AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.210

Värdering BMW m3 e46 06

Sida 2 av 2
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
"Fel" växellåda med..
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Silver/grå/svart skinn är nog mest eftertraktat men säkert inte avgörande för den unike spekulanten. Dock vet vi väl ej färg/inredning på Kingfos bil heller.. Om vi nu ska jämföra annonser/priser.

Gurra G: Det tror jag också även om jag har nu en SMG låda...
Det är så pass alltså? Det är nämligen i den prisklassen som jag själv har tänkt mig att jag bör ligga i pris, skönt att det är någon mer som har samma åsikter som mig :) Så är det ju, man får verkligen vad man betalar för så att säga!
Oj? Har du blivit erbjuden så mycket? Inte dåligt, det hade jag inte sagt nej till, beroende så varje enskild situation såklart...

Sneable: Ja det är ju det som är det luriga, vissa tror det och vissa inte.. jag är kluven även om jag tror de sakta men säkert kommer att öka lite :)

Krigge: Njae i vissa fall kan det säkert vara så men tror även att SMG står sig starkt, inte lika kanske men jag har hellre SMG än manuell, det kanske är bara jag dock... :P

Em3: Letade också i 2-3 år innan man hittade sin lilla pärla med rätt historik osv.
Visst har jag tålamod, måste inte sälja nu nu och vill inte skänka bort den, eller sälja den till vem som helst. Hoppas att denna pedanta och entuastiska köparen finns där ute nånstans!

iqbad: Det håller jag med om, finns en del annonser ute men det är som du säger, 15k+ mil och de är ofta de tidiga modellåren. Inte ofta man hittar något fint exemplar längre... Det är så pass? Det är ungefär det prisspannet jag hade tänkt mig så det låter bra tycker jag :)
Nu är detta SMG men om du tror på 250+ så hoppas jag du har rätt men känns lite fantasisiffror nu dock, men hoppas att den seriösa spekulanten finns där ute nånstans för att skänka bort den är jag inte intresserad utav...

Stephan735i: Skönt att det är fler som håller med, hoppas såklart på 240+ men det är bara önsketänkande kanske, får se om den seriösa spekulanten finns där ute som sagt som är beredd att betala för ett fint ex...
Så är det ju tyvärr, hoppas nästa köpare finns i detta avlånga land någonstans så man kanske kan få se den nånstans på vägarna :)

Marcus: Den har gått 3k mil mera, är 3 år äldre och som iqbad säger så har den en hemsk skinnklädsel som drar den spekulanterna... Tror att en seriösa spekulant är beredd att betala 40-50 k mer för mitt fina exemplar, det hoppas jag på iaf!
Det finns totalt 6 st sv-sålda 06or i Sverige, ganska unika med andra ord...
Isty: "Fel" och "fel", jag anser det är den bästa och tar hellre en SMG än en manuell faktiskt. Sen kanske manuell står sig liiite bättre på marknaden eftersom det finns fler som är intresserade utav manuell låda, tror dock inte att det spelar sååå stor roll i det långa loppen när man har en utav totalt 6 st sv-sålda 06or.

Peddan: Så är det ju, min bil är silvrig med svart skinnklädsel :)
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
kingfo: det jag menar med "fel". För många, inkl. mig själv, så är växellådan själva dealbreakern när det kommer till dessa bilar, därför jag är glad att jag själv hittade en manuell.

Med andra ord hade jag hellre köpt en 2001 manuell med 14 000mil (min..) än bilen det handlar om i tråden.
Jag förstår vad du menar, som tur är så är smaken som baken :)

ph
129
phiiim
116i F20 -15
135i E82 -08
325i E90 -05
En av 6st sv-sålda 06:or iåförsig inte vanligt men verkar vara std utrustad. Själv skulle jag hellre köpa en ärlig facelift oavsett årsmodell sv-såld/import samma mil för samma pengar med competition package eller invidual som gör bilen mer ovanlig. Men som sagt smaken är som baken dvs delad
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Manuell låda är ju klart dyrare och mer eftertraktade, sen har jag inga siffror men jag gissar på att det såldes fler smg lådor?

Tror att många oroar sig för dyra reparationer och att det sakta kommer styra mot hur man ser på smg I i e36.

Hur mycket tror ni det skiljer i pris om en bil har competition paket mot en likvärdig utan?
Årsmodell på en M3 E46 är för mig oväsentligt. Det viktiga är skick, miltal, manuell låda samt att färgen är rätt. Visst, fick jag välja på två likadana och den ena är en 06:a, absolut, men årsmodell gör inte en M3 unik i mina ögon.

Förstår inte heller varför folk lägger vikt på utrustningen?
Bilen är gammal och navigationen går inte ens att använda längre.. ;)

För att samlarvärde (läs 250+) ska finnas på E46 är nog skick och milen viktigast.
Skulle säga att 6-7k anses lågmilad i mina ögon. Coupe är oftast dyrare än cab.

Competition paket, 5k mil, manuell och Imola röd, då snackar vi nog 300k
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En bil är inte mer värd än vad en köpare är beredd att betala så om vi skall spekulera så kan den rent av vara värd 500 kkr.
Tycker det är meningslöst att spekulera i vad en M3 är värd annat än att en CSL är mer värd än en icke CSL likaså är en E36 i MINT betydligt mer "värd" än en E46.
Det enda som är "positivt" (om man nu vill spekulera i M3 E46) är att det finns gott om kepsar kvar därute som inte har råd att köra och därmed ser till att vi har ännu flera lik med många mil på mätaren = de som sköter sin kommer att sticka ut mer men men en samlare är bara intresserad av lågmilare och de är alltid "attraktiva" oavsett marknaden. Har bilen passerat "lågmil" så finns det inget samlarvärde i den och då är det bara fråga om "grader" i helvetet där de mest sönderkörda tappar mest och fortast.
En E46 M3 är inte så unik som många vill få det till. Jag kan säga att jag är jädrigt trött på min med tanke på hur mycket skitfel det är på den. Fel som jag aldrig har sett på andra bilar oavsett märke.
Det är lösa lister runt fönster - en skitdålig "magnetlösning" där nya kostar fläsk. Gälarna oxiderar trots nya, huvmärket tappar färg, list på bakluckan har lossnat en gång (BMW fixade dit den igen gratis - kudos) Dörrmekanismen har gått sönder - jag menar på X5an har jag fått byta all mekanismer där bygeln har gått av - vad är det med BMW och deras dörrmekanismer, relä till SMGn (har alltid 2 st i handskfacket),
Sömmar i skinn som har släppt BAK ??? men inte fram.
Elmotor som lägger av fönster bak. Elhiss passagerarsidan - vajer lossnade (har hänt på 3/4 på X5 - BMW - halååå)
"Rost" lite här och var - eller små bubblor under lack. Klarlackssläpp (som BMW vägrar att ta). Kommer att slipa ned hela bilen snart och omlacka.

Däremot har jag inga "vanliga" fel. Bilen går som en klocka och spjut, tight i drivning, växlar fint och lydigt (om inte relät har pajjat), tight i kaross, inga sprickor i infästning bak osv osv.

Vill kepskillar betala 250 kkr för min om 5 år så tackar jag och är glad men ................................ Vad är en bal på slottet. Jag kommer aldrig att sälja den för E46 M3 och E34 M5 Touring är för mig den enda riktiga bilarna som har byggts ;) :)

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.