|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte dela med mig av lite av min vitrykande 325 Touring -07 som har gått cirka 11600 mil. Den 19 april, när jag skulle åka hemifrån för att hämta barn på dagis, så började bilen ryka kraftigt vid gaspådrag ut från gatan där jag bor. Som tur är kunde jag rulla hem bilen igen och ringa assistans genom försäkringsbolaget Folksam. Bärgaren kom på kvällen och hämtade bilen. Den levererades till en auktoriserad verkstad i Danderyd. Två dagar senare, den 21 april, ringde verkstaden mig och meddelade att dom har sett min bil och frågade lite om felet. Dom informerade mig då också att dom inte hade hittat bilnyckeln som bärgaren hade lämnat. Den låg inte på det "vanliga stället". Hur som haver så skulle han ringa mig efter han letat en stund om han inte hittade den, annars så skulle dom kolla på bilen nästkommande vecka. Veckan efter ringde dom och hade konstaterat felet. En felkod hade dom hittat också (som jag också hade gjort genom Carly). Fel på tändspolen cylinder 5. Eftersom detta är ett försäkringsärende skulle dom skicka ett kostnadsförslag till Folksam på byte av samtliga tändspolar. Jag frågade om dom hade mätt CO-halten och gjort ett komp-test. Det hade dom inte. Jag bad dom då också att kolla vad service som ska göras vid 12000 mil kan tänkas kosta så gör vi det i samma veva tänkte jag. Försäkringsbolaget godkände bytet av tändspolarna men det hjälpte inte. Felet kvarstod. Verkstadens lösning var då att motorn måste bytas ut. Den är trasig helt enkelt. Jag frågade återigen om dom hade mätt CO-halten och gjort ett komp-test. Det hade dom inte. Jag var mycket tveksam till att dom ville byta motorn så jag bad dom att kolla vidare på bilen. Dom sa ok. Två veckor gick, sen åkte jag till dom efter jobbet. Väl där fick jag prata med en kille som tog emot serviceärenden. Han informerade mig om att dom hade kommit fram till att dom måste rengöra oljecyklonen. Det är troligtvis det som spökar. Jag frågade då för tredje gången om dom hade gjort tidigare nämnda saker. Nej, blev svaret. Däremot så funderade dom på om dom skulle skicka in toppen för provtryck. Ok… blev mitt svar. Jag frågade då om dom hade räknat på vad servicen skulle kosta, samt vad som skulle utföras vid den servicen. ”Servicepersonen” tog då nyckel och läste av den. Då, när han hade läst av nyckelinfon, fnittrade han liksom till och sade, ”Bilen ska ju inte servas förens om 3000 mil." Jag tappade hakan och frågade, men seriöst, har ni gjort något på bilen nu innan jag vet vad som ska göras och vad det kostar. Ja, vi har bytt olja i motorn, blev svaret. Men herregud!, sa jag. Är jag nu skyldig er pengar för detta? Visserligen vill jag att bilen ska servas men jag vill ju veta vad det kostar innan. Återigen, fnittrade han till. Eh, ja, hmm, vi kanske får ta på oss detta sade han. JA, det borde ni blev mitt svar. Eftersom vi inte kunna komma fram till något, han kunde ju inte svara på varför dom inte hade utfört CO- och komp-test samt oljebytet utan mitt medgivande, så bad jag honom att säga till servicechefen att ringa mig under morgondagen (en fredag). Servicechefen ringde aldrig. På tisdagen, efter mitt jobb, åkte jag dit igen. Fick då prata med en annan kille, som var, enligt honom själv, direkt underställd servicechefen. Förklarade hela historien för honom. Han sa, ”Oj, oj, ja så ska det inte behöva vara.” Men, han skulle iallafall skicka iväg ett kostnadsförslag till Folksam på provtryck av toppen, rengöring av oljecyklonen, med mera. Han gav mig 400 kr i taxicheckar och 2 enkelbiljetter till SL som ”kompensation” att det hade dragit ut på tiden. Datumet var den 16 maj. Torsdagen den 1 juni, ringer