AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.109

Olja till BMW e46 320i -03

Sida 1 av 2
Ha
6
HallonPaj
320i -03
Hejsan!

Jag ska köpa olja till min bil men vet inte riktigt vilken jag ska ha, försökte läsa i boken men där stod endast "kontakta närmaste bilverkstad", men jag vill gärna fylla på oljan själv.

Min fråga är då vilken olja jag ska ha till min bil?

Mvh
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
LL-01 klassad

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller BMW LL04-klassad!

LL04 är bakåtkompatibel till motorer som behöver LL98 eller LL01.

Det finns många oljor som har den klassningen, så du kan välja viskositet efter hur bilen körs.

Generellt skulle jag rekommendera 0W40 eller en äkta helsyntetisk 5W40-olja.
De flesta (inte alla) 0W40-oljorna är äkta helsyntetiska PAO-baserade oljor, samtidigt är de flesta (inte alla) 5W40-oljorna högraffinerade hydrocrackade mineraloljor även om de säljs som "helsyntetiska"...

Två oljor som jag personligen tycker fungerar bra:

Aral Supertronic 0W40
Valvoline Synpower 5W40

Båda ovanstående oljor kan man köpa från Tyskland till bra pris, inkl. lev.kostnad hem till dörren kostar Valvoline ca 1000 kr och Aral ca 1200 kr för 20 liter.
Priset är väl i häradet halva till en tredjedel mot vad literpriset är i Sverige för samma oljor.

Köpt mina två senaste Valvoline-20-litersdunkar från dackonline.se (däckonline) och de är smidiga att handla av och båda gångerna har det tagit under en vecka från beställning till oljan var levererad.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Biltema helsyntet 5W-40
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, den funkar men är likt många andra 5W40-oljor en hydrocrackad mineralolja.

Mvh
Johan B

@johan B

Går det att köpa olja till en M2 via Däckonline, isf vilken tar man då!?

Tacksam för din experthjälp!?

Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Peter, vilken spec. står det i instr.boken att oljan ska uppfylla?

Mvh
Johan B

Johan,

LL-01, LL-01 FE, LL-04, LL-12 FE

FE har jag aldrig sett tidigare, vet inte ens vad det står för!

Mvh Peter
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fuel economy! Länk
Är FE en bättre olja de andra godkända!?

Mvh Peter
"än de andra" ska det vara...:-)

Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
FE är mer lågviskösa (tunnare) än vanliga oljor = lägre friktion men lite sämre skydd vid hård belastning.

Jag skulle nog köpa Valvoline Synpower 5w40 till en M2:a.
LL01-klassad och mycket bra olja i övrigt.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, FE är inte bättre. Enda skillnaden är att kravet på dess viskositet är något annorlunda (oftast tunnare). Jämför med bränslesnåla motorer från andra tillverkare där det inte är ovanligt att se krav på 0W-20 viskositet på oljan.

LL-01 FE (FE står som nämnts innan för Fuel Economy) och kan användas i vissa motorer för att få ned bränsleförbrukningen. Motorn måste dock vara designed för denna typ av olja (som brukar ha en något lägre viskositet än vanligt). BMW påstår att man kan spara upp till 2.5% bränsle om man använder LL-01 FE istället för vanlig LL-01, uttalandet gäller för NEDC (New European Driving Cycle). Jag själv är inte speciellt imponerad att klämma ihop marginaler i motorer och dylikt bara för att spara några droppar bränsle, medans asen bara blir större och tyngre...

Men stod det verkligen i instruktionsboken till M2 att alla de specifikationer (från BMW LL-01 och uppåt) kunde användas som den huvudsakliga oljan? Det brukar annars stå i instruktionsboken att det är ok att fylla på med de flesta specifikationer men att majoriteten av oljan ska vara av en viss specifikation.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I instruktionsboken till min F31:a står det LL04 till dieslar och LL01 eller LL04 till bensinare, så det kan nog stämma med LL01/04 till M2:an som är en bensinmotor.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående vad instruktionsboken säger, såhär står det exempelvis i min instruktionsbok (vanliga E87 120i):

-------------------------------------------------------

Rubrik : Godkända motoroljor
Motoroljans kvalitet... etc etc etc.
Din BMW-verkstad kan upplysa om vilka ojor som godkänts av BMW för din bil.

Rubrik : Alternativa oljesorter
Om inte någon av dessa oljor finns att köpa, kan du även använda mindre mängder av en annan olja för påfyllning mellan oljebytena. Förpackningen måste vara försedd med en av följande uppgifter om oljespecifikationen:
Underrubrik : Bensinmotorer
I första hand : BMW Longlife-01, BMW Longlife-01 FE eller BMW Longlife-04
Alternativt : BMW Longlife-98 eller ACEA A3
Underrubrik : Dieselmotorer
I första hand : BMW Longlife-04
Alternativt : BMW Longlife-01, BMW Longlife-98 eller ACEA A3/B4

-------------------------------------------------------

Kort och gott, det står alltså inte i klartext i min instruktionsbok vilken olja som ska användas vid ett oljebyte (dvs vilken olja som ska användas som den huvudsakliga oljan mellan oljeservice).

