|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Använd ABSOLUT inte 10w60! Vid endast sommardrift skulle jag dock använda en 5w40 LL04 (utan gpf kan även LL01 användas) då den har lite mer reserver vid hård körning. Året runt funkar en 0w30/5w30/0w40 också bra. | |
|
malcus; Jag skrev: "Vid bankörning/hög oljetemp skulle jag kanske överväga använda högklassig "racingolja" med visc 15W-50 eller 10W-60 och betydligt kortare bytesintervall" Vad är orsaken menar du till att man absolut inte ska använda visc 10W-60? |
|
|
@Ulfs30 Det är precis det jag menar, flesta har ingen koll på vad en oljas egenskaper har. Precis alla M-sugmotorer ska ha 10W60, vissa turboladdade kan man debattera om det eller inte och det är vad du exakt skriver, det beror helt på förhållanden. Det är HTHS värdet man ska titta på, racingoljor och övrigt har hög HTHS för att klara extrema krav men nackdelen är att du får byta oftare då dom oxiderar fortare. För övrigt ska man ha om möjligt en riktig esterbaserad olja typ Motul 300v, det kostar men det är riktig kvalitetsolja. |
|
|
Här är BMW:s egen lista över vilka oljor som är godkända för olika motorer: Länk När det gäller oxidationen av oljorna, avgörs det av flera faktorer, inte minst vilken typ av basolja man använder. Om man frångår BMW:s rekommendationer och/eller har "exeptionella driftsförhållanden" (t ex. bankörning) bör man vara väl insatt i problematiken och även vara påläst kring hur man skall/bör hantera dessa problem genom korrekt oljeval och oljebytesintervall mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu var det ju M2 som är en turbobil som diskuterades och inte andra M-bilar med sugmotorer. | |
| N55 är inte konstruerad för en 10w60 däremot är en 5w40 att föredra om du kör enbart sommar då 0w viskon inte har någon direkt poäng vid sommartemperaturer. | |
|
Jag kör min M2a bara då temperaturen ligger över 0-graders strecket samt tänker att i Sverige så har vi inga "extrema" sommartemperaturer. Ingen ban-körning heller för min del.. Jag tänker att i mitt fall spelar det kanske ingen roll om man kör en LL01 som är 5W-30/40 eller 0W-30/40. Vad heter det verktyget som man skruvar bort oljelocket med på svenska?? :) |
|
| Ring till Autowåx i Karlstad, dem är väldigt serviceminded och svarar på alla möjliga frågor. | |
| Tänkte göra ett oljebyte eftersom det gått lite mer än ett år sedan senaste service och min idrive påstår att jag fortfarande har 17000 km till nästa "behovsbaserade" oljebyte. Tänkte vid bytet hälla i någon av biltemas BMW LL-oljor, men frågan är då vilken: 0w-40, 5w-40 eller 5w-30? Eller är det idiotiskt att anväda biltemas oljor? Spontant tänker jag att de borde funka lika bra som någon annan godkänd olja eftersom de är LL-04 eller LL-01-klassde, eller är jag naiv? Hursomhelst blir det tyvärr en hel del kallstarter och kortare sträckor körda, om det nu spelar in vid valet av ovanstående oljor. Annars körs bilen väl rätt mycket "som en M-bil är tänkt att köras". | |
| Beställ rätt olja härifrån istället: Länk blir samma pengar | |
| Kunde såklart beställa, men vad gör bitemas oljor till "icke-rätt"? | |
|
Jag skulle bli mycket förvånad om Biltemas oljor är formellt testade och godkända av BMW? (Rätt så osannolikt...) Mer sannolikt är att det är en tillverkare/leverantör av smörjmedel som påstår att oljan "motsvarar" eller "uppfyller" (eller liknande uttryck) kraven enl t ex LL04? Då blir det mer en fråga för köparen att själv avgöra hur mycket värde han sätter på leverantörens påstående och hur väl BMW-ägaren själv känner att smörjmedlet motsvarar hans förväntningar. Om vi nu pratar om smörjmedel till motorn i en BMW M2 (eller motsvarande produkt) så undrar jag hur en köpare som medvetet väljer att köpa och betala för en BMW M-bil tänker när han i nästa steg väljer att snåla på motoroljan??? Jag personligen skulle välja smörjmedel med samma omsorg som när jag valde att köpa en BMW M-bil. Min totala årskostnad för att äga en M-bil påverkas knappt ens marginellt av prisskillnaden mellan olika motoroljor. Ett eventuellt haveri, förkortad livslängd på någon komponent, eller minsta krångel, lär dock i väldigt hög utsträckning påverka min ekonomi... |
|
|
