AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.745

Dålig kyla från ac f31

Sida 1 av 2
Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Hej. Första inlägget här 😊

Jag tycker att det kommer dåligt med kyla från acn. Jag vrider ner till 16grader men känner ändå inte att det blir avsevärt kallare. Någon som haft liknande problem? Något man kan testa för att utesluta nått gått sönder?
Eller om det går att reset klimatanläggningen?

Med vänliga hälsningar joakim
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Förutsatt att du har reglaget på mittkonsollen på kallt/blått så är väl inte omöjligt att gasen är slut. Utgår från att det är bilen enligt din profil, en tre år gammal 318d?
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag upplever samma problem som TS. Jag fick min bil i fredags så jag har inte hunnit testa mer än ca 100 mils körning.
Men jag upplever att det kyler i början men efter ett tags körning blir kyleffekten sämre o sämre. Tycker oxå att det blåser olika kallt från luftutblåsen i mitt konsolen, trots samma inställningar.
Hör oxå ett väsande ljud från klimatanläggningen, vilket kan tyda på för lite gas.
Bilen är knappt 3 år men har bara gått 1200 mil, så kanske gasen har läckt ut pga för lite användning.
Har blivit lovad felsökning på närmaste BMW verkstad.
Återkommer med resultat

Anders
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Väsande ljud tyder på att det är låg nivå gas i systemet.
Att kyleffekten försvinner efter ett tag är också ett symptom på låg nivå.

När trycket blir för lågt i kylsystemet kommer ACC:ns ECU prioritera kyla till förarsidan.
Anders.B: Försök känna efter eller mäta om passagerarsidans luft blåser ut som varmare än förarsidans. Om ja, och ovan symptom finns, så är det definitivt ont om gas.
Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Tack för alla svar. Min småväser också.
Men jag tycker det är konstigt om gasen redan ska vara slut efter bara 3,5 år och 9000mil.
Jag har haft bilar av andra märken som jag kört betydligt längre med och aldrig haft problem.

Jag har på läge blått och Max Ac. Men det kommer bara "varmluft"

Med vänliga hälsningar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är väldigt lite gas i moderna bilar och det är inte omöjligt att tillräckligt (procentuellt) mycket gas har läckt ut på 3,5 år, särskilt inte om man undvikit att använda ac:n under kalla halvåren...

Min E39:a hade tappat nästan exakt en tredjedel av gasen och började kyla lite halvdåligt förra året - efter AC-service (Precis under tusenlappen hos Vianor för tömning/vakuumsugning, trycktestning och återfyllning) kyler den fint igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,
vet inte om det här kan hjälpa men om man ställer in t ex 20 grader, ac på, trycker på auto och sen dirigerar luften mot fötterna respektive mot fötterna men inte i mitt läget smat stänger mittublåset så sker följande. Den svala luften blåser underifrån och varm luft stiger uppåt(fysisk lag) sen möts den varma luften i takhöjd av den svala luften och den mixen fortsätter bakåt. Allt tar som sagt lite tid innan det känns behagligt i kupen, kanske 2-5 minuter beroende på yttertemp. Använder man återcirkulation så minskar den tiden en aningen. Vad man upplever för känsla att det är för temperatur är en sak, vad den fysiska tempen är kan vara en annan. Det ska skapas en sval miljö av något som kan vara 40 grader varmt:) Tricket ovan funkar även på vintern, fast då tvärtom. Varmt luft kommer underifrån, kallt luft följer med uppåt möter mer vam luft osv. Immiga rutor elimineras nästan helt så för med full värme mot rutan kommer fukten av snö, is mm från skor mm att stiga upp så smått och fukten landar på rutan. Om man är känslig för drag i nacken mm är allt detta, kallad indirekt kylning och uppvärmning, optimal. Utgå ifrån att allt det ovan som jag beskriver inte stämmer men prova gärna själva:)

För en AC som har dålgit med gas har Ni nog med tips från ovan:)

Mvh
Asken
Transocean
Om jag jämför AC:n på min 2011 E90 med min gamla Citroën C5 III från 2008 så kylde Cittran betydligt bättre. Kanske har tyskarna inte samma krav till iskall luft :-)

Testa att fylla på gas.
Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Ja det får nog bli att fylla gas och se om det blir nån skillnad👌
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låt en riktig auktoriserad firma göra jobbet, då får du svart på vitt exakt hur mycket gas det var kvar i systemet - den vägs när de suger ur den.

