|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Tror jag kommer köra Shell Helix Ultra 5W-40 (LL01).. Någon som har en länk till var man kan köpa rätt "olje-locks-skruva-upp"-verktyget?? :) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Exempelvis Schmiedmann har Länk Jag tror faktiskt jag har just den modellen, för jag tror att N46 har samma utformnning på locket som N55. Fast jag undrar om ovan nämnda passar till alla de motorer som står listade där... Hmmm... Kanske... HCB själva säger iallfall N20/N26/N40/N42/N45/N46/N55. Det är iallafall 16-kanters 86 mm hylsa. |
| Oljefilterklämma 16-kant 86mm Länk | |
|
Tack Slangen, Lite tvetydig info på sidan.. Säger att den passar N55 men också att den inte passar vald bilmodell, haha... Kan ju maila dom och fråga. |
|
| Och tack Tutarn!! :) | |
|
Kika på ravenol rup 5w40. Finns från ravenol-shop.de Går bilen som sommarfordon finns ingen anledning att köra på 0w oljor. |
|
|
Nja, det vet jag inte om jag håller med om helt...! Men behovet är kanske mindre. 0W-oljorna är ju snabbare/bättre på att få igång oljetryck/oljecirkulation vid alla kallstarter även om det är plusgrader. Dessutom är de flesta 0W-oljorna gjorda av äkta helsyntetiska PAO-basoljor (dock långt ifrån alla), vilket väldigt få 5W40-oljor är, de är nästan alltid av högraffinerad hydrocrackad mineraloljebas. En äkta helsyntetisk PAO-baserad olja är stabilare både vid hög värme men framförallt över tiden då oljan används/slits - den behåller sina egenskaper längre. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Mja, tex ravenol har många 5w oljor av PAO men visst är det vanligare med PAO hos 0w oljor. | |
|
Vad tänker ni om oljefilter? Orginal eller 3:e parts? Jag såg en kille på youtube som använde Mann Oljefilter på sin M2a Länk Sen finns det ju även t.ex "Performance Filters" av K&N: Länk Det lutar ju åt det billigare Mann-filtret då jag ändå siktar på att byta olja + filter en gång per år... |
|
| BMW tillverkar inga egna oljefilter utan det är Mann, Mahle eller liknande som är OEM. Så ja, det går bra att använda. | |
|
Mann, Mahle eller Hengst är de filter jag har förtroende för, de är alla OEM-leverantörer till Mercedes och BMW mfl. större biltillverkare. Även Bosch kan funka... Däremot ALDRIG Fram! Gör en googling på nätet så förstår ni... ;) Det är det enda filtret som har kollapsat totalt för mig under alla år - filtermediet var sladdrigt som tjockt melittafilter och helt ihopkramat av oljetrycket och all olja gick ofiltrerad via övertrycksventilen i oljefilterhuset. Detta var det filter som satt i motorn när jag köpte E39:an för många år sedan. Det enda positiva var att KGK-Knutsson tog sitt ansvar och jag fick en komplett filtersats av Mann som plåster på såren när jag kontaktade dem angående det havererade Fram-filtret. De sa att de skulle sluta sälja dem pga. det jag upplevde. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.