AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.601

Byta stödlager vid fjäderbyte?

Sida 1 av 2
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
En fjäder (höger fram) är knäckt på min E90 och min BMW-verkstad har presenterat pris för fjäderbyte (båda sidor). Först innehöll prisuppgiften inga stödlager (reservdelsnummer 31306775098), men de återkom och hävdade, efter en påstått inspektion, att också stödlager (2 st à 880,- + moms) måste bytas. Jag trodde dessa behövde bytas vid nya fjäderben/stötdämpare och inte vid byte av enbart fjädrarna. Synpunkter?
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Enda erfarenheten jag har av fjäderbrott och byten är på en Peugeot 307 där jag totalt fick byta tre fjädrar och två stödlager. Jag bytte INTE stödlager när fjädrarna gick av (båda två med bara några dagars mellanrum). Året efter gick en av de nya fjädrarna av PGA ett rostigt och trasigt stödlager. Jag fick då göra hela proceduren igen - byta en fjäder och båda stödlagren.
Så ur det perspektivet skulle jag nog rekommendera att du byter stödlagren.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är riktigt fiffigt att byta även lagren samtidigt enligt ovanstående talares åsikter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Oftast är det läge att byta stötdämpare när en fjäder har gått av...

Fjäderbenslager bör man som sagt byta samtidigt när man ändå har allt loss - dvs. smartast brukar vara att byta fjäder, fjäderben/stötdämpare och fjäderbenslagring i ett "paket".

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Tack för alla inspel. Bilen, en '07:a 325d M-sport, mao. fabriksänkt 15mm, har gått ung. 14500 mil. Lugn körning i stort sett genom alla år. Jag har inte märkt några problem eller reducerad funktion med nuvarande dämpare. Ingen olja eller annat att se någonstans på utsidan av vardera (framme). Någon som vet genomsnittlig livslängd, evt. mil, för ett (stöd)lager som utsatts för nära nog normal körning? Och vad blir konsekvensen om det skulle paja?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
På min X1a, vilket i grunden är en E90 så är nu båda fjäderbenslagringarna dåliga och måste bytas. Bilen har alldeles strax gått 12k.

Är nu i valet och kvalet om jag bara ska få lagren bytta, eller lager och dämpare, eller lager - dämpare - och fjädrar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Sachs eller TRW lager + dämpare till fram kostar strax under 2000:-, så i min värld är det inget att tveka på.
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Någon som vet vad detta kit innehåller: 31302405872 "Repair Kit, additional damper guard tube". Är det något man behöver även om man ersätter befintlig tilläggsdämpare plus "skyddsrör" (båda placerade inuti fjädern om jag minns rätt) med nya delar?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ah, i perspektivet att bilen har gått nästa 15000 mil så får nog fjäderbenslager betraktas som slitagedelar. Gummisbussningar som denna åldras dessutom nästan mer av ålder än av användning, och den lär ju som bilen i övrigt vara tio år gammal nu.

Konsekvenserna av dåliga fjäderbenslaget kan bli att det klapprar och klonkar i bilen när du kör på ojämnheter. Om inte fjäderbenslagret havererar, för då kan hela stötdämparstången tryckas rakt upp genom gummit, upp genom motorhuven och ha sönder både det ena och andra. Något så extremt fall har jag dock inte hört talas om.

Största problemet blir väl dock den dag du säljer bilen, och köparen gnäller på att det klonkar om framvagnen, och vill dra av 5000 kr på priset.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Inkog:Det är damask och genomslagsgummi! Kolla damaskernas skick och genomslagsgummina. Lätt o kolla med hjulen av.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Någon som beställt på www.autoteiledirekt.de ?
Läser man lite omdömen så är det väl ingen inspirerande läsning, men bättre sida än pkwteile. Nån som har något annat tips på tysk reservdelssida?
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Länk till en blocketannons?
Länk

Nu blev det rätt, tror jag.

/Lennart
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Tack :-) Någon som har bra erfarenhet av någon av dessa tyska sajter?
Autoteiledirekt får inte några lysande reviews om man kikar lite.
Pkwteile ser väl något bättre ut.

Skulle vara intressant att höra om någon beställt från någon av de ovanstående företagen.

Har beställt en del från mister auto tidigare och det har funkat fint.
Men om jag skulle beställa stötdämpare därifrån så har de bara Bilstein B4 till min bil, iofs till ett bra pris 893kr/st. Ska byta fjäderbenslagringar fram, och tänker därför även byta dämpare och ev fjädrar. Någon som vet om Bilstein B4 motsvarar de Sachs som sitter orginal eller om de blir hårdare/högre eller skiljer sig i övrigt?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Autoteiledirekt,pkwteile e samma som reservdelar24,Autodoc,etc etc etc. Fast på tyska :-) Samma ägare fast Gud vet hur många domän namn dom har. Dom har ju Iofs TRW dämpare för din bil för 427:- st:Länk. Men mycket blandade betyg på leveranser och tillförlitlighet från dessa domäner. Mr auto e billigast på nätet på bilstein dämparna. Jag har ingen erfarenhet av TRW dämpare. Men dom håller mycket hög klass på det mesta. Bilstein e ju erkänt grymt bra dämpare. Ingen aning hur bilstein eller TRW förhåller sig till original dämparna. Men borde ju inte skilja nått extremt tycker man.

Jag har som dig beställt från Mr auto o har bara bra erfarenhet av dom. O då har jag beställt ett tiotal gånger av dom. Svensk kundtjänst också. Men alla har vi olika erfarenheter av dessa internet företag.
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
gaspo 2017-05-29 21:25. Jag utgår från att du syftar till r:nummer 31331094749 för "damask" (BMW-terminologi: skyddsrör?) och 31336767333 för "genomslagsgummi" (numren gäller för E90 M-sport)? Dessa delar har jag beställt, ref.: Länk. Är detta "Repair Kit, additional damper guard tube"?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Yes sir :-)
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
Jag har ännu en fråga till er duktiga forumskribenter: I ett erbjudande från en BMW-verkstad lägger de, utan att fråga, in nya fästmedel (bultar, muttrar, skivor..) för totalt mer än 500 kronor. En oberoende verkstad hävdar nya fästmedel normalt inte behövs - om de befintliga inte är rostiga, förstås. Vad menar ni? Kanske inte så lurt att snåla in på dessa? Första fjäder-/stötdämparbyte på bilen sedan ny (2007).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tror nog du lungt kan återanvända! Men annars e det ju bara o beställa hem o returnera om det ej behövs :-) det e ju allt från Nr2 till 10 förutom 3!
In
58
Inkog
325d E90 M-sport man -07
OK. Men det efter emojin var inte kristallklart :-(
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Äh fasen tabba mig,glömde länken :-):Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.