|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Gamla hederliga E36 det var bil det. Fy fan 325:an kunde man fullständigt köra skiten ur. M50 va pansarskottsäker :-) helt magisk motor. | |
| På min E39:a har all plast hållit bra, däremot hade jag en Volvo där metall-lagrena i torkarna kärvade ihop helt på. Det som har gått sönder på 15 år och 25.000 mil är: glapp i länkarmar, höger hjullager fram, bromsledningar bak, katalysator, en ny nyckel pga batteriet, vevhusventilationen fryst vid -35 samt rostblämmor baklucka och ett par till ställen. Tycker det känns som rätt bra kvalité. | |
|
När det gäller E39 så kan man plocka isär bilen efter 20 år utan att plasten blivit "bräcklig o skör". E36 är klart känsligare på den punkten, ta bara tex plasten som sitter vid insteget, ett helvete att få bort den utan att den spricker, nr 1 i denna Länk . E39 är som sagt löjligt väl ihopskruvad, det sitter skruvar/tätningar "överallt" när det gäller inredningen allt för att det skall vara så tyst o "gnirkfritt" som möjligt. Men, det skall erkännas en 20 år gammal bil har säkert fått delar av inredningen demonterad nån gång (säg en dörrsida), o påfallande ofta så "glömmer man" att sätta tillbaka smådetaljer som säg en skumgummidetalj som skall dämpa oljud. Om man nu upplever att BMW har så jävla kass kvalitet så är mitt vänliga råd att besöka garaget.org. Där hittar du några "BMW-hatare" av rang :D, en är till o med moderator Evildan tror jag han hette. Så fort BMW nämndes så var han där o skrev en massa skit. Märket som gällde var (är?) Toyota o då främst Prius. Var det ett köpråd så fanns det ALLTID en Toyota att rekommendera, påfallande ofta en Prius eller möjligen Prius +. Det hela blev komiskt och ett stående skämt :D. Med andra ord, det gick inte att föra "vettiga" diskussioner, så jag beslutade mig för att aldrig mer logga in på sidan, det är nu snart 1.5 år sedan men jag har svårt att tro att något ändrats. Gillar man Volvo så finns det en en hel del Volvo folk med, dock ofta med "bakåtvänd keps" o körandes med en "bött-sänkt" Slöförti :D Sen tycker jag att det låter konstigt att jämföra en klart smäckig Volvo V70 gen 2 (?) med E39, ungefär ALLT i inredningen är ljusår smäckigare o sämre ihopsatt i den bilen, jämfört med E39. Nu är jag, eller min bilar rättare sagt förmodligen inte representativa för genomsnittsbilen, men faktum är de saker jag bytt på mina bilar (en hel del) har bytts "bara för att det känns bra att ha nytt", och inte för att sakerna gått sönder. Jag ser det som taktik, tex bränslepumpen på en M5 E39 håller allt mellan 15000-25000 mil, i regel. Jag bytte min vid 13500 mil, trots att den fungerade felfritt. Den nya kostade runt 3000 kr (BMW original så klart), och jag sålde den gamla för 1200 kr. En win-win, jag fick en ny pump för 1800 kr, o någon annan kunde laga sin bil billigare... |
|
|
Generellt går det ju mot att allt fler detaljer är gjorda av plast - man "livstidsoptimerar" delarna i en bil att hålla kanske 25.000 mil och/eller tio tolv år eller så. "Pre-engineered breaking points" eller "Planned obsolescence" eller "built-in obsolescence" är väl några begrepp... Den mest gediget ihopskruvade bil jag har haft var en Mercedes E200TE S124 - den var som en stridsvagn i konstruktionen och i princip alla mekaniska delar var "väldimensionerade" och mängder av delar som numer sätts fast med clips, var skruvade. Att motorkabelhärvan var gjord av självförstörande isolering var en annan femma... Det var tydligen någon "miljöisolering" i kablarna (gjord i Sverige) som var problemet under några år - diverse spännande elfel pga. kortis mellan olika kablar var/är vanligt på MB i ett visst tidsintervall i mitten av 90-talet, eftersom isoleringen inte tålde värme/åldrande och därför sprack/lossnade. Många kallar ju för övrigt Mercedes 124-serien "Den sista riktiga Mercedesen - där ingenjörerna talade om hur en bil skulle byggas och sedan fick kunderna helt enkelt gilla läget och köpa bilen som de konstruerat den - kundundersökningar för att se vad kunderna önskade var fullständigt "onödigt" och rent av förolämpade mot de som visste hur en bil skulle byggas! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lasse Eklunda och Dawwe: Jaha, nu har diskussionen vänt och Volvo skall sablas ner och BMW skall sättas på ett altare. Att plasten i BMW åldras och går sönder är ett faktum som många fått erfara. Bättre att länkarmarna till vindrutetorkarna börjar kärva än att torkarna tvärstannar i ett skyfall. Det är en frågan om trafiksäkerhet. Jag har nu haft min W70 AWD i mer än ett år och hunnit skruva en hel del med den. Det är en rejäl konstruktion där säkerhetsdetaljer är gjorda i metall. Den har varit jättebra, kanske något tråkig jämfört med BMW. Mina BMW har haft en del märkestypiska egenheter som problem med centrallåsen och svårigheter att stänga dörrarna på vintern, Fönsterhissar som inte fungerar. bakrutetorkare som stannar, vevhusventilation som fryser m.m. och med E39 kom problem med plast av dålig kvalitet. men jag har tagit detta då jag gillar BMW som en väldigt rolig bil att köra. T.o.m. den enkla 523.an med klen motor har varit rolig att köra. men jag är inte blind för min favoritbils fel och brister. Mänga på denna site är det. Johan B: Jag håller helt med dig om plast. Utvecklingen mot plast har kommit för att stanna går inte att stoppa. Har också haft ett par Mercedes och jag håller helt med dig. Tekniskt var de fantastiska, men problemet var rost. |
|
| Jag sa bara vad min erfarenhet var av torkare, inget annat. Och ingen plast har gått sönder på alla mina BMWs, så jag kan bara konstatera att på mina bilar håller den bra. | |
|
Ge dig nu Miklagård. Volvo behöver inte "sablas ner". Jag har inga problem med Volvo men att svaret på alla problem är Volvo (eller Prius :D), det köper jag inte. Nej det är inte bättre (lika illa båda två!) att torkarna börjar kärva, kan ge tråkiga och dyra följdfel som bränd elmotor eller ännu värre: det börjar brinna eller tråkiga omöjliga elfel som följd (kabel-isolering som smält...). Att de "hoppar isär" som det tydligen kan göra på BMW är (förmodligen!) ett resultat av väldigt lata (tidigare) ägare. Förklaringen till denna lathet är att det när det fallit massor med tung blöt snö, så tar man inte bort denna tunga blötsnö utan låter torkarna göra det tunga jobbet. Torkarna är inte konstruerade för detta, vare sig det är en BMW, Volvo eller Ferrari. De klarar dock av denna misshandel många gånger, men det frestar på, ordentligt. Att bilen klarar av något den inte är konstruerad för (ett bra tag) är ju knappast ett konstruktionsfel, eller hur? De fel du räknar upp på E39 är ju inga konstigheter, felen finns på många märken, inget typiskt för BMW. Att dörrarna "studsar" vid kyla beror i de allra flesta fall att någon (tidigare?) ägare varit o smörjt med något man inte skall smörja med, sörjan som bildas fryser o då studsar dörren. Återigen stavas felet: lathet (att smörja korrekt!). Det kan givetvis även vara som så att det letar sig in vatten/fukt om de nedre rut-tätningarna är dåliga eller så. Bakrutetorkare som stannar är väl lite samma sak, inget BMW-specifikt det heller. Gissar att axeln rostar fast eller att "växellådan" kärvar. Vevhusventilationen fryser ofta pga "ogynnsam körprofil", dvs korta sträckor ofta. Kan hända på alla bilar, inget jag ser som "konstruktionsfel", oavsett fabrikat på bilen, felet sitter återigen i ägaren... Du säger emot dig själv när du påstår hur fantastiskt felfri (?) din Volvo är när du nån mening senare skriver "Jag har nu haft min W70 AWD i mer än ett år och hunnit skruva en hel del med den." Hade jag lagat verkliga/akuta/reella fel på mina bilar så hade jag knappt behövt röra nån av de alls. Men bara för att en bil fungerar som den skall så betyder det inte att allt är i "toppskick". Jag är förmodligen rätt medveten om E39's "alla brister o fel" eftersom jag "åtgärdar" bristerna redan innan de uppstår? En gammal bil, oavsett fabrikat, kommer råka ut för fel. Min åsikt är att det är alltid billigare att byta innan det går sönder. Byt nu startmotorn, så svårt är det inte. O var glad att du inte har en Alfa med V6, på vissa modeller så måste insuget bort för att kunna byta tändstiften i ena cylinderraden, där kan man prata om "medvetet bortval av service-vänlighet" från Alfas sida, men det gör ju inte bilen sämre på något sätt, bara dyrare att serva :D. |
|
|
Dawwe: Ja, jag kommer att byta startmotorn. Jag har för vana att använda detta eminenta forum för att få bra information innan jag börjar jobba. Det har hjälpt mig mycket med mina BMW. Här finns så mycket samlad erfarenhet och kunnande. BMW är en fantastiskt rolig bil, men knappast felfri. Därför är detta forum guld värt ! Jag tycker vi nu lägger ner kvalitetsdiskussionen. |
|
|
Hur kunde du inte komma åt stabilisatorstagen? Pratar vi om samma sak, dom som går längst med stötdämparen? |
|
| Jag talar om de som sitter vid bakhjulen. Vid framhjulen gick det bra. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.