De skriver endast vad man kan fylla på med mindre mängder med.

Exempelvis så skulle man annars kunna tolka texten i instruktionsboken att det är helt OK att alltid använda BMW LL-01 om jag hade en dieselmotor - och det helt fel (dessa dieselmotorer har DPF-filter och ska ha en speciell olja som har låga sot- och svavelnivåer).

Men det som står i underrubriken "I första hand" i rubriken "Alternativa oljesorter" brukar reflektera kravet på den huvudsakliga oljan är.

Men! Än en gång notera att de faktiskt aldrig i klartext skriver ut vilken olja som är godkänd som huvudsaklig olja. Vilket jag själv kan hålla med om är lite märkligt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Texten du citerar är krångligt skriven och jag kommer inte ihåg exakt vad det står i min instruktionsbok men där skiljer man i alla fall tydligt på bensinmotorer och dieselmotorer angående att dieslar enbart får ha LL04.

Texten du citerar borde rimligen tolkas såhär:

Oljor som är godkända vid oljebyte; oljor som finns på BMW:s officiella lista över godkända oljor (BMW-verkstaden kan ta fram aktuell lista) och det finns mängder av godkända oljor på den listan även om BMW-handlaren givetvis kommer försöka sälja på dig (svindyr) olja som de säljer...
Från listan väljer man en LL04 olja för dieslar och för bensinare väljer man LL04 eller LL01.

Vid påfyllning mellan oljebytena:
Om man inte har olja som finns med på officiella listan, välj en olja som "möter" kraven för LL01 eller 04.
I "akuta nödfall" kan mindre mängder (här vet jag att det står max en liter i F31-instruktionsboken för dieslar) olja av LL01 användas för att efterfylla dieslar och LL98/ACEA A3 i bensinmotorerna.

Vissa tillverkare säljer oljor som uppfyller kraven för LL01/LL04 men som inte har certifierat dem hos BMW och därmed finns inte oljorna med i listan men har rätt prestanda/egenskaper.

Dieslarna ska ha Mid-/Low SAPS-oljor som ger mindre aska i förbränningen, för att minska risken för att dieselpartikelfiltret sätts igen.
Bensinmotorerna har inte DPF så där kan man använda "full SAPS-oljor" (dvs. "vanliga" dito).

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, jag vet. Och håller med dig Johan B.

Jag ville bara förtydliga för alla vad som faktiskt står i instruktionsboken och vad som inte står där.

Texten är dock "briljant" formulerad - så länge du inte är bilens ägare :-)

Man har självklart helt avsiktligt formulerat texten så att det inte står vad man ska använda vid ett oljebyte (de bara beskriver i detalj om ägaren måste fylla på en liten mängd mellan oljebyten).

Istället måste man tolka, läsa på lite och sedan tolka och läsa mellan raderna i instruktionsboken - då kommer man fram till precis vad du skriver (dvs LL-04 för diesel och LL-01/LL-04 för bensin).

När jag skaffade denna bilen så blev jag något konfunderad kring just detta i instruktionsboken (för tidigare BMW-modeller så har det i klartext stått vilken olja eller oljeklassning som ska användas). Skrev även ett inlägg om just detta med en del frågor här på Autopower. Sen dess har man läst på en del och nu är det däremot solklart vad som gäller för dessa modeller. Men för en icke-påläst är det mest förvirrande och skapar osäkerhet - vilket är hela avsikten med textstycket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, så kan det vara - man "tvingar" in en ej påläst kund (vilket säkert är 99% eller mer av kunderna) till BMW-handlaren som då gärna står till tjänst och säljer "rätt" olja för dyra pengar...

Mvh
Johan B

Stort tack för svar, mycket givande och lärorikt.

Nedan text i instr bok till M2,

Lämpliga motoroljesorter(de står exakt så...:-):
Motrooljor med följande spec kan fyllas på. Bensinmotorer

-Bmw LL-01
-Bmw LL-01 FE
-Bmw LL-04
-Bmw LL-12 FE

Mer inog om om lämpliga oljespecifikationer och viskositeter finns hos tillvkerarens servicepartners eller annan kvalificerad servicepartner eller en kvalificerad fackverkstad.

Alternativa motoroljor:

Om lämpliga motoroljor inte finns tillgängliga går det att fylla upp till en liter av olja med följande spec, ACEA A3/B4

Mvh Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter rimligt;

Min rekommendation om Valvoline Synpower 5W40 kvarstår (LL01-klassad).

Vill du ha en lite tunnare olja som också är ruggigt bra; Aral Supertronic 0W40, BMW LL04-klassad.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...kanske ska förtydliga "tunnare".

Supertronic 0W40 ligger precis över gränsen för att klara SAE40 i varmviskositet, dvs. ligger nära att vara klassad 0W30.

Supertronic 0W40 har en väldigt låg lägsta flytbarhetstemperatur: ca -60 grader C, så den är väldigt bra vid kallstarter även då det är riktigt kallt.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.