mekanikern mig och meddelar att han skickade toppen för provtryck på måndagen, den 29 maj. Jag undrar då varför han inte har meddelat detta till mig tidigare och jag får till svar att det är mycket nu… Han informerar mig också att dom som provtrycker toppen också har mycket att göra. (Vem fan har inte det?) Efter samtalet med mekanikern, ringer jag han som gav mig en kompensation, vi kan kalla honom för Pelle. Pelle beklagar att dom inte har hört av sig och informerat att Folksam godkände kostnadsförslaget och att dom hade skickat toppen. Jag frågade då, om det var möjligt att få en lånebil, som kompensation för att detta hade dragit ut på tiden. Han skulle kolla på det och återkomma. Dagen efter, den 2 juni, ringer Pelle som säger att han han kan fixa en bil som vi kan ha över helgen. Jag svarade att det håller inte, för övrigt åker vi till sommarstugan just nu. Så vi har inte behov av en bil förens på onsdag den 7 juni. Vi bestämmer att han ska ringa på onsdagen den 7 juni. På torsdagen ringer han, 8 juni. Han har fixat en bil. Inga problem! Jag frågar honom, vad kostar detta mig? Får till svar att normalt tar dom 250 kr per dag för lånebil. Jag undrar då om dom kan göra något åt det priset. Han ber att få återkomma snarast. Jag meddelar då att jag ska prata med min fru och kolla om vi kan åka direkt dit efter jobbet och hämta bilen. Får också information om att Pelle jobbar till 18:00. Klockan 16:03, ungefär, avslutas samtalet. Klockan 17:26 ringer jag Pelle. Han har inte haft tid att ringa. Jag får då veta att jag inte behöver betala något för bilen. Tack och bock säger jag! Ber dom då leverera bilen till mitt jobb fredagen den 9 juni. Inga problem. Får dock bara ha bilen till fredagen den 16 juni, alltså en vecka. Lugnt säger jag. Tack så mycket! På torsdagen den 15 juni, ringer mekanikern mig och informerar att toppen är provtryckt och den visar inga fel. Dom har också kontrollerat topplockspackningen, den var utan anmärkning. Nu, är den enda lösningen byte av motor. Ok. Vad kostar det frågar jag. Ingen aning meddelar mekanikern mig. Ok. Jag ringer Pelle. Pelle svarar när jag ringer. Han ska kolla om han kan hitta en begagnad motor, räkna på vad allt kostar för att skickat kostnadsförslaget till Folksam samt kolla vad vi ska göra med lånebilen. Han informerar mig att han ska ringa mig innan han går hem och meddela summan på kostnadsförslaget som ska skickas och hur det blir med lånebilen. Han ringer inte tillbaka. På fredags morgon, ringer jag Pelle. Han svarar inte, ringer honom 4-5 ggr och får inget svar. Ringer och försöker nå servicechefen, inget svar. Ringer platschefen, inget svar. Bestämmer då med min fru att vi åker dit. Till saken hör den att jag ringde min bror kvällen innan och ber honom kolla med sin kompis som jobbar på samma verkstad fast i en annan ort om det är gjort ett kostnadsförslag och ifall det är på en ny eller begagnad motor. Min bror ringer mig på fredags morgon och informerar att kostnadsförslaget är på 127000 kronor! Alltså, en ny motor. (Till saken hör den att jag köpte bilen för 113500 kronor november 2015.) Nåväl, jag, min fru och min äldre son åker till verkstaden. Väl där blir vi anvisade till rummet där Pelle sitter. Där sitter även tre andra personer. Jag undrar när Pelle hade tänkt att höra av sig. Han svara inte direkt på frågan. Jag frågar då vidare hur det blir med lånebilen? Får till svar att han sade på telefon i går att jag skulle få behålla bilen tills vidare. Jasså? Det sade du inte när vi pratade svarade jag, jo sade han… Men, jag ifrågasatte varför dom inte hade gjort testerna på bilen som jag hade frågat om långt innan dagens datum. Mekanikern, som har