|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Intressant artikel: Länk BMW hamnar högt upp strax efter sportbilarna :-) | |
|
Hade varit kul att göra jämförande undersökning bland olika samhällsgrupper. En liten högljudd och trång Porsche smäller säkert högt bland unga i förorten medan 50-åringar på Östermalm nog ofta tycker det är smaklöst. Dom bilarna jag drömde om som 18-åring hade jag vägrat köra idag bara 10 år senare, typ Subaru Impreza etc. Från högst upp till längst ner på önskelistan. Nån i kommentarerna på sidan anmärkte på hur mycket bättre man blir behandlad med bra bil och det reagerar jag också ofta på. Med ny X5a är folk väldigt måna om att släppa före en vid köer etc, sämre bil så blir man mycket mindre respekterad. Undantaget var nån IT-konsult i tjänstepassat som tvärtom helt oprovocerat ville ha bråk i somras, har ingen annan teori till det än att han hatade BMW, suv eller nåt. |
|
| Har du varit på Östermalm någon gång? Det är väl förmodligen världens Porschetätaste stadsdel om man tittar per capita. Är väl knappast märkligt att de dyraste bilarna också är de mest statusfyllda + Tesla för alla PK-människor. | |
|
Porschetätaste är det bara för det finns pengar. Ge 10 miljoner var till Östermalmsborna och det hade ändå varit lika många Porsche där. Ge 10 mille till grabbarna i Tensta och stället hade varit 20 gånger mer Porschetätt än Östermalm. För övrigt, hängde runt i Hamptons/NY/Long Island häromåret. Populäraste bilen var Hyundai Santa Fe från 2001. Såg nog inte en enda riktig lyxbil där. Försöker till och med leta på Google Street View utan framgång. Känns som riktigt rika människor ibland är väldigt måna om att hålla låg profil. Kanske extra viktigt i Hamptons där man måste korsa mängder med krigszoner för att ta sig ut nånstans. |
|
| Hamptons ligger fel, vill man ut över helgen så orkar man inte lägga 4 timmar i bil utan åker helikopter istället. | |
| Ja jäklar vad himmelen var full med helikoptrar, som myggen i Norrland. Fram och tillbaka. | |
Verdi |
Ger du 10 miljoner till en förortsgrabb så köper han en Lamborghini. :) |
|
Personligen hade jag valt enl detta om man bortser från kostnaden: 1. Ferrari 2. Lamborghini 3. BMW/Tesla 4. Porsche 5. Mercedes 6. Audi/Volvo ...... |
|
Verdi |
Koenigsegg tycker inte jag bör räknas med. Är ju så små... Tesla är också ett specialfall. De har högre status hos icke-bilintresserade än hos intresserade. Min lista: 1. Rolls Royce 2. Bentley 3. Ferrari 4. Lamborghini 5. McLaren 6. Aston Martin 7. Porsche 8. Mercedes 9. BMW 10. Land Rover 11. Audi 12, Jaguar 13. Lexus 14. Alfa Romeo 15. Volvo 16. Volkswagen 17. Cadillac <Japsare> <amerikanare> <lågpriseuropéer> <koreaner> <fransoser> Det var som f-n. Jag har gått och blivit anglofil. Det trodde jag inte om mig själv. Har nog kollat för mycket på Top Gear/The Grand Tour. Hehe... Porsche dras ned av alla gamla fula Cayenne. :) Mercedes ligger före BMW eftersom Mercedes har ett bredare och delvis mer exklusivt modellprogram. Många Mercedes-modeller saknar motsvarighet hos BMW. BMW har t ex ingen riktig sportbil motsvarande AMG GT. Inte heller har BMW någon super-SUV motsvarande GLS. Sen kommer fransmännen, Opel, Ford osv. Sist kommer väl typ Dacia. |
|
Hur gjordes undersökningen? Hade de bara de 17 alternativen att välja på? För man undrar ju t ex varför inte de i topp på Verdis lista finns med... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Alfa Romeo? Jaguar? Jänkare-märken (T ex. Hummer, Corvette (som numer verkar marknadsföras helt utan epitetet "Chevrolet") och alla "nyväckta" muskelbilar). Plus en rad andra märken! Om Koenigsegggggggg ska vara med, bör väl Pagini och en rad andra superexklusiva märken också vara med.... Märklig lista sa Bill, märklig lista sa Bull! ;) Är "undersökningen" (eller kanske en red redaktions-skrivbordsprodukt) gjord i Sverige ens? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Johan B, Eftersom just Koenigsegg kom med så är nog listan gjord i Sverige. ;) |
| Tror du får välja från alla märken i undersökningen | |
|
Mini? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Känns som ett stort gäsp. Var det Tesla som var beställare av undersökningen? Annars förstår jag inte hur den finns med på listan. Känns som det varit mycket ledande frågor hur som... |
|
Verdi |
Men Tesla har hög status vare sig du gillar det eller inte. Vsd gäller bruksbilar är framtiden elektrisk. |
|
Tesla är högsta status för många idag. Framförallt för de som annars inte ser någon status i bilar, vilket är ökande andel för varje dag. Den har allt som krävs för det, med miljöaspekten som är självklar fördel hos alla. Lägg sedan till pris, prestanda och sportigt utseende i kombination med företagets uppbyggnad och ägare så har man förklaringen. |
|
|
Framtiden är knappast elektrisk om vi inte får bygga kärnkraftverk och inte reglera älvar och inte bränna kol och inte... Men det är en annan diskussion. |
|
|
känns spontant lite konstigt att jämföra sportbilstillverkare med volymbilarnas fabrikanter. jag menar vem tar inte en ferrari framför låt säga en porsche om man fritt fick välja? men om vi tar volymbilarna måste jag säga att jag förstår att tesla har hög status. är det någon som förtjänar det är det väl dem? i princip så tvingar de ju övriga marknaden att på allvar börja ta fram riktiga elbilar och det tycker jag de ska ha en stor eloge för. har blivit totalt allergisk mot biltillverkare som år efter år prata om art de "har en bra elbil i pipen som de släpper så fort marknaden är redo". sen är det likväl bilar med ytterst begränsad räckvidd som släpps... I ett sådant läge så är jag gärna med och stöttar tesla som ju är de enda som på allvar levererar något som faktiskt fungerar. antar deras modell 3 blir lite make it or break it. det kan ju gå åt pipsvängen totalt men är det en bra bil så lär skiftet mot el på allvar ta fart och då känns det bra att vara med att bidra till detta. |
|
Verdi |
Saab9-5, elbilar drar inte så mycket el som man tror. Dessutom laddas de oftast på natten när det finns överskott på el. En enda reaktor kan i princip driva 4 miljoner elbilar som kör 1500 mil per år och drar 2kWh per mil. |
|
Skall bli intressant att se om bilkartan vad ritas om under de närmsta 10-15 åren i takt med att elektrifieringen ökar. Ändras varumärkenas image? Kommer MB/BMW/Porsche mfl fortsätta ligga i topp eller blir det nya uppstickare som tar över? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.