AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
15.146

Ojämn tomgång & ryckig endast när bilen är kall, Hjälp!

Sida 1 av 2
se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Hej.
Behöver hjälp från er kunniga angående min 330d E90 Lci
Varje morgon när jag startar bilen så känner jag små vibrationer samt tomgången är lite ojämn i väldigt små marginaler och bilen är ryckig om jag vill åka iväg i låg fart. Känns som nästan soppa torsk men SÅ fort bilen står lite på tomgång och blir varm är det inga problem kvar. Bilen är som normal igen?? Måste nästan vänta på tomgång tills bilen blir varm innan jag åker. Kan det vara btänslefilter? Luftfilter ? Dessa ska bytas snart men konstigt att bilen beteer sig normalt när bilen är lite varm? Ingen motorlampa heller. Samt inga svårigheter att starta bilen, går igång snabbt.
Behöver tips och råd !
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som minst ett glödstift är dåligt - inte ovanligt och brukar ge dylika symptom.

Gör en felkodsavläsning för att se mer detaljer som hjälp i vidare felsökning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Men varför går bilen helt normalt efter 10 minuter om glödstift skulle vara kass? Den går felfritt resten av dagen oavsett om jag kör runt eller står stilla någon timma. De händer bara när jag startar bilen för första gången under dagen. Konstigt att jag inte får motorlampa när bilen höll på o dö mitt i parkeringen. Kan man felsöka när motorlampan inte tänds? Saken är att om jag kör den till verkstan så är ju den varm och felfri.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, du kan felsöka utan att motorlampan är tänd, den tänds inte av alla felkoder - men de lagras och går att läsa av tills de raderas genom datoruppkoppling.

På en timma lär motorn behålla högre temperatur än när den stått still hela kalla natten...

Glödstiften används som "hjälp" för motorn när den är kall och de är aktiva långt efter kallstart.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Kan vara glödstift men brukar det inte vara så att bilen blir svårstartad med dålig glödstift? Men det låter logiskt att det är glödstift för problemet finns endast när bilen är kall d.vs första start efter natten.
Sen går bilen kanon med jämn tomgång.

Så jävla konstigt, bilen va på service förra månaden med oljebyte osv.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Hade samma sak på min 530d. Gick nästan på 5 cylindrar första sekunderna sen rättar det till sig efter nån sekund. Tillslut börjar bilen tjuvstanna och då bytte jag alla Glödstift.. har dock hört att styrdosan till glödstiften kan vara lika stor bov i dramat...

se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Chip_saffire : Tack för svar, det lutar sig åt det hållet mot glödstift. Samma här, känns som bilen går på 5 cylindrar ett tag tills den ger sig. Det är väl samma motor som i 530d N47.

Försvann problemet direkt för dig?
Samma symptom för dig med då. Jobbigt. Man vågar ju inte ens köra iväg när man startar upp bilen :)
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Vilken årsmodell har du?

Jag upplevde dock bara detta när det var under -5-10grader. Sen är det kanske så att du har flera trasiga stift vilket bör förvärra situationen.

Som jag har förstått det glöder dessutom stiften hela tiden, även när den blivit varm, detta för att få en ännu renare förbränning. Dock inte bekräftade uppgifter..

Jag har inte mörkt något sen jag bytte stift. Har dock inte varit jättekallt sedan dess...

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Upp till 15min efterglödning på Bosch stift:Länk.

Och yes det kan lika gärna vara glödstifts relät som krånglar. Läs ut felkoder!
se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
2010 årsmodell.
Lämnat in bilen till en vän som ska felsöka den idag. Får vi se om det finns lagrade felkoder. Hade ändå varit bra o ha en motorlampa för o se exakt vad det är.

se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Verkstan sa att EGR ventilen spökade och behövdes bytas.
Något som varit med om liknande?

Är symptomen detta vid problem med Egr?
se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Kan man rengöra den och se om det blir bättre?
Eller måste den bytas?

Svårt att byta ut?

Tacksam för svar.
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Jag hade även rengjort MAF-sensorn.
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98

Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Jag hade nog testat med petroleumavfettning (eller lacknafta vilket petroleumavfettningen består av)

Har du inget av detta hemma, så har du diesel :)
hi
38
hilltan
330dA Touring -11
M3 e92 -12
Har exakt samma fel på min 330D med N57 motorn (LCI), dvs går ojämnt på tomgång vid kallstarter. Men varvar man motorn lite dvs håller över 1500 RPM vid start så går den bra. Håller runt 1500 RPM i 1 minut så är allt bra efter det. Har provat med att lyfta ut min EGR ventil men ingen skillnad. Ska få hjälp med felavläsning nu i veckan så återkommer ifall det finns intresse...
se
42
senerunal
Bmw 330d XDRIVE
Hur gick det med avläsningen? Vad var det som spökade för dig?
hi
38
hilltan
330dA Touring -11
M3 e92 -12
Efter mycke om och men så fick jag min felavläsningskabel att fungera. Glödstiften på cyl 1 och 6 är defekta. Hade även ett fel på egr ventilen också men kan lika väll vara ett föld fel pgs av den ojämna tomgången och egr ventilen öppnar och stänger hela tiden. Men ska byt glödstiften så får jag se hur det går sen..
sc
3
scherbak
523i Touring -07
Har samma problem med öjämn tomgång i ca 5-10 min efter kallstart på min 523i-07. Dator visar följande fel: 29F3 -Bränsletryckgivare (lågtryck), intermittent samt 30E9 - Kväveoxidkatalysator, åldring, intermittent. Bekant bilmekaniker säger att det kan vara lambdasond. Kan det stämma?
Za
2
Zapata320
BMW 325i
Jag har samma problem på min 330D e90
Za
2
Zapata320
BMW 325i
Jag har 330D XD 2010 samma problem, sen 2 år tillbaka.
Har haft in den hos massa verkstäder, inkl bo Jimmy som är duktig på bmw. Alltid samma felkod : cylinder 1. Men eftersom det aldrig är motorlampa som lyser så kunde ingen hjälpa mig. Jag har bytt delar för att komma fram till felet som JAG FORTFARANDE INTE HITTAT.
Har bytt:
egr ventil,
alla glödstifft och glödstifftrelä,
spridare på cyl 1.
Kabelstam till injektorerna.
Inget blev bättre.

Lämnade in den på bmw Mölndal i 4 dagar hade de bilen och testade och felsökte, de körde t.o.m en rengörningsprogram för partickelfiltret och rengjorde den också.
Inget hände.
Alltid samma sak. Det enda de kom fram till var att datorn registrerar värden på såkallade kompensationer på cylindrar tex: luft, bränsle osv . Det är alltid cylinder 1 som får maxkompensation: värde 5.
Det enda tipset han gav var att byta den billigaste delen för att ”chansa” och hitta felet. Det var kabelstam till injektorerna. Det gjorde jag, men felet återstår.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.