AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.106

Olja till BMW e46 320i -03

Sida 2 av 2
"Mer info..." ska det vara...

Mvh Peter
Innebär om jag förstått allt rätt, samma olja (Valvoline Synpower 5w40) går att använda till både en E46 320i -03 och en M2!?

Motorn mår lika bra av antingen Valvoline eller Aral. Smaksak vilken viskositet!?

Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter, både Aral Supertronic 0W40 och Valvoline Synpower 5W40 går bra att använda till båda bilarna.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B, stort tack för din hjälp!

Mvh Peter
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ett tillägg angående viskositeter och BMW-klassificeringarna.

Godkända viskositeter är så säga "inbyggda" i BMW-klassificeringarna, så det går inte att köpa helt felaktig viskositet så länge man håller sig till BMW-klassificeringarna.

Det är därför exempelvis Castrol Edge 10W-60 inte har någon av de vanliga BMW LL01, LL04 eller liknande klassificeringar. För varmviskositeten är helt enkelt för hög för de vanliga BMW-motorerna, denna höga varmviskositet är endast till för vissa lite äldre M-motorer.

Av samma anledning kommer du aldrig att hitta en 10W-<x> eller en 15W-<x> olja med en BMW klassificering, kallviskositeten är helt enkelt för hög. Mig veterligen så är alla oljor med BMW-klassificering antingen 0W eller 5W.

Och av samma anledning så finns inga BMW-klassificeringar på oljor som Castrol Magnatec Start-Stop 5W-20 för att de har för låg varmviskositet för de vanliga BMW-motorerna.
bmw-slangen, stort tack även för din info, värdefull!

Mvh Peter
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Vad tycker ni om Mobil 1 FS 0W-40 olja till en e46 330Ci ?
den är inte BMW klassad vad jag kan se ..
Jag har alltid gillat Mobil 1

kostar 396 kr för 4 liter
Kollade från Tyskland på Ebay , men frakten är dyrare
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har också använt Mobil1 lite då och då och har också samma uppfattning att Mobil1 är en "stabil" produkt så att säga.

Jag jämförde lite snabbt Mobil1 FS 0W-40 mot Mobil1 ESP 0W-40.

Stämmer att man inte försökt få BMW-klassificering på Mobil1 FS 0W-40. Den uppfyller dock ACEA A3 och API SN så motoroljan är såklart av hög kvalitet. Däremot har den inte en ACEA C3 vilket är troligtvis anledningen varför Mobil inte försökt få den klassad som BMW-LL04 (gissningsvis är SAPS-värdena för höga för det vilket man även kan se i specifikationerna).

Mobil1 ESP 0W-40 däremot är ACEA C3 klassad, och den är även BMW LL-04 klassad.

En M54B30-motor har dock inget krav på ACEA C3/BMW LL-04 (jämför med min N46B20-motor), så till den motorn går både Mobil1 FS 0W-40 och Mobil1 ESP 0W-40 precis lika bra.

Så svaret är att Mobil1 FS 0W-40 fungerar alldeles utmärkt till din motor.

Sen vilken olja man väljer beror mest på personliga preferenser, praktikaliteter med mera. Jag personligen föredrar dock att man hellre byter olja en extra gång än vad serviceintervallet anger än att köpa den absolut dyraste och högst specificerade oljan och byter extremt sällan (jag är fortfarande inte övertygad om att bilindustrin ännu har helt full koll på hur man designar en motor så att även väldigt ofördelaktiga körprofiler fungerar utan problem - eller att man ens är intresserad av denna aspekten).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
API SJ är numer en väldigt gammal/låg klassning.

Mobil1 är ett samlingsnamn för det som förut var helsyntetiska produkter från Mobil, numer har de inga helt äkta syntetiska oljor i sortimentet utan alla innehåller relativt mycket hydrocrackade mineraloljor.
Iofs inga dåliga oljor men inte äkta helsyntetiska dito...

Oavsett märke, köp en olja med RÄTT klassning, det finns många M1-oljor som har BMW LL01/LL04 att välja mellan om man nu måste köpa just Mobil 1.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ehum, nu blev det kortslutning i mitt klot när jag skulle skriva dit specen, det ska såklart stå API SN.

Den har API SN klassning (och det var det jag syftade på med hög kvalitet), det är den senaste API-klassningen och kom väl runt 2011.

Inlägget tidigare är korrigerat nu...

Är en hydrocrackad mineral olja sämre i kvalité än en helsyntetisk?

Om så är fallet, borde man inte alltid använda de helsyntetiska då...!?

Vad är en hydrocrackad olja?

Mvh Peter
Kapar lite i oljetråden spelar det någon roll om man kör en bmw ll-01 olja typ 5w40 I en e38 728 som typ borde ha bmw ll-98?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Alla LL-oljor (LL-98, LL-01, LL-04) är bakåtkompatibla.

Det betyder att en LL-01 kan användas där man ursprungligen ville ha LL-98 (för det fanns inte högre då).

Och likadant kan en LL-04 användas där man ursprungligen ville ha en LL-98 eller en LL-01.

Så svaret på din fråga är : Nej, spelar ingen roll. Generellt brukar det bara vara en fördel med högre klassning.
Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Hallå grabbarna!

Länk

Hittade denna sida. Bra pris men de kräver förskottsbetalning. Har nån erfarenhet av dem?

Mvh, Mattias

po
457
pompa_kumla
Bmw 330 E90
Ja dackonline är bra
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De är seriösa - har köpt ett antal 20-litersdunkar och några omgångar däck från dem.

Snabb leverans med tanke på att de skickar från Tyskland - brukar komma inom en vecka.

En gång har paketspårningen inte fungerat (men paketet levererades inom en vecka - jag såg bara inte var paketet var i "kedjan"), men annars har det fungerat klanderfritt.

Mvh
Johan B

Visa användare
251
swedishwiking
Bmc Countryman 850 -62
Risig 320i -00 (RIP)
Skaplig 325i -03
Klockrent!

Tack grabbar!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.