AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.208

Värdering BMW m3 e46 06

Sida 1 av 2
Hej alla kära Bimmersentusiaster!

Behöver lite rådgivning ifrån er tänkte jag, det är nämligen så att jag står mellan valet och kvalet att eventuellt sälja min ögonsten pga att spara till lägenhet istället. Hur är det med värdeökningen på dessa bilar, ska man vänta något år för att kunna få ut lite till eller kommer den att mer eller mindre stå stilla i samma priskategori ett tag fram över?

Vill ju såklart helst inte sälja men måste nog det inom hyfsat snar framtid för att kunna bli vuxen på riktigt tyvärr... Hur ser era tankar ut om detta? Sälja efter sommaren eller ska man vänta ett tag framöver?

Min pärla är en sv-såld BMW m3 e46 06a som sagt, har gått knappt 8 k mil och är i kanon skick!

Tack på förhand alla :)

Det finns en hel del m3 e46 tom svensksålda.
Samlarbilar bör inte ha gått mer än 3-4K mil och vara i mint, mint C, anser jag. Då finns det en potential till värdestegring.

Jag tror inte på någon värdeökning under överskådlig tid för modellen. Jag tror att den är maxad nu på strax under 200k av den anledningen att det helt enkelt finns för många.
Att din är Svensksåld är naturligtvis ett plus, tycker jag.

Sälj, sälj, sälj.... på våren inte i slutet av sommaren eller på hösten.

EB
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Jag tror inte den kommer öka eller minska i värde dom närmsta åren, gäller snarare o hitta rätt köpare till en sådan bil som kanske vill betala det lilla extra..

Mitt råd är att prova o annonsera och känn av marknaden!
Pula: Visst finns det en del m3or svensksålda men finns totalt sätt 6 st svensksålda 06or i vårt land, så vill nog påstå att den är ganska ovanlig faktiskt.. Ja det har jag också förståelse för, tänkte mer om de allmänt kommer att hålla denna prisnivå eller om de sakta men säkert kommer att fortsätta öka eller inte :)

Tycker att under 200k är alldeles för dåligt värderat enligt mitt tycke, vad jag både har läst mig till och sett. Kanske är bara för att det är min pärla att man värderar den högre men tycker att 220-230 är mer rimligt, iaf i mitt fall men uppskattar alla tankar :)

Såklart är våren bäst som du säger, får se hur jag eventuellt gör i så fall om det blir aktuellt :)

Peddan: Jag är nog beredd att hålla med dig där, gäller att hitta den köparen som är beredd att betala lite mer för en mycket bättre bil och som förstår varför den är lite dyrare än alla andra "vanliga" m3or.

Får nog bli så, får undersöka efterfrågan och kolla läget lite men risken är att man bara får skitbud och massa "kompispriser" och oseriösa människor hela tiden... :/

pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Ja skambud och ett o annat samtal från lycksökare hör ju till nuförtiden :-)
Bara o avvisa dom vänligt men bestämt.

Så länge folk låter sig luras så kommer trollen alltid finnas..

Skriv ihop en bra annons med så mycket info som möjligt om bilen för att locka den unika spekulanten och prova. Är intresset svalt så prova igen i mars/april.

Har mycket svårt att tro att den skulle va mer värd om två år, är utbudet av likvärdiga lågt nu så borde det generera fler spekulanter tänker jag.
Finns ingen m3a på blocket just nu som är i närheten av din i mil och skötsel (antar jag).

Läge att skicka in en annons nu.
Testa 229k då ligger du bra till gentemot 14 k milaren för 239.
Får du ingen köpare på 229 så är marknaden stängd för e46 m3 just nu.
Jag tror personligen inte att du får så mycket men iaf;)
Besvara inga bud under och stå fast vid att din bil är ärlig och välskött och att det är rätt pris. Vänligt och bestämt😎

EB
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Kingfo: Vad har bilen för spec?
Peddan: Haha det gör ju det tyvärr, att folk inte lär sig nån gång....

Det är väl så mer eller mindre tyvärr, går inte att vara för godtrogen i dagens samhälle :/

Ja det blir nog att göra så faktiskt tror jag, har ingen direkt brådska att få den såld, väntar hellre lite längre för att få den såld till rätt människa och för rätt pris!

Är inne på samma spår som dig där faktiskt, tror något liknande faktiskt :)

Pula: Nej inte som jag kunde se, finns några som är mer utrustade men ingen som är sv-såld, sista årsmodellen och dem milen iaf.

ja får nog göra det som sagt, bara för att kolla läget lite grann, om inte köparen finns nu så har jag inga problem att vänta ett tag till som sagt (vill ju helst inte sälja bilen överhuvudtaget så det är skönt att ha något svepskäl att behålla den ett litet tag till ;) )

Så får det bli, dock är jag inte riktigt överens om priset med dig men det lär jag märka hur jag/vi ligger till i våra värderingar senare.

Tack för svar och tips!