jobbat på bilen, hade anslutit till rummet. Fick inget svar av någon av dom. Jag menade då på att om dom hade gjort dessa saker vid ett tidigare skede, hade detta troligtvis kunnat lösas tidigare. Ingen kommentar på det heller. Jag frågade då Pelle, hur lång tid lade du ner på att leta efter en begagnad motor, inget svar igen. Jag sa, låt oss säga att du har lagt ner 4 timmar på att leta motor. Du skickade inte kostnadsförslaget i går. Det gjorde du i dag. (Fick den information av min brors kompis.) Gav du sedan upp på att leta begagnad motor och skickade ett kostnadsförlag på en ny eftersom du inte ville/orkade leta? Och tror du, på fullaste allvar, att Folksam tar på sig ett motorbyte på en bil som är 10 år gammal och där kostnaden överstiger mer än hälften av bilens marknadsvärde? Fick inget svar av Pelle. Däremot, svarade en annan man som hade suttit och smålett under hela tiden, att ”Du står här och gnäller på att detta har tagit lång tid, och så säger du åt oss att vi ska lägga ner en massa tid på att leta efter en begagnad motor åt dig, då har du inga problem med att det tar tid.” Kul kommentar. Verkligen! Jag tappar orden. Pelle öppnar munnen och säger att i morgon ska dom få en ny servicechef, han ringer mig då. Ber då Pelle att visa mig till en säljare, vill prata nybil med någon. Fredag, den 16 juni ringer den nytillträdde servicechefen mig. Jag informerar honom om allt. Han säger, vi får kolla vad Folksam meddelar, sen letar vi begagnad motor. Har ringer mig när Folksam har svarat. I går, tisdag den 20 juni, ringer han och meddelar att Folksam inte tar på sig byte till en ny motor men, har visat verkstaden en motor som har gått strax under det min har gått. Så, Folksam, har alltså hittat en begagnad motor till min bil som dom kan tänka sig att betala för! Servicechefen säger att nu ska vi avvakta svar från Folksam om dom godkänner kostnadsförslaget på byte till den begagnade motorn. Där är vi nu. Sitter och väntar med iver. Över två månader har gått… Vette sjutton hur lång tid till detta kan tänkas ta, om nu Folksam godkänner detta. Observera, detta är inte en liten privat verkstad, utan en av de största på BMW i Sverige. Tack för att du tog dig tid att läsa, behövde få skriva av mig lite. //linx | |
|
Några bilder på hur bilen ser ut efter 2 månader på verkstaden. Länk Länk Länk Dessutom så stod/står bilen med motorhuven på glänt och utanför inhängat område. |
|
|
...och det viktigaste av allt - vilken verkstad var det? Tråden har 0 funktion om vi andra inte kan undvika samma verkstad. ------- //Lövet |
|
| Är det ok att hänga ut verkstaden? | |
|
Finns inga hinder att skriva ut exakt vilken verkstad det är. Efterblivna bilhandlare tror ibland att de kan skrika "förtal" när personer berättar om hur dåligt de blivit behandlade men det stämmer inte alls. Förtal handlar enbart om att utmåla en namngiven, identifierbar privatperson, som klandervärd i sitt leverne. Inget annat. (Läs: Påstå att Mikael Persbrandt knarkat på krogen när han inte gjort det). ------- //Lövet |
|
| Detta gäller Bavaria i Danderyd. | |
|
Ok. Inte helt oväntat. ------- //Lövet |
|
| Tyckte jag läste det redan på rad 7 i första inlägget..=) | |
|
Att det var Bavaria i Danderyd var inte svårt att läsa sig till i det första inlägget.... Men det är nog mer legio att det ser ut så där på BMWs märkesverkstäder numera. Fick själv vänta tre veckor på att göra ett jobb som tar 6 timmar enligt BMW interna system. 2 veckor då bilen bara var där och en vecka från det att dom sa att dom började till att den faktiskt var klar. Att jag ringde flera gånger under tiden för att kolla status och blev utlovad återkoppling som ej skedde behöver jag väl knappast skriva.... BMW, ett premiummärke? JA inte vad det gäller servicesidan iaf. Nu tror jag att detta är ett storstadsfenomen tyvärr. Dom kränger så jäkla mycket bilar att dom inte har hunnit ikapp på servicesidan. Niklas Fransosen |
|
|
Oerhört trist och vi lider med dig. Givetvis drar det över semestertiderna nu också så det tar ännu längre tid att få det ordnat. Mitt avgassystem stals lagom innan sommaren för något år sedan och det tog 6 månader innan det var löst och ersättning utbetald från försäkringsbolaget. BMW var oerhört långsamma i början med något som borde vara snabbt administrativt åtgärdat för att försäkringsbolaget skulle kunna svara ja eller nej och sedan förstår man att verkstaden inte har tid dagen efter att montera ett nytt system. Men att det skulle ta månader var en överraskning. Till sist tröttnade jag och beställde ett eget och monterade det själv i garaget hemma sen ersatte mig försäkringsbolaget för materialkostnaden. I ditt fall är det något helt annorlunda givetvis men de lär knappast agera snabbare när det gäller motorbyte. Många har en falsk säkerhet att allt sköts exemplariskt bara för att det står BMW på byggnaden men många andra verkstäder hade skött det minst lika bra och synd att det besannas åter igen. Vi håller tummarna att de får tummen loss och ordnar det till dig snart! |
|
|
Pinsamt dåligt. MEN varför ska motorn bytas?? Verkar som att de inte ens försökt ta reda på vad felet är? |
|
|
Dom provtryckte ju toppen. Det var inte inget fel på den. Därför ska motorn bytas. Folksam har nu godkänt kostnadsförslaget på byte till en begagnad motor. Så nu får vi se hur lång tid det tar. Dom beställde den begagnade motorn i torsdags, dom räknar med att få hem den i slutet av kommande vecka. Sen räknar dom med ungefär 2 veckor montering. Säg tre veckor totalt. Då hamnar vi 2 veckor in i juli. Nästan tre månader har det då tagit. |
|
| Jo men.. Det finns väl annat än toppen som kan orsaka rök? | |
| Precis. Har påpekat för dom flera ggr, som du för övrigt kan läsa om i mitt inledande inlägg, att dom borde göra ett CO-test och ett komp-prov. Men, det har dom inte gjort. | |
| Jag läste hela tråden. Men andra saker, som vevhusventilation t.ex.? Grundläggande saker. | |
| Dom har inte gjort någonting i princip för att felsöka. | |
|
Blir så jävla förbannad när jag läser ditt inlägg. Du är inte ensam om denna SJUKT dåliga servicen av BMW. Det e sjukt att man ska behöva jaga o jaga för att få nått svar. Sedan total nonchalans. Undra varför man inte servar bilen hos BMW återförsäljare? Biliagroup och fd Wölkes numera Biliagroup här i Gbg är fullständiga skämt. Dryga och okunniga. Det e såååå besvärligt när man frågar efter något. Många gånger undrar man hur fan vissa ens har ett jobb? Ja,ja hoppas det löser sig för dig o stå på dig som fan! |
|
| Det låter skrämmande. Och sedan tvingas försäkringsbolaget ta kostnaden. Konstigt att de inte ställer motfrågor/krav. | |
| Försäkringsbolaget har fått två klagomål av mig riktat mot verkstaden. Dom har också reagerat över att det har tagit lång tid, massor med kostnadsförslag och att dom inte har felsökt. | |
|
Tja, märkligt att försäkringsbolagen accepterar så oprofessionellt agerande av verkstäderna och glatt betalar saltade/onödiga fakturor från verkstäderna! Men å andra sidan vältrar de väl i sin tur över kostnaderna till försäkringstagarna genom att höja premierna....är det någon som är förvånad över att försäkringspremierna är höga? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja det måste vara tufft för bolagen ;-) IF tex gjorde en vinst på 10,9miljarder förra året. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.