|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Angående verkstäder, skadereglerare & försäkringsbolag.
Ibland verkar det som att skadereglerarna har någon deal med vissa verkstäder, dvs hur mycket verkstäderna än missköter sig så får de behålla reparationsarbetena. Antar att det görs någon deal så att alla inblandade tjänar pengar på detta. Det har drabbat mig efter en hojkrasch på racingbana, där försäkringen gällde eftersom det var en körning i SMC’s regi. Reparerande verkstad (Fun Bike) bara ljög, trixade & gjorde fel. Och alla mina klagomål till skaderegleraren ”skvallrades” tillbaka direkt till verkstaden (istället för att styra upp saker). Då jag ville flytta hojen till en annan verkstad motarbetades även detta. Det var först när jag gick till försäkringsbolagets nästa instans ovanför skaderegleraren saker började ordna upp sig. Dock låter det som andra problem i just det här fallet. |
|
|
Gaspo, javisst gjorde dem det. Och det är för att du och jag betalar onödigt höga premier! Försäkringsbolaget är inte "en magisk källa med pengar"som en del verkar tro. Det är våra pengar. Det är givetvis inte försäkringsbolag och verkstäder som förlorar några pengar. Det är kunderna! Antingen direkt i kassan eller via försäkringskostnaden. |
|
| Lider med dig men inte heller förvånad. Har råkat illa ut hos Förenade Bil i Lund och hemma hinner de inte mäta upp batteriet utan att boka en tid. För ett par år sedan var det inga problem. De säljer för många bilar och service hinner inte med! | |
|
Marin849:Jadu orimligt höga premier betalar vi verkligen! Jag har inte mycket övers till försäkringsbolag och banker ;-) Hoppas det löser sig iaf för trådskaparen. |
|
|
Man blir som rätt rädd att vara BMW-ägare efter diverse saker som folk råkar ut för. Byte tändspolar och koll topp - tyvärr byte motor? Är inte kolvringar typiskt för oljerök, så kompprov borde gett besked. - Tyvärr, vi kan inget om motorer, vi kan bara byta hela delar, - vi har datasnubben där borta, han vet var kontakten sitter - sedan har vi ett fast nyckelset som passar för att byta motor ...eller vad är det som pågår..... |
|
|
From årsmodel 2010 sitter motorn bara med tre M40 skruv och en snabbkontakt för el och bränsle... Snabbt och enkely byte. Motorn är även konstruerad för att falla isär på ett källsorteringsmässigt korrekt sätt när verkstaden tappar motorn från motorlyften när man just fått ur den ur bilen. Detta säkerställer också att inga delar kan återanvändas av misstag, endast råmaterialet. |
|
|
Tänkte att jag kan komplettera med resten av "historien". Sista delen fortsätter där det första inlägget slutar. Folksam godkänner ovan nämnda kostnadsförslag men det visar sig att den motorn dom hade hittat passar inte min bil. Det är alltså fel typ av motor! Men, Bavaria meddelar mig att dom har hittat en annan motor som har gått likvärdigt den som Folksam hade hittat. Detta resulterar i ytterligare ett nytt kostnadsförslag till Folksam. Det tar ett par veckor, vi är nu inne i månad juli (kommer inte ihåg datum exakt nu), men Folksam godkänner kostnadsförslaget! Bavaria meddelar mig att dom ska påskynda monteringen av den "nya" motorn och meddela mig när det är klart. Jag informerar dom att dom inte behöver skynda sig utan göra ett bra jobb istället då jag inte just för det tillfället inte är i behov av bilen (sitter i sommarstugan, 35 mil hemifrån). Ett par dagar innan augusti ringer Bavaria till mig och meddelar att bilen har fått motorn monterade men den går lite ojämnt och dom behöver ett par dagar till på sig att ordna det. Jag tycker att det är inga problem eftersom jag är i sommarstugan. Sen händer det som sätter allt ur spel! Han som ringer mig informerar mig om att motorn dom har stoppat in i min bil har gått över 16000 mil!!! Jag är tvungen att fråga honom igen vad han sa. Över 16000 mil får jag till svar igen. Men, min bil har gått strax över 11600 mil. Jag har inte godkänt att en motor som har gått typ 5000 mil mer än min bil får stoppas in. Personen från Bavaria påstår då att Folksam har godkänt detta! Inte en chans att ett försäkringsbolag beslutar detta över sin egna kund. Jag ber honom att genast montera ur motorn och återställa bilen. Sedan avslutar vi samtalet. Därefter ringer jag Folksam och frågar dom om dom har koll på att Bavaria har stoppat i en motor som har gått 5000 mil mer än min bil. Får till svar då att dom i ytterst få fall REKOMMENDERAR en kund att göra det. Dom fattar ALDRIG ett sådant beslut utan att först tala med deras kund. Det hela slutar med att Folksam löser ut bilen, till ett helt ok värde! Dessutom "tvingar" dom Bavaria att köpa ut bilen av Folksam. Den 27 april 2018, är bilen såld till en kvinna i Eskilstuna, undrar om hon vet om att motorn har gått 5000 mil mer än vad bilen egentligen har gjort... Jag har än i dag, trots att det har gått över 1 år sedan allt började, inte fått en ursäkt och/eller någon form av kompensation för allt lidande detta har åsamkat mig och min familj. Tack och lov finns det några säljare kvar från gamla Novation i Uppsala som kunde lösa att vi kunde köpa en sprillans ny BMW med väldigt kort varsel. Allt det jag har skrivit här är postat sedan ett tag tillbaka på Facebook hos Bavaria Bil, BMW Sverige, BMW (AG) och Bimmers of Sweden. Har inte hört något från vare sig BMW eller Bavaria ang. detta. |
|
| Tur då att motorerna håller betydligt längre än karossen nuförtiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.