AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.308

Försäkringsuppdrag Wennmans bilplåt Uppsala BMW M3

Sida 1 av 2
Hej!

Tyvärr har jag råkat ut för en mindre händelse som resulterade i att fram och bakskärm kommer behöva lackas om på min M3F80.
Bilen ska in till Wennmans bilplåt i Uppsala och jag börjar bli lite små nervös då jag är väldigt pedantisk av mig och inte funnit några recensioner från deras jobb..

Finns det någon här inne som har haft att göra med Wennmans som kan dela med sig av erfarenheter från deras arbete? Det är solid vitt som ska målas.

Seriösa svar och erfarenheter uppskattas enormt!

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag skulle totalvägra att lämna in en M3 F80 på Wennmans!

Jag har fått 2 jobb utförda där, båda dåligt och jag vet att andra har samma uppfattning.

Mitt första jobb var efter inbrott i min M3 E30, inredningen var fint återställd men lack jobbet var kasst, färg på gummilister och svarta detaljer.

Andra var byte av en bakdörr på en E46, den var väldigt dåligt injusterad, men färgmatchningen var bra (mörkgråmetallic)

En kompis med 1M körde till Västerås för att undvika Wennmans, blev ett väldigt snyggt jobb av BMWs kontrakterade verkstad där (utbyte och lack av front-stötfångare)

/Jonas
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re:

Detta upplevde jag för ca 15 år sedan, det kan ju vara så att de bytt lackeringsfirma för Wennman själva lackar inget vad jag vet.

Jag hade min förra bil, e46, inlämnad där efter en skadegörelse på huven. De skulle således lacka om endast den. Då bilen var ganska ny o jag dessutom pedant så bad jag att få besiktiga bilen efter omlackningen. Tror ni att jag fick det? NOT, de ringde sent en eftermiddag o sa att bilen gick att hämta. Detta var på vintern och när jag kom dit var det mörkt, bilen stod ute o snötäckt så den hade mao stått ute ett antal timmar, hur fan kan man kolla den då?? Dessutom slipdamm o skitig i kupén samt att det stank lösningsmedel. Man skall ju heller inte tvätta bilen efter lack så det var bara att vänta. När jag senare tvättade den, varsamt, märkte jag att Hela bilen var täckt av lackdamm, kändes som sand. Åkte dit o då var även han som lackat där o döm om min förvåning Han blåneka o gapade o skrek att det var inte ngt fel fast han själv kunde känna ¨sanden¨, jag var skitförbannad o blev tvungen att hota med just Novation, då tvärvände han o började smöra mm men det är inte slut än.. han erbjöd sig att tinnertvätta!?!? hela bilen, vilken jubelidiot!! Det löste sig med att jag fick åka till en rekondfirma som de betalade. Om jag åker dit igen, NOT !!

Som sagt det var för ca 15 år sedan!

Mvh
De har nog haft samma lackfirma under många år men den firman har bytt ägare några gånger sedan första halvan av 80-talet. Nu är det väl ett par år sedan som förre ägaren sålde. Vill minnas att det återigen var till en anställd. Jag hade en skada nyligen på vår 1-serie, där det tog en vecka extra för lackfirman hade svårt att få rätt nyans... den är Mineralgrå...en av de vanligaste färgerna idag, men vad jag kan se är jobbet juste utfört nu.

/Anders
Verdi
Hösten 2013 lämnade jag in min F30 330xd där. Var ju höst och ganska skumt på kvällen när jag hämtade den. Lämnade in den på Mr Cap en tid senare för lackförsegling och de påpekade ganska stora nyansskillnader. Men då kändes det liksom lite för sent för att klaga. Syntes väl egentligen bara i direkt solljus.

Värre var det att de förstörde nybilsdoften totalt. Luktade starkt av lösningsmedel i flera månader. Vet det fan vad de hade gjort. Har tyvärr råkat ut för skador som måste lackas både förr och senare men aldrig har det luktat sådär starkt i kupén.

Dessutom tar det en jävla evighet att få saker gjorda eftersom de inte lackar själva. Nu senast lackades fronten på min F11 ute på FN Billackering i Ströbylund och istället för 2 veckor behövde han bara bilen i 2 dagar...
Stort tack för era svar! Jag måste medge, det känns inte alls bra.. Dom har beställt alla grejer till bilen och jag har tid den 29 maj. Hur tycker ni jag ska gå tillväga?

Är extremt pedantisk av mig och bilen ska bli 100% återställd när det gäller en bil för dom här pengarna, inget snack om saken. Kan ju tycka att en auktoriserad BMW plåtverkstad borde kunna få till en solid vit färg helt perfekt. Men börjar tvivla.. och med tanke på nybilsdoften är det helt obeskrivligt hur man kan förstöra en sådan. Finns ingen respekt för andras saker längre?

