AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.506

540 iA: Trans failsafe program + lampa för DSC (triangel)

Sida 1 av 2
Hade en konstig dag i dag med min 540 iA (E39).

Först besiktigade jag bilen utan anmärkning men fick sedan för allra första gången med den här bilen " Trans failsafe program", haft bilen i sju år. Dvs automatlådan går in i felsäkert läge.

I tillägg lyser också lampan för DSC (triangel med utropstecken) och detta gör mig lite misstänksam...

Behöver kanske inte vara något strul med själva lådan utan att det är DSC strul som tvingar in lådan i trans failsafe program?

Någon med erfarenhet eller tips om detta? Finns det något simpelt man kan kolla, typ någon sladd/givare eller något som kan åkt ut? Kan det faktiskt vara något som gick åt pipan under själva bilbesiktningen? Var ju en väldigt udda händelse att felet dök upp idag precis efter besöket kan jag tycka...

Annars blir det in till Perre (Bil & Motorteknik) på torsdag, surt vara utan bilen ca en vecka dock. :-(
Hej,
Första idén som dyker upp är svagt batteri. Under besiktningen brukar ju provarna låta både ljus och tändning vara påslagna.

/Lennart

/Lennart
Hej,

Tanken har slagit mig också men felet dök upp först efter ca 10 minuters körning vid två helt olika tillfällen idag, därför är jag lite tveksam, tycker det borde komma tidigare om det var batteriet.

Misstänker något med abs modul, dsc, eftersom triangeln lyses upp i samband med att trans failsafe läget läggs i. Dock klart skumt att det dök upp just idag efter en godkänd besiktning.

Eftersom batteriet är ca 5-6 år gammalt kanske jag dock borde byta det ändå.
Du kan väl börja med att sätta det befintliga på laddning först. Även om det kanske är i dåligt (irreparabelt) skick, borde en laddning åtminstone kunna få det i en tillräcklig form för att kunna spela med så länge att du hinner övertyga dig om att det eller något annat är boven.

/Lennart
Laddning av batteri hjälpte varje fall inte, lådan gick in i felsäkert läge ändå, lär få min dom snart från verkstaden.

Skulle det vara en form av automatlådahaveri så blir det nog adjö till min kära gamla 540. I och för sig kanske det är bäst att kränga i en ny låda innan man försöka sälja den. Vet i sjutton hur man skulle få något för den annars. ;-)

Frågan är dock om problematiken har att göra något med ABS/DSC eller inte. Är det så kanske det inte är lika allvarligt. Varje fall säker på att triangeln för DSC lyst vi minst ett tillfälle när lådan gått in i felsäkert läge.
Enligt verkstaden är det lådan som gått. :-(

Blev verkligen en exceptionellt konstig tajming, först går bilen igenom besiktningen sedan samma dag bryter automatlådan ihop. Själv hade jag hoppats det kunde vara något med DSC systemet som påverkade alternativt generatorn.

Vet ej riktigt nu hur jag gör:
1. Låta verkstaden sätta i en begagnad låda från skroten och sedan sannolikt försöka sälja bilen vidare ganska snabbt.
2. Alternativt sälja bilen i nuvarande skicka, frågan är dock om man kan få över 5000kr då.
3. Att reparera den och behålla den är ej sannolikt, inte mer än tills jag sålt den vidare i så fall. Frugans förtroende för bilen är i botten nu också och jag orkar inte höra gnället. ;-)

Den här bilen (BMW 540iA Lim -03, tillverkad hösten 2002):
Länk

Gått ca 23000 mil och passerat de tre sista besiktningarna utan anmärkning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kunde de säga mer exakt vad som gått sönder i lådan?

Har för mig att jag läst om spruckna ventilkontakter i lådan - de går att byta för en rimlig peng.
Finns trådar om detta, men jag minns inte i huvudet vilka bilar/lådor det gällde.

Är det fullt med glitter och spån i oljan, är det väl iofs totalhaveri i lådan...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja, era råd vore helt toppen här. :-)

Perre är ju en rutinerad herre så jag har inte så mycket att göra mer än att lita på hans omdöme.

jag har ett erbjudande på att låta honom byta ut lådan mot en från skroten. Pris blir 5000 + moms + montering + sannolikt olje/filterbyte. Eller rättare sagt, jag har nu precis lovat ge besked tidigt måndag morgon hur jag ska göra. Jag vill tänka ett par dagar.

