AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.652

Någon som kikat på denna Z4:an

Sida 1 av 2
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej

Har fått syn på en Z4 som verkar fin med ett rimligt pris.
Men innan jag sätter mig och kör 20 mil för att kolla undrar jag om ngn varit och kollat på denna, eller vet ngt?

Länk

/D
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Hej! Det man kan undra är Import från vilket land? Historik? Maila först och gör lite bakrundskoll? Ser ju fin ut!
Hej! Den här bilen skulle jag ej våga titta på utan koll hos Carfax. Går man in i bilregistret är det extremt tunt med bakgrund, har aldrig sett så lite. Import konstateras, första påställningdatum okänt, verkar aldrig ha varit i trafik i Sverige, men senaste och ända ägaren fick registreringsbevis 3/11 2016, varför är den här. Mätarställning okänd m.m. Allt kan ha sin förklaring, men den har inte en ren och klar historia, som är brukligt. Har den skulder, vet ej. Verkar inte som om bilhandlaren är ansluten till MRF, ifall inte, har du inga garantier.
Carfax följer bilar även från utland och kan avslöja om det är ett amerikanskt bilvrak, renoverat i Litauen, sålt till Tyskland och vidare till Sverige.
Det påstås att BMW är hjälpsamma om du tar bilens VIN nummer kan de kolla var och när den servats i världen.
Jag hade frågat handlaren per tel om bilen har instruktionsbok och servicebok. Instruktionsbokens språk är samma som bilens ursprungsland. Engelska kanske amerikanskt vrak via Litauen, tyska eller italienska är ok. Många fina välskötta Z4 kommer just ifrån Italien. Sen kan handlaren svara på i vilket land är service utfört genom att titta på stämplarna. Om all denna dokumentation saknas, skumt. Om komplett servicebok finns, gott tecken.
Det kan mycket väl vara en helt ok bil, jag vill bara visa vilka fällor som förekommer.
Du skall veta att i Tyskland finns inget register över ägare, p.g.a. sekretess.
Det är ej heller helt ovanligt att personer importerar bilar, men sedan ångrar sig. Kanske blev det för dyrt, m.m. Första svenska ägaren av min Z3 kördes aldrig av den privatperson som tog in den.
Eftersom det är så tunt med information i bilregistret är det viktigt att se papper på att bilen ej har skulder. Köpekvitto skall kunna visas. Kanske är denna bilfirma endast ombud för ägaren. MRF handlare innebär en säkerhet mot sådana saker.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej!

Tack för alla tips. Carfax, servicebok och VIN skall kollas upp direkt.

Återkommer hur det går i frågan.

/D
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Mycket hjälpsamma på BMW.
Bilen har servats som den skall i Tyskland, och enbart i Tyskland. Senaste gången nyckeln lästes av var i Tyskland augusti 2016 3 månader innan den kom till Sverige. Då var mätarställning 8500 ca, nu 8900. Så än så länge verkar det vara funkis, skall bara stämma av dessa uppgifter mot servicebok. Samt en carfax.

Om allt detta verkar vara i ordning, finns det några andra fallgropar rent mekaniskt som jag skall vara uppmärksam på?

/D
BMW's besked är lugnande. Skillnad i mil är säkerligen att den körts Tyskland till Sverige (och lite till). Carfax är fortfarande bra att kolla.
Eftersom bilen fortfarande står på en privatperson gäller det att veta att den ej är köpt på avbetalning, d.v.s. en risk att du tar över skuld. Det tyder på att bilfirman endast är ombud, ej ägare.
Tydligen kan man enligt något forum SMS 'a reg-numret till 71456 och den vägen få reda på ifall bilen är belånad. Då skall det stå "kreditköp" ifall en är belånad.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Falsterbo, vad kan det betyda? Om det nu betyder ngt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Carfax ger ingenting. Spara de pengarna. Du kan få samma uppgifter gratis på biluppgifter.se och car.info. Att dessa har lite uppgifter beror på att bilen är helt nyimporterad och inte tagen i trafik. Helt normalt.

Eftersom BMW har historik på bilen så väger det ganska tungt. Annars skulle jag hoppat över den.

Bilen har inte kreditförbehåll. Kollade nyss.

-------
//Lövet
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Tackar för det!!
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Kolla med "bilregistret". De kan t.o.m ge personlig service....och till och med ge dig en fotostatkopia på körkortet som senaste utländska föraren hade innan importen!!!

Hjälpte mig att undvika en, som det visade sig vid provturen, slutkörd Z4 tidigare ägd av en 28-åring.

Kommer bilen från Italien så har den förmodligen väldigt fint underrede, men kan sakna stolsvärme.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
...hur skulle det gå till? Den sista ägaren i utlandet är inte den som importerar bilen. Det enda som behövs för importen är registreringsbeviset från utlandet.

-------
//Lövet
Lyssna på //Lövet!!
Man får inte vara överdrivet kåt på en bil. Hjärnan måste också vara påkopplad.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
haha, skall tänka på det Anders, nej det stressas inget. Begränsad kundkrets så de brukar inte gå så förbaskat fort från bilhallarna...
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Som lövet säger, stämmer nyckelavläsningarna i ISPA är milen tämligen säkrade.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Z4 köpt! Sjukt nöjd. Går som ett skott, jävligt fin. Hääääärligt att åka nercabbat!! Å vilket ljud!!

Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
lite bilder kanske? när du har kört klart för dagen

/// Mårten
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hur fan lägger man till bilder här??

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det gör man inte. Man lägger upp dem nån annanstans och klistrar in länken.

-------
//Lövet
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Gå in på "Min sida" och klicka på " Redigera min sida och inställningar" där kan du ladda upp en bild.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.