AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.488

Landsail däck på e60/61

Sida 2 av 2
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Treadwear-ratingen var ursprungligen tänkt som en standardiserad "slitstyrkemätning" men den har urholkats då varje däcktillverkare använder sina egna referenser.
Så värdet kan bara relateras inom samma däcktillverkare - där blir värdena jämförbara.

Treadwear 200 för däcktillverkare A är därför inte automatiskt samma slitstyrka i verkligheten som hos däcktillverkare B.

Men visst finns det viss korrelation mellan olika tillverkare som grovt ger en indikation på om däcket håller kort eller lång sträcka.

Jag har dock fått en känsla av att främst kina-däcken alltid har väldigt "höga" treadwear-värden i märkningen men i verkligheten oftast håller väldigt kort sträcka, har inga mätningar som backar upp detta men har sett många kina-däck som slitits ut snabbt trots "bra treadwear-värde".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
Tja har två polare som har kört med bägge två. LS388 satt inte på en bmw men på en Ford knappt 700 mil vart däcken ovala. Den andra hade LS588 på en 535 e61, han var nöjd med dem, gick tyst och bra grepp i vått.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Kinesdäck och övriga kalleanka-däck är en utmärkt indikator på att en ägare av en bil inte haft råd (eller rätt prioriteringar) att "äga" den som sig bör.

Senast såg jag en M5 E61 med Nankang. Vad i helvete?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
TP_:+1. Däck är a och o!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Dåliga däck kan förstöra en bra bil. Framförallt förstöra körkänslan, men även säkerheten om man hamnar på marginalen.

Det finns säkert ett och annat bra däck bland lågprisalternativen, men varför chansa?

Det som inte ger något är att lyssna på däckandlaren som starkt rekommenderar lågprisdäcket för att de är så bra. För han är allt annat än objektiv och har kanske sin Nissan Kingcab som referensbil.
588an har jag kört med jävligt bra spårvidd Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.