du argumenterar för att enda sättet någon får sin speciella bil stulen är att den stått utanför Ica, aldrig att man sett den på blocket. Du gör dig bara dummare än vad du är Andreas. Jag förstod att du skulle svara, du gör ALLTID det när jag skriver och säger alltid emot oavsett...

Alla militära fordon är också med Länk

Ha en trevlig fredag och njut av helgen!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen data är "läckt till Serber" i annat än Aftonbladets click-bait rubriker och inskränkta gubbrasisters fördomar. Aftonbladet är ingen bra nyhetsskälla Stephan. Man blir korkad av det.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...hmmm, undrar varför det varit olika akuta krismöten i regering och olika utskott, samt transportstyrelsen!?

Klart att detta är otroligt allvarligt - vi har INGEN koll alls på vilken information som har gått till vem! I värsta fall har t ex. Ryssland fått ALL viktig information om sveriges vägar, hamnar, körkortsregister, flygsertifikatsregister, plus totalförsvarets fordonslotta etc. etc. - allt serverat på ett silverfat.

Tillfället gör tjuven heter det ju och olika presumtivt aggressiva länders underrättelsetjänster betalar givetvis bra för en så fullödig information och då kan det vara lockande för en person som aldrig tidigare har varit "brottsling", särskilt om det gäller information som inte ens rör ens eget land eller något man har en riktig anknytning till.
Utifrån olika samstämmiga tidningskällor inklusive SR, verkar det vara så illa att man inte ens har koll på exakt vilka personer som fått full access till hela datasystemets informationsdatabaser.

Håller med om att fd. generaldirektören för transportstyrelsen borde dömas till ett mycket långt och kännbart fängelsestraff för detta. Brott är redan konstaterat och hon har erkänt och accepterat strafföreläggande - som i sammanhanget är pinsamt milt!

Om inte uppsåt funnits att skada landet, så har flera högt uppsatta personer åtminstone genom grov oaktsamhet/inkompetens medvetet och upprepade gånger frångått gällande lagstiftning och fastställda rutiner - bara för att "det varit bråttom".

Själva fordonsregistret för civila bilar är väl den minst allvarliga delen i detta totala informationsläckage... :(

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rättigheter har hanterats mycket slarvigt men det finns inga i dagsläget konstaterade "läckor". Det är Aftonbladets ordval och de tycker jag vi ska hålla oss ifrån. Det som finns är personer som inte har fått rätt behörighet (än) har fått administrera databaserna. Det är inte samma sak som ett läckage. Viktigt att hålla isär de båda. Personerna är anställda av IBM och leverantörer, inte maffian som vissa försöker få det till. Dessa anställda kan mycket väl genomgått bakgrundskontroller, bara inte de svenska. Med samma logik löper även svenska administratörer risk att "läcka" eftersom de har tillgång till samma data. Varför skulle svenskar automatiskt vara bättre människor? Det tankesättet tycker jag är lite osnyggt. Där finns också betydligt fler personer med tillgång till exempelvis adressuppgifter i Sverige eftersom dessa säljs frekvent till tredje part. Kolla upp Vroom, Infotorg, Bilvision osv.

Maria Ågren och flera andra tunga ledares agerande efter uppgifterna uppdagades är förstås anmärkningsvärt klumpigt och givetvis ska de få gå. Fel har begåtts men inte de som Aftonbladet försöker få det till.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.