Detta går så klart att diskutera, om det är värt det (att byta ut lådan).

Att sälja äldre bilar med stora motorer som gått ca 23000 mil är tufft och det kan vid en försäljning bli svårt (eller åtminstone väldigt tidskrävande) att få mer ut än kostnaden för att byta ut lådan, kalaset går sannolikt på närmare 15 lapp inklusive montering och oljebyte. Skulle jag enbart haft bilen själv skulle jag nu gjort det men frugan har nog registrerat bilen i sin svarta bok och jag vet inte om jag orkar med för mycket gnäll... ;-)

Så frågan är:
- Låta verkstaden sätta i en beg låda för att ganska snart sälja bilen ändå.
- Eller sälja/skrota bilen som den är.

Vad sjutton skulle jag få ungefär för en BMW 540iA Lim -03, tillverkad hösten 2002 som gått ca 23000 mil? Skött den bra, den har klarat de sista besiktningarna utan anmärkning men visst har den ett par mindre rostangrepp också.

Om man i bästa fall får ca 20 lapp och bytet av låda kostar 15 lapp så är det verkligen frågan om ifall jag orkar igenom denna procedure. Får jag däremot hyfsat enkelt ca 30 000 vid en försäljninng är helt klart ett byte värt det. Samt att jag då varje fall kan köra med bilrackaren resten av sommaren under tiden jag roar mig med att leta en ny.
I tillägg till ovanstående inlägg.

Vad jag vet:
Automatlådan går in i felsäkert läge efter mellan ca 7-12 minuter, kanske när lådan och bilen blivit varm? Detta började samma dag som den gått igenom besiktning utan anmärkning.

Vid åtminstone ett par tillfällen så lyser dock också den gula triangeln för DSC systemet samtidigt som den går in i felsäkert läge.

Jag har laddat upp batteriet men antar att det ändå potentiellt skulle kunna vara generator strul även om Perre tvivlar på det starkt.

Tror knappast verkstaden har skruvat ner lådan ännu för att undersöka hur den ser ut inuti änu men vet ej.
Hej,

När jag tidigare föreslog batteriet, var det en kanske en väl implicit uppmaning att kolla strömförsörjningen i dess helhet. En uppladdning av batteriet skulle kanske i det korta perspektivet - under en begränsad tid eller dito körning - kunnat ge en felfri färd. Då hade kanske felet kunnat ringas in och du gått vidare med att kolla status på batteriet OCH generatorn.

Även om spänningsmätningar inte säger allt, ger de ändå information. Spänning över batteripolerna vid nyladdat batteri efter någon timma, efter ett dygn resp när generatorn laddar till exempel. Riktvärden, ca: 12,5 V, 12,2 V resp 14+ V. Tekniken kan förfinas, men bara för att ge en indikation.

Jag vet ingenting om den aktuella verkstaden, men "lådan slut", utan att ge en tydligare förklaring, får det att ringa varningsklockor. Tror att du nästan kan söka på det uttrycket här på forumet och finna parallellfall, där den "diagnosen" varit det enklaste försöket till snabba cash.

En gång för några år sedan lämnade jag in bilen på ett växellådsjobb. Efteråt ville motorn inte starta. Den arroganta "diagnosen" var "motorn slut". Med en otrolig tur fick jag hjälp av en forummedlem, som råkat titta in, och löste själv problemet.

/Lennart
lenwib: Jag laddade till slut upp batteriet och provade innan jag lämnade in den, bilen betedde sig dock på samma sätt.

Bilverkstaden (Bil & Motorteknik) har åtminstone ett generellt bra rykte men det är så klart omöjligt att veta hur mycket ansträngning de lägger ner i varje enskild bil. Tycker jag blivit väl behandlad ändå, han sökte upp en låda på skroten etc och är beredd att hjälpa mig. Jag vill tänka över det här till på måndag, om det är värt att reparera upp den.

Kanske DSC spåret är det mest intressanta i så fall, faktumet att den tänder varningstriangeln för DSC systemet i samband med när lådan slår in i" Trans failsafe program". Jag har så klart nämnt detta.

Känns dock något udda att själv googla och leka gissningslek när man lämnar in den till en erkänt bra verkstad. Jag är intresserad men ytterst begränsad mekerfarenhet, mest att jag byter olja och filter själv, på den nivån.
Med tända lampor så borde det har registrerats ett par felkoder.
delorian: Absolut och visst har verkstaden gjort en avläsning även om jag inte direkt begärt att få dem upplästa för mig.

