|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Provkörde en idag och blev positivt överaskad. Den gick tyst, kändes pigg och låg stabilt på vägen. Läste lite på en norsk Facebook-grupp och någon där hade haft jättemycket problem. Svårt att vet om den kommer att hålla och inte strula. Är det någon som känner tilll något? Svårt läge eftersom bilen är ny och bara rullar på några marknader. I Sverige är det fn 8 månders leveranstid. | |
|
Om du ska köpa den ny är det väl 7 års garanti på den? ------- //Lövet |
|
|
Står 5 års garanti i broschyren. Det är väl KIA som har 7 års garanti? Garanti eller inte ingen vill ju ha en strulbil. |
|
Transocean |
Nu är det ingen som beställer den längre i Norge då Opel Ampera kan fås till samma pris samt Tesla 3 kommer nästa år |
|
Knepigt att köpa ny elbil med lång leveranstid. Innan leveransen blir har det kommit en ny variant med längre räckvidd. Inga andra åsikter om Ionicen? Ska ju förmodligen komma en variant med längre räckvidd. Jag kommer nog avvakta lite och se om den kommer och vad som händer på marknaden. ca 20 mil sommartid blir lite för kort när det är kallare. |
|
|
Knepigt att köpa ny elbil med lång leveranstid. Innan leveransen blir har det kommit en ny variant med längre räckvidd. Inga andra åsikter om Ionicen? Ska ju förmodligen komma en variant med längre räckvidd. Jag kommer nog avvakta lite och se om den kommer och vad som händer på marknaden. ca 20 mil sommartid blir lite för kort när det är kallare. |
|
Transocean |
Köp en lite körd i Norge. Finns massor av dom. Tesla-Björn på youtube tyckte i alla fall att bilen var bra. Mycket utrustning osv. Jag själv tycker att den ser lite konstig ut :-) |
Transocean |
Sorry, finns bara en :-) Men om man beställer en ny i Norge får man den säkert snabbare än i Sverige. Till samma pris |
|
Jopp, varför hysteri över räckvidd? Det är bara en gammal kvarleva från fossilbränsletiden. Ska man in i elbil idag, är det nog inte räckvidd man ska titta på, om man inte har ruskigt med pengar, då spelar det ingen roll. Mitt budskap är; använd elbil, där räckvidd inte är kritisk, då blir du nöjdare över tid. Optimera inte räckvidden, det kan ge citron-ansikte! |
|
|
Räckvidden måste räcka för arbetspendlingen. Annars är det ingen idé att köpa elbil. Behöver minst 20 mils räckvidd i vår-höst-temperaturer. Att köpa elbil för turerna inom Göteborg känns inte meningsfullt. Utseendet, ja det är starkt inspirerat av Toyota Prius, och det har jag inget problem med. |
|
Transocean |
Om du behöver minst 20 mils räckvidd utan att ladda är Huyndai inte den rätta bilen för dig. |
|
Det ryktas att det ska komma en version med större batteri. Får se om den kommer... Ingen idé att beställa en bil som är föråldrad när man får den. Jag gillade bilen i alla fall. Betydligt mer anpassad för längre resor än BMW i3 och Renault Zoe. |
|
Transocean |
Men den laddar visst ganska snabbt. Så om du kan stoppa på en laddstation för 15-20 min kommer du säkert hem. Opel Ampera E skall visst lätt klara 38 mil enligt den nya strängare mätformen (och 52 mil enligt den gamla :-)). Jag skulle beställa Amperan. |
|
Ja, Ampera-E ska visst komma under 2018. Lite synd att säljarna på Holmgrens ena anläggning i Göteborg inte vill prata om bilen. Då lär dom inte sälja några heller. Dom vill självklart sälja fossilbilarna som står i bilhallen. Holmgrens har en anläggning till i Göteborg. Ska försöka hinna med att åka och prata med dom. |
|
Transocean |
Dom skall bygga nya blixtsnabba laddare i Norge, Sverige och Finland samt från Danmark till syd-Europa. Dessa skall då vara ca tre gånger så snabba än Teslas Super Charger. Länk Problemet är bara att man behöver ett stort batteri för att kunna ladda på 10 minuter. Minst 60 kw samt att bilen kan ta detta emot vilket de flesta inte kan. Mitt råd är att vänta ett par år innan du köper en elbil. |
Transocean |
Dom skall bygga nya blixtsnabba laddare i Norge, Sverige och Finland samt från Danmark till syd-Europa. Dessa skall då vara ca tre gånger så snabba än Teslas Super Charger. Länk Problemet är bara att man behöver ett stort batteri för att kunna ladda på 10 minuter. Minst 60 kw samt att bilen kan ta detta emot vilket de flesta inte kan. Mitt råd är att vänta ett par år innan du köper en elbil. |
|
Får väl se. Dom måste bli 'tillräckligt bra' först i alla fall. |
|
|
Får väl se. Dom måste bli 'tillräckligt bra' först i alla fall. |
|
| Någon som köpt eller kör/kört IONIQ en längre tid? | |
|
Jag har inte köpt ännu. Du kan kolla FB-gruppen Hyundai ionic nordic owners group. I princip alla som skriver där verkar nöjda med bilen. |
|
| Vad säger de om verklig räckvidd? Som förmånsbil blir det ju otroligt billigt (men lika trist också) bilägande. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.