Biltemas oljor är inte med i officiella godkännandelistan - om du klickar på länken jag hänvisade till lite tidigare i tråden och klickar dig vidare efter vilken klassning det är, så får du upp en lång lista med officiellt godkända oljor. Sedan kan du välja i den listan... Personligen ser jag en fördel med 0W40 och det är dels att de ofta är äkta PAO-baserade syntetiska oljor (inte alla) som är stabilare över tiden och att de är lite mer lättflytande vid kallstart (oavsett yttertemperatur) samt klarar varmviskositet SAE40 även om de brukar ligga ganska nära nedre gränsen för den klassningen - men de är lite mer tjockflytande än xW30-oljor när de är varma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag använder själv Biltema motoroljor i många av mina "äldre" bilar och ibland toppar upp min E87 120i -06 med en liter (den har börjat dra en del olja på senare år). Men när det gäller BMW LL-01 eller BMW LL-04 klassning så ska det förtydligas att detta är något som tillverkaren själv uppger att oljan uppfyller - oljan har inte genomgått de officiella testprocedurer från oberoende tredjepart (och de kostnade det medför) för att man ska säga att det är en BMW LL-xx klassificerad olja. Fullt möjligt (och till stora delar troligtvis sant) att den uppfyller alla krav - men den är inte en officiellt registrerad BMW LL-xx klassificerad olja. Inte omöjligt att det är en eller två testparametrar av alla kanske 40-talet testparametrar som inte faller inom ramen av klassificeringen men tillverkaren anser ändå att den uppfyller till stora delar kraven och säger därför att den uppfyller dessa. Eller så kanske man bara testar av 35 av kanske 42 olika tester och passerar alla dessa 35 tester och säger därmed att den uppfyller BMW LL-xx. Eller så kanske man bara testar 5 av alla kanske 42 tester och passerar alla desas 5 och säger därmed att den uppfyller BMW LL-xx. Vem vet... Angående klassificering, produkter och dess märkningar så är den här videon riktigt intressant. Här går John loss och får totalt tuppjuck på den nordamerikanska marknaden kring ATF-oljor - och med rätta - för där verkar det vara rena vilda västern... |
|
Rent tekniskt går det till såhär när det gäller klassning av oljor: Ett oljebolag utgår från en viss basoljekvalitet som man sedan köper in ett additivpaket från någon av de få tillverkarna som finns i världen, t ex. Lubrizol eller Mobil. Dessa additivpaket har en viss sammansättning som additivtillverkarna har tagit fram och testat mot olika oljeklassningar i olika standardiseringssystem - de anger till blender-bolaget att om du tillsätter x delar av additivpaketet i en given mängd basolja av en viss kvalitet (standardiserade), så kommer slutprodukten att uppfylla vissa specifika klasser. Dvs. additipaketstillverkaren i samråd med blendern garanterar klassningarna/egenskaperna om "receptet" följs av blender-bolaget. Då skriver blender-bolaget att oljan möter/uppfyller vissa klassningar. Skall oljan vara officiellt godkänd och vara med på BMW:s lista (i detta fall), kräver BMW att oljorna genomgår tester hos dem, men i praktiken handlar det mer om en "licensiering" där oljebolagen får betala rätt stora summor för att göra testerna och få vara med på "listan"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag förstår. Om biltemas "uppfyller BMW LL-04" inte nödvändigtvis medför att oljan faktiskt uppfyller samtliga parametrar för ett officiellt BMW-godkännande håller jag mig definitivt borta från deras oljor.. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jupps, precis som Johan B säger, fast han lyckades formulera sig lite bättre än vad jag lyckades göra :-) Ett exempelvis på additivleverantör är Afton Chemical Länk |
| Att byta oljan ofta kommer ha större betydelse än att använda "certifierade" oljor lovar jag. Det senare handlar som skrivet mycket om marknadsföring och betala för att få skriva det på flaskan. 2 byten av Biltema olja lär funka bättre än 1 byte av dyr "godkänd" olja. | |
|
Shell Helix Ultra 0-40 - API SN Plus förbättrade version av AP SN Biltema - AP SN - tror det är från året 2010 Båda är utvecklade för att minimera risken för Low Speed Pre-Ignition Protection i turbo bilar. Vet ej om det är Marketing bullshit eller sant. Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Att Biltemas olja inte är certifierad för BMW är inget konstigt, men leverantörens olja kanske är det däremot? Vem som levererar oljan idag vet jag inte, förut har det varit Statoil iallafall. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.