AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.487

Landsail däck på e60/61

Sida 1 av 2
ed
776
edge
520dT M -15
Någon som kör Landsail LS588 på e60/61?
Hört mycket skryt om dessa billiga däck och däckgubben ja brukar gå till rekomenderade dem. Han använde de på alla sina bilar och tänker inte gå tillbaka till dyra däck.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Däckgubben vill förstås sälja så många som möjligt för att ha råd med smör till brödet så att lyssna på andra är nog en bra idé.

LS388 testades av Teknikens Värld 2016 och fick ett medelbetyg. Vad som skiljer KS388 mot LS588 vet jag inte. Så här sammanfattade dom LS388:

"Kinesiska Landsail LS388 är ett typiskt medeldäck där ett par egenskaper följer någorlunda prestationsnivå. Bromsgreppet på både torr och våt väg är bra, men så snart vi börjar svänga på ratten ute på våthandlingbanan så märks desto större problem. Obalanserat uppträdande drabbar föraren och Landsail bjuder på testets sämsta prestation i älgtestet. Hyfsat rullmotstånd hjälper upp lite. Bara lite."
ed
776
edge
520dT M -15
Jo det är klart att han vill sälja :) men tror ändå att han var väldigt nöjd med däcken. Skulle va intressant att höra vad andra 5-serie ägare tycker om dem. Har läst lite tester, både ris och ros. Tänker inte köpa något av de dyrare däcken denna gång utan det blir något billigare. Senaste uppsättningen däck jag köpte var Michelin PSS och de passade inte till bilen, vilket ja visste innan köp men fick ett så bra erbjudande att ja inte kunde tacka nej. Nu vill ja ha något som går tyst och inte är spårkänsligt.
Transocean
Så kan ni googla vad typ bmw-freaks i Australien skriver om Nokian etc.....det märket måste ju fan i helvete komma från Kims Nord-korea?
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag är väldigt nöjd med mina General Tire altimax sport annars.
Ett låg/mellanpris-alternativ som tillverkas i Europa (av Conti) istället för Kina.

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för dimension och hur mycket skiljer det i pris mot "Premium-däck"?

Ofta skiljer det bara småpengar numer och nästan alltid får man igen merkostnaden i form av längre livslängd och bättre prestanda (främst i vått) och inte minst bättre komfort.
Dessutom brukar premiumdäck ha lägre rullmotstånd = lägre förbrukning som faktiskt kan spara in många hundralappar under däckets livslängd...

Kör på Michelin Pilotsport4 och de är helt klart de bästa däck jag har haft!
Har rullat en och en halv sommarsäsong på E39:an (kanske 2500-3000 mil med de sommardäcken) och det är ca 6mm mönsterdjup kvar! :)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ed
776
edge
520dT M -15
Dimensionen är 245/35/19. Landsail ligger på 870kr i den dimensionen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Vad sägs om detta istället:
Länk

Annars är detta väldigt prisvärt:
Länk

Eller detta från sydkorea:
Länk

Men i den dimensionen är nog detta däck absolut bäst "Bang for the buck", ett riktigt premiumdäck för 1500 spänn:
Länk

mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Men vad är att vara nöjd?

När däcket tar dig fram och tillbaka till jobbet?
den gången du måste bromsa för den där älgen?
eller är det vid den där undanmanövern?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Linglong Green MAX är ett bra prisvärt däck som i tex Aftonbladets däck test kom väldigt bra mot de dyra kvalitetsdäcken.. Köpte sådan till cabben funkade kanon. Har två bak på 325an blir två nya fram så så småningom.

Landsail är inte så tokiga polaren har sådan på sin V70 och de funkar bra där.
Landsail till verkar också Delinte DH2 som jag köpte till Lincoln 16" är nöjd med dom också.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Transocean
Jag skulle definitivt testa Landsail om jag behövde nya däck nu. Kommer bra grejor från Kina ; och även en del mindre bra :-) Med dyra premium-däck har jag slutat för länge sedan; inte för att jag inte har råd med Michelin utan helt enkelt därför att jag inte märker någon skillnad i mitt dagliga bruk.

Sen är det ju premiumtillverkarna som betalar för att nå testvinnarstatusen och få biltidningar att skriva om älgar och undanmanöver och d y l.

Konstigt att vi alla klarar alla älgar även med vinterdäck fast det bästa vinterdäcket måste ju vara rejält underlägsen en sommardäck av typen Landsail när det är + 5 grad ute och torr vägbana när älgen dyker upp.

Att t ex Michelin Y-märkta högprestanda däck är bättre än LingLongs vid 300 km/h på Ringen är väl klart. Men klarar du inte att hålla dig på 90-vägen med en uppsättning budget-däck kan du inte köra bil eller du kör för fort.

Ofta skriver folk här att det är konstigt att man har råd till en premium-bil men inte råd till premiumdäck. De samma folk tycker även att t ex stötdämpare på en BMW skall hålla typ 20 000 mil :-) Många som undrat varför jag bytte till nya dämpare vid 8400 mil :-) Jo, för den där älgen! Blev som dag och natt och undrar vilket premiumdäck kan kompensera för dåliga dämpare eller slitna bussningar :-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Främsta anledningen till att jag personligen föredrar premiumdäck i allmänhet och Michelin i synnerhet, är att mina erfarenheter säger att det ger mig det billigaste och mest problemfria däck-ägandet i längden; helt enkelt lägst milkostnad och minst problem/bäst komfort och prestanda, om man räknar på däckens hela livslängd.

