AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.724

M2 olja/Bmw kundservice

Sida 2 av 4
Mi
31
Mikaelk
M3 SMG II -02
330 Ci Cab -04
iX xDrive50 -22
Tack Fransosen och Johan B för information om bytet av oljeleverantör, det var denna info som jag sökte. Lite av "Icas egna varor" över det hela med andra ord. Shells olja i en flaska med ett BMW-märke på framsidan.

Viskositeten för Castrol TWS Motorsport (som använts tidigare) och Engine Oil BMW M TwinPower Turbo är som sagt 10W60. Det är också denna viskositet som föreskrivs i instruktionsboken så det ska nog stämma. Klassningen är ACEA A3/B3 (Castrol) respektive A3/B4 (BMW) har jag hittat nu i efterhand.

Mvh Mikael
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Att oljetempen sjönk, hade inte det mer att göra med termostaten oljekylaren, än byte av olja...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"N54an har ju oljekylda turboagg som värmer upp duktigt."

Visst värms oljan (som även kyler en del), men skulle kalla N54 turbo vätskekyld Länk och oljesmord.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
X-
348
X-Max
1M Coupe -12 VO
430Hk 650Nm
==========
120D Coupe -11
X1 20d xdrive -17
Okej, i vilket fall som helst så går N54 och N55 betydligt varmare än en sugis.
Oljetempen sjönk 20 grader med termostatfixen och 10 grader till med oljan. Detta gjordes vid olika tillfällen, det var desutom varmare ute efter oljebytet. Alltså totalt från 120 till 90 grader. Sen får du tro vad du vill, så blev resultatet iaf :)
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
JohanB , är inte LL04 en c3 klassad olja typ framförallt till diesel med dpf, "low saps" och för att få low saps så krävs mer additiv vilket försämrar de smörjande egenskaperna, framförallt vid höga temps?

Eller finns det LL04 a3/b4 olja? (Ska googla)

Motul 8100 xcess 5w40 använder jag i motorer jag är extra rädd om. (LL01 klassad) förutom i min gamla m5 3.8, den får liqui moly 10w60.
Bilen (M2) vill ha en liter olja. Är ute i skärgården och har relativt långt till civilisationen. Närmaste mack ligger en mil bort. Försökte ringa Bilia, som servat min bil, och fråga vad jag kan använda för olja, men fick inget svar förutom 0w30. Frågade om det ska vara longlife, till vilket jag fick svaret "aaa" *tystnad*. Så vilken, om någon, olja man hittar på godtycklig mack kan jag känna mig trygga att hälla i motorn?
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Om du har tur går det att hitta en bra Q8 "BMW-olja" på en del välsorterade OK mackar:
Q8 Formula M LongLife 5w-40, klassad BMW LL04, Porsche A40, ASEA A3/B4, m fl.
Den är helt ok att blanda med 0w-30.

(Jag personligen skulle helt klart föredra en 5w-40 olja i en M2, framför 0w-30.
Jag har själv kört denna Q8 olja i flera olika BMW-bilar.)

Länk
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Tutarn: hur långt har du kört sedan oljebyte?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla instruktionsboken!
Där står vilken oljekvalitet som du kan använda.

Skulle tippa på att det står BMW Longlife 01 och 04 som alternativ.

I nödfall kan du slå i en liter olja som saknar LL-klassningen, men då skall den troligen uppfylla API SN eller Acea A3/B3 eller liknande...läs vad som står i boken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
10W60 i alla M motorer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är inte Bilia där i Stockholm auktoriserade BMW-återförsäljare?

Varför kunde de inte svara på denna enkla fråga (som är väldigt vanligt förekommande)?

Varför måste man göra allt själv numera?

Tog mig ca 3-4 minuter att kolla detta med samma verktyg som BMW-återförsäljarna har.

