|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kollar på F11 IE -17 och upptäckte på bilen att den är tillverkad AUG -16 och har stått i hamnen sedan dess. Synpunkter på detta? Ska man byta olja i bilen då den inte körts? Ska man byta batteri? Osv | |
|
Säker på att den stått i hamn? Bara för att den ägts av BMW Finans innebär inte det att den inte kan ha stått hos en återförsäljare. Oaktat skulle jag inte vara rädd, kanske göra ett oljebyte för att vara på den säkra sidan. Men så länge bilen verkligen stått still slits inte oljan nämnvärt ändå. ------- //Lövet |
|
|
Hmm.. den är reggad i aug och blev den 31 aug köpt av bmw finans. Sedan dess har den enligt säljaren varit lokaliserad i hamnen i Halmstad. Fjädring och bromsar då? Hur ska man göra kring det? |
|
|
Om säljaren säger att den stått där får vi väl lita på det. Bromsarna har säkert haft plast på sig och fjädring osv har du ju garanti på. ------- //Lövet |
|
|
Har den en speciell färg ihop med en udda motor? Med tanke på hur bra F11 sålt ända in på mållinjen låter det otroligt att någon sådan stått i hamnen så länge. Bilarna brukar väl heller inte stå reggade i hamnen - skyltarna skickas och monterad ju hos ÅF. |
|
| Det bör väl inte vara några konstigheter, asiatiska bilar kan ju stå i hamnar jättelänge. | |
|
Jobbar med lastbilar och både dom och släpen brukar ibland bli ståendes i några månader. Händer sällan ny utrustning men gamla maskiner brukar ta oerhörd stryk av stillestånd. Varit med om att nästan allt gått sönder - bromsar och däck (ståplatta) är vanligast. Helt urladdade batterier som tappat funktion likaså. Tveksam kvalitet på olja i motor, växellåda och bakaxel. Även varit med om generatorer som havererar kort efter uppstart och motorpackningar som förlorat täthet och börjat förbränna olja och trycka ut bränsle i kylsystemet. Båtmotorer står också halva året och har kortast livslängd av alla fordonsslag. |
|
|
Okej. Så inga varningar eller bilar som man för se upp med egentligen. Bara man varmkör den efter leverans så man laddar upp batteriet och låter alla oljor i bilen att värmas. Bilen i fråga är en mineralgrå IE f11 530 d x-drive |
|
|
IE? |
|
| "Innovation Edition" gissningsvis.. | |
| Ok tack! | |
| Jag skulle ha räknat med att batteriet har nedsatt kapacitet efter ett år stillastående. Alltså även om du laddar upp det. Har för mig att ett batteribyte kostar 3 papp på en sådan... | |
|
Jag skulle inte oroa mig särskilt mycket över motorolja och liknande. Bromsar, ev hjulplattor och liknande utgår jag från att återförsäljaren fixar till innan leverans, annars så får det bli garantiärende direkt. Det jag skulle ta med mig är att inte dra ut på bytet av bromsvätska när datorn säger att det är dags. Vanligtvis pratar man om bytesintervall på ca 4 år på bromsvätska, men BMW låter göra första bytet innan tre års fri service gått ut så bytet kommer i tid iaf. Men dra inte ut på det längre än så. |
|
|
En naturlig fråga är varför inte jämföra vad en motsvarande G31 kostar med de enorma rabatter som finns redan innan introduktionen? Det måste på sikt vara ett oerhört mycket bättre köp! Inom kort kommer det komma ut rätt många F11 när de byts till G31. Detta om du inte skulle få ett speciellt bra erbjudande på den länkade bilen. Det känns som att ev. be om framtida problem om man läser tråden ovan. En ny bil skall vara NY, nyligen tillverkad osv. I annat fall bör det vara en kraftig rabatt. Jag blir alltid misstänksam vid de tillfällen man fått förfrågningar om att ta en bil i inbyte och vid ett fåtal tillfällen har det varit så att det varit ett stort tidsspann mellan tillverkningsdatum och första reg. Då blir iaf jag misstänksam vad som hänt med bilen under mellantiden... /Anders |
|
|
Man får väl anta att en motsvande G31 är minst 200´ dyrare än bilen som trådskaparen tänker sig... MVH Christofer |
|
|
Förstår och läser det ni skriver. Motsvarande G31 ligger på drygt 150 ' mer än vad F11an gör |
|
|
Av dessa kanske 75' återstår efter tre år. Dvs runt 2000kr i månaden dyrare. Inte kaffepengar ändå. ------- //Lövet |
|
|
Finns ju en tråd om ett gäng Gran Tourer som blev skadade i någon storm. De hade typ samma historik... producerade ett halvår innan de kom till handlaren. Det kan inte ha varit något liknande då? Känns som onödig kapitalbindning att låta en utgående IE stå och samla damm... //Stenback |
|
| Stenback: Går det att kolla upp om bilen nu har varit skadad på något sätt? | |
|
Enda sättet är i så fall att BMW själva lämnar ut alla verkstadsuppgifter om bilen. Några offentliga register finns inte. ------- //Lövet |
|
|
Går alltid att mäta lackdjupet. Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.