AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.869

Köpråd för BMW M4 cab samt alternativ

Sida 1 av 2
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Hej,

Håller på att planera inköp av en "andra" bil. Användningsområdet är att köra på nöjesturer på helger samt ca 1 gång i veckan till jobbet. Dvs en Fredag-Söndag bil och den kommer att rulla året om.

Krav är att två vuxna samt 2 barn (mellan 6-9 år) skall få plats på ett anständigt vis och tanken
Är att ha den tills den går i graven. Och troligen blir det en begagnad som är 1-3 år gammal.

Egentligen har jag hundratals frågor men till att börja med så söker jag främst åsikter och erfarenheter kring främst M4 cab, men även till tänkbara alternativ som 440ix, MB C43 AMG samt nya Audi S5.

440:n är kanske mer förnuftig, speciellt med X-drive, men risken är att man ändå sneglar efter en M4 iallafall, samt att jag inbillar? mig att M4:an har lite annan kaross. Jag vet om huv, speglar, fram- och bak spoilers men har inte M4:an bredare hjulhus?

C43 AMG - ganska cool bil med grymt ljud och på plus sidan är den också 4-hjulsdriven. Negativt är att den ser exakt ut som en 200d med AMG paket.

S5 - ungefär samma tankar som C43, dock ser den lite råare ut jmf mef en std A5, åtminstonde bakifrån.

M4 - är den för livlig med det vridmomentet samt effekten att köra när det är blött samt vinter eller reder antispinn och sladd ut det vardagliga? Har haft en 997 S tidigare och den kunde man köra nästan hur som helst utan några obehagliga överaskningar, men den hade ju inte samma vrid och krävde mer varv för att leverera - vilket ger ganska trygga köregenskaper. Service kostnader?

Så tankar, erfarenheter och åsikter kring ovan vore till stor hjälp. Specielt som ingen av dessa modeller är speciellt vanliga så provkörningar är knte så lätta att få till.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ett udda tips. Jag själv sökte en 435i coupe för ett par år sedan och det slutade istället med en 650i eftersom det inte skiljde alltför mycket i pengar. Mer av allt men inte lika smidig och körglad som en 435/440i.

Checka benutrymmet bak innan bara, för det är sämre än fyran.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Kul att du nämner den, det var en 6-serie som startade upp detta projektet och det passar nig bäst på alla punkter utom just baksätet. Den är ju klart coolast i gänget och mer unik samt så får man mycket bil för pengarna om man köper den begagnad. Jag får ge den en extra chans.
Nu har jag bara kört en M4 Cab Competition Package under en dag, men jag insåg att jag aldrig skulle kunna leva med en.

Däck och vindljud är påträngande i hastigheter över 70, i motorvägsfart så var det olidligt. Även på kurviga småvägar så var det svårt att finna någon njutning i det. Jag trodde att man skulle höra avgas (ZCP smattrar rätt härligt) och motorljud med taket nere men det var bara däck och vind.

En begagnad vanilla M4 med Conti-däck lär gå lugnare, testa en sån.

Hade jag tittat på en cab så hade jag valt en som inte har någon som helst prestandafokus.
Verdi
C43 AMG är ingen riktigt AMG som du säkert vet. Det är som en 440ix med performance and sound kit. Då skiljer det dessutom bara 7 hk mellan bilarna.

Men jag håller med dd88, det behövs egentligen ingen prestanda på en cab men sen är man ju där och vill att den ska låta gött och sådär. Då hamnar man på minst 6 cylindrar och får ungefär samma utbud ändå...

Jag håller även med om att Continental-däcken är klart tystare. Tyvärr lite sämre styrkänsla runt mittläget dock. Tror det beror på mjukare stommar i däcken.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
För mig är cab = en glidarbil.
Det är liksom inte en förarinriktad och körglad bil.
Och för mig är t ex M4 inte någon glidarbil.

För mig går det en klar skiljelinje mellan å ena sidan glidarbilar (= att åka i och att posera i) och å andra sidan sportbilar/prestandabilar (= glädje att köra).
Enligt mig så är de i princip inte förenliga.
Om jag vill ha en cab så väljer jag en mer komfortinriktad glidarbil. Effekt och prestanda är inte prio 1.
Om jag då vill ha en BMW 4-serie, eller liknande, så väljer jag inte M-modellen. Om jag vill ha en Porsche så väljer jag inte turbo-modellen. Merkostnaden för turbon är i princip bortkastade pengar i en cab.