Stenback:

Vehicle options
S1CA Selection of COP relevant vehicles
S403 Glass roof, electrical
S428 Warning triangle and first aid kit
S494 Seat heating driver/passenger
S495 3-point belt and headrest, center rear
S502 Headlight cleaning system
S508 Park Distance Control (PDC)
S522 Xenon Light
S650 CD player
S661 Radio BMW Business (C43)
S774 Fine wood trim
S793 Sequential M transmission Drivelogic
S842 Cold-climate version
S850 Dummy-SALAPA
S863 Retailer Directory Europe

Vehicle options
S885 On-board vehicle literature Swedish
S896 Daytime driving light switch
S8SP Control unit COP
S946 Dummy-SALAPA
S9AA Outer skin protection

Vehicle options
S210 Dynamic stability control
S249 Multifunction f steering wheel
S431 Interior mirror with automatic-dip
S459 Seat adjuster, electric, with memory
S520 Fog lights
S534 Automatic air conditioning
S548 Kilometer-calibrated speedometer
S550 On-board computer
S710 M leather steering wheel
S775 Headlining anthracite
S785 White direction indicator lights
S851 Language version German¨

I princip är det Harman/kardon ljudpaket som saknas och även nav, det är väl dem 2 stora sakerna som saknas skulle jag tro!

Tror klart på en värdeökning speciellt på de manuella fina exemplaren.
Finns knappt några fina till salu, mest cabbar och smg-bilar.
Kolla på tyska marknaden, där ligger de betydligt högre så hade ja vart dig hade
Jag inte sålt under 240-250.
Sen om folk tycker det är dyrt kan de ju köpa en annan billigare o få vad de betalar för.
Jag är i samma sits och har nekat bud på 250+
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag tror definitivt att det kommer stiga på 2 år.
Alla m bilar äldre än e46 har stigit och e46 har börjat.
Kr
170
Krigge
M5 2007
SMG försstör ju tyvärr, manuell har potential för en värdeökning inom ett par år med rätt spec och framförallt historik/mil
em
906
em3
M3 cab -03
Historia, dokumentation, miltal, ägarprofiler....

Min pärla, -03 cab man inköptes efter kanske två års funderande och letande för tre år sedan. Andra BMW och märken var också aktuella. Jag var beredd att betala för rätt objekt.

Som jag minns det, var det svårt, nästan omöjligt att hitta de riktiga "pärlorna". Jag är jättenöjd med det det blev, ingen "mint" men med stadig historia, noll rost, inga glapp eller läckage alls och 10' mil. Är entusiast och noggrann, men inte pedant....

Jag ville ha en cab, min första, och det är kul med lite pulver ( tittade också på 330). Valet av cab, ger två fördelar; de flesta har varit sommarbilar och man väljer hellre en coupe för att kör racing och bana.

Tipset blir; m3 e46 har nog planat ut i värdeminskning, och det gäller att hitta en köpare som uppskattar en entusiast-brukad bil, för att kanske få lite mer betalt. Så om du har uthållighet att vänta på "rätt" köpare, kör på det, för dom finns.

Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Jag tror inte att m3 e46 kommer att stiga i värde de närmaste 3-4 åren. Den är för ny och det finns ett stort utbud av fina ex. I bästa fall har modellen "bottnat" i pris om ett par år.
Dessutom så tror jag att marknaden för moderna klassiker är rätt så överhettad i nuläget (framförallt i Tyskland). Risken är snarare att bubblan brister och priserna kommer att falla...
De ganska kraftiga prisökningarna på äldre m3:or de senaste åren har inte haft så lite spekulativa inslag...

På lite längre sikt så tror jag däremot att en m3 e46 i mint condition kommer att vara en mycket god investering.

//Mats
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Mats72 har du verkligen följt priserna?
Det finns ju inget utbud av fina manuella bilar, däremot ser man gott om köpesannonser. Bottnat i pris gjorde dom för 2 år sen runt 120- 130
Ma
82
Mats72
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
sneable:

Jag kan inte säga att jag följt m3 e46 specifikt. Däremot så har jag följt m3 e36.

Men allmänt ("icke lågserie bilar") brukar det sägas att samlarvärdet på bilar börjar ligger still då de är mellan 15-20 år gamla, därefter stiger det.
De nyaste m3 e46 är lite drygt 11 år?

Så frågan är hur mycket av senare års prisuppgång som beror på att marknaden för moderna klassiker av olika skäl är "överhettad".

Jag tror dock inte att denna utveckling kommer att fortsätta så länge till, det var därför jag skrev att jag inte tror på en någon värdeökning på m3 e46 på kortare sikt.

//Mats
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Håller med Mats!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Det var otroligt länge sedan jag såg en fin någorlunda lågmilad och svensksåld m3 E46 till salu överhuvudtaget. Allt som kommer ut på blocket har 15 ägare, har gått 17K mil och är ofta skruvade eller krockade.

Jag kommer inte sälja min manuella CSL-grå M3:a som har gått 8K mil för mindre än 240K (Svensksåld, 4 ägare) . En lika fin med rätt färgkombo fast 06:a borde lätt gå för 250K+.

iqbad har rätt 250tkr+ Är vad som gäller för detta exemplar. Under 200tkr som pula skrev är löjligt. Kom igen det är 2017! Bra annons, bra bil och allt M stiger. Sverige är ett lågprisland men bilar går på export. Nyligen har två 850 CSI och en Z8 gått på export och förra året gick två andra 850 CSI. Med för låga priser kommer Sverige vara tomt på fina bilar. Men så går det när folk är snåla och hellre köper nyare bilar.

Mvh Stephan
Länk

209.000 kr

Jag har svårt att tro att nån betalar 50 tusen mer för trådskaparens, iofs en 06 men ändå.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Den i Strängnäs har ju citrongult skinn och endast 18-tums fälgar. Skinnet drar nog ned priset avsevärt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.