Men vi kör å andra sidan kanske 2500 - 3000 mil per år och bil...

Mvh
Johan B

ed
776
edge
520dT M -15
Frågan är inte vad som är bättre utan hur är Landsail? Nu är ja intresserad av dessa däck just pågrund av att de fått mycket skryt och är billiga. De har även fått väldigt bra värden på ljudnivån vilket jag uppskattar. Rullar på rft nu och det är nästan så man behöver öronproppar när asfalten inte är nylagd.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej det förstår jag, men min "point" är att billiga däck ofta blir väldigt dyra i längden...

Så det kan vara läge att räkna lite på det och lyfta blicken från enbart inköpspriset.

Byter du bort RFT, lär det bli otroligt mycket mer komfortabelt oavsett vilka däck du väljer (inom rimliga gränser). :)

Mvh
Johan B

Transocean
På vilket sätt blir dom dyra? Antar att Treadwear-ratingen är lika standardiserad än API/ACEA på oljor? Mina Barum Bravuris 2 rullar nu tredje sommarn; ca 2500 mil har dom gått, framme 8 mm, bak 7 mm
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag köpte ls388 till min e46. Dock i standarddimension. Jag tycker de funkar hur bra som helst.
Jag har gjort lite egna tester, då jag var lite skeptisk just på grund av priset, på diverse underlag och både torrt och blött och de uppför sig inte konstigt på något vis.
Skulle jag säga något negativt så kanske de är aningen tungrullande men det är svårt att säga.

///BMW - Was sonst!
7 resp 8 mm efter 2500 mil och 3 säsonger är nog lite för bra för att vara sant, eller hur Transocean :-) Eller du kanske blandade ihop bilen och traktorn :-)
Transocean
@Kris
Nää, Volvon rullar på LingLongs, vid 10 000 mil är dom är knappt inkörda :-)

Jo, 8mm fram/7 bak stämmer jag köpte nämligen Biltemas mönsterdjupsmätare för att kolla. Det är tredje säsong nu men med Barum Bravuris 2 startar du inte med 8 mm som är fallet med Michelin/Conti utan ca 9.5 mm när däcket är nytt. Och så kör jag endast motorväg (95%) så det är varken kurvor eller häftiga broms...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Transocean, om vi bortser från komfort och prestanda-förbättringar och enbart koncentrerar oss på ekonomin;

Just Barum-däcken är kända för att vara väldigt slitstarka så där kanske man inte tjänar in så mycket (om ens något) på livslängden.
Dock brukar billiga "kina-däck" hålla väldigt kort sträcka, åtminstone om de har rimligt våtgrepp (vilket många kinadäck saknar).

Men tittar man på rullmotstånd (bränsleförbrukning) så gör det faktiskt en hel del för ekonomin/förbrukningen/utsläppen, även om det kanske inte märks så lätt för skillnaden smetas ut över en lång sträcka/tid och man har aldrig någon direkt referens att jämföra med som enskild bilist (man har mycket svårt att se hur stor påverkan är som konsument).

Skillnaden mellan EU-märkningens rullmotståndsklass B och E (enligt Vianor: Länk ) är ca 0,031 liter/milen.
Det låter kanske inte så mycket men slår man ut det på 10.000 mil blir det 310 liter bensin/diesel á 14 kr/litern = 4340 kr.
Omsätter man det på däckens förmodade livslängd, kanske man kommer 5000 mil på dem = fördyrning med 2170 kr/4 däck = drygt 540 kr/däck.

Lägger man sedan in att premiumdäck (oftast) håller kanske 15-20 % längre än budgetdäck så inser man att det kan bli dyrt att köpa "billigt".

Mvh
Johan B

Transocean
Ja, om vi nu utgår ifrån att det du skriver stämmer vilket det inte gör skulle jag med mina 1250 sommardäcksmil spara hela 5 öre per dag! Nu kan man ju vända på det å säga att om jag engångsinvesterar 100 % mer än jag hade tänkt sparar jag hela 5 öre per dag; varje dag så länge jag kör (i alla fall 5000 mil med mina däck). Naturligtvis spräcker kalkylen om bilen säljs, krockas, brannskadas eller d y l före dom 5000 mil inträffar?

Faktum är, Bravuris 2 är både tystare, mjukare och lika bränslesnål än t ex Michelin
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, eftersom du skriver att det jag nämner inte stämmer, får du väl precisera dig och tala om exakt vad det är som inte stämmer!

Men oavsett hur långt du kör per år, blir fördyrningen lika stor per kilometer...du smetar bara ut merkostnaden över en längre tid.
Faktum är att billiga däck kan kosta lika mycket till som de kostade i inköp, i fördyrning pga. ökad förbrukning och i de flesta fall (Barum kan vara undantaget som bekräftar regeln) har de dessutom mycket kortare livslängd = ännu högre milkostnad...

Detta förutsatt att du kör så långt på däcken att de byts pga. slitaget och inte pga ålder (torrt gummi etc.).

Bravuris 2 är ett gammalt däck med högt rullmotstånd - ligger i klass E om jag minns rätt och nu finns det ju t om däck med klass A på marknaden.

Landsaildäcket som TS frågar om, hade extremt mjukt gummi enligt Aftonbladets test - nästan lika mjukt som vinterdäck = kommer att slitas (mycket) snabbt!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.