Om jag skulle välja en och inte två bilar, alltså att inte ha ha båda biltyperna, så skulle jag personligen helt och hållet välja bort cab-alternativet.
Ärligt talat, hur många gånger och/eller hur många mil är det intressant att åka (posera...) nedcabbat? Om man dessutom tänker använda bilen vintertid så finns det tydliga nackdelar med cab, oavsett hur avancerad och "fin" den är.

Som andrabil, för nöjes skull, som fritidsintresse, skulle jag utan tvekan välja en sportig modell med goda prestanda. En bil med körglädje och med tak...
Gärna en M2 eller något liknande.
Men om vinteregenskaperna är viktiga så skulle jag fundera ett varv till. Kanske skulle jag då överväga xDrive eller annan 4wd.
En 140i xDrive, med personligt utformat "Performance Kit", med både förbättrade prestande, väghållning och läckrare utseende, ljud etc, skulle absolut kunna vara ett alternativ för mig.

Detta inlägg som ett försök att förmedla min personliga känsla...
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Samtidigt är det ju roligt om det finns nåt under huven även på en cab...

Jag har ju själv en 135 cab men en 125 skulle funka bra det med för mej.
Men en 120i cab eller ännu värre 120d cab... hur kul är det?

Det är ALLTID roligare med stor motor än liten...

Sen argumentet "hur ofta är det kul att åka nercabbat"...
Jag åker min cab bara nercabbat och finner att det finns mer tillfällen för den att användas än exempelvis vad som passar min kompis med en 1M...

/Jonas
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja hela den där diskussionen är ju endast löjlig, då den baseras på personliga preferenser (och fördomar i Ulfs fall) - samtliga cab-åkare är ej "posörer", och det är, som redan nämnt, mera kul med mera effekt; oavsett karosstyp.

...och hur många posörer finns det ej därute, i täckta bilar förresten? Inte fel med stolthet över en fin bil, om man nu inte är en pk jante-svensson dvs :)

Lägg dessutom till att en M-bil är betydligt snyggare och höjer därmed ägandeglädjen ytterligare, då återstår egentligen få skäl att kalla en cab för enbart glidarbil.

Uppenbarligen är TS inne på fyrsitsiga prestandacabbar, förstår/respekterar man inte det har man väl inget att bidra med i denna tråd, egentligen..?

Mitt input till själva valet är: Skippa X-drive för allahs skull, bilen blir ett höghus med försämrade köregenskaper. Min röst går således till en lätt beggad M4 cab i en härligt klatchig färg - typ Sakhirorange med Oyster-läder!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Hej,
Om du kan tänka dig att importera en bil så skulle jag, i ditt läge, kolla på Alpina B4 BiTurbo cab. Alpina är trollkonstnärer när det gäller att kombinera sport och komfort.

mvh Fredrik

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Verdi
En Mustang cab med mullrande V8 och 421 hästar kanske är en bra kompromiss mellan ljudkuliss, komfort och sportighet? Hyfsat billiga är de också. Under 500 tkr även som nya (dvs köp inte den i annonsen)

Har själv aldrig kört den men det känns som att den borde göra sig bra som cab.

Länk

Ny för 479': Länk
Kan du tänka dig att stretcha budgeten lite skulle jag utan tvekan valt en 911 cab (991) 2012-2015. Bör hitta en fin sådan för runt 850 och uppåt. Den har allt du vill ha :-) Underbart ljud, drivlina och en sportbil skall köpas på känslor.
Dessutom är det den enda 4-sitsiga cabben som ser ut som en 2-sitsig roadster.
Det dyrare inköpspriset har du igen den dagen du säljer - andrahandsvärdet är klippfast på 911:orna, särskilt cabbarna då det är ont om dessa men efterfrågan rätt hög i nästa led. Skall du ändå ha den i resten av ditt liv är det ju en 911 du skall ha :-)
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Tack för input gällande competiton, och om det blir M4 så blir det max mef 19" för komfortens skull.

Gällande både c43 och S5 så är dem med som jokrar om det skulle framkomma att M4:an är ett direkt dåligt val och om de av någon kommer med någon konkret erfarenhet som säger att någon av dessa två skulle vara ett bättre val än 440:n. anledningen till att det inte är C63 eller RS5 beror främst på att jag inte är beredd att gå upp mer i pris då MB och Audi inte attraherar mig på samma sätt som BMW.

Sen om 431hk behövs eller inte i en cab...ja inte påstår jag att det behövs, och det gör det ju inte heller i en renodlad sportbil heller, men inte blir det väl sämre av att ha det och inte blir det väl tråkigare heller? Jag antar till och med att en M4 cab är roligare att köra än en 420 cab, oavsett hur fort jag kör.

Import lutar det åt då utbudet i sverige är väldigt litet, och jag viste inte att Alpina gjorde en B4 i cab, det skall jag också kolla upp.

