AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.855

Beställning av ny 330i touring

Sida 1 av 2
Hej,

Dags att byta ut volvon mot en riktig bil igen, jag körde innan XC60n en 530d som gick jättefint men jag hoppade på classickampanjen på volvo för det kändes som att man fick mycket för pengarna, det fick man men dock ingen körglädje..

Så nu till det roliga, jag har specat ihop följande:

330i bakhjulsdriven automat
m sportpaket
navpaket
loungepaket
dakota läder
eluppvärmd ratt
variabel sportstyrning
m sportbromsar
aktiv fartpilot

Är det något ni tycker fattas?

Jag bråkar lite med mig själv om jag ''behöver'' gå upp till B58 motorn, men jag har redan en M2 så känns kanske lite onödigt att ha stor motor i båda bilarna. Vet inte hur mycket det skiljer i slutändan heller, jag brukar äga mina bilar i ca 2år (knappt 6mån volvo) och man kanske har igen pengarna på en 340i?

Parkeringsvärmare? verkar omöjligt att få det eftermonterat, har hittat monteringskit från webasto till 328i så det borde ju gå. Någon som har erfarenheter?

adaptiva ledstrålkastare? Har något liknande i volvon men känns aningen överdrivet

mvh
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag saknar sexan varje gång jag sätter mig i 328:an. Inte pga brist på prestanda utan jag saknar gången som sexan har. Så vet du att det är viktigt för dig och har råd med större värdeminskning i kr så välj 340i.
Jag skulle också satsa på 340i. Vad skiljer det i pris? Känslan av en sexa är alltid betalbar :-)

/Anders
Skiljer ca 80k mellan dom, kanske finns lite mer förhandlingsmån på större motorn. Vi kör ca 1500mil/år så bränsleekonomi kan man bortse från!

Tack för svar, sexan är ju magisk och jag vet att jag kommer sakna det 😄
MU
940
MUC
M340i - 2025
Bmw har bra priser på 330ixDrive nu, 356.500 (touring modellen, finns även motsvarande erbjudande för sedanen) och då ingår automat + att man kan köpa till M-sport för 15.900.
Blir väldigt stor skillnad i pris mot 340i, för där har de givetvis inget erbjudande.
Är det ändå värt det? Tja, hade du inte haft M2:an så kanske.
Oavsett vilken modell du väljer lär det bli hög värdeminskning, antar att nya 3-serien har kommit när du skall byta igen om två år.
Den ska dessutom inhandlas på firman så jag betalar endast 334000kr för 330i enligt deras erbjudande, men jag har ett riktigt bra ramavtal med BMW så jag får mer rabatt på en utan xdrive än deras erbjudande.
MU
940
MUC
M340i - 2025
En bil på ditt eget företag gör att saken kommer i ett helt annat läge.
Går företaget bra så slår inte den högre kostnaden för en 340 vs. 330 lika hårt jämfört med ett privatköp eftersom du kvittar kostnaden mot vinsten/omsättingen (beroende på bolagsform).

Frågan är hur mycket det skiljer i förmånsvärde? Förmånsvärdet räknas på det pris som Skatteverket har i sina listor och bryr sig inte om att du/företaget betalade ett lägre pris än listpriset. Skulle väl tippa att förmånsvärdet på listpriset är minst 15' högre för 340i, så det blir i runda slängar 7.500 högre netto-kostnad på ett år för dig privat.

Även om det blir ett högre förmånsvärde så hade jag valt en 340, kan det vara värt om, som sagt, företaget har råd.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Hade valt 330 för en tydligare kontrast mot M2:an.
Som enda bil skulle 340 absolut vara berättigad.

Som din medborgare vill jag att du väljer 340, mer skatt till staten (oss) och klart mer intressant bil på begagnatmarknaden ;)
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Du behöver en kombi? Annars ger ju 330e massor bil för pengarna om du har den som förmånsbil.
Eller kanske en X5 40e?
Ja vi måste ha möjlighet att klämma in hund och barnvagn vid behov.. X5 40e hade varit kanon men sambon sätter stopp där, hon måste kunna klämma in bilen i parkeringsfickorna utanför stormarknaderna och hon har svårt med hörnen på XC60n.

Hade det funnits en 330e touring så hade jag varit först ut med att beställa en, och det verkar inte som att 530e kommer som touring heller.

Angående förmånsskatt så har jag ingenting emot det.. Vafan går det bra för en så har man råd med det!
Ar
84
ArnDeArtica
330e M-sport -17
Totalkostnaden för firman och dig som privatperson blir kanske samma totalt ändå. En 330e är ju dyrare än en 330i (dock inte så mycket som man först tror) medan förmånsvärdet är mycket lägre.

Du får väl en X5 med hela parkeringskittet :-)

Jag vill ha en 330e med GT karossen :-)
an
4
antsik
X1 20d xdrive -15
Jag funderar också på att beställa en ny 330i Touring med följande paket/utrustning:

M-sport
Lounge
Navigation
El-uppvärmd ratt
Drag
Estoril blue
Dubbeleker 441M Ferric Grey

Med de rabatter på både bil och paket som erbjuds för tillfället blir det ett relativt bra pris på en välutrustad bil. Någon som lyckats pruta ner privatpriset till företagspriset? Jag har egen firma som jag kan ta bilen på, men skulle av olika anledningar hellre köpa den privat.

Då jag tröttnat på att köra dieseltraktor är jag inne på en bensinare. Jag kör dock rätt mycket per år (ca 3500 mil) och frågan är om inte en 320d är ett mer rimligt alternativ? Vad snittar förbrukningen på en 330i i verkligheten? När jag provkörde låg den en bra bit över en liter per mil, men den körningen representerar nog inte vardagligt bruk..

Kört BMW.s sexor sedan -88.
Finns bara en bättre njutning men den varar ju inte såå länge....
Skulle aldrig tvekat. Köp en 340. Du lever nu!
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag har en hyfsat tung högerfot och snittar väl på ca 9,5 l / mil, mestadels körning i och kring Stockholm.
Vad har förbrukningen i den har tråden att göra?
Det vet väl 99% av de som kör BMW.s raka sexor att de drar långt under litern vid svensk motorvägsfart (120-130) och att man pendlar mellan 150-180 i Tyskland
under 0.9.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Anders007
Vad har du i den här tråden att göra:-)?
Tråden gäller 330i och frågan ställdes vad den drar.
Var hittar du den frågan???
Transocean
Precis, den frågan ställde ts aldrig; han skrev t o m "så bränsleekonomi kan man bortse från!"
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Läs antsiks inlägg.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tråden har ju varit död i en månad och idag vaknade den igen... kom igen grabbar...
Transocean
Ok, det gamla vanliga, ingen läser vad ts skrev...bara Anders007 och jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.