Som sagt, har moderna bilar väldigt små gasvolymer som ger liten marginal om/när (för det läcker alltid ut lite även i ett friskt system) det läckt ut gas.

Mvh
Johan B

Transocean
Ja precis, fyllde på ex-kärran efter tre år, 88 gram gick det åt och kylan var tillbaka Länk
Om det är kompressorer med variabel kompression (tryckstyrd automatisk eller med elektroniskt styrd ventil) så är de extremt känsliga för fyllningsnivå till skillnad från modeller med ON/OFF-kompressor och magnetkoppling som kan ge anständig kyla till mindre än halva ursprungliga köldmediemängden.

Är det dessutom kompressorer utan magnetkoppling (vilket blir allt vanligare, tyvärr) så måste man vara snabb som sjuttsingen på att reparera dessa om man inte vill ha totalhaveri på halsen och >>10 k i reparationer eftersom man måste i stort sett byta allt efter att kompressorn skurit och det är metallflis i hela systemet (kompressor, kondensor och ev. torkfilter (många torkfilter är numera inbyggda i kondensorn) brukar vara minimum som byts ut, har man otur och spånet också hittat in i expansionsventilen och evaporatorn och det är plötsligt mer än dubbla pengarna...

Det har att göra med när gasmängden blir för lite så blåses inte oljan tillbaka från systemet in i kompressorn längre av gasflödet, men eftersom kompressorn inte har en koppling som kopplar ur driften när trycket blir för lågt i systemet så tvingas den snurra vidare - kompressorn töms på olja och skär efter en tid.

---

Med andra ord har man en AC med kompressor utan magnetkoppling så är det fortast möjligt - inom helst några få mil, till AC-service - annars kan räkningen snabbt flerdubblas. Detta gäller också vintertid - att 'spara' sin AC reparation till våren när det börja vara lite dåligt med kyla på hösten är bland det dummaste man kan göra med en sådan AC med kopplingslös kompressor...

---

Slutligen - Man skall inte behöva göra någon åtgärd på en AC inom 3 år - det är dåligt...

Bland Toyotaanvändare så anses det skämmigt (om man inte har stenskott på kondensorn som ursäkt, vilket också är sällsynt händelse) om man behöver göra en åtgärd på sin AC innan 10 års ålder/20000 mil på bilen...

Premiumbilar borde ha samma ambition IMHO.

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
För skapa nyans och att man nu inte ska tro att BMW generellt har dåliga ACC så har jag kört, en e60 och en e90, i nästan 30000 mil vadera utan någon som helst åtgärd på luftkonditioneringen. Båda var drygt 10 år vid försäljning och hade väl kylande ACC.

Att ts har problem efter kort tid, är ett fall och behöver inte bero på att f30 modellen generellt har dålig livslängd på ACC.

se
661
seb_540
328i M F30
Intressant, ska ta och kolla om man har med magnetkoppling eller inte, verkar finnas både och till F-serien. Man kan se det på att det sitter en sladd, frågan är om den går att se med öppen huv.
Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Jag ska lämna in bilen i morgon, så jag återkommer med svar vad som var problemet
Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Hej.

Jag hade bilen inne på felsökning idag. Det visade sig vara kondensorn som fått sig ett stenskott och gått hål på.
Nu är frågan , bilen har gått 9000mil och är 3 år gammal. Tror ni försäkringsbolaget tar kostnaden?

Med vänliga hälsningar

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...det beror på vad det står i dina försäkringsvillkor...det skiljer sig mellan olika bolag!

Mvh
Johan B

Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Jag har dinaförsäkringar som försäkringsbolag. Och vad jag kan se enligt hemsidan så ska det täckas. Så länge det inte är nåt finstilt skrivit någonstans.
4000kr i självrisk

Transocean
Du vill inte byta själv? Dom kostar under 100 € i Tyskland.
Mi
10
Mikaoj85
Bmw 318d 2014
Jag hade gärna bytt själv om jag hade kunskapen. Hur avancerat är det?

Transocean

Rätt enkelt, i alla fall på femserie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.