Är även lite plast arbete under som måste bytas ut samt oljekylaren måste bytas.
Någon av er som har erfarenheter av liknande jobb?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Solidvit är lyckligtvis en av de enklare lackerna att få till bra.

-------
//Lövet
Känns som att det borde vara omöjligt att misslyckas med en solid färg. Ska ta med mig en extremt duktig lackerare från trakten när bilen hämtas. Antar att det är för sent att byta firma..

/ Daniel

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nja, solid röd/gul/blå är väl inte det roligaste att få rätt nyans på. Vit är väl den lättaste färgen att få till.
Du kan byta firma. Glöm inte att du är kund och kan ändra dig!
Självklart kan jag göra Det! Hur blir det isånafall nu när Wennmans har fått hem mina delar?

Självklart kan jag göra Det! Hur blir det isånafall nu när Wennmans har fått hem mina delar?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Åk förbi en seriös rekondare, be om ett skriftligt utlåtande om bilens lackkvalitet samt ta lite bra bilder. Sedan tillbaka till samma firma, se är det bara att visa..

Det enda som är något att ha i sthlm är Kents bilplåpt och favoriten A2 Plåt och Lack.

Mvh
Asken
Stort tack för tipset! Ska åka till rekondarn redan imorgon och få en bedömning. Seriös och duktig kille.

/ Daniel

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej igen,

se till att få absolut allting skriftligt. Om han kan mäta lacktjockleken, gör det.

Prata även med lackfirman, gärna när du kan denna v eller så, förklara hur du tänker, be dem svara, dialog är bra. Får du förklarling t ex de kommer "dimma ut" färgen, det vill säga lacka även angränsande områden be om förklaring hur de agerar efter detta samt hur mycket i så fall. Fråga dem om de slipar ner de områden där det kommer färg i skrymslen. Tex i övergång yttre plåtyta till insida skärm eller dörr. Fråga om de täcker in hela övriga bilen så inget lackdamm kan komma på rutor eller liknande. Skippa känslor utan de bara gör ett jobb, som vilken skomakare somhelst. Förhoppningsvis har deras thinnertomtar inte blindhundar på jobbet...

Är man lagom ödmjiuk, tydlig och trevlig så finns risken att det går bra. skulle det visa sig att de frågorna inte får några bra svar. Skicka ett mail med frågorna och ref besöket, ta noteringar om deras svar. kontakta försäkringsbolaget och var tydlig med att de inte når din nivå som du vill ha.

Mig skickar de väl en foliehatt om du säger att jag tipsade dig:)

Asken
Ska försöka få så mycket som möjligt printat på papper. Ska försöka föra en gos dialog med både lack och plåtverkstad. Dock så fick jag förtroende för dom på Wennmans, men är det inte dom som gör lack jobben så spelar det ju ingen roll.

Ska ta kontakt med lack imorgon så jag får höra hur tankarna går. I och med att det inte är en "vanlig" BMW så förväntar jag mig ett bra jobb och att man tänker sig för just med det du skriver, att man täcker över där det behövs osv. Lägger ner lite extra kärlek helt enkelt.
Skulle dom ta död på nybilsdoften av någon anledning, som jag läste lite högre upp i tråden.. Det är bara oförlåtligt. Men jag ska klar göra vad som gäller, vänligen men bestämt så det inte blir några missförstånd. Kommer lämna bilen riktigt nyputsad och fin, så hoppas jag dom förstår vad dom har att göra med denna gång:)

Du ska ha stort tack för dina tips och tricks. Välförtjänt av en guld stjärna;)

/Daniel

Delarna borde du kunna be dem skicka till den lackfirma du väljer och att de fakturerar dit försäkringsbolag dör detta. Hör med dem och den nya lackfrman som du vill använda.
Stavningskontroll och IPhone - ber om ursäkt för detta!
Hej igen! Kom på att jag hade min dåvarande bil inne för garantijobb hos en BMW firma (inget namn nämt) som vi reparationen repade sönder en massa plastlister på bilen. Jag visade detta för dem och de ville byta ut dessa. Jag meddelade dem att de kunde skicka nya plastdetaljer till en annan BMW firma som skulle göra jobbet då jag tappat förtroendet för dem. Det var inga problem. Of topic har jag inte besökt den första BMW firman igen! Detta var år 2000!
Tänkte bara meddela att jag fick hem bilen igår. Vilket kanon jobb Wennmans hade gjort på bilen. Lacken var riktigt bra målad, inga färgskillnader överhuvudtaget.

Kan enbart ge Wennmans med bihang en stor tumme upp!
Blir att åka förbi med en tårta för det här var helt klart över förväntan :)

Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Grattis! Vilken lackfirma använde de sig av? Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.