911, ja tack det tar vi gärna igen då vi fortfarande saknar vår 997:a - men jag tror inte att baksätet räcker till. Om det nu inte har växt i 991:an, men då har vi sprängt budgeten :-(

Mustangen är ganska cool, men ger inte samma "vill ha" känsla.

Tankar kring M4 vs 440 - M4 är top of the line, och det är en M, så det är mycket i varumärket M som ger större vill ha känsla. Plus att den är mer ovanlig, ser bättre ut, och jag behöver inte ångra att jag inte löpte hela linan ut.

Jag är uppväxt med att köra E36 328 och man suktade alltid efter M3 E36/E46, samt Alpina B8 som var helt ouppnåeliga då. Så nu när möjligheten finns kanske ddt är säkrast att gå all in, istället för 440:n.

Det fina med cab och motorstark bil är ofta ljudupplevelsen som blir något helt annat med taket nere. Och så har man lyxen att kunna välja - vill man köra fort längre sträckor eller tröttnar på solen är det bara att cabba upp. Man får det bästa av två världar.

Och ja, det är också sjukt kul att bränna på med taket nere - klassisk sportbil :-)
Verdi
Kristoffer_L,
Hur stort är vikthandikappet på 991 cab? På en M4 har jag hört att det är 250-300 kg nånting och det är som en mindre elefant ju. :)
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Nu är ju dessa bilar relativt nya och unga, men är det något speciellt att se upp med på en begagnad som är bra att känna till. Tex om det finns något typfel samt om det ligger någon anmärkningsvärd service eller slitage kostnad på någon av dessa? Tex om M4:an brukar äta upp en växellåda per 5-tusen mil eller att AMG har en 30' kr service vid 5-tusen mil.

@ Kristoffer, hur är baksätet i 991 och är det någon märkbar skillnad mot 997:ans?

En annan fördel med cab vs coupe är att det är lättare att ta sig i och ur baksätet då man slipper att krypa ut och ungarnakan man lyfta i direkt :-)
Skiljer faktiskt inte så mycket - knappt 100kg. 991 har ju tygtak medan BMW har plåttak (vilket är mycket tyngre och gör det omöjligt att cabba upp i farten).

Däremot märks skillnaden i vridstyvhet, främst på bana eller stötiga vägar. Men 991 känns otroligt mycket mer vridstyv än min gamla 997 cab. Faktiskt väldigt liten skillnad mot coupen.

"Baksätet" är något bättre i 991, ffa är ryggstödet inte lika framåtlutat som i 997. Mina 11-åringar sitter OK där så länge man inte kör fortare än 70 med talet nere...
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Hade du bilstolar till barnen när de var mindre? Mina två är 5-7år och behöver bilstolar, iallafall i "vanliga" bilar.
Ja, i början hade jag en framåtvänd bälteskudde när någon skulle åka i framsätet. Man sitter lågt från början in en 911 så barn har ofta svårt att se ut.

Men i baksätet behövdes inga stolar då sitsen är såpass hög så bältet kommer rätt ändå. Men det finns inga nackstöd i 911 bak så är olyckan framme bör man nog ha en framåtvänd stol där. Isofix finns där iaf på min 991:a.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag lägger min röst på M4 cab också. Bästa av 2 världar. Nedcabbad är det en glidarbil av rang. Uppcabbad en bra familjebil med utrymme för 4 vuxna om så skulle behövas. Du lär inte ångra dig.
Definitivt M4 cab (av alla 4-serie cab). Du kommer ångra ditt val annars om du nu verkligen gillar att köra (vilket du gör då du haft en 997).

Men kanske kan en 6-serie cab uppfylla kraven också? Beg kostar den 2/3 av M4-priset. Eller en M235i eller M240i cab? S3 cab?
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Jag var med barnen på BMW i Malmö i söndags och testade utrymmet i 4-serie caben och det var faktiskt gott om plats till dem där bak, så den delen är godkänd. så det blir till att hitta något datum för att prova deras 440 till att börja med. De har ingenM4 inne i cab, dock en coupe.

Ni som kör M3/M4, hur omtänksam behöver man vara med gasen när alla systemen är inkopplade? Tex vid accelerationer i lägre hastigheter (70-130), samt även vid fuktig vägbana?

Jag kan tänka mig att med en 440ix eller S5 kan man nog vara ganska vårdslös med gasen utan större (obehagliga) överraskningar. Så även i vår gamla 997:a som var väldigt "linjär" i kraften, dvs mer varv - mer kraft och allt kom när man förväntade sig det. Samt att greppet var riktigt bra i Porschen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.