|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har nästan 1500mil kvar till nästa olje service men jag gör som jag brukar göra byter oftare ingen undantag med min 525d men nu efter bytet varnar den att det är för hög oljenivå i motorn, Hällde i 7.2 L dessutom står olje stickan på Max strecket. Är det någon givare som spökar efter bytet nu? Jag vet ju att det är rätt nivå, har varm kört bilen låtit den stå på plan mark 5 min står på max låtit den stå ett dygn efte varm körning nivå är stabil det vill säga på max. Känns bara inte rätt gå efter något digitalt visare i drive. Eller ska olje nivån kanske vara på mitten av oljestickan mellan MIN-MAX | |
|
Är det inte 6.5 liter det ska vara i N57 motorn? Den sexcylindriga dvs. Och har du den fyrcylindriga ska det bara vara 5.2 liter vad jag kan se. |
|
| 7.2 vad jag har läst till mig. Men det spelar ingen roll jag följer ju stickan vilket ligger på max just nu. | |
| Vilken motor har du? Har du för mycket olja kan du skjuta packningar, vilket brukar vara dyrt att byta. | |
| 3.0 | |
|
min och max brukar markeras med 2 midjor på stickan. typ de två mörka på bilden: Länk |
|
|
Länk Sedan får man tänka på att det alltid brukar vara lite olja kvar så man får för mycket om man fyller enligt "fyllmängden" - brukar t ex. fylla max 6 liter i M54:an (och tidigare M52tu) där det anges 6,5 liter och då ligger oljenivån ändå på max-strecket eller t om någon mm över... Så spontant känns det som att det är för mycket olja, precis som motorn "indikerar". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan säger du det så litar jag på det men olje stickan då? Ska jag suga ur lite olja då? Låta den l7gga på mitten av min-max? |
|
|
Lite OT, men hur mycket olja blir det kvar i tex en N57 när man tömmer ur oljan, och var finns denna olja som inte kommer ut? Jag vet att Saabs 4cylindriga bensinmotorer rymmer 5.4l men man får bara ut 4 liter vid ett byte. 7dl stannar kvar i oljekylaren och 7 dl på "diverse andra ställen" i motorn. Men hur är det BMW? |
|
|
Ja, det kan vara lite krångligt med oljebyte första gången innan man bekantat sig med en motor, att bara gå blint på hur mycket olja som ryms (specen) blir ofta fel. Jag lyckades överfylla en gång, men inget allvarligt, åkte förbi en verkstad som hjälpte mig suga ur lite. Kanske den säkraste metoden är att verkligen kolla hur mycket som man får ur motorn först sedan till nästa gång vet man ungefär. |
|
| Tänkte inte på det när jag tappa ur oljan men ska göra det nästa gång jag byter så man liksom. Men jag vet ju fortfarande inte vad som är rätt, säger motorn sanningen Inte enligt olje stickan.. Ingen verkar kunna svaret, olje nivån ligga på Max eller mellan min-max | |
|
Om man kollar i min instruktionsboken tex så skriver dom att nivån ska ligga mellan Max o min på Stickan. Även andra biltillverkare verkar rekommendera mellan Max o min. Men kollar man med oljebolagen så skriver dom Max! Även om man googlar runt lite så verkar folk rekommendera Max. Och våran hus guru Johan rekommenderar detta :-)) Då litar jag på det! Jag brukar alltid tvärtemot många andra tydligen,fylla exakt 5,2 som det står till min motor. Har aldrig hamnat över Max. Min bil verkar dock vara lite underlig dock. När jag kollar oljenivå kall motor så ligger nivån på ytterst lite över Max,min streck. Kollar jag efter typ 5-10 min efter varmkörd motor så ligger den vid Max. Visst oljan expanderar vid värme men så mycket? |
|
| Där ser man kanske suga ur lite olja ändå typ 250ml . Johan har inte sagt sitt slutord ännu hoppas han svarar snart. På söndag börjar min bil semester och vill inte ha problem pga klantighet | |
|