Perre har väl sett en del rasade lådor genom åren och drog denna slutsats med säkerhet även om jag inte vet exakt vad de gjort förutom just att läsa av just felkoderna.

Sedan finns det ju en del anställda på Bil & Motorteknik och jag har inte den blekaste om hur mycket Perre själv varit involverad i detta även om det är han jag pratat med.

Men som sagt, jag tvekar just nu. Frågan är om jag ska ta kostnaden på byte av låda, montering inklusive olje/filter byte för uppåt 15000 totalt eller om jag ska försöka sälja bilen som den är och gå vidare i livet.

Beror så klart en hel del på vad man skulle kunna få för bilen vid en beg försäljning med fungerande låda. Frågan är om man kan få så högt som 25-30 lapp eller om det krävs en del tur då? I så fall är ett lådbyte ändå värt det. Kan ju vara bevkämt också med en bil medan man kör runt och kollar in intressanta begobjekt. ;-)

Klurigt
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fråga verkstaden om mer detaljer rörande haveriet!

Allt annat blir ju bara gissningar...

Utifrån vad de svarar får du väl bolla upp frågan igen i forumet, så finns det säkert någon som har mer detaljerade råd utifrån felanalysen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Klart du ska posta felkoderna här, bilen och lådan går bra i övrigt man märker ingenting förut lampan som tänds på panelen?

Har hastighetsmätaren krånglat något?
delorian: Lådan går inte bra, den går in i felsäkert läge efter en stunds körning "Trans failsafe program".

Lösningen enligt verkstaden att byta lådan.

Ska begära få alla koder av verkstaden efter helgen, bilen är kvar där.
Vad kostar lådan du införskaffat?
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
delorian: Han har väl inte köpt en låda, han fått ett prisförslag på 5000 för själva lådan.

Angående värdet så är det såklart tråkigt att behöva skrota en annars fin 540iA. Är den helt genomrostad på flera ställen eller är det bara lite ytrost?

En annars fin 540iA -03 med 23.000 mil tror jag man kan få runt 25-30k för beroende på utrustning och övrigt skick. Är den "dåligt" skick kanske runt 20k, är den i "pedantskick" kanske uppåt 35-40k.
En nybytt växellåda med olja+filter behöver inte nödvändigtvis vara en nackdel, men jag som köpare skulle i alla fall vara intresserad av hur långt den "nya" växellådan har gått.
Kom ihåg att en låda från tex skroten inte är en ny eller renoverad låda, bilen blir marginellt värd mer för att man byter.
Vi har använt den som bruksbil och den har generellt fungerat bra även om visst en begagnad bil kräver sitt underhåll, så är det...

Framförallt älskar jag verkligen hur en 540 beter sig på motorvägen, i stadstrafik är det väl inget hit med en V8 och automat, dricker en del och man kan uppfatta den som tung i jämförelse med tex en.530. Automaten kan vara lite sävlig/trög i D läget men härlig i S läget. Senast i april blev det skidåkning i Bruksvallarna och tillbaka vilket den klarar galant, tror jag fick ca 0,9 i snitt totalt. Bytt olja och filter ofta (ofta två ggr/år) men i övrigt skulle jag inte kalla den pedantskött men bra skött och absolut inte hårt körd. Men som sagt vi har bruksat den i vått och torrt året om. Har rost runt nyckelhålet på bakluckan samt ett relativt litet område över höger stänkskärm. Mycket fina sommardäck, lagliga Nokia dubbdäck.

Bilverkstaden har hittat en låda på skroten men bett om betänketid över helgen. Kalaset kan nog gå på ca 15 lapp totalt om det också görs olja + filtrerbyte i lådan. Själva lådan 5000 + moms men ska fråga hur långt den gått.

Får jag ut 25 lapp minst vid försäljning är ändå lådbytet ok kan jag tycka. Då har jag den i några månader till och kan leta bil i lugn och ro.

Ändå lite bittert, först gick den igenom besiktningen och sedan samma dag den här akiten. Hade hoppats på ett enklare fel... eftersom varningslampam för DSC tändes samtidigt som lådan gick in i felsäkert läge hade jag hoppats på något samband där.
delorian: Ja men alternativet att sälja den utan fungerande växellåda blir kanske inte helt enkelt? Man får väl vara glad om man får mer än 5000 då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.