|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Startmotorn har lagt av så jag måste byta ut den. Var under bilen som hastigast i kvälll, men kunde inte hitta startmotorn. Den tycks vara dold av någon kåpa. Det är mycket trångt och det ser ut som om man måste plocka bort en hel del grejor. Den måste ju sitta vid svänghjulet, men var exakt. Höger eller vänster sida ? Vad måste plockas bort för att komma åt ? Specialverktyg ? Arbetsbeskrivning ? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kika under insuget så hittar du den nog. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, det är ju den logiska platsen, men sällsynt svår att komma åt. Startmotor byter man på en halvtimma i normala fall, men som vanligt är BMW onödigt komplicerade. Kan inte hitta mektips om byte av startmotor på E39. Har inte hunnit undersöka ordentligt, men tycker att det är bättre att få korrekt information så jag vet vad som väntar innan jag sätter igång. Gör man hela jobbet ovanifrån ? Vad måste plockas bort ? Vilka verktyg ? |
|
| Iofs för 525,528 men kanske till hjälp:Länk | |
|
miklagard, PMa mig din e-adress, så mejlar jag dig instruktionen från TIS som en *.pdf. Operationen kräver en del demontering men inte några specialverktyg, vad jag kan se. /Lennart |
|
| Här e från TIS online:Länk | |
|
Bra, gaspo! Hade glömt att TIS fanns (kvar) på nätet. Spaghetticoder, eller vad sajten hette, tvingades ju ta bort sin TIS. Googlade under tiden - räknade med Youtube, där det åtminstone finns EN video på temat (men den visar bara vilka verktyg som behövs. Och dålig ljudkvalitet, som vanligt). Det enda jag själv tog fasta på, är att bultarna har utvändig torx-skalle. Men Pelican Parts har en stillbildsbeskrivning som verkar grundlig och bra: Länk Lycka till! /Lennart |
|
| Tror att jag har samma fel. Vrider om nyckeln och allt tänds upp men startmotor snurra ej. Hur fastställde du att det var startmotorn och inte elen / tändlåset? | |
| För säkerhets skull bytte jag batteri. Då gick startmotorn men drevet gick inte i ingrepp. Alltså år det solenoiden som inte fungerar. Då byter man startmotor för att slippa problem i många år. | |
| Har också bytt batteri och det är det inte fel på för mej heller. Okey du hör motorn, det gör inte jag. Får mäta mej fram på startmotorn och se om spänningarna ändras vid startläge på nyckel. Dags att få igång den gamle igen ;-) Lycka till! | |
|
Gaspo, tittade nu på din länk. Den är lite för gammal - 09.95. Jag säger inte att den visar helt fel, men det finns (tydliga) skillnader mot den beskrivning som "min" TIS ger. /Lennart |
|
|
Tack för hjälpen ! Nu har jag information så jobbet skall kunna gå lätt. Men jag måste ändå säga att E39.an har blivit komplicerad att jobba med då allt är så förbannat trångt. Det verkar faktiskt som om konstruktionen är avsiktligt gjord för att man skall tvingas att göra allt jobb på BMW-verkstad. Jag har ju egen smidesverkstad så jag kan göra specialverktyg. Annars hade det blivit problem. Jag har haft flera BMW. Den bästa var E34.an. En annan sak med E39.an är att i denna generation började alldeles för mycket plast av dålig kvalitet som åldras snabbt började används överallt. Skamlöst på en så dyr bil som skall vara en kvalitetsbil. Det var faktiskt anledningen till att jag köpte min Volvo v70 AWD. Det har varit så mycket problem med E39.an som berodde på dålig plast. Värst var då vindrutetorkarna tvärstannade mitt i ett väldigt skyfall. Andra exempel på dålig plast tvingade mig att byta kylare, expansionskärl och stabilisatorstag. |
|
| Här e från TU motorn:Länk | |
|
Tror det beror på vad man har för objekt, bilarna är övre 15 år gamla att saker ger upp pga ålder är inte konstigt. Tycker dom ändå är ganska lättmekade, det finns mycket information och delar att få tag på både nytt och begagnat. |
|
|
Jag gillar BMW och har haft flera stycken, så jag har stor erfarenhet.. Men kvaliteten har sjunkit med början E39. Mycket smäck och dålig plast på trafiksäkerhetsdelar som t.ex. vindrutetorkarna. Jag har lagt märke till att på denna site finns många som är galna i BMW och inte finner sig i minsta kritik mot märket. Man kan då överse med det mesta och betala överpris för att få hem juvelen. Så är inte jag. Jag värderar bilar rättvist. |
|
| +1 | |
| Du pratar ren gojja Miklagård...Jag äger, som du kan se, både E34 och E36 utöver just E39, de två första vilka enligt dig har "bättre kvalitet osv". Den korta varianten är att jag har haft alla mina bilar i "molekyler". Den bil som är i särklass bäst ihopskruvad, med bäst materialval och känsla i materialen är...E39. E34 är bra ihopskruvad den med absolut, men inte i närheten av hur löjligt ordentligt ihopskruvad E39 är, nu pratar jag främst om inredning o liknande. Hjulupphängningar är lite svårare att "bedöma" så att säg, men varenda lite bult lossnade precis som de skulle. E36 är den "smäckigaste" utan tvekan. Att startmotorn sitter "illa till" är väl inget att haka upp sig på, skärp dig. Den sitter mer eller mindre lika illa till på "alla" bilar från -00 och framåt. Få bilar är som Opel Omega med den lilla fyran där man kunde ställa sig bredvid motorn i motorutrymmet... | |
| "Jag värderar bilar rättvist." Utifrån dina egna erfarenheter och smak då?! Kanske inte allas sanning... | |
|
Jaha, det var en het potatis på en entusiastsite för BMW. Som sagt: Jag har lagt märke till att på denna site finns många som är galna i BMW och inte finner sig i minsta kritik mot märket. Man kan då överse med det mesta och betala överpris för att få hem juvelen. Så är inte jag. Jag värderar bilar rättvist. Ja visst, dömer jag efter mina erfarenheter av en hel serie BMW av olika generationer. E34.an var bäst. Enkel att skruva med och driftsäker. När det gäller smak så älskar jag BMW men de har blivit sämre kvalitetsmässigt och blivit svårare att skruva med. |
|
|
Alla bilmodeller har väl sina svagheter, men jag måste nog påstå att E39:ans största problem är rost! M52, M52tu och M54 är väl ganska skottsäkra motorkonstruktioner om man bortser från vevhusventilationen kan koksa igen och i viss mån att M54 kan dra en del olja pga. lågfriktionsringarna till kolvarna. Att gummislangar och plastdetaljer åldras är inget specifikt för BMW... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du är en person som jag verkligen respekterar på denna site. Du vet alltid vad du talar om och kan använda ett språk som alla förstår. Jag håller med om att moderna bilar använder alltmer plast. E39.an jämfört med E34.an markerar ett skifte i konstruktion och material till det sämre. Hur kan man t.ex använda plastlager till vindrutetorkarlänkaget ? Det höll på att stå mig dyrt på Essingeleden i skyfall då plastlagren p.g.a. slitage hoppade ur och vintrutetorkarna tvärstannade. Sådant skall göras i metall så de inte kan gå isär. Samma sak gäller stabilisatorstagen som var nästan omöjliga att komma åt och byta. Jag fick göra specialverktyg. Kylaren skall vi inte tala om. Sådana onödiga fel beronde på dåligt material betalas av kunderna d.v.s. ni. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.