Kollade i BMW's uppkopplade tjänster men dubbelkollade även mot BMW TIS (den sa samma sak på N55-motorn).
Länk

* Gick in på BMW's uppkopplade tjänster (online instruktionsbok)
* Slog in ett M2 chassinummer
* Gick till "Vanliga Frågor"
* Där fanns en fråga "Vilken olja ska jag använda"

=> Lämpliga motoroljesorter <=
Motoroljor med följande oljespecifikationer kan fyllas på:
BMW Longlife-01
BMW Longlife-01 FE
BMW Longlife-04
BMW Longlife-12 FE

=> Alternativa motoroljor <=
Om lämpliga motoroljor inte finns tillgängliga går det att fylla på upp till 1 liter av en motorolja med följande oljespecifikation:
ACEA A3/B4
ACEA C2
ACEA C3

=> Viskositetsklasser <=
Vid val av motorolja ska du se till att motoroljan tillhör en av följande viskositetsklasser:
SAE 0W-30
SAE 5W-30
SAE 0W-40
SAE 5W-40

@lanab : S65-motorn var den sista med den (om jag har tolkat TIS och ett par instruktionsböcker rätt).
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Bra där Johan och slangen.

Den olja jag gav exempel på uppfyller mycket väl det som slangen redovisar från instruktionsboken.

Som jag sagt tidigare så gillar jag 5W-40 som tål högre temperaturer och som inte bryts ned lika snabbt vid förhöjd oljetemp.
Särskilt när vi pratar turbomotorer.
Jag gör denna notering särskilt mot bakgrund mot flera inlägg i den här tråden där man rapporterar om höga oljetemperaturer.

Om jag hade "trimmat" min turbomotor och/eller körde på bana, eller om jag ofta utsatte min motor för sådan belastning att oljetempen ofta låg på 120° eller ännu högre så skulle jag helt klart överväga en annan olja, mera typ "racingolja" (inte dessa standard "universaloljor").
I sådana fall måste man prioritera helt andra saker än långa bytesintervaller eller låg bränsleförbrukning, etc.
Vid bankörning/hög oljetemp skulle jag kanske överväga använda högklassig "racingolja" med visc 15W-50 eller 10W-60 och betydligt kortare bytesintervall eftersom motoroljan bryts ner väldigt mycket fortare vid höga temperaturer.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ändå starkt att man bara hasplar ur sig "10W-60 i alla M-motorer" och har tvärfel
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kom just på att M2 Competition har ju S55-motorn. Men det verkar vara samma oljerekommendationer för S55 som för N55.

Förutom en sak! Var det inte runt 2018 som S55-motorn (och därefter fler och fler motorer) fick partikelfilter? EDIT : Enligt ETK så är de M2 Competition som uppfyller EU6 RDE avgasnormerna som är utrustade med partikelfilter.
Då ska de ha BMW LL-04 eller BMW LL-12FE (enligt TIS)! Fast att toppa upp en liter med en BMW LL-01 borde inte vara några problem - även om den vill ha BMW LL-04 eller BMW LL-12FE (dessa är ju i första hand för den lägre SAPS-halten som förlänger livslängden på partikelfilter).
bl
2.294
blixten
325i -88
Löwet, noterade också det...
lanab: Vad grundar du ditt uttalande på?

Tyvärr måste jag meddela att ditt påstående är direkt felaktigt och kör du den oljan i vissa M motorer kan det gå riktigt illa!!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En tumregel jag brukar gå efter är att endast uttala mig när jag vet att jag har kunskapen. Annars är det bättre att vara tyst. Detta forum har hjälpt mig många ggr med korrekt fackkunskap, hoppas vi gemensamt kan fortsätta sträva mot det.
@burne

Nope, men du har förstås rätt, lyssna inte på dom som kan.

Vilka M motorer grundar du det på?

@löwet

Ska du säga som kan knappt byta spolarvätska på bilen...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du kan alltså inte ens erkänna att du drog till med en riktig gubbgissning som var helt fel?
lanab: Läs inläggen kring 10w 60 i bland annat detta forum, finns många duktiga här.

Har själv åkt bla M2 och hälla den oljan i en sådan motor är inget bra om du vill ha en motor som ska må bra. Kolla med vem som helst vars kunskap sträcker sig längre än och fylla spolarvätska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.