Oavsett vilken motor du nu har (din bil ligger ju i brytgräns-tiden för när man bytte motormodell) har du nog för mycket eller mycket för mycket olja i motorn. Så sug ur en liter (den bör gå att återanvända till att använda som "fylla-på-olja" senare om du inte förorenar den med smutsigt kärl eller liknande) och se vart du hamnar på stickan och vad bilen indikerar via givaren. Det brukar alltid stå kvar lite olja i olika "fickor" inne i motorn, när man tappar ur oljan. Sedan kan det räcka med att bilen står liiiiite snett för att man ska få kvar olja i tråget som då inte rinner ut via pluggen eller via oljestickans rör om man nu suger ur oljan (som jag gör sedan ett antal år - mycket smidigare och jag får alltid ut mer olja den vägen). Att nivån är högre på morgonen är normalt då merparten av oljan har runnit ner i tråget, men kollar man kort efter körning är oljan visserligen "utvidgad" pga värmen, men samtidigt står det normalt mer olja i oljefilterhuset, oljekylaren och andra ställen. Man bör som sagt inte överskrida max-nivån på stickan, men ibland kan det vara svårt att läsa av stickan korrekt mht bilens lutning åt något håll och sedan bör man vara medveten om att om man bara drar upp stickan och läser av, kan den visa mer än vad det är då oljan "kryper" lite upp på stickan. Så se till att bilen står helt plant och dra upp stickan och torka av och tryck ner igen och dra upp och läs av. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan , saken är den att jag har gjort precis så som du förklarar har ståt helt plant och kollat stickan. Får suga ur 1 liter och se hur det blir. Återkommer med resultat | |
|
I min instruktionsbok står det att motorn måste vara igång i ca 30min för att den elektroniska oljeövervakningen skall hinna läsa av värdet, annars visar den det värde den fick fram senast den lyckades göra en mätning. På vissa motorer skall det även gå att göra en detaljerad mätning "när som", dvs när motorn är driftsvarm. Jag skulle, givet att oljenivån ligger på max-sträcket på stickan, antingen köra en lugn sväng i uppåt 40 minuter och se om varningen sedan återkommer,, alternativt göra en detaljerad mätning enligt instruktionerna. Det är ändå så att många på forumet inte litar på sina elektroniska mätare utan klagar högljutt över att de inte längre har någon sticka de kan kolla på... |
|
| I idriven ståt det att dem gör mätning efter 3 min sedan lite senare igen vilket jag inte minns när det var. Har bytt oljan varningen kom efter 20 min. Har svårt att lita på elektroniska liten, ska se som Johan säger suga ut 1 liter se vart oljan hamnar på stickan sedan kan jag utgå därifrån.. Om I drive har rätt och jag har för mycket olja då kan man alltså inte se det på stickan för att det ligger på Max just nu kanske aningen över. | |
|
Johan:Fasen min motor måste vara kaputt :-). Då jag på morgonen får ett lägre värde på Stickan än vad jag får vid diftsvarm och kollar efter dryga 10min. Självfallet kollat plant och upprepade gånger efter varandra. Catch_Me:sorry för hijacking av tråd. |
|
| Inga konstigheter gaspo | |
|
Gaspo, inget konstigt i sig, olika motorer kan reagera lite olika - man får lära känna "sin motor". Men de jag har haft har alltid visat lite mer om man kollar på morgonen då de stått hela natten, än om man kollar efter några minuter efter man stängt av varmkörd motor. Fast här pratar vi om små nivåskillnader, kanske 2 mm plus eller minus på stickan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Innan jag starta bilen första gången idag kollade jag stickan givetvis står den på max hoppar in i bilen för att åka köpa oljesugspump på Jula stratar bilen idrive mäter oljenivån och nu är den OK igen och digitala strecket ligger på max.. Antingen är givaren kass eller så har jag lite för mycket olja bara lite och därför kan inte givaren avgöra riktigt som den borde kan det vara så? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.