|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Aloo tar era motorer(e-36) ngn olja? Jag oljeservade bilen i våras och i somras pyttsade jag på en liter till för då var nivån vid det undre strecket. Nu är nästan oljan nere vid den nivån igen. Kan det bero på körstil? Kör bara långsträckor typ motorvägskörning. Om man har låg nivå på oljan kan man då få ett tydligare knack ifrån lyftarna? De har låtit lite innan men det har försvunnit när motorn blivit varm. Detta skulle dock inte vara någon fara har jag fått höra ifrån olika mekaniker. Och så en sista fråga =) Vad för olja servar BMW bilarna med? Hoppas nån orkar svara på mina tråkiga frågor=) /Magnus Beast no.7 | |
|
Heh, min nuvarande drar lite drygt 1 liter per 100mil. 12 liter sen början av Juli. Samt att den har en läckande bakväxel. Trevlig liten kille som haft den innan. Men, iaf. Ja. Bilens lyftare knackar hårt när du inte har någon olja i. Bmws auktoriserade använder i gemen Castrol. |
|
|
Tack mannen=) Ska åka o köpa lite olja imorgon. Castrol sa du...ska det vara hel eller delsyntet? Det är väl en liter mellan strecken på mätstickan om jag inte minns helt fel va? /Magnus Beast no.7 |
|
|
Jag servade min 325:a för ca 900 mil sedan och har inte sett nån skillnad på oljestickan sedan dess, än mindre har jag fyllt på nån olja. Möjligen att nivån mellan strecken på stickan på stickan sjunkit lite, lite på dessa mil men inget jag märkt från gång till annan. :D |
|
|
Molund, BMW fyller normalt sett bara helsyntetolja i motorerna. Mvh |
|
|
Enligt BMW själva så dra 325:an ca 0.7dl/100 mil... /Johan |
|
|
Ok...så vilken helsyntet ska man fylla på med? /Magnus Beast no.7 |
|
|
Molund om du håller dig till de stora bolagens helyntetoljor (Mobil 1, Valvoline Synpower, Castrol SLX/TXT etc.) så får du en olja som fungerar ypperligt. Om din motor är lite sliten kanske du skall undvika de allra tunnaste oljorna (0W/30) utan i stället satsa på någon olja som har ett övre viskocitetsområder på 40, 50 eller 60. Skall du använda bilen i vinter bör du helst ha en olja med nedre viskocitetområde på 0, 5 eller 10. Det finns exempelvis 5W-40 eller 10W-50 oljor hos de flesta stora oljetillverkare. Själv kör jag på Valvoline Synpower 5W-40. Mvh |
|
|
Tack för svaren=) Om jag inte missminner mig så är det väl 1 liter mellan strecken på mätstickan right? /Magnus Beast no.7 |
|
|
Molund: Stämmer alldeless utmärkt. Mvh Johan |
|
|
min har dragit ca 4-5 dec på ca 1000mil nu när jag bytte. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
E30 325 tar 1dl/100 km står det i min instruktionsbok. Orkar ni inte tänka så är det lika med 1 liter per 100 mil. Allt enl. instruktionsboken. |
|
|
Ja min 325:a från -87 drar väl c:a 3dl per 100 mil Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
bmwdr |
Texaco olja?! Hur é den?? Har hittat ett varuhus som säljer denna olja för 249:- / 4liter? Helsyntet är det!! Någon som vet?? Vinden i nacken en skön sommardag ;) |
TobbeBMW |
Tar inte en droppe olja (gör mej glad) och motorn har gått strax över 25.000 mil. Går utan ett missljud. |
| dem här siffrorna 7 dl på hundra mil osv som BMW anger e den förbrukning under inkörning och under extrema förhållanden, annars ska den inte dra så mycket, normalt brukar (genomsnittsförbrukningen) c:a en 0-1 liter på 1000 mil | |
| Hej Att bilar el just din 325 drar olja kan vara körstilen ligger man och varvar hela tiden så bränns oljan sakta sakta så under 100 mil kan den ha bränt bort 1 liter olja men det verkar som om det har varit dålig olja/kvalite Köp inget lågpris olja det lönar sig inte i längden samt gillar man att ligga på 6000+++ varv lönar det sig aboslut inte. Sen det värsta som kan vara på att en bil drar olja är väl att tätningarna börjar ge sig el något sånt. Mvh daniel | |
|
Samma motor (M50) i min 525i drar också mycket olja. Det är rätt lustigt, perfekta avgasvärden, ingen blårök och inget nämnvärt läckage, ändå drar bilen mycket olja. Men det är ju skönt att veta att många Beemers är så här, så att man inte är ensam menar jag. Konstigt ändå att vissa bilar knappt drar något alls och att vissa drar mycket. Min verkstad berättade att de har bilar som drar både 3 och 4 liter olja mellan servicarna utan att det är något fel på dem. 320i 2.5´n (M20) är ny i min ägo så den har jag inte så bra koll på den än gällande oljeförbrukningen. Däremot har min 318iS (M40) varit snål på olja, ca 0.5l/1000mil. ------ BMW CS #04839 Min 525i: Länk |
|
|
Min drog cirka 2 liter på 1100 mil... Bytade nyss olja och körde en Omegabehandling och hoppas den ska läcka mindre nu med deras oljeförstärkare. Bilen går bra men de är trist att behöva vara orolig för att man kör utan olja om de läcker mycke. |
|
|
Castrol SLX är det enda som gäller!! M.E |
|
|
Min 325 :a e36 drar också lite olja , men inget märkvärdigt ! Så de e nog helt normalt ! Enligt Rinaldo (en av sveriges bästa BMW mek) Så ska de vara antingen en fin delsyntet eller en helsyntet .... Vilket som ! Hällde i Mobil super S och den fungerar riktigt bra ! =) Den oljan rekomenderade även BMW själva